Click & Grow lugu

Eesti idufirma Click & Grow teekond, sellel esinenud takistused ja probleemid ning edu.

Smartpot

Click & Grow Smartpot on seade, kuhu paigaldatakse kassetiga seemned ning nutikas muld, sensorid, tarkvara ja protsessorid hoolitsevad selle eest, et taim saaks vajalikul ajal vett ja toitaineid. Põhimõtteliselt on see nutipott, kus tarkvara ja sensorid kasutaja eest taimi kasvatavad. See on mõeldud inimestele, kes meeleldi taimi kasvataks, kuid kel pole aeda või oskusi või kes reisivad palju, või neile, kes hindavad minimalistlikku disaini või kellele meeldivad kõrgtehnoloogilised vidinad ja tehnika.

Click & Grow’ looja Mattias Lepp räägib, et tema ideed tekivad tihti ootamatult. Lepp, kes on tegelikult hariduselt hoopis dirigent, on oma mõtteid juba aastaid püüdnud paari lihtsa lausega kirja panna. Hiljem on neid tore lugeda ja meelde tuletada, ning kuigi suur osa neist vaid paberile jääbki, siis mõni võib hiljem osutuda täiesti geniaalseks ja hindamatuks.

Mattias Lepp
Click & Grow’ looja Mattias Lepp.

Palju aastaid tagasi sai kirja pandud ka Smartpoti idee. See juhtus 2005. aastal, kui NASA katsetas tehnoloogiat, mis võimaldaks kosmoselendudel taimi kasvatada. Pärast selle artikli lugemist tekkiski esialgne idee aeropoonilisest (taimed kasvavad ilma mullata, ainult toitelahustes) lillepotist. Tookord oli sellel aga palju takistusi: taimi, mis sellises keskkonnas kasvaksid, oli vähe ja olemasolevad seadmed väga suured.

Kui idee mitu aastat hiljem uuesti käsile võeti, tuli välja, et olemasolevad lahendused on igapäevaseks kasutamiseks üüratult kallid. Ainuüksi pump maksis hulgihinnaga tellides ligi 50 eurot. Sobiv lahendus leiti aga hoopis mujalt. Nimelt tuli idee korraliku ja mõistliku hinnaga süsteemi arendamiseks hoopis laste mootorpaadist, mille pumbasüsteem oli geniaalne ja väga odav. Kui aga ideed poleks kunagi üles kirjutatud, oleks see kindlasti meelest läinud.

Click & Grow’ Smartpoti tehnoloogia seisneb seega tehiskeskkonnas ideaalsete kasvutingimuste loomises, mistõttu taimed saaksid kasvada ja õitseda ka oludes, kus loodusest või inimfaktorist tingitud ebasoodsad olud seda ei võimalda. Click & Grow asutatigi 2009. aastal, pärast seda, kui tuldi geniaalse mulda asendava toite­keskkonna idee peale. Selles toite­keskkonnas saavad taime juured piisavalt õhku ning kastmine ei vii toitaineid mullast välja, vaid hoiab neid pidevalt potis. Samuti suudetakse hoida taimedele meelepärast pH-d.

Enamasti tundub millegi valmistamine väga keerukas, kallis ja aeganõudev, kuid tuleb kasutada olemasolevaid vahendeid ja käepäraseid asju. Ka Smartpoti esimene prototüüp tehti torujuppidest, akvaariumipumbast ja suvalistest väikestest vidinatest. Teine, natuke põhjalikum seade tehti vanast raadiost, millel olid juba taimede kasvatamiseks sobivad augud sees.

Mulda asendav toitekeskkond
Mulda asendav toitekeskkond, kus on seemned ja taimele vajalikud toitained.
Smartpotis kasvav basiilik
Smartpotis kasvav basiilik.

Osalemine Ajujahi konkursil

2010. aastal tegi Mattias Lepp julge otsuse osaleda Ajujahi konkursil. See nõudis meeletut eneseületamist, sest juba ettevõtlusega tegelenul oli sellisele konkursile minna raske.

Ajujaht on Eesti suurim ettevõtluskonkurss, kuhu on oodatud kõikvõimalikud uued ideed. See on hea võimalus end ettevõtjana tõeliselt proovile panna, saada tagasisidet ja nõuandeid oma ala spetsialistidelt ning saada rohkem teada tootearendusest, turundusest ja ettevõtlusest. Kaotada pole midagi, hea idee ja õnnestumise korral võita aga nii kogemusi kui ka raha. Click & Grow võitis Ajujahi 2010. aastal.

Konkursil osalemine õpetas tundma oma nõrku ja tugevaid külgi. Ettevõtluses on õnneks võimalik end ümbritseda inimestega, kellel on teadmised ja oskused ka neis asjades, millest endal puudu jääb.

