28. Kuula luuletusi! Millest need luuletused räägivad?
Hiina mängukaru
Heljo MändMängukaru tuli Hiinast,
väike armas panda.
Tahtis mulle hellitused
üle anda.
Hellitused, kallistused,
tuhat käpapaid,
tal ei olnud aimuraasu,
et ma suureks sain.
Kaisukarud, kalliahvid
mulle ajalugu.
Ainult õehakatis
peab veel nendest lugu.

Rebase jõululaul
Ellen NiitRiba-raba-rebane
kuuse juures vahtis.
Riba-raba-rebane
jõulupakki tahtis.
„Mis võiks olla paki sees?”
küsis jõuluvana.
„Kana ikka, jõulumees!
Piparkoogikana.”

Seleta ja jäta meelde!
Sõna või väljend |
Seletus või näide |
aim |
Karul ei olnud aimuraasu, et laps on suureks kasvanud. |
hellitus | ehk karu tahtis lapsele näidata, et armastab teda. Ema hellitas last. |
käpapai | ehk käpaga pai tegema. Karu tegi oma pojale käpaga pai. |
29. Vasta küsimustele luuletuse „Hiina mängukaru” põhjal!
- Mis sa arvad, kes on luuletuse peategelane?
- Kui vana peategelane võiks olla?
- Kes tuli Hiinast?
- Mis sa arvad, kuidas ta Hiinast tuli?
- Mida tahtis mängukaru teha?
- Mida mängukaru ei teadnud?
- Kas sinule on kingitud kunagi midagi sellist, mille jaoks sa juba liiga suur oled? Mida? Mis sa selle kingitusega tegid?
30. Tehke pinginaabriga väike näidend või dialoog luuletuse „Rebase jõululaul” põhjal!
Mõelge nendele punktidele:
– kus rebane ja jõuluvana kohtuvad,
– mida nad omavahel alguses räägivad,
– kas rebane palub jõuluvanalt veel mõnda kingitust,
– mida jõuluvana rebasele vastab,
– kuidas kõik lõpeb.
MÄNGIME!
Muinasjutt
Mõelge välja ja jutustage terve klassiga üks muinasjutt. Esimene õpilane alustab lausega „Elas kord …” ning lõpetab selle nii, nagu ise soovib. Näiteks: „Elas kord üks poiss, kellel oli üks hobi.” Järgmine õpilane alustab eelmise lausega ning lisab juurde ühe enda välja mõeldud lause: „Elas kord poiss, kellele oli üks hobi. Talle meeldis kitarri mängida.” Järgmine õpilane lisab kolmanda lause jne.
Mängus võiks muinasjutu esimene lause olla seotud jõuludega: „Elas kord jõuluvana, kes armastas üle kõige lastele kingitusi tuua.”
31. Rühmatöö „Teemantluuletus”
kirjutage teemantluuletus ühel teemal. Teema võib olla kas jõulud, talv, jõuluvana, kingitus. Võite klassis ka mõne muu teema kokku leppida. Joonistage plakatile pilte.
Näidake oma tööd klassikaaslastele. Lugege oma luuletus ette. Rääkige, mida ja miks te joonistasite.
Mis on teemantluuletus?
Luuletus, mis koosneb viiest reast:
- Esimene rida – üks sõna (nimisõna). See näitab, millest või kellest luuletus räägib. Praegu üks neist: jõulud, talv, jõuluvana, kingitus või mõni sõna, milles te omavahelt kokku leppisite.
- Teine rida – kaks omadussõna selle asja, inimese, looma vms kohta.
- Kolmas rida – kolm tegusõna, mida see asi või keegi teeb.
- Neljas rida – neljast sõnast koosnev lause selle teema kohta.
- Viies rida – üks sõna või sünonüüm, mis kordab esimese rea sõna ja luuletuse sisu.
Luuletuse skeem:
