Kuidas loen?
- Hoian käepärast märkmelehte või vihikut, kuhu kirjutan märksõnadega üles, mida peaksin järele uurima, et paremini aru saada (tundmatud sõnad, küsimused loo sisu kohta).
- Panen raamatu vahele järjehoidjaid, et leida üles oma lemmikkohti ja selgitust vajavaid kohti.
- Kui lugemisse tekib paus, sest näiteks ei saa tekstist hästi aru, keegi eksitab, kõht läheb tühjaks või tahaks natuke liikuda, mõtlen oma sõnadega läbi või räägin kellelegi, mida lugesin.
- Kui tundub, et loetu sisu jäi segaseks, loen (mitu korda) uuesti. Alustan ülelugemist natuke kaugemalt eestpoolt, enne arusaamatut kohta.
- Teen märkmeid mõtete kohta, mis lugedes pähe tulid.
- Jagan oma lugemiselamusi heade kaaslastega, arutan nendega küsimuste üle, mis mul tekkisid.

Otsin lugemiseks vaikse ja rahuliku koha, kus on küllalt valgust, ja mugava asendi. Võtan raamatu kaasa kõikjale, kus võib selliseid kohti leiduda.

Panen teoste puhul tähele
Panen teoste puhul tähele
- Kuidas tegelasi kirjeldatakse?
- Kuidas iseloomustavad tegelasi nende teod ja sõnad, eesmärgid ja hoiakud?
- Millised suhted valitsevad tegelaste vahel?
- Kas ja kuidas need suhted muutuvad?
Ma ei muretse, ...
... kui iga teose puhul ei saa vastata kõigile küsimustele.
Küsin julgesti kõikvõimalikke küsimusi, mille peale ise tulen.

Milles seisneb TEGEVUS?
- Mis sündmused toimuvad?
- Millest sündmused alguse saavad?
- Kuidas on sündmused omavahel seotud?
- Kas sündmused on erakordsed või tavapärased, arenevad kiiresti või rahulikult?
- Millistesse olukordadesse tegelased satuvad?
- Kui pingeline on tegevus ja kas pinge kasvab?
- Kas kõik sündmused toimuvad samade tegelastega või on teoses erinevaid tegevusliine?
- Kuidas teos lõppeb? Kas lõpp on ootuspärane või üllatav, toob selgust või tekitab küsimusi?
Millised on AEG ja KOHT?
- Kus toimub tegevus? Kas tegevuspaik muutub?
- Milline on olustik (loodus, ühiskonnakord, kombed ja tavad, olme ja elukorraldus)?
- Kui pikk on tegevusaeg, mida kujutatakse?
- Kas kujutatakse järjestikuseid sündmusi ja olukordi?
- Kas kõik tegelased tegutsevad ühel ja samal ajal või toimuvad eri tegevusliinide sündmused eri ajal?
- Kas aegruum ja olustik on loodud pärismaailma eeskujul või saab näiteks ajas rännata, läbi seinte käia, ühest kohast teise ilmuda, kohtuda imepäraste olenditega?
Kuidas kirjutan?
... jutustust?
Meenutan või mõtlen välja, mis sündmused toimuvad, mis järjekorras sündmused toimuvad, mis sündmusi põhjustab.
Otsustan, mis on neli-viis peamist sündmust.
Märgin need sündmused üles, järjestan need, näitan nooltega seoseid.
... kirjeldust?
Vaatan tähelepanelikult või meenutan süvenenult seda olendit, asja või paika, mida kirjeldan.
Märgin üles neli-viis kõige silmatorkavamat omadust, näiteks
- välistunnused;
- iseloomulikud teguviisid või hoiakud;
- iseloomujooned või võimed.
Täpsustan tunnuseid omadussõnadega.

- Teen märkmeid ja kavandan.
- Kirjutan mustandi, pean pausi, kas või väikese.
- Loen mustandi läbi, parandan ülesehitust ja sõnastust selgemaks. Kui võimalik, lasen lugeda kellelgi teisel, et tuleks välja, mis võib segaseks jääda.
- Loen mustandi uuesti läbi. Parandan õigekirjavead.
- Kirjutan puhtandi või trükin töö välja ja loen viimase variandi veel kord tähelepanelikult üle.