2. Klassikoosolek

10. Joonista mõistekaart!

Joonista siin toodud näidise järgi vihikusse mõistekaart. Jutusta selle põhjal oma klassiaktiivi valimistest.

Kuula!

Kuula omadussõnu.

11. Täienda lauseid!

Täienda lauseid sobivate nimede ja antud omadussõnadega.

aktiivne
​sõltumatu
​julge
​kohusetundlik
​​teotahteline
​​aus
​​tasakaalukas
​​õiglane

​tark
​rõõmsameelne
​​seltskondlik
​​kannatlik
​​heatahtlik
​​töökas
​​autoriteetne

  1. Soovitan klassivanemaks sellel õppeaastal …, sest ta on … .
  2. Klassivanema asetäitjaks sobiks …, sest me tunneme teda kui … inimest.
  3. Klassi seinalehte sobiksid toimetama …, sest nad on … .
  4. Parimaks kandidaadiks klassiürituste eest vastutamisel võiks olla …, sest enamik õpilasi peab teda … .
  5. Pakun õpilasomavalitsusse klassi esindama …, sellepärast et … .
  6. Pakun kooli veebilehekülje pressiesindajaks …, sest teda tuntakse kui … inimest.
  7. Klassi blogipidajaks ja fotograafiks võiks jääda …, sest … .

Kuula!

Kuula kahe õpilase iseloomustust. Tee märkmeid ja avalda arvamust, kumb õpilane sobib klassivanemaks paremini.

1. 

2. 

Täida ülesanne 7 e-töövihikus.

E-ülesanne. Omadussõnad

        • aus
        • aktiivne
        • jutukas
        • eeskujulik
        • arukas
        • laisk
        • tore
        • närviline
        • seltsiv
        • vastutustundetu
        • rõõmsameelne
        • kuulekas
        • tark
        • korralik
        • hoolas
        • abivalmis

        12. Loe!

        Loe, kes kuuluvad kooli matkaklubi Reisisellid juhatusse. Püüa nimesid õigesti lugeda. Kujuta ette, et sa tunned neid õpilasi. Mõtle, miks just nemad valiti matkaklubi juhatusse.

        Matkaklubi Reisisellid juhatuse liikmed:

        Raul Rüütel – klubi esimees, 10. klass
        ​Rita Rääbis – esimehe esimene asetäitja, 7. klass
        ​Rein Kübarsepp – esimehe teine asetäitja, geograafiaõpetaja
        ​Regina Jõeäär – blogipidaja, 8. klass
        ​Roman Sõrmus – fotograaf ja kaameramees, 9. klass
        ​Riho Sööt – sekretär-asjaajaja, 8. klass
        ​Krõõt Jürimaa – esmaabi volinik, 11. klass

        Klubi sponsorid:

        reisibüroo Ratastel
        ​aktsiaselts Reisitarbed

        13. Loe ja tõlgi!

        Loe ja tõlgi. Jutusta, kas on raske olla Reisisellide klubi liige ja täita selle põhikirja. Milliseid põhikirja punkte lisaksid sina ja millised all toodutest jätaksid välja. Miks?

        REISISELLIDE KLUBI PÕHIKIRI

        1. Meie oleme aktiivse puhkuse poolt.
        2. Meid huvitab Eesti minevik ja tänapäev.
        3. Me oleme heatujulised ega virise kunagi.
        4. Minu reisikaaslaste huvid ja soovid on sama tähtsad kui minu isiklikud huvid ja soovid.
        5. Me hoiame loodust. Me ei jäta endast maha prahti, tühje pudeleid ega purke, me ei murra puude ega põõsaste oksi.

        14. Koosta reisikuulutus!

        Koosta ja illustreeri reisikuulutus, kus
        • tutvustad mõnd oma koduümbruse huvitavat kohta;
        • teatad, millal reis või matk toimub;
        • soovitad, kes võiksid reisist osa võtta;
        • esitad reisi või matka kava.

        Jäta meelde!

        Lihtminevik

        Täisminevik

        Konkreetne, tihti ühekordne
        ​tegevus minevikus:

        Tegevus toimus minevikus, aga on seotud olevikuga; minevikus korduvalt (tihti, sageli jt) toimunud tegevus:

        Me valisime eile klassivanema.

        Me oleme teda korduvalt klassivanemaks valinud.

        Sel suvel matkas ta Saaremaal.
        ​Juulis osales Jaana jalgrattamatkal.

        Ta on tihti Saaremaal matkanud.
        Ta on kaks korda jalgrattamatkal osalenud.

        Laulja G. Ots sündis 1920. aastal Petrogradis.

        Ma olen sündinud väikelinnas Elvas.

