Tunni ülesehitus
- Sissejuhatus, 10 min
- Tardkivim ja settekivim, 15 min
- Kivimite paljandumine Eestis, 19 min
- Kokkuvõte, 1 min
Ettevalmistus
Õpetaja on tutvunud nimekirjaga asjadest, mida 6. klassi loodusõpetuse tundides vaja läheb.
Õpetajal on tundi kaasa võetud
- luupe ja mitmesuguseid Eestis leiduvaid setteid ja kive, näiteks liiva, mereloomade karpe, savi, liivakivi, paekivi, graniitne kivi ja mõni fossiiliga kivi;
- kotiga nii palju kive, et igale õpilasele jaguks kaks kivi.
Läbilõigete meisterdamiseks on vaja kolme plastpudelit või klaaspurki, graniitseid kive, savi, liiva, paekivitükke ning erineva terasuurusega kivide, liiva ja savi segu.
Kui koolis on olemas kivimikogu, siis võiks ka seda tunnis kasutada.
Eelteadmised
Õpilane teab, mis on maakoor.
Eesmärgid
Õpilane
- saab aru, mille poolest tardkivimid ja settekivimid erinevad;
- teab põhilisi Eesti maapõue kivimeid.
Seotud materjal
- ptk 1.1. Maakoor koosneb kivimitest
- lk 8–11
- lk 4–5
Märksõnad ja meetodid
- tardkivim, sete, settekivim, paljand, pankrannik e klint
- arutelu, video, maakoore läbilõike meisterdamine
Lõiming
4. kl loodusõpetus. Maakera siseehitus (I osa lk 70–73)
7. kl geograafia. Maa siseehitus (lk 30–31)
7. kl geograafia. Kivimid (lk 42–45)
9. kl geograafia. Eesti geoloogiline ehitus (lk 18–21)
9. kl keemia. Ehitusmaterjalid (lk 34–37)
Läbivad teemad
Keskkond ja jätkusuutlik areng