Eile oli talv
Ma tulin eile koolist koju täpselt nii:

Nagu pildilt näha, oli mul suur soe sall kaelas, tuttmüts peas, kindad käes ja muidugi talvejope seljas ning talvesaapad jalas. Kalendris oli küll kirjas, et märts on esimene kevadkuu, aga ilm ei olnud vist kalendrisse vaadanud. Tema arvates oli veel talv.
Alguses olin ma natuke pahane. Ma ootasin kevadet, aga kevadet ei paistnud kuskilt. Kõndisin ja torisesin omaette. Siis tuli tuisk ja keerutas mulle lund näkku. Jäin korraks seisma ning mõtlesin: „Ei tea, kas nüüd on parem naerda või nutta?!” Muidugi hakkasin ma naerma!
Tavaliselt jalutan ma koju umbes veerand tundi. Eile jalutasin ma koju kakskümmend viis minutit! Ma võitlesin tuule ja tuisuga ning see oli lõbus! Tormist kevadilma peab nautima, sest see ei kesta kaua. Varsti sulab lumi ära ja siis peab järgmist lumetuisku kaua ootama!
Seleta ja jäta meelde!
Sõna või väljend |
Seletus või näide |
kevadkuu |
Märts on esimene kevadkuu. |
nutma | Laps sai haiget ja hakkas nutma. |
paistma | ehk näha olema. Kas meie klassi aknast paistab sinu kodu? |
torisema | ehk pahane, mitte rahul olema. Laps torises omaette, sest tal oli paha tuju. |
tormine | ehk väga tuuline. Õues on tormine ilm. |
võitlema | ehk vaeva nägema mingi asja pärast või selle vastu. Õpilased võitlesid selle eest, et neil oleks vähem kodutöid. |
3. Moodusta küsimusi jutu „Eile oli talv” põhjal!
Kirjuta viis küsimust vihikusse.
Vahetage pinginaabriga vihikuid ja vastake üksteise küsimustele täislausetega!
Vahetage vihikud tagasi. Kontrollige vastuseid!
Pööra tähelepanu: sajab mida?
Pööra tähelepanu!
SAJAB – MIDA?
|
Näited:
|
5. Vaadake ilmateadet!
Milline ilm on täna? Milline on ilm homme, ülehomme ja üleülehomme?
Vaadake ilmateadet näiteks siit: www.ilmateenistus.ee.
6. Vaata aknast välja ning kirjelda viie lausega, missugune ilm on praegu!
Kasuta sõnu ja väljendeid harjutusest 4!
7. Võrdle tänast ilma selle ilmaga, mida kirjeldas Teele jutus „Eile oli talv”!
Kas sa leiad rohkem sarnasusi või erinevusi? Räägi sellest pinginaabriga!
MÄNGIME!
Keda sa oled näinud?
Esimene õpilane ütleb: „Ma olen näinud siili.” Temast paremal olev õpilane kordab lauset ning lisab ühe sõna: „Ma olen näinud siili ja varest.” Temast paremal olev õpilane kordab lauset ning lisab ühe sõna: „Ma olen näinud siili ja varest ja konna.” Nii läheb mäng edasi kuni esimese eksimuseni. Kes eksib, on mängust väljas. Võitjaks jääb see, kes suudab viimasena kõik sõnad õiges järjekorras nimetada.