Miks on koolikott nii raske?
Teele: Emme, mu koolikott on nii raske. Ma ei jõua seda tõsta!
Ema: Kas tõesti? Luba ma proovin! See on tõesti raske! Mis seal sees on? Kas ainult need asjad, mida sul koolis vaja on?
Teele: Jah, muidugi. Ma ei võta ju kaasa asju, mida mul koolis vaja pole.
Ema: Olgu. Aga vaatame korraks koos, mis sul kotis on.
Teele: Teeme nii.
Vaata, mis on Teele koolikotis!

Ema: Teele, aga miks sul käekell kotis on? Kell käib käe peal.
Teele: Jah, selle ma unustasin kotti. Kohe panen käe peale.
Ema: Ja see? Miks sul on kotis porgandid ja kolm õuna? Võta ainult üks väike asi söömiseks kaasa. Sa ju lähed söögivahetunnil ka sööma.
Teele: Muidugi lähen, aga äkki läheb mul vahepeal kõht tühjaks.
Ema: Tead, mulle tundub, et sul on koolikotis ka neid asju, mida pole vaja. Seepärast ongi su kott nii raske. Vaata kõik asjad uuesti üle. Jäta kotti ainult need, mida sul täna koolis vaja on.
Teele: Olgu, ma vaatan kõik uuesti üle.
Mis sina arvad, mis asjad peab Teele koolikotist välja võtma?
Mis asjad peab ta koolikotti jätma?
Pööra tähelepanu: kus?
Pööra tähelepanu!
KUS? | Näited: |
49. Räägi, mis on su koolikotis / pinalis / laua peal!
Mu koolikotis on … | – õpikud |
Mu pinalis on … | – pastapliiats |
Tunni ajal on laua peal … | – õpik |
50. Kuulake dialoogi! Rääkige!
Teele: Mis on sul alati koolikotis?
Kaarel: Mul on alati koolikotis õpikud, vihikud ja töövihikud, pinal ja võtmed. Aga sinul?
Teele: Mul on samad asjad. Aga veel on mul koolikotis telefon ja kamm.
Kaarel: Telefon on minul ka kaasas, selle ma unustasin ära. Aga kammi ei ole mul koolikotis. Mul on väga väike kamm, see on mul pinalis.
Teele: Oi, siis on sul tõesti väike kamm. Minul on pinalis pastapliiats, värvipliiatsid ja harilik pliiats.
Kaarel: Mul on ka kõik need asjad. Ja veel on mul pinalis kustukumm ja teritaja.
MÄNGIME!
Kus on?
Õpetaja võtab näiteks punase pliiatsi ja paneb selle laua peale. Õpetaja küsib: „Kus punane pliiats on?” Seejärel võtab mõne muu asja, näiteks kustukummi, ja paneb selle laua alla. Taaskord küsib, kus kustukumm on. Eesmärk on kasutada erinevaid kaassõnu. Mängu võib varieerida ka nii, et õpilased asetavad esemeid kuhugi ja teised ütlevad, kus asjad on. Või siis hoopis nii, et õpetaja paneb pliiatsi laua peale, aga ütleb: „Pliiats on laua kõrval. Kas see on õige või vale?” Lapsed peavad lause parandama ja keegi võiks pärast õige lause ütlemist pliiatsi ka ümber tõsta sinna, kus see oli esimese lause järgi.
51. Kuula luuletust! Loe ilmekalt!
Minu ranits
Heiki VilepRanits on mul väga uhke,
mahukas ja kirju.
Postiljongi kadestas,
kui viimati tõi kirju.
Mahub sinna õpikuid
ja vihikuid ja prahti,
merisiga, joonlaud, sussid,
asju lauasahtlist.
Hästi paigutades läheb
küljetasku hantel,
teise automudelid
ja peale vihmamantel.
Kui mul kõik on pakitud
ja enda arust hästi,
selgub vaid, et koti all
ei jõua seista püsti.
