Uni – tervislik valik

Arutle

  • Miks on uni vajalik?
  • Kui kaua on vaja magada?
  • Kui kaua sina tavaliselt magad?

1. Uni ja puhkamine

Ööpäevas on 24 tundi. Osa sellest oled sa ärkvel, osa magad. Magamise ajal inimene puhkab ja keha taastub. Uni on sama oluline ja vältimatu nagu hingamine, vee joomine ja söömine.

Erinevas vanuses inimesed vajavad erineval hulgal und. Üldiselt arvatakse, et inimene vajab keskmiselt kaheksa tundi uneaega.

Väikelapsed peaksid magama ööpäevas 10-11 tundi, koolilapsed 8-9 tundi ja täiskasvanud 7-8 tundi. Murdeeas on üsna tavapärane, et magatakse rohkem, sest keha vajab kasvamiseks und.

Tegelikult vajavad inimesed und natuke erinevalt.  On neid, kes puhkavad 6 tunniga välja. On ka neid, kes vajavad iga päev 9-10 tundi und.  Kui inimene magab igapäevaselt rohkem (nt 12 tundi) ja tunneb pidevat väsimust, siis see võib viidata mõnele haigusele.

Ebapiisava ööune tagajärjel jääb inimene unepuudusesse. Kui inimesed magavad vähem kui neile vaja, tekib neil probleeme käitumise ja tunnete valitsemisega. Liiga vähe maganud inimene väsib kiiresti, ärritub ebaoluliste asjade peale. Nii tekivad tal ka õppimis- ja keskendumisraskused. Vähestest unetundidest tekkinud kahjusid ei korva nädalavahetusel n-ö järgi magamine ega lõunauinakud.

Unerütm kujuneb valguse ja pimeduse vaheldumise, kehalise aktiivsuse ning toitumisega. Magama minna soovitatakse enam vähem ühel ja samal ajal. Väga erinevad magama mineku ajad tekitavad uinumis-raskuse. See tähendab, et inimesel on raske magama jääda ehk uinuda. Oluline on minna magama nii, et saaksid igal öösel vähemalt 8 tundi und.

Uni taastab jõu
Vähene uni vähendab õppimisvõimet

Unepuudust soodustavad tegurid:

  • liiga tihe päevakava,
  • hilja magama minemine,
  • kofeiini sisaldavate jookide tarbimine,
  • elektroonika-seadmete kasutamine enne magama minemist,
  • pidev valmisolek online suhtlemiseks.
Igal öösel peaks magama vähemalt 8 tundi

Valguse ja pimeduse vaheldumisega kujuneb meil .

Eri vanuses inimesed vajavad  und.

Väikelapsed vajavad  tundi ööund ööpäevas.

Koolilapsed vajavad  tundi ööund ööpäevas.

Täiskasvanud vajavad  tundi ööund ööpäevas.

Ebapiisava ööune tagajärjel jääb inimene .

Käitumis-, õppimis ja keskendumisraskusi tekib inimestel, kes magavad  kui vaja.

Kujunda endale harjumus minna magama enam vähem ühel ja samal ajal. Maga vähemalt 8 tundi ööpäevas. Noored, kes nii kaua magavad, on rohkem heas tujus ja tunnevad igapäeva-tegevustest rohkem rõõmu.

Vaata ühe minuti loengut
„Maga rohkem, elad kauem“.

  • Arutle, mida varem teadsid?
  • Mida uut teada said?

2. Oma une uurimine

Möödunud ööl

Möödunud
nädalavahetusel

Magama jäin...

  • kergesti
  • mõningate raskustega
  • väga suurte raskustega
  • kergesti
  • mõningate raskustega
  • väga suurte raskustega

Ärgates olin...

  • väsinud
  • enam vähem puhanud
  • täiesti puhanud
  • väsinud
  • enam vähem puhanud
  • täiesti puhanud
  • Ma magan enda arvates piisavalt.
  • Magan sama palju tööpäevadel ja nädalavahetusel.
  • Lähen iga päev enam vähem samal ajal magama.
  • Ma magan tavaliselt 8 tundi.
  • Ärgates olen ma puhanud.
  • Ärkan öösiti mitu korda üles.

Kokkuvõtteks

Loe soovitusi, mis aitavad saavutada hea une.

Arutle

  • Kuidas soovitusi rakendada?

Möödunud ööl

Möödunud
nädalavahetusel

Mis kell sa magama läksid?

Mis kell sa täna hommikul ärkasid?

Mitu tundi sa kokku magasid?

Öösel ärkasin … korda

Palun oota