Peatükk 2.10 (Loodusõpetuse 1. kl e-tund)

Linnud lendavad lõunamaale

Tunni ülesehitus

  1. Sissejuhatus, 7 min
  2. Mari ja sookured, 12 min
  3. Rändlinnud, 18 min
  4. Kokkuvõte, 8 min

Ettevalmistus

Õpetajal on prinditud töölehed rändlindude kohta (jutustamisülesanne).

Eelteadmised

Õpilane teab, et osa linde lendab Eestist talveks lõunamaale.

Eesmärgid

Õpilane

  • teab, kes on rändlinnud;
  • oskab nimetada mõningaid rändlinde.

Seotud materjal

Märksõnad ja meetodid

  • rändlind
  • video vaatamine, arutelu, liikumismäng, töölehe põhjal jutustamine, helifailide kuulamine

Lõiming

2. kl loodusõpetus. Soomaal (soo)
3. kl loodusõpetus. Loomade rühmad
​4. kl eesti keel. Hille Karm „Kuidas minu kuldnokk ära lendas“
7. kl bioloogia. Kuidas rasked ajad üle elatakse?

Läbivad teemad

Keskkond ja jätkusuutlik areng (loodus ei tunne riigipiire)

1. Sissejuhatus

7

  • Linnuparve video ja arutelu
  • TV‑s looduse märkamise osa täitmine

Sissejuhatuseks võib vaadata videot rändavatest lindudest.

Lindude rändeparved

Uurida õpilastelt, kas nemad on linnuparvi näinud. Kui on, siis nad võivad kirjeldada, kui suured ja mis kujuga need olid ning kas linnud lendasid kindlas suunas või tiirutasid edasi-tagasi.

Tunni alguses võiks täita ka lk 16 looduse märkamise osa. Milline on õues ilm? Millised on puude lehed? Kas mõni puu on juba täiesti raagus? Ka tähelepanekud rändlindude kohta võiks üles märkida.

2. Mari ja sookured

12

  • Mari lugu, pilt ja arutelu (Opiqu ptk 2.7 ül 1, 2)
  • Lindudel on kaasasündinud instinkt suuna leidmiseks
  • TV lk 17 ül 3
  • Sirutuspaus

Kuulata või lugeda Mari lugu ning vastata küsimustele. Küsimustele võib vastata ka ptk 2.7 ül 1.

Mari jutustab, kuidas nad sookurgedele lehvitasid
Mari pere vaatab sookurgede parve
  • Mis lindude parve Mari pere vaatama jooksis? (Mari pere läks vaatama sookurgede parve.)
  • Missugust häält sookured teevad? (Sookured häälitsevad „kruu-kruu“. Õpilastel võiks lasta sookurgede häält järele teha.)

Nüüd lasta õpilastel avada lk 20 ning uurida Mari loo juurde käivat pilti ja sellel olevat dialoogi ning vastata küsimustele. Küsimustele võib vastata ka ptk 2.7 ül 2.

  • Kuhu nad lendavad? (Enamik sookurgi lendab talvituma Põhja-Aafrikasse.)
  • Mida see tähendab, et neil on hea suunataju? (See tähendab, et linnud tajuvad väga hästi, kuhu nad lendama peavad.)
  • Millised sookured välja näevad? (Sookured on suured hallid linnud. Neil on iseloomulik kohev sabatutt. Sookure foto on konspektis allpool.)
Taustainfo. Kuidas linnud ikkagi teavad, kuhu nad minema peavad?

Paljud linnud lendavad parves, kus vanemad linnud lendavad eespool, et näidata noorematele teed. On ka linde, kes rändavad üksinda. Lindudel on kaasasündinud suunataju, mis ütleb neile, mis suunas lennata tuleb. Täpsemaks orienteerumiseks kasutavad öösel lendavad linnud tähti. Päeval lendavad linnud kasutavad maamärkidena meresid, ookeane, jõgesid ja mägesid. 

Lahendada lk 17 ül 3. Ülesandes tuleb ühendada numbrid, et saada teada, kuhu sookured rändasid. Alustada tuleb Eestist.

TV lk 17 ül 3

Vastus. Sookurg Ahja lendas Ida-Aafrikasse, sookurg Vilja Põhja-Aafrikasse ja sookurg Loode lendas Hispaaniasse.

