Ooper

Kunstiliikide ühendaja

Mõjuv ja suurejooneline

Ooper on muusikaline lavateos, milles enamasti esitatakse kogu tekst lauldes. Ooperi moodustavad:

  • muusika
  • näitekunst
  • kirjandus – süžee
  • kujutav kunst – lavakujundus, dekoratsioonid, kostüümid
  • tants
Giuseppe Verdi juhatamas oma ooperit Pariisi ooperi­teatris (19. sajand)
Pariisi ooperiteatri orkestriauk tänapäeval
Rahvusooperi Estonia saali ja lavakompleksi läbilõige
Stseen Erkki-Sven Tüüri ooperist „Wallenberg“ (2001)

Ooperi loomine

Helilooja valib teda huvitava teema, süžee. Seejärel pöördub ta libretisti poole, kes kirjutab süžee põhjal libreto. Helilooja ja libretisti tiheda koostöö tulemusena valmib ooperi partituur.

Libreto alusel asub lavastaja partituuri järgides lavastust looma. Ta töötab osatäitjatega, leiab igale stseenile sobiva väljenduslaadi ja kujundab ooperi ühtseks lavalis-muusikaliseks tervikuks.

Selles protsessis on tähtis osa ka kunstnikul, kes loob lavakujunduse. Lavastaja ja kunstniku looming võib muuta ühe ja sama ooperi lavastuse eri teatrites väga eriilmeliseks.

Ooperi ülesehitus

Instrumentaalne avamäng loob meeleolu. Tegevustik liigendub vaatus­teks, mis jagunevad piltideks ja need omakorda stseenideks. Vahel on ooperites vaatuste vahel instru­men­taalsed vahemängud ehk intermetsod.

Võimekad peaosatäitjad

Ooperi peaosi esitavad professionaalsed lauljad, kellelt eeldatakse ka head näitlemisoskust. Ooperis ei kasutata mikrofone, seetõttu koolitatakse lauljat oma häält valitsema nii, et see kostaks üle orkestri ka saali tagumiste ridadeni.

Klassikalises ooperis laulavad peaosi, tavaliselt armastajapaari, sopran ja tenor (harvem bariton). Barokiajastust on pärit tänapäevalgi kasutatav nimetus primadonna, millega tähis­tatakse ooperi naispeategelast mängivat näitlejannat.

Ooperiloojaid

  • Georg Friedrich Händel. „Julius Caesar“, „Xerxes“
  • Wolfgang Amadeus Mozart.„Figaro pulm“, „Don Giovanni“, „Võluflööt“
  • Gioachino Rossini. „Sevilla habeme­ajaja“
  • Carl Maria von Weber. „Nõidkütt“
  • Richard Wagner. „Lendav Holland­lane“, „Tannhäuser“, ooperi­tsükkel „Nibelungide sõrmus“
  • Georges Bizet. „Carmen“
  • Pjotr Tšaikovski. „Jevgeni Onegin“, „Padaemand“
  • Giacomo Puccini. „Boheem“, „Tosca“, „Madame Butterfly“
  • Giuseppe Verdi. „Nabucco“, „Aida“, „La Traviata“, „Rigoletto“

Ooperi etteasted

  • Solist näitab oma vokaalset meisterlikkust aarias – see on tehniliselt keerukas orkestri saatel esitatav soololaul. Aaria ajal, mil peategelane väljendab oma tundeid ja mõtteid, sündmuste areng peatub.
  • Aariale eelneb sageli jutustav kõnelaul – retsitatiiv, mida saadab väiksem pillirühm, kuid kõnelaulu võib esitada ka hoopis ilma saateta.
  • Mitme tegelase ühislaulu nimetatakse ansambliks, mis on omalaadne lavaline suhtlemisvorm.
  • Kahe laulja kooslaul on duett, kolm lauljat moodustavad trio, neli lauljat kvarteti. Nimetatutest suuremaid ansambleid tuleb ooperis harva ette.
  • Koori ülesanne on massistseenides anda toimuvale hinnanguid, kommenteerida, väljendada rõõmu või rahulolematust.
  • Orkester aitab laval toimuvat muusikaliselt lahti mõtestada ja anda edasi meeleolumuutusi.
  • Pillimehed asuvad lava ees orkestriaugus ning dirigent, kes on sealt nähtav nii lauljatele, koorile kui orkestrile, juhatab kogu etendust.
  • Ooperis võib kaasa teha ka balletirühm.
Georg Friedrich Händel. „Ombra mai fu“ ooperist „Xerxes“
Andreas Scholl (kontratenor), Akademie für Alte Musik Berlin
Giuseppe Verdi. Orjade koor ooperist „Nabucco“
Berliini Raadio orkester ja koor, juhatab Richard Kraus
Giacomo Puccini. Butterfly aaria ooperist „Madame Butterfly“
Victoria de los Angeles (sopran), Orchestra Of The Royal Opera House, juhatab Rudolf Kempe

Mõtle

Ooperisolisti meisterlik etteaste on , see on tehniliselt keerukas . Naispeategelase kohta kasutatakse barokiajast nimetust , tänapäeval tähistab see pigem teatri tähtlaulja rolli.

Üksiknumbrile eelneb jutustav kõnelaul ehk . Mitme tegelase ühislaul kannab nimetust , kahe laulja kooslaul on , kolm moodustavad  ja nelja laulja esituses kõlab . Rahvahulga rolli täidab .

Pillimehed istuvad lava ees  ja kogu etendust juhatab . Ooperis võib kaasa teha ka .

  • libreto
  • libretist
  • lavastaja
  • teema
  • partituur
  • kunstnik
  • helilooja

Kuula

Georges Bizet’ ooper „Carmen“

Habaneera I vaatusest, katkend
Maria Callas (metsosopran), Orchéstra du Théâtre National de l’Opéra de Paris
Stseen ooperist „Carmen“ (Rahvusooper Estonia)
Micaëla ja Don José duett ja retsitatiiv I vaatusest, katkend
Nadia Kurem (sopran), Vello Jürna (tenor), Rahvusooper Estonia sümfooniaorkester, dir Paul Mägi
Toreadoori kuplee II vaatusest, katkend
Jassi Zahharov (bariton), Rahvusooper Estonia sümfooniaorkester, ooperikoor ja kooristuudio, Eesti poistekoor, dir Paul Mägi
Kvintett II vaatusest, katkend
Pirjo Levandi, Ülle Tundla, Riina Airenne, Rauno Elp, Mart Madiste, Rahvusooper Estonia sümfooniaorkester, dir Paul Mägi
Marss ja koor IV vaatusest, katkend
Orchéstra du Théâtre National de l’Opéra de Paris

Märka

Georges Bizet’ ooper „Carmen“

Ooper „Carmen“ põhineb Prosper Mérimée samanimelisel novellil, ooperi esietendus toimus 1875. aastal.

Bizet ise oma teose edu ei näinud. Esietendusel vilistati see välja ja kriitikud andsid sellele hävitava hinnangu. Kolme kuu pärast helilooja suri. Leidus siiski neid, kes kõnelesid ooperist vaimus­tusega ning kuulutasid sellele suurt tulevikku, nende hulgas näiteks helilooja Pjotr Tšaikovski. Ennustused said tõeks ning „Carmen“ kuulub ka tänapäeval pea kõigi ooperi­teatrite lavaklassikasse.

Georges Bizet. Avamäng ooperile „Carmen“
Orchéstra du Théâtre National de l’Opera de Paris

Kuula ja pane tähele

  • Jälgi pea- ja kõrvalteema meloodia­jooniseid.
  • Koosta avamängu vormiskeem, kasutades teemade märgistust (A, B, C). Kuidas niisugust vormi nimetatakse?
  • Mitu korda kõlab A-teema avamängu jooksul?
  • Mitu korda kõlavad A-teema jooksul taldrikud?
  • Kuula hoolega C-teemat. Millised pillid peale meloodiapillide veel mängivad?
  • Võrdle C-teema esmaesitust ja kordust. Mida erinevat leiad tempos, dünaamikas ja esituskoosseisus?

Avamängu ülesehitus

A-teema

Peateema kogu orkestri esituses. Muusika on elav ja rütmikas, fraaside alguseid rõhutavad taldrikute löögid.

Peateema kordub.

B-teema

Esimene kõrvalteema, mängivad puupuhkpillid.

A-teema

Teema naaseb forte’s, taas kostavad fraaside algusi rõhutavad taldrikulöögid.

C-teema

Teine kõrvalteema, „Toreadooride marss“, mida II vaatuses esitavad koor ja solist. Marsirütmi kannavad vaskpuhkpillid, meloodia kõlab viiulitelt.

Teema kordub valjult ja võidukalt.

A-teema

Peateema kordub taldrikute ja trianglite esituses.

Ooperi „Carmen“ kavaleht

Miliza Korjus

Hõbehäälne koloratuursopran

Miliza Korjus on üks 1930.–1940. aastate imetlusväärsemaid ning unikaalsemaid loodusliku andega laulukunstnikke, kelle sära pole tänapäevalgi kaotanud oma hiilgust, haaravust ning lausa magnetilist võlujõudu.

Jüri Kruus, inspitsient ja helirestauraator
Vincenzo Bellini. Aaria ooperist „Norma“
Miliza Korjus
Wolfgang Amadeus Mozart. Öökunin­ganna aaria ooperist „Võluflööt“
Miliza Korjus (koloratuursopran), Berliini Raadio sümfoonia­orkester, juhatab Johannes Müller
Léo Delibes. „Kellukeste aaria“ ooperist „Lakmé“
Miliza Korjus (koloratuursopran), Berliini Riigiooperi orkester, juhatab Bruno Seidler-Winkler

Särava tähe teekond

Miliza Korjus (1905–1980) oli eesti-poola päritolu laulja ja näitleja. Tema isa Artur Korjus oli Venemaa tsaariarmee kapten ning hiljem Eesti Vabariigi sõjaministri käsutäitja ohvitser ja kolonel. Ema Anna Gintowt pärines poola-leedu aadli­pere­konnast.

Elu viis Miliza Saksamaale ja 1933. aastal alustas ta tööd Berliini riigiooperis. Edukad esinemised ka väljaspool Saksamaad tõid talle hüüdnime Berliini ööbik. Filmiprodutsent Irving Thalberg, kuulnud Korjuse häält, sõlmis lauljatariga kümneaastase filmi­lepingu ning naine reisis Ameerikasse Hollywoodi. Tema esimest filmi „Suur valss“ (1938) saatis algusest peale suur menu.

Kahjuks jäi Miliza Korjuse meteoorina süttinud särav karjäär väga lühikeseks. 1940. aastal sattus ta autoavariisse ning kulus ligi aasta, et tervis paraneks. Siiski oli Korjusel nii palju tahtejõudu, et end taas üles töötada ja esineda solistina paljudes kontserdi­majades, millest kuulsaim oli Carnegie Hall New Yorgis.

Dokumentaalfilm „Miliza“ Vaata

Lisalugu

  • Esimene muusikaline draama „Daphne“ kanti ette 1598. aastal Itaalias Firenzes. Helilooja Jacopo Peri ja tema sõpruskond huvitusid Antiik-Kreeka tragöödiatest ning proovisid seda traditsiooni taaselustada, suurendades muusika rolli.
  • Esimeseks suureks ooperiloojaks ja klassikalise ooperi alusepanijaks oli Itaalia helilooja Claudio Monteverdi, kes kirjutas 1607. aastal ooperi „Orpheus“. Selles olid juba selgesti eraldatavad aariad, retsitatiivid ja ansamblid. Orkestri kõlavärvid olid seotud ooperi dramaturgiaga, kujutades tegelaste karaktereid ja peegeldades laval toimuvat.
  • Algselt esitati oopereid õukondades, 1637. aastal avas aga uksed esimene avalik ooperiteater Teatro San Cassiano Itaalias Veneetsias. 1778. aastal avati Milanos ooperiteater La Scala, mis on tänapäevani Euroopa mainekamaid ooperiteatreid.
  • Ooperikuninga tiitlit kannab Itaalia helilooja Giuseppe Verdi, kelle 26 ooperit kõlavad kõigil maailma ooperilavadel. Viimase ooperi kirjutas Verdi 80-aastasena.
  • Itaaliast levis ooper teistesse Euroopa maadesse. Eriti tugevad ooperikoolkonnad kujunesid välja Prantsusmaal, Austrias ja Saksamaal, kus Itaaliast pärit žanritunnustele lisandusid kohaliku muusikatraditsiooni mõjutused.
  • Eesti ooperiloojate kohta annab teavet Eesti Muusika Infokeskuse koduleht. Vaata
Giuseppe Verdi (1813–1901)
Maailma mainekamate ooperiteatrite hulgas on Milano La Scala …
… ja New Yorgi Metropolitan Opera

Toreadoori laul

Ooperist „Carmen“

Orjade koor

Ooperist „Nabucco“

La donna è mobile

Ooperist „Rigoletto“