Siki

11. nädal

Siki

Täna on meie peres väga rõõmus päev. Me võtame endale koera! Ma olen teda oodanud juba kolm aastat! Lõpuks on see päev käes! Õhtul läheme kõik koos koerte varjupaika ja saame sealt oma ilusa väikese Siki kätte! Hommikusöögi ajal rääkisime sellest.

Teele: Ma ei jõua õhtut ära oodata! Ei tea, kas Siki meid ka nii palju ootab?

Juhan: Ei usu. Ta ei tea, et me talle täna järele läheme. Ta ei tea üldse, et me ta võtame.

Ema: Võib-olla natuke teab. Me oleme temaga juba kolm korda jalutamas käinud.

Isa: Kui ta veel ei tea, siis saab ta õhtul teada. Ma loodan, et talle meeldib meie juures.

Teele: Mina ka! Aga issi, miks sa ei tahtnud, et me Siki sulle sünnipäevaks kingime?

Isa: Sul on õigus, seda ma tõesti ei tahtnud. Ma arvan, et lemmikloom on pereliige ja pereliiget ei kingita.

Ema: Kui pere võtab lemmiklooma, siis tuleb see väga pikalt läbi mõelda. Kas perel on lemmiklooma jaoks aega. Kas neil on kedagi, kelle juurde jätta lemmikloom siis, kui pere läheb reisile. Neid asju on väga palju, millele tuleb enne mõelda.

Isa: Meie mõtlesime selle peale mitu aastat. Nüüd alles leidsime õige koera ja ma arvan, et me oleme selleks valmis. Mis teie arvate?

Teele: Mina arvan, et me oleme valmis küll. Aga meil ei ole veel Sikile pesa! Söögi- ja jooginõusid ei ole ka.

Ema: Need ostame õhtul. Sellepärast ära muretse.

Juhan: Me võiksime õhtul temaga metsa jalutama minna!

Isa: See ei ole võib-olla kõige parem mõte. Koer peab enne meiega harjuma. Esimesel õhtul ja nädalal on ta kindlasti natuke ehmunud ja kardab.

Ema: Sul on õigus. Lapsed, tahtsin teile tegelikult veel üht asja öelda: kutsikas peab palju magama. Kui tal on uni, siis ei tohi teda segada.

Teele: Olgu, ma proovin teda mitte segada. Kuigi ta on ju nii armas. Ma tahaksin talle kogu aeg pai teha ja teda kallistada! Tuleks õhtu juba kiiremini!

Seleta ja jäta meelde!

Sõna või väljend

Seletus või näide

ehmunud

Miks sa nii ehmunud näoga oled?

harjuma

Siki peab uue koduga harjuma.

kutsikas

Siki on ilus sõbralik kutsikas.

nõud

Palun pane söögi- ja jooginõud laua peale!

pereliige

Teele pere saab täna uue pereliikme.

pesa

Koeral on oma pesa, kus ta magab.

varjupaik

Teele pere võtab varjupaigast koera.

36. Vaata pilte, loe ja räägi!

Räägi, mida sa nendest loomadest tead! Kirjelda nende välimust. Ütle, kas sinul või mõnel sinu tuttaval on see loom, mis on tema nimi, kuidas ta käitub, mida ta teeb jms.

37. Kuula dialoogi! Räägi sõbraga!

Teele: Tead, Ana, me läheme täna õhtul koerte varjupaika.
Ana: Mis te seal teete?
Teele: Me võtame endale väikese kutsika!
Ana: Oi, nii armas! Kas võib, ma tulen sulle täna õhtul külla? Ma tahaks ka kutsikat näha.
Teele: See ei ole vist hea mõte. Vanemad ütlesid, et alguses peab kutsikas meiega harjuma. Ma teen temast pilti ja näitan sulle! Külla tule veidi hiljem.
Ana: Teeme nii! See on väga tore, et te koera võtate!

MÄNGIME!

Kellele või millele sa mõtled?
​Üks õpilane tuleb tahvli ette. Õpetaja sosistab talle ühe sõna, näiteks ELEVANT. Teised hakkavad küsimusi esitama (Kas see on elus? Kas see on sinist värvi? Kas sinul on see asi? …). Klassi ees olev õpilane tohib ainult vastata kas JAH või EI. Mängitakse nii kaua, kuni sõna on ära arvatud. Siis võib tulla klassi ette järgmine õpilane.
​NB! Ühel hetkel võiks esialgse sõna välja mõelda õpilane ise – sosistab selle õpetajale ning siis mäng algab.
​NB! Kui õpilased on mänguga juba rohkem tuttavad, siis võib proovida mängida rühmades.

