Võimas imerohi uni

18. nädal

Võimas imerohi uni

Täna käisin ma veel igaks juhuks perearsti juures. Ema ja isa arvasid, et ma pean arsti juurde minema, et olla päris kindel, kas ma olen terveks saanud. Perearst Inga vaatas ja kuulas mind ning ütles: „Teele, nüüd oled sa küll terve nagu purikas. Võid homme kooli minna. Aga ole väga hoolikas: kanna sooje riideid, söö palju puu- ja juurvilju, joo teed ning maga korralikult! Paljud inimesed teevad seda kõike, aga unustavad magamise ära. Vaata, ma annan sulle kaasa ühe reklaamlehe. Loe see kindlasti kodus läbi! Nii saad teada, miks on uni meie jaoks väga tähtis.”

Seleta ja jäta meelde!

Sõna või väljend

Seletus või näide

enam-vähem

ehk peaaegu. Teele magab igal öösel enam-vähem kümme tundi.

heitma

ehk (pikali) minema. Heida voodisse!

terve nagu purikas

ehk täiesti terve. Arst ütles, et ma olen terve nagu purikas.

õhutama

ehk värsket õhku tuppa laskma ehk tuulutama. Kas sa õhutad õhtul oma tuba?

24. Kuulake „Doktor Ave laulu”! Millest see laul räägib?

Kuula laulu siit: klb.ee/xd.

25. Vasta küsimustele!

  1. Kelle juures Teele käis?
  2. Millal võib Teele kooli minna?
  3. Mida peab Teele tegema? Mida perearst soovitas?
  4. Mille andis perearst Teelele kaasa?
  5. Mis on võimas imerohi?
  6. Miks on tähtis hästi magada? Mis on sinu arvates kolm kõige tähtsamat punkti?
  7. Mida peab tegema, et hästi magada? Mis on sinu arvates kolm kõige tähtsamat punkti?

26. Räägi endast!

  • Mis kell sina tavaliselt magama lähed?
  • Mida sa tavaliselt tund aega enne magamaminekut teed?
  • Kas sa õhutad oma tuba, enne kui lähed magama?
  • Kas sa magad tavaliselt hästi?
  • Kas sa näed und? Räägi ühest huvitavast unenäost, mida sa näinud oled!
  • Mis kell sa tavaliselt ärkad?

27. Loe vanasõnu! Arutage pinginaabriga, mida need tähendavad!

Uni on magusam kui mesi.
​Hea uni on parem kui halb kõhutäis.
​Varahommikune uni on kõige magusam.
​Unekott ei saa iial täis.
​Mida rohkem magad, seda rohkem magada tahad.

28. Kuula ja loe luuletust.

Mis on magusam kui mesi?

Leelo Tungal

Mis on magusam kui mesi?
​Mitte suhkur, mitte džemm,
​mitte moos või moosivesi,
​mitte kook ja mitte komm –
​kõige magusam on UNI!
​Sängi minnes teame, et
​unes võime hommikuni
​magusasti süüa mett!

29. Loe lauseid ning allajoonitud sõnade kohta esitatud küsimusi. 

Kumba küsimust sina tavaliselt kasutad?

Ana läks pärast kooli Teele juurde.
​Ana oli Teele juures kaks tundi.
​Ana läks Teele juurest ära kell neli.

Näiteks esimese lause kohta võid küsida:
​Kelle juurde läks Ana pärast kooli?
või Kuhu läks Ana pärast kooli?

Teise lause kohta võid küsida:
​Kelle juures oli Ana kaks tundi?
või Kus oli Ana kaks tundi?

Kolmanda lause kohta võid küsida:
​Kelle juurest läks Ana kell neli ära?
või Kust läks Ana kell neli ära?

Pööra tähelepanu: juurde, juures, juurest

Pööra tähelepanu!

Siki läheb puu juurde.

Siki on puu juures.