Sirutuspaus

Õpilased võtavad ühte rivvi. Õpetaja jagab käsklusi, kuhu liikuda, näiteks kaks sammu otse, siis ümber laua, viis sammu tagasi ja paremale. Õpilased püüavad teekonna meelde jätta. Õpilased võiksid jõuda teise klassi otsa. Pärast võiksid nad täpselt mööda tuldud teed tagasi liikuda.

3. Rändlinnud

18

  • Rändlinnud lendavad talveks ära
  • Rändlinnud on näiteks suitsupääsuke, kuldnokk, sookurg, metsvint, luiged ja toonekured (Opiqu ptk 2.7 ül 3)
  • Jutustamisülesanne 
  • Lindude häälitsused
  • TV lk 16–17 ül 1 ja 2 (Opiqu ptk 2.7 ÜK „Mis lind on pildil?“ ja „Miks linnud lõunamaale lendavad?“)

Peale sookurgede lendavad veel paljud teised linnud talveks soojale maale. Neid kõiki nimetatakse rändlindudeks. Rändlinnud on näiteks suitsupääsuke, kuldnokk, sookurg, metsvint, luiged ja toonekured.

Rändlinnud lendavad ära, sest talvel pole nende jaoks siin piisavalt toitu. Ka päevad jäävad üha lühemaks ja lühikese päeva jooksul ei jõua nad piisavalt süüa ja energiat varuda, et külm öö üle elada. Arvatakse, et päeva pikkuse muutumine ongi see, mille järgi linnud teavad, millal on õige aeg teele asuda. Enne rännet peavad linnud korralikult sööma, sest rändetee on pikk ja ohtlik. Paljud linnud teevad rändel ka peatusi, et puhata ja toituda.

Üheskoos võib lahendada ptk 2.7 ül 3.

Rändlindudest jutustamine

Nüüd võiksid õpilased rändlindudest jutustada. Selleks jagada õpilased gruppidesse (4–5 õpilast) ning jagada neile töölehed, kus on ühe rändlinnu nimetus, pildid ja märksõnad. Väljamõeldud lood võivad olla ka muinasjutulised.

Enne või pärast jutustamist kuulata ka nende nelja linnu (kuldnokk, suitsupääsuke, sookurg, metsvint) häälitsusi. Õpetaja võib ka omalt poolt nende lindude kohta juurde rääkida ning näidata tahvlile nende pilte.

Kuldnokk

Kuldnokal on kollane nokk ja must metalselt läikiv sulestik. Kuldnokad rändavad suurtes parvedes, milles võib olla tuhandeid linde. Võite vaadata ka kuldnokaparve lennu videot Youtube’is.

Et kuldnokk on tuntud imiteerija, siis võib tema laul olla alati erinev. Siinses salvestises teeb ta järele näiteks musträstast, sookurge ja veel teisigi linde. Tegelikult oskavad kuldnokad teha järele kõiksugu hääli, nt autoalarmi, ukse kriiksumist või kassi näugumist. Sageli näeb kuldnokka laulmas kuskil kõrgel hästi väljapaistval kohal, nt puuladvas või antenni otsas.

Kuldnoka laul
Kuldnokk

Suitsupääsuke

Suitsupääsuke on Eesti rahvuslind. Ta on läbi aegade olnud taluhoovides väga tavaline, sest teeb oma pesa hea meelega nii maja räästa alla kui ka hoonetesse (nt lauta, aita). Tänapäevalgi näeb teda pigem maa-asulates, linna suitsupääsuke ei kipu. Suitsupääsukese sulestik on pealt sinakasmust, alt valge ja nägu on punakaspruun. Tal on pikk ja iseloomulikult harkis saba.

Suitsupääsukese laul on kiire ja pikk ja meenutab vidinat („vidiit-vidiit“).

Suitsupääsukese laul
Suitsupääsuke

Suitsupääsukese laulu kohta on ka üks tore luuletus. Selle võib õpilastele ette lugeda ja lasta neil korrata mitu korda ja üha kiiremini.

Midli-madli, kudli-kadli!

Kudusin kangast, tegin riiet,

õmblesin poisile püksid.

Poiss läks metsa

kännu otsa,

tõmbas lõhki – kärr!

Sookurg

Sookurg on suur hallikirju lind. Tal on iseloomulik kohev sabatutt. Et sookure suurusest aimu saada, võiks lasta kahel õpilasel kõrvuti seista ja sirutada käed kahele poole välja nii, et sõrmeotsad puutuvad. Koos väljasirutatud käte pikkus on umbes sama nagu sookure tiibade siruulatus.