38. Kirjuta kokkuvõte!

Kirjuta vihikusse tekstist „Siki” lühike kokkuvõte (umbes viis lauset)!

39. Vaata reklaami. Vasta selle põhjal küsimustele!

  1. Mida reklaamitakse?
  2. Mitu soovitust antakse koeraomanikele?
  3. Nimeta üks soovitus, mis on sinu arvates kõige tähtsam! Miks sa nii arvad?
  4. Nimeta üks soovitus, mis on sinu arvates veel väga tähtis! Miks sa nii arvad?
  5. Kust saab rohkem infot?

40. Loe vanasõnu. Arutage koos, mida need tähendada võiksid!

  • Lõvi on juba noorena hirmuäratav.
  • Lammast hundiks ei muuda.
  • Kassil kassi vigurid.
  • Sile kass, teravad küüned.

41. Loe teksti!

Tuhkur

Tuhkrul on naljakas välimus. Tal on armas koon, ümarad kõrvad ja huvitavad liigutused. Tuhkur on liikuv ja energiline. Ta tunneb huvi iga väikse augu ja prao vastu. Ta on väga uudishimulik. Alles ta vaatas su kohvitassi, nüüd aga mängib sussidega.

Tuhkrut ära üksinda tuppa jäta! Kõik, mille ta kätte saab, tassib ta ära. Tuhkur kontrollib kindlasti kõik kotid üle. Ja kotist võtab ta ära rahakoti – sellest saab su kodulooma lemmiktegevus. Tuhkrud koguvad kokku kõik, mis põrandal vedeleb. Kokkukogutud asjad viib ta sinna, kuhu ise tahab.

Paljude tuhkrute lemmikmäng on uste avamine. Ning mõttetu on tuhkruga vaielda, ta avab ikkagi kõik väiksed või suured uksed. Ka välisukse avab ta osavalt. Ta on visa ja kaval. Teda on põnev vaadata. Sa ei pahanda ta vigurite peale, sest ta teeb kõike nii naljakalt. Lisaks sellele on tuhkrul imeline karv, nii et tahaks teda kogu aeg sülle võtta.

Tuhkrud armastavad oma peremeest sama tugevalt kui koerad. Temast võib saada su kõige parem sõber.

Seleta ja jäta meelde!

Sõna või väljend

Seletus või näide

hoolima

Hooli oma koerast!

karv

Sikil on ilus läikiv karv!

koon

Koeral on ilus must koon.

pragu

Vaata, seinas on pragu!

tassima

Ära tassi seda kotti, see on liiga raske!

vigur

ehk vallatus. Küll see tüdruk on vigurit täis!

42. Vaadake videot!

Vaadake koos videot tuhkrust (klb.ee/Cc). Rääkige, missugune loom ta on ja mida ta teeb.

43. Kodune töö

Kirjuta tekstist „Tuhkur” välja vähemalt viis omadussõna. Kirjelda tuhkrut nende omadussõnade abil. Võid seda teha kas suuliselt või kirjalikult!

44. Räägi pinginaabriga oma lemmikloomast või sellest loomast, keda sa endale tahaksid!

A. Kui sul on lemmikloom, siis rääkige: mis loom sul on, mis ta nimi on, mida talle teha meeldib, kuidas sa tema eest hoolitsed.
​B. Kui sul ei ole lemmiklooma, siis rääkige: mis lemmiklooma sa tahaksid, miks just teda, mis sa talle nimeks paneksid.

MÄNGIME!

Alias
Üks laps tuleb klassi ette. Õpetaja näitab talle üht sõna või pilti. Õpilane peab seda teistele seletama hakkama, aga seda sõna kasutada ei tohi. Kui sõna on ära arvatud, tuleb seletama järgmine õpilane.
​NB! Soovi korral võib punkti saanud õpilaste nime tahvlile kirjutada, mängu lõpus selgub siis võitja.
​NB! Soovi korral võib mängida paari kaupa või meeskonniti ja aja peale.
​Kasutage mängus loomadega seotud sõnu!