- Kuidas mõistlikult tarbida?
- Kas moega kaasaskäimine tasub end alati ära?
Mõistlik tarbimine
Raha (ega aega) pole kunagi piisavalt. Seepärast on oluline raha mõistlikult kulutada ja see eelnevalt hästi läbi mõelda. Mõistlik tarbimine on see, kui sa kaalud oma soove ja vajadusi, arvestad oma rahaliste võimalustega ning planeerid oste. Kindlasti tähendab see ka hindade ja sooduskampaaniatega tutvumist.
Ostmist mõjutab mitu tegurit, näiteks see, kas sa kulutad enda teenitud või vanemate antud raha. Kui laps teenib ise raha, tundub see talle sageli väärtuslikum ja ta mõtleb hoolega läbi, milleks ta raha kulutab.
- Mis oli sinu esimene ost? Kui vana sa siis olid?
- Arutle, kummal juhul võtab sul otsustamine kauem aega, kas siis kui kulutad enda kogutud või vanemate antud raha.
Inimesed teevad vahel nn emotsionaalseid oste, see tähendab, et nad ostavad midagi hetke ajel, ilma pikemalt mõtlemata. Hiljem kodus avastavad, et tegelikult seda vaja ei lähegi, ning asi jääb kasutult seisma.
Ettevõtted, kes asju või teenuseid müüvad, tahavad kasumit teenida, st müügist tulu saada. Mida rohkem ja kallimalt suudab ettevõte toodangut või teenust müüa, seda suurem on tema kasum. Selleks, et inimesi ostma meelitada, tehakse oma kaupadele reklaami, seal osalevad sageli kuulsused.
KASUM = TULU – KULU
- Kas sa oled kunagi ostnud midagi, mida sa tegelikult ei vajanud? Mis sind selleks mõjutas?
- Mis sa arvad, miks ei soovitata tühja kõhuga poodi minna?
- Kas sa võrdled koolikaupu ostes hindasid? Või maiustusi ostes nende kaalu ja hinda?
- Jaanus tahab osta uuemat nutitelefoni, ehkki vana veel töötab.
- Mari soovib uut seljakotti, kuid ootab ära allahindlused.
- Kait on sõpradega kiirtoidurestoranis, kuid ei telli midagi peale joogi, kuna teab, et jõuab peagi koju õhtust sööma.
- Viki ostab kalli viiuli, mille heli on odavamast parem, kuna ta esineb tihti kontsertidel.
- Peeter kogub raha uue sülearvuti jaoks, kuid hoiab kokku tervisliku toidu pealt.
Tervisliku toidu ostmine
Reklaamitakse ka asju, mida inimestel tegelikult vaja pole, näiteks sellist sööki-jooki, mis pole tervisele kasulik. Paljud koolilapsed ostavad iga päev liiga magusaid karastusjooke ja saiakesi ning soolaseid kartulikrõpse. Enamik inimesi teab, et nendega liialdamine kahjustab tervist. Kui sul on janu või kõht tühi, osta parem asju, mis tegelikult janu kustutavad või kõhtu täidavad ning on kasulikud ka tervisele.

- Vaata tulpdiagrammi ja vasta, mille peale kulutavad kõige rohkem 10–14-aastased õpilased oma taskuraha. Arutlege klassis, kas enamik taskurahast kulub vajalike asjade peale või mitte ning kuidas oleks mõistlik taskuraha kulutada.
Kas ostad enda või teiste pärast?
Arvatakse, et on selliseid kaupu, mis tõstavad inimese positsiooni ühiskonnas ja kujundavad mainet ehk prestiiži, neid nimetatakse nn prestiižikaupadeks. Need on näiteks moeasjad (rõivad, jalatsid ja aksessuaarid) ja tehnikavahendid, mille juures on oluline kaubamärk. Osa inimesi ostab prestiižikaupu selleks, et teistele inimestele muljet avaldada (sõpradele, koolikaaslastele), mitte vajaduse pärast.
- Mõtle järele, kas sa oled mõnikord ostnud mõne asja vaid sellepärast, et sõbral on samasugune. Või kas oled ostnud kunagi midagi selleks, et teised näeksid, et see sul on?
Trendilõks
Rõivafirmad teevad kõik, et sa muudkui ostaksid uusi asju, kuigi su praegustel riietel pole midagi viga. Selleks mõtlevad moeloojad välja üha uusi trende. Ükskord on moes laiad püksid ja kõik, kes tahavad moega kaasas käia, tormavad neid ostma. Mõne aasta pärast on moes hoopis liibuvad püksid. Ja sa ei taha enam laiu pükse kanda, kuigi need ei pruugi veel kulunudki olla. Mood vaheldub kiiresti ja sellega kaasas käia on väga kulukas.
Ka paljusid tehnikavahendeid, sh ka autosid, ostavad mõned inimesed selleks, et neil oleks uusim mudel, mis sest et see maksab palju rohkem. Mõtle järele, kas kiiresti mööduva moega kaasaskäimine tasub end ikka ära, eriti kui sa ise veel raha ei teeni.
- Oled sa kunagi midagi minema visanud, enne kui see katki on läinud? Miks?
Sul kui tarbijal on õigused
Võib juhtuda, et sa oled ostnud kauba (või teenuse), millel on mõni puudus või läks see üsna pea katki. Sel juhul võid sa nõuda, et müüja kas kauba parandusse saadaks või uue asemele annaks. Tarbija õigused on kirjas tarbijakaitseseaduses. Kui sa oled avastanud kaubal puuduse, võid esitada müüjale kaebuse 2 aasta jooksul alates ostmise päevast. Esimese 6 kuu jooksul peab müüja tasuma puuduse põhjuste tõendamise (ekspertiisi) eest, edaspidi aga ostja. Et kaebust esitada, tuleb alles hoida ostutõend (tšekk, leping vm).
Võib ka olla, et sa oled ostetud asja valesti kasutanud või hooldanud ning see on sellepärast katki läinud. Sel juhul pole sul võimalik kaupa välja vahetada. Uuri kindlasti enne millegi ostmist müüjalt, mida tuleks seda kasutades tähele panna, näiteks osa jalatseid ei talu niiskust. Oluline info on kirjas ka kauba märgistusel või kaasasoleval kasutusjuhendil, mis õpetab kaupa kokku panema, paigaldama, kasutama, hooldama jm.
www.nupukas.ee põhjal
- Kas sa oled kunagi pidanud kaupa poodi tagasi viima? Miks? Kuidas olukord lahenes?
- Miks ja kui kaua võiks ostutšekke alles hoida?
- Nimeta üks asi, mille ostutõendi peaks alles hoidma, ja üks asi, mille ostutšekki alles hoida pole mõtet.
Ma tean, et...
- Tänapäeva ühiskonnas tuleb tarbida, kuid seda saab teha mõistlikult. Raha teenida on enamasti raske, kuid kulutada imelihtne. Inimesed ostavad sageli asju, mida neil tegelikult pole vaja või mis on nende tervisele kahjulikud. Mõningaid kaupu ostetakse ka sellepärast, et oma mainet teiste inimeste silmis tõsta. Kogu aeg moega kaasas käia on väga kulukas.