Nagu nimigi ütleb, teeb sookurg oma pesa tavaliselt sohu. Ta on üsna pelglik lind ja hoiab inimestest eemale. Sookured lendavad tavaliselt tõesti kolmnurkses parves, nagu nad Mari pildil näha on.

Sookurg laulab justkui „kruu-kruu“.

Sookure laul
Sookurg

Metsvint

Metsvint on üks tavalisemaid linde Eestis. Teda võib kohata nii metsas, maa-asulas kui ka linnapargis. Silma hakkab tavaliselt metsvindi isaslind, kelle sulestik on kirju: selg on pruun, pea sinakashall, põsed ja kõhualune punakad. Emaslindu märkab harva, sest ta on tagasihoidlikult pruuni-hallikirju.

Sageli ei tea inimesed, milline metsvint välja näeb, aga tunnevad tema laulu. Metsvindi kohta on öeldud, et ta laulab justkui nii: „Siit-siit-siit-siit metsast ei tohi võtta mitte üks pirru tikk!“ Metsvindil on aga ka teisi, vähem tuntud laule. Näiteks arvati vanasti, et kui metsvint teeb „Ürt-ürt!“, läheb vihmale.

Metsvindi laul
Metsvint

Ülesanded

Lahendage ka lk 16–17 ül 1 ja 2 (ptk 2.7 ÜK „Mis lind on pildil?“ ja „Miks linnud lõunamaale lendavad?).

TV lk 16 ül 1
TV lk 17 ül 2

Ül 2 õiged vastused on, et neil pole siin piisavalt toitu ja neil hakkab siin külm.

Kuidas õppida linnulaule tundma?

Kuna linnud pakuvad huvi nii lastele kui ka täiskasvanutele, oleme lindudega seotud peatükkidesse lisanud ka linnulaulude klippe. Kes õpib mõningaid linnulaule tundma, selle jaoks on kohe looduses üks infokiht juures, kuna linde on sageli rohkem kuulda kui näha.

Siinkohal mõningad soovitused õpetajatele, kes tahavad ise õppida ja aidata oma õpilasi linnulaulumaailmas paremini orienteeruda.

  • Alustage tuntud liikidest. Kui elate linnas, siis tõenäoliselt on teie ümber liikvel näiteks rasvatihane, varblased, hallvares, kodutuvi, kuldnokk, musträstas ja metsvint. Tehke endale kõigepealt selgeks, mis häält need linnud teevad ja kuidas nad välja näevad. Kui siis kodu lähedal pargis või oma hoovis ringi jalutate, hakkate märkama, et kuulete sageli ühtesid ja samu linnuliike.
  • Linnulaulude õppimisega alustage võimaluse korral varakevadel. Ehkki ka talvel võib mõningaid linde kuulda, saabub peamine lauluaeg koos pesitsemishooaja algusega. Kevadel jõuavad rändlinnud tagasi järk-järgult ja seega on varakult alustades vähem hääli ning on võimalik neile paremini keskenduda. Abiks on ka see, et puud-põõsad on veel raagus, mistõttu leiab võib-olla laulja ka üles.
  • Abiks on veebilehed „Loodusheli“ ja „Xeno-canto“. Esimesel saab otsida linde eestikeelse, teisel ladina- või ingliskeelse nimetuse järgi. Nutitelefonis võivad aidata järgmised äpid: „Eesti linnud“ (Androidile või iPhone'ile; sisaldab infot ja heliklippe kõigi Eesti linnuliikide kohta) ja „Siuts“ (Androidile või iPhone'ile; määrab linde hääle järgi, aga kõiki Eesti liike äpis ei ole). Abi on ka raamatust „Linnulaul. Meie 150 linnuliiki ja nende häälitsused“ (L. Svensson, J. Pedersen), millel on küljes kõlar, kust raamatus toodud lindude hääli kuulata. Kui lindu määrates hätta jääte, saab abi küsida teiste linnuhuviliste käest Eesti Ornitoloogiaühingu Facebooki grupist. Sel juhul tasub salvestada paarikümnesekundine heliklipp, et lindu oleks lihtsam määrata.
  • Kõige kasulikum on minna koos mõne teadjaga linnuhäälte retkele. Neid korraldavad vahel kevadhommikuti loodusharidusega tegelevad asutused või pakutakse neid mõne festivali raames. Spetsialist oskab paremini tähelepanu juhtida linnulaulude erilistele tunnustele.
  • Linnulaulu kuulates tasub tähelepanu pöörata nüanssidele: kas laul on vaikne või vali, melanhoolne või energiline, vulisev või nasaalne; kas laul muutub kõrgemaks või madalamaks, vaiksemaks või valjemaks, kiireneb või aeglustub; kas lind kordab ainult üht ja sama fraasi või laulab ta paar korda ühte fraasi, seejärel teist jne. Vahel aitavad laulu meelde jätta ka eestikeelsed fraasid, näiteks metsvindi „Siit-siit-siit-siit metsast ei tohi võtta mitte üks pirru tikk!“ või rasvatihase „Sitsikleit-sitsikleit!“.
  • Linnud häälitsevad erineval põhjusel: nad meelitavad kaaslast, tähistavad territooriumi, peavad omavahel sidet, hoiatavad teisi ohu eest ja väljendavad ärevust. Seetõttu teevad nad ka erinevaid häälitsusi. Tasub alustada laulude õppimisest, lühikesi hüüde ja siutsatusi määrata on tunduvalt keerulisem.
  • Kui õpilased küsivad teilt, mis lind laulab, ja te ei tea seda häält, ärge heituge. Eestis pesitseb umbes 200 linnuliiki ja koos läbirändajate ja eksikülalistega on siin kohatud peaaegu 400 linnuliiki. Seda on palju! Ka pärast talvist küllaltki vaikset aega võib olla, et peate kevadel jälle meelde tuletama linde, keda eelmisel aastal justkui juba tundsite. Andke endale aega. Vähehaaval liike juurde õppides õpite üha paremini linnulauludes orienteeruma. Ja õpilastelgi on hea mõista, et õpetajagi ei tea veel kõike, vaid õpib juurde, täpselt nagu nemad. Kui laulab mõni lind, kelle häält juba tunnete, tutvustage neile hoopis seda lindu.