Siki tuleb jooksuga puu juurest.

JUURDE

JUURES

JUUREST

Kuhu? Kelle juurde?
​Mille juurde?

Kus? Kelle juures?
​Mille juures?

Kust? Kelle juurest?
Mille juurest?

lähen, lähed, läheb, …
​sõidan, sõidad, sõidab, …

olen, oled, on, …
​käin, käid, käib, …
​seisan, seisad, seisab, …

tulen, tuled, tuleb, …
​sõidan, sõidad, sõidab, …

arsti juurde
​sõbra juurde
​vanaema ja vanaisa juurde
​tädi ja onu juurde
​…
​puu juurde
​laua juurde
​maja juurde
​kooli juurde
​…

arsti juures
​sõbra juures
​vanaema ja vanaisa juures
​tädi ja onu juures
​…
​puu juures
​laua juures
​maja juures
​kooli juures
​…

arsti juurest
​sõbra juurest
​vanaema ja vanaisa juurest
​tädi ja onu juurest
​…
​puu juurest
​laua juurest
​maja juurest
​kooli juurest
​…

30. E-ülesanne. Mis sõna sobib lünka? Kas juurde, juures või juurest?

1. Ma olen sõbra .

2. Kas sa käisid Ana ?

3. Lapsed sõitsid vanaema ja vanaisa .

4. Me tulime õhtul hilja onu .

5. Kas te seisate praegu suure puu ?

6. Ma tulin praegu raamatukogu .

7. Me ei läinud Reinu , sest ta on haige.

31. Moodusta lauseid!

  1. kes? – mida teeb? – kuhu?
    ​Näiteks nii: • Ana läheb Teele juurde.
  2. kes? – mida teeb? – millal? – kuhu?
  3. kes? – mida tegi? – kust?
  4. kes? – mida tegi? – millal? – kellega koos? – kust? – kuhu?
  5. kes? – mida teevad? – kus?
  6. kes? – mida teeb? – millal? – kus?

MÄNGIME!

Peitus
​Üks õpilane läheb klassist välja. Õpetaja ja teised lapsed peidavad ühe asja klassi ära (nt punase pliiatsi riiulisse õpikute taha). Seejärel kutsutakse õpilane tagasi klassi. Talle öeldakse, mis on ära peidetud. Ta hakkab küsima küsimusi ning kasutab seejuures sõnu juurde, juures, juurest. Teised tohivad ainult vastata jah või ei. Näiteks: Teele: „Ana, kas ma pean minema tahvli juurde?” Ana: „Ei.” Mäng kestab nii kaua, kui otsitav asi on leitud.

32. E-ülesanne. Vali õige variant!

1. Ma olen praegu sõbra .

2. Kelle  sa lähed?

3. Juhan sõidab homme bussiga vanaema ja vanaisa .

4. Me läheme kõik koos õhtul kooli , me mängime seal lumesõda.

5. Mis kell te kooli  tagasi koju tulete?

6. Nad ei ole praegu Teele .

33. E-ülesanne. Kuula ja vali õige variant! 

1. Teele läheb homme .

2. Kas sa oled praegu ?

3. Mis kell sa tagasi jõuad? 

4. Laura sõidab õhtul perega .

5. Kas sa tuled praegu ?

34. Kuula dialoogi. Räägi sõbraga!

Teele: Lähme sinna suure puu juurde!

Ana: Miks? Mida me seal puu juures teeme?

Teele: Selle puu juures on üks suur kivi. Kui sa seisad kivi juures, siis sa näed minu kodu. See puu ja kivi on mäe otsas.

Ana: Ei tea, kas selle kivi juurest on siis minu kodu ka näha?

Teele: Ma ei tea. Sa elad peaaegu minu kodu juures, võib-olla on ka sinu kodu näha. Lähme vaatame!

Ana: Lähme jooksuga! Vaatame, kes enne kivi juurde jõuab!

Teele: Lähme!