Click & Grow’s on tootmisjuht, kes vastutab valdkonna eest, mida poleks võimalik teha muude tegevuste kõrvalt. On botaanikud ja investorid, kes iga päev mõtlevad ja püüavad arendada aina paremat toodet. On finantsjuht, kes hoolitseb selle eest, et eelarvest kinni peetaks. Oluline on hakata kohe kokku hoidma, mitte oodata, millal kitsas käes. Nii saab osa tööst teha ära väiksemate kulutustega ning panustada rohkem sinna, kus tekib lisakulusid. Mattias Lepp ise tegeleb praegu eelkõige tootearendusega.

Kõige olulisem, mida Ajujaht Click & Grow’ meeskonnale õpetas, oli küsimine. Tavaliselt ei julgeta teiste poole oma probleemiga pöörduda, kuid uskumatult palju on saadud abi võhivõõrastelt, kellelt on telefonivestluse käigus küsitud üks lihtne ja konkreetne küsimus. Tänapäeval eelistavad paljud inimesed vastuseid otsida internetist, selle asemel, et mõelda, kes on see inimene, kes seda teaks, ja talle helistada. Nokia asedirektori poole pöördumine oli üks nendest suurtest sammudest, mis on ettevõtte arengule palju kaasa aidanud. Tema suutis selgitada tagamaid, millest tavainimene peensusteni kunagi aru ei saa – näiteks kuidas toimib ülemaailmne elektroonika jaemüük, mis on palju keerulisem, kui võiks arvata.

Tootmine

Tootmine algab ennekõike sellega, et määratletakse toode. Tootearendus on kallis ja selleks tuleb leida investoreid. Kui aga investorile tutvustada midagi, milles ise kindel ei olda või mis pole kindlalt määratletud, saadetakse sind enamasti minema.

Click & Grow’d tutvustati väga palju kohalikus ja ülemaailmses meedias, kasutati palju sõprade ja tuttavate abi, sellest kirjutasid sellised kuulsad tehnoloogiaväljaanded nagu Wired ja Discovery. Nii hakkasid investorid toodet ja ettevõtet usaldusväärseks ja tõsiseltvõetavaks pidama. Oma ideid tuleb võimalikult palju teistega jagada, siis saab ka tagasisidet, mis omakorda aitab toodet täiustada ning annab kindlust, et tootel on ikka turgu. Edu pole aga ka siis kaugeltki veel kindel. Tuleb ka loota, et kui keegi teeb kuskil sama asja, siis ei tee ta seda niisama hästi või efektiivselt. Üks on kindel: iga asi, mida teed, tuleb detailideni läbi mõelda.

On palju asju, millele ei oska esialgu tähelepanu pöörata. Kui esimene prototüüp on käes, võib ju ettevõtjale tunduda, et järgmine samm on tootmine. Ent pärast plastitootja hävitavat hinnangut tuldi näiteks Click & Grow’ puhul Smartpotiga algusesse tagasi. Märkamata oli jäänud nii mõndagi: vormi jahutussüsteem, mis juhtub plastmassiga päikese käes, mis materjalist peab olema juhtmevarjestus jm.

Tootmise lõppfaasis tuleb tavaliselt jooniseid veel veidi kohendada, valmistada uusim prototüüp ja otsida partnerid, kes suudaks detaile kõige efektiivsemalt toota. Click & Grow’ jaoks oli oluline leida võimalikult palju partnereid Eestist. Oma tootmise on ettevõte viinud Hiiumaale, sellega tegeleb M&P Nurst AS. Toodangust üle 90% läheb ekspordiks. Tooted saadetakse laiali üle maailma asuvatesse ladudesse, kust poeketid neid müüki viivad. Suurimad turud on USA, Araabia Ühendemiraadid ja Lääne- Euroopa riigid. Click & Grow’ Smartpot tuli esimest korda turule 2011. aastal.

Toode koosneb potist ja täitekassetist. Poti sees on pumbad, veepaak, tulukesed, keskkonna sensorid ja patareid ning seda saab korduvalt uuesti kasutada. Täitekassetis on seemned, väetis ning iga taime jaoks erineva kasvuprogrammiga mikrokiip. Algne Smartpot, millega saab kasvatada nii lilli kui ka maitsetaimi, sõltus vaid naturaalsest valgusest. Nüüd saab eraldi osta ka lambi, mis annab taimele küllaldaselt valgust.

Ennustada, kas uudse toote järele ka nõudlus tekib, on üpriski võimatu. Esialgu seadis ettevõte eesmärgiks saavutada müügimaht, mis on võrdne 1% äravisatavate toataimede hulgast. Oskamatuse tõttu taimi kasvatada visatakse iga aasta ära umbes 40 miljardi dollari väärtuses taimi.

