Indrek Koff
Indrek Koff on eesti kirjanik ja tõlkija. Raamat „Kuhu lapsed said?“ on autori enda sõnul lugulaul sellest, kuidas lapsed väsisid käskudest ja keeldudest lõplikult ära ja kuidas nad ühel ilusal päeval lihtsalt jalga lasksid. Natukene ka sellest, kuidas kangelaseks ei saadud üldsegi mitte meelega, vaid täitsa kogemata. Ja muidugi ka sellest, kuidas elu jälle ilusaks sai.
Järgmistes katkendites jutustatakse, kuidas metsa põgenenud lapsi mitmel moel tagasi koju püüti tuua.
Linnapea
Kuis saada lapsed tagasi? Ei tea ...
Siis ette astus uhkelt linnapea.
„Ma näen, et meie seis on mannetu.
Laps olgu kasvõi üleannetu,
kuid tema koht on ema-isa ligi.
Ja lapsed armsad on ju liiatigi.“
Ta korraks mõttesse jäi omaette,
siis aga haaras ohjad enda kätte,
sest käes tal mõte oligi, ennäe.
„Ma saadan kohe välja sõjaväe!“

Vahvad sõdurid siis tulid, rinnad kummis,
läbi linna marssides. Ja üks lõi trummi.
Pasun hõikas, nagu oleks elu mängus.
Mitte ükski neist ei käinud, õlad längus.
Kahuri seest kõmistasid
mitusada pauku.
Labidaga uuristasid
mitusada auku.
Läksid paksu metsa,
võtsid ahelikku,
leidsid päris mitu
tavavahelikku.
Lapsi aga paraku
leiti täpselt null.
Kasarmusse tagasi
jõuti hommikul.
Linnapea see tasa pildilt kadus,
hulga vabandusi ette ladus.
Lõpuks lasi saba täitsa lonti,
nagu oleks näinud ilget tonti.
Jah, tema katse vilja ju ei kandnud.
Ei, lapsed ennast näolegi ei andnud!
1. Linnapea ja sõdurid
- Kuidas proovisid sõdurid lapsi tagasi saada? Märgi tekstis koht, kus seda kirjeldatakse.
- Kas sõdurite kavatsus õnnestus? Märgi teise värviga koht, kus seda kirjeldatakse.
- Mida tegi linnapea, kui tema plaan ei õnnestunud? Märgi kolmanda värviga koht, kus seda kirjeldatakse.
- Mida linnapea sinu arvates tegema oleks pidanud?
Pedagoog
„Ma näen, teil tahtmist on ja sees on paras hoog.
Kuid tarkust napib.“ Nõnda ütles Pedagoog.
„Te jätke nüüd need sõjameestetantsud.
Meil nutti tarvis on, nüüd olgem Kaval-Antsud!
Neid meelitan ma kookide ja kommiga,
kuid ise põõsa taga luuran kammiga.
Mul valmis on ka manitsused kangemad,
ma olen kindel, et nad lõksu langevad.“
Siis tema jutu järgi valmis tehti
üks üsna priske patakas lendlehti:
„HEI, LAPSED, KAS TE KOMMI TAHATE?
SIIS METSAELU JÄTKE MAHA TE!
TEID IGATSEVAD TEIE EMMED-ISSID,
KEL VALMIS ON BATOONID-BARBARISSID.
TEIL KOOLIS KÄIA POLE ENAM SUNDI
JA ARVUTIS VÕIB OLLA MITU TUNDI!
TE LIHTSALT TULGE OTSEKOHE KOJU!“
Kuid ise, vana vastik, reetlik roju,
seep püsti peos ja karmanis triikraud,
neid luuras seal ta vaikides kui haud.
Nii Pedagoog seal ootas lapsi lõksu,
kuid läbi nägid lapsed selle nõksu.
Ta asjata neid ootas linnateel
ja võimalik, et ootab ikka veel.
2. Pedagoog
- Mis plaan oli Pedagoogil?
- Iseloomusta selle plaani põhjal Pedagoogi.

Viimane trump
Me ise, tundub, hakkama ei saa …
Vist tuleb kuskilt abi otsida.
Ei olnudki need suured päris rumalad.
Nad taipasid, et pole mingid jumalad.
Nad appi kutsusid siis teate, kelle?
Eks ikka laste õpetaja Helle.
See Helle oskas neile läheneda,
sest tema oli ikka mõelnud seda,
et lapsed siia ilma küllap nõnda loodi,
et kohelda neid võib ka inimese moodi,
ja onud-tädid lastest ei ole õigemad,
ehk küll nad enda arust on kõige-kõigemad.
Ta kutsus lapsi: „Räägime nüüd vähe.
Ma tahan mõista, mis teil kargas pähe.
Miks linna jätsite nii järsku maha?
Kas vahest koju tulla te ei taha?“
Ja lapsed seletasid,
miks nad kadusid.
Kõik oma mured
talle välja ladusid.
Nad ütlesid, et neil on rahu vaja,
et koju tulla nad ei taha praegu.
Nii juhtuski, et laste õpetaja
käis metsas küll, kuid siiski
ilmaaegu.

3. Õpetaja Helle
- Mida tegi õpetaja Helle?
- Kuidas tema lastesse suhtus? Märgi koht, kus seda kirjeldatakse.
- Miks ka tema käigust polnud abi?
Küsimusi ja ülesandeid
Õpetaja Helle püüab lahendada olukorda
Linnapea püüab lahendada olukorda
Peadagoog püüab lahendada olukorda
5. Kujutle
Fantaseeri, kuidas prooviksid lapsi koju tuua järgmised tegelased:
- dirigent
- kuri onu Rein
- tuntud mesikeel tädi Laine Libe
- arvutispetsialist
- koomik
Sõnapank
6. Väljendid
- Seleta oma sõnadega sõnapanga piltlikke väljendeid ja õpi neid kasutama. Mõtle, millistes olukordades sinu igapäevaelus saaks neid kasutada.
haaras ohjad enda kätte
kadus pildilt
lasi saba lonti
katse ei kandnud vilja
ei andnud end näole
nägid nõksu läbi
Mida tähendavad sõnad pasun hõikas, nagu oleks elu mängus?
- Pasunat mängitakse hoogsalt, valjusti.
- Kisataske väga valjusti.
- Võetakse eluohtlikke riske.
- Helistatakse häirekeskusesse.
- Leia Pedagoogi katkendist selle väljendi vastand ja märgi see.