Bebop

Muusika kitsamale ringile

Modernse jazz’i algus

Vastukaal senisele

Bebop on väikeste esituskoosseisude muusikastiil, mille meloodia- ja rütmijoonised on puhangulised ja ebