Millised me oleme?

Teele on tavaliselt hea ja lustakas laps, hooliv ja armas lapselaps, tähelepanelik ning abivalmis õpilane, rõõmus ja heasüdamlik sõber. Tema vanemad on talle ja Juhanile alati õpetanud: „Tee teistele seda, mida sa tahad, et sulle tehakse.” Nii proovib Teele olla alati sõbralik ning kena inimene. Siis on tal hea olla ja ta tunneb end hästi. Vahel on Teele aga väsinud ning halvas tujus. Mõnikord on ta siis vihane, kuri, kade, kurb, solvunud ning pahane. Meil kõigil on õigus tunda kõiki tundeid. Aga meil ei ole õigust neid teiste peal välja elada. Õnneks Teele teab, mida ta siis tegema peab – puhkama! Ja ka mõtlema, et mis tunne see on ja miks ta nii tunneb.
Täna leidis ta aga ühe halva tuju luuletuse, mida ta ka kohe Anale näitas.
34. Kuula ja loe ka sina seda luuletust.
Abivalmis laps
Heiki VilepMa ei viitsi, kurtis Tiit,
valutab mul siit ja siit,
olen juba nõnda vana,
kannan ma ju aastat viit.
Mis seal ikka – arvas issi,
eks ma ise ära toon
poest su kommid-krõpsud-limpsi,
ise söön ja ise joon.
Krapsti kargas püsti Tiit,
valus polnud siit ja siit,
haaras koti, oli kraps,
kohe abivalmis laps.
35. Vaata ja loe mõistekaarti ning räägi, missugune oled sina erinevates olukordades!

Pööra tähelepanu: omadussõna võrdlusastmed
Pööra tähelepanu!
OMADUSSÕNA VÕRDLUSASTMED | ||
ALGVÕRRE | KESKVÕRRE | ÜLIVÕRRE |
armas | armsam | kõige armsam |
hooliv | hoolivam | kõige hoolivam |
naljakas | naljakam | kõige naljakam |
rõõmus | rõõmsam | kõige rõõmsam |
vihane | vihasem | kõige vihasem |
lahke | lahkem | kõige lahkem |
laisk | laisem | kõige laisem |
heatahtlik | heatahtlikum | kõige heatahlikum |
sõbralik | sõbralikum | kõige sõbralikum |
südamlik | südamlikum | kõige südamlikum |
õnnetu | õnnetum | kõige õnnetum |
heatujuline | heatujulisem | kõige heatujulisem |
hea | parem | kõige parem |
Näide: | Näide: Keskvõrre on alati võrdlev, kasuta lauses koos sõnaga kui. | Näide: Ülivõrre = kõige + keskvõrre |
36. E-ülesanne. Muuda lauseid nii, et omadussõna oleks ülivõrdes.
1. Mul on lahke sõber.
2. Kas ta on sõbralik ?
3. Mu vanaema on tähelepanelik .
4. Ana on hooliv tüdruk.
5. See raamat on hea ja huvitav .
37. Lõpeta laused! Kasuta omadussõnu ülesande 35 juurest.
- Mina olen …
- Minu ema on … ja …
- Minu isa on … ning …
- Kas sa oled …?
- Ma vaatasin eile ühte filmi. See oli …
MÄNGIME!
Keda ma kirjeldan?
Üks õpilane tuleb klassi ette. Ta hakkab rääkima ühest kaasõpilasest, kuid ei kasuta kordagi tema nime. Räägib, mida ta teeb, milline ta on, missugune on tema iseloom jms. Teised proovivad ära arvata, kellega on tegu. Kasutage võimalikult palju omadussõnu.