4. Kokkuvõte

8

  • Ränd- ja paigalindude õppelaul ja animatsioon
  • Rändlindudega seotud vanasõnad

Tunni lõpuks vaadake ränd- ja paigalindude animatsiooni ja kuulake laulu. Animatsioonis on linnu pildi näitamise ajal kosta ka sama linnu häälitsus. Sama animatsiooni saate aasta jooksul linnuteemalistes tundides uuesti vaadata ja selle abil harjutada mõningate lindude välimust, häälitsust ja nimetust kokku viima.

Ränd- ja paigalindude animatsioon ja laul
Märkus lindude animatsiooni lõpu kohta

Animatsiooni lõpus võib näha, et isegi tuvi otsustab reisile minna. Mõni terane õpilane võib teada, et kodutuvi on Eestis paigalind, ta ei rända siit tegelikult sügisel ära. Multikatuvi võib aga tõesti panna kaabu pähe, võtta kohvri kätte ja reisile suunduda.

Kui on veel aega, võite klassile tutvustada rändlindudega seotud vanasõnu ja lasta seletada, mida need võiks tähendada.

KURED LÄINUD, KURJAD ILMAD.

HANED LÄINUD, HALLAD MAAS.

See ütlus tähendab, et on oodata esimesi külmi öid, mil öine niiskus ehk kaste hommikuks külmunud on ja mida hallaks nimetatakse.

Taustainfo. Haned

Enamik hanesid Eestis ei pesitse, aga nad lendavad rändel siit läbi. Kevadel võib neid Eestis näha märtsist maini ja sügisel oktoobri alguses.

LUIGED LÄINUD, LUMI TAGA.

Lisamaterjal

Lugemissoovitus õpetajale

Eesti Ornitoloogiaühingu kodulehelt saab lugeda raamatut lindude rändest (16 lk). Selgelt ja lihtsalt selgitatakse nt seda, miks ja kuhu linnud rändavad, aga tuuakse välja ka hulk põnevaid fakte lennukõrguse ja ‑kauguse kohta.

Kodutöö ja tunni kirjeldus

Kodutöö

TV lk 17 ül 4. Jälgi nädala jooksul rändlindude parvi.

Võta järgmisesse tundi kaasa üks kivi. Hakkame seda uurima.

Tunni kirjeldus

Õ ptk 7. Linnud lendavad lõunamaale. Tuntumate rändlindudega tutvumine, rände põhjused

Harjutamine: TV ​lk 16–17 ül 1–3 (pildi järgi linnu tundmine, nime kirjutamine, noka joonistamine, lindude rände põhjused, lindude rändetee leidmine), looduse märkamine, Opiqu ptk 2.7 ül 1–3

Palun oota