Mikrokiip
Kasvuprogrammiga mikrokiip, mis on igas täitekassetis.
Poti altvaade
Poti altvaade.

Tootele tuleb turg ise luua ja tuleb mõista, kes tahavad seda tarbida. Nende inimestega tuleb palju suhelda ja välja selgitada, millised on nende ootused. Maailmaturul on ootused väga erinevad, näiteks Brasiilias soovitakse vaid maitsetaimi, kuid Koreas pole edasimüüjad huvitatud muust kui kaktustest. Hetkel müüb Click & Grow kõige enam eelkõige toidutaimi, nt ürte, tomateid, maasikaid, kuid nõutud on ka lilled.

Müügikanaliks valiti Amazon, sest sellel on ülemaailmne müügi- ja logistikavõrk. Toode kaob sinna keskkonda siiski nagu nõel heinakuhja ning selleks, et inimesed selle üles leiaksid, tuleb teha palju tööd. Üks suurimaid müügialaseid läbimurdeid oli see, kui nutipotte paluti kingituseks The Bonnie Hunt Show saatesse, mis on Ameerikas jutusaadetest vaadatavuselt teisel kohal. See aga tähendab, et toodet nägid miljonid televaatajad.

2013. aastal tutvustati maailmale Smart Herb Gardenit ehk nutikat maitsetaimeaeda. Sellesse saab istutada vastavalt soovile kolm erinevat maitsetaime, sellel on sisseehitatud LED-lamp ja ettevõtte enda patenteeritud valgustehnoloogia. Töötati koos maailma tähtsamate LED-lampide tootjatega ning arendati välja süsteem, mille valgus tundub naturaalne ja mis annab taimedele vaid 6 vati eest vajaliku valguse. Sellise energiamahu juures kulub seadme töötamiseks terve aasta vältel vaid ligikaudu 3 eurot. Erinevalt Click & Grow’ esimesest tootest, mis vajas tööks patareisid, saab maitsetaimeaia ühendada vooluvõrku. Sellest, et iga 3–6 nädala tagant tuleb lisada vett, annab seade kasutajale ise märku.

Smart Herb Garden
Lambiga varustatud Smart Herb Gardenis saab kasvatada korraga kolme erinevat taime.
Smart Herb Garden
Lambiga varustatud Smart Herb Gardenis saab kasvatada korraga kolme erinevat taime.

Sellise toote tootmine oli aga väga kulukas ning seetõttu otsustati panna projekt üles Kickstarteri keskkonda, kus kõik soovijad saavad toetada neile meelepäraseid projekte ja ettevõtteid, et nood saaksid oma unistusi ellu viia. Projekt kogus üle 625 000 dollari ning oli üks edukamaid Kickstarteri ajaloos (50 parima hulgas) ja 2014. aastal jõudis toode ka turule. 2013. aastal jõudis Click & Grow’ Smart Herb Garden ka Ameerika Ühendriikide presidendi Barack Obamani, kui Toomas-Hendrik Ilves selle Valge Maja visiidi ajal talle kinkis.

Kuid Click & Grow’ meeskond ei kavatse sellega piirduda. Juba praegu mõeldakse aina uutele toodetele ja olemasolevate täiendamisele. Järgmisena plaanitakse turule tuua Smart Farm ehk süsteem, mis lubab korraga kasvatada palju rohkem maitsetaimi ja ka köögivilju. Sellist toodet võiks müüa juba ka näiteks kohvikutele ja restoranidele. Click & Grow’ tooteid võiks kasutada toiduainetööstuses laiemalt, sedasama tehnoloogiat saab rakendada ka meditsiinivaldkonnas ja muuta ravimtaimede kasvatamine oluliselt odavamaks ja efektiivsemaks. Põhiline arendustöö käib Tartu ülikooli laborites, kus uute ideede katsetamisega tegeletakse iga päev.

Kui tahad mingi idee ellu viia, siis kõigepealt peab kirja panema, mida selleks teha tuleb. Näiteks kui tahad teha puust kiikhobu, siis võiks nimekirjas olla: meisterdada kaared alla, otsida saba jaoks karvad, silmade jaoks värv, sadula jaoks nahk, kinnituskruvid jms. Kõik materjalid ja tegevused tuleb võimalikult täpselt kirja panna. Click & Grow’ tööde nimekirjas on üle 3000 ülesande. See aga ei peaks kedagi hirmutama. Kõige olulisem on kuskilt alustada: pane kümme punkti kirja, tee need ära ja liigu edasi!