        15. Moodusta tegusõnadest vorme!

        Moodusta tegusõnadest 1) põhivormid; 2) oleviku, lihtmineviku ja täismineviku ainsuse 3. pöörde jaatav ja eitav vorm. 

        NÄIDIS:
        ​1) valima, valida, valin; 2) ta valib, ei vali; ta valis, ei valinud; ta on valinud, ei ole valinud
        ​1) ootama, oodata, ootan; 2) ta ootab, ei oota; ta ootas, ei oodanud; ta on oodanud, ei ole oodanud

        rääkima, näitama, algama, puhkama, kordama, kokku leppima, oskama, hakkama, vastu vaidlema, kinkima, vihkama, õnnitlema, plaani pidama, läbi saama, kätte saama, välja nägema

        16. Loe ja jutusta!

        Loe ja jutusta teksti täisminevikus. Kasuta teiste hulgas ka sõnu tihti, korduvalt, sageli, palju kordi, mitu korda, palju aastaid, kogu elu ja eitusi pole iialgi, pole kunagi, pole varem. Alusta nii: Olen igal suvel külastanud … .

        Sel suvel külastasin ma sõpra Jannot Hiiumaal. Sõitsin sinna praamiga. Võtsin ka jalgratta kaasa – nii oli mugavam mere äärde jõuda ja paadiga kalale minna. Sõbra pere elab looduslähedast elu. Nad peavad loomi: lambaid ja kitsi. Muidugi ei puudu ka kanad, koer ja kass. Janno unistuseks on saada endale hobune. Jannoga on lihtne eesti keelt rääkida, tema isa ja emaga aga palju keerulisem, sest nad räägivad murdekeelt ja sellest on raske aru saada. Suviti on saarel põnev. Sel suvel matkasime Kassari kaunitel matkaradadel, külastasime Kõpu ja Tahkuna tuletorne, käisime näitusel, kus tutvusime purjelaevade ajalooga, samuti võtsime osa kohalikust maleturniirist. Meie igapäevaste tegevuste hulka kuulus ka ujumine ja kalastamine.

        Täida ülesanded 8 ja 9 e-töövihikus.

        17. Jutusta!

        Jutusta oma klassiaktiivist.
        • Kas klassiaktiiv on juba valitud?
        • Millal te selle valisite?
        • Kes juhatas valimiskoosolekut?
        • Kelle valisite klassivanemaks ja tema abiks? Miks just nemad?
        • Kas sina olid nende valimise poolt või vastu? Miks?
        • Kes on teised teie klassi aktivistid? Mida nad klassis teevad?
        • Kelle te valisite kooli õpilasomavalitsusse? Miks just tema?
        • Kas teil on üksmeelne ja sõbralik klass? Miks sa nii arvad?
        Täida kuulamisülesanne 2 e-töövihikus.

        E-ülesanne. Leia lausest vale sõna

        Õpi ära uued sõnad!

        hääletama, hääletada, hääletan – голосовать

        juhatus, juhatuse, juhatust – руководство, правление

        põhi/kiri, -kirja, -kirja – устав

        poolt hääletama – голосовать за

        vastu hääletama – голосовать против

        klassi/vanem, -vanema, -vanemat – староста класса

        õpilasoma/valitsus, -valitsuse, -valitsust – ученическое самоуправление

        liige, liikme, liiget – член какой-либо организации

        kohusetundlik, kohusetundliku, kohusetundlikku – добросовестный

        tasakaalukas, tasakaaluka, tasakaalukat – уравновешенный

        seltskondlik, seltskondliku, seltskondlikku – общительный

        sõltumatu, sõltumatu, sõltumatut – независимый

        õiglane, õiglase, õiglast – справедливый, честный

        üksmeelne, üksmeelse, üksmeelset – единодушный, сплочённый

        E-ülesanne. Uued sõnad

        • устав
        • руководство, правление
        • ученическое самоуправление
        • голосовать за
        • староста класса
        • голосовать
        • голосовать против
        • добросовестный
        • единодушный, сплочённый
        • член какой-либо организации
        • общительный
        • справедливый, честный
        • уравновешенный
        • независимый

        hääletama, hääletada, hääletan – 

        juhatus, juhatuse, juhatust – 

        põhi/kiri, -kirja, -kirja – 

        poolt hääletama – 

        vastu hääletama – 

        klassi/vanem, -vanema, -vanemat – 

        õpilasoma/valitsus, -valitsuse, -valitsust – 

        liige, liikme, liiget – 

        kohusetundlik, kohusetundliku, kohusetundlikku – 

        tasakaalukas, tasakaaluka, tasakaalukat – 

        seltskondlik, seltskondliku, seltskondlikku – 

        sõltumatu, sõltumatu, sõltumatut – 

        õiglane, õiglase, õiglast – 

        üksmeelne, üksmeelse, üksmeelset –