Lapsehoidjad
Laupäeva hommikul mängisime Juhani, ema ja isaga suvilas kulli. Korraga kuulsime, kuidas keegi värava juures kop-kop-kop ütles. Vaatasime värava poole – seal seisis meie naaber onu Priit. Vanemad naeratasid talle ja kutsusid ta sisse. Onu Priit astus meie juurde.
Priit: Tere hommikust!
Meie: Tere hommikust!
Priit: Nii tore on teid jälle näha. Me käisime juba eelmisel nädalavahetusel suvilas, aga siis teid veel ei olnud.
Isa: Jah, me avame suvilahooaja alles praegu.
Priit: Õnneks on täna ilus ilm ja suvilas on hea olla! Tegelikult tulin sellepärast, et teie abi paluda.
Ema: Kuidas me sind aidata saame?
Priit: Me tahame Siiriga aeda värvida, aga Madli on nii väike, et temal hakkab siis igav. Nii me mõtlesime, et äkki te tulete meile natukeseks külla ja mängite Madliga. Ega te kõik ei peagi tulema, piisab ühest mängukaaslasest.
Teele: Kas mina võin koos Juhaniga tulla? Me võime Madliga terve päeva mängida!
Priit: Miks ei või, muidugi võite! Tervet päeva pole vaja, aga paarist tunnist oleks suur abi.
Ema: See pole mingi probleem. Kui vaja, siis me võime Joonasega appi värvima tulla. Koos läheb töö ikka lõbusamalt ja kiiremini!
Priit: Oi, see on küll tore mõte.
Isa: Muidugi me tuleme! Me paneme tööriided selga ja oleme umbes poole tunni pärast kohal.
Priit: Väga tore, aitäh teile! Kohtumiseni poole tunni pärast!
Nii me tegimegi. Mina ja Juhan mängisime paar tundi Madliga. Siki aitas muidugi ka teda hoida. Madli muudkui hüüdis: „Siki, jookse! Siki, seisa! Siki, hüppa! Siki, istu! Siki, siia! Siki, püüa palli!” Ja Siki jooksis, seisis, hüppas, istus, läks Madli juurde ja püüdis palli. Ta on tark koer, nii et ta saab kõigest aru, mis talle öeldakse. Samal ajal värvisid suured inimesed aeda. Kui töö sai tehtud, siis grillisime liha ja köögivilju ning õhtul tegime sauna. Ma olen vanematega täitsa nõus – suvilas ei ole ühtki ekraani vaja!

Seleta ja jäta meelde!
Sõna või väljend |
Seletus või näide |
hoidma |
ehk kellegi järele valvama. Vanaisa hoidis kaks tundi lapselast. |
hooaeg | ehk kindel aeg. Kevadhooajal on loodus väga ilus. |
kulli mängima | Lapsed mängisid aias kulli. |
lapsehoidja | Teele ja Juhan olid Madli lapsehoidjad. |
naeratama | ehk korraks naerma. Poiss naeratas tüdrukule. |
23. Vasta küsimustele kirjalikult vihikusse!
- Mis mängu Teele pere laupäeva hommikul mängis?
- Kes nende juurde tuli?
- Mis on onu Priidu ja tädi Siiri lapse nimi?
- Mida Priit ja Siiri teha tahtsid?
- Kes hoidsid Madlit?
- Kes värvisid aeda?
MÄNGIME!
50 sõna jutt
Õpilased moodustavad paarid. Õpetaja annab neile paberi või õpilased kirjutavad ühte vihikusse. Paarilised peavad kirjutama jutu, mis koosneb 50 sõnast ning kus ükski sõna ei kordu. Pärast loetakse jutt klassi ees teistele ette.
Pööra tähelepanu: käskiv kõneviis
Pööra tähelepanu!
TEE! TEHKE! ÄRA TEE! ÄRGE TEHKE! | |
SINA jooksen – Jookse! Ära jookse! Ära seisa! Ära hüppa! | TEIE seista – Seiske! Ärge seiske! Ärge hüpake! Ärge istuge! |
Näited: |
24. Lõpeta laused!
Näiteks nii: Joo … ! • Joo igal hommikul teed, tee on kasulik!
- Kirjuta … !
- Ära söö hommikul … !
- Ära jookse … !
- Kõndige praegu … !
- Ärge istuge … !
- Sõitke … !
- Lugege … !
25. Mida keegi tegema peab? Kirjuta laused vihikusse!
Näiteks nii: Teele – putru sööma • Teele, söö puder ära!
- Juhan – Madlit hoidma
- Ana – raamatut lugema
- Rein – rattaga sõitma
- Priit – aeda värvima
- Siiri – õuna sööma
- Siki – istuma
- Liisa – naabreid aitama
- Joonas – kirja kirjutama
26. Lõpeta laused! Kasuta ära- või ärge-vorme!
- Siki, see on lillepeenar. Palun … siin! (jooksma)
- … praegu küpsist, kohe on õhtusöök valmis. (sööma)
- Palun, siin on tee! … õues külma vett! (jooma)
- … laua peale! (kirjutama)
- Lapsed, … raamatut, me hakkame kohe kirja kirjutama. (lugema)
- … siin, siin puhub külm tuul! (seisma)
- … Madlit, ta saab sellega ise hakkama! (aitama)
- Palun … telefoniga tänaval! (mängima)
27. Mida peab tegema koolis / kodus / sööklas / poes / …? Mida nendes kohtades teha ei tohi?
Mõelge koos pinginaabriga välja nii palju tegevusi, kui teile meelde tuleb. Pange need viie minuti jooksul kirja! Mitu tegevust te kirjutasite? Kes kirjutasid klassis kõige rohkem tegevusi?
Näiteks nii: • Ära mängi vahetunnis telefoniga! Räägi vahetunnis sõpradega juttu!
28. Rühmatöö „Jutt”
Moodustage kolme- kuni neljaliikmelised rühmad. Mõelge välja lugu, milles on kindlasti juttu ka nendest asjadest:

Pange oma lugu kirja! Kasutage oma jutus vähemalt kolme käskiva kõneviisi vormi! Tõmmake neile vormidele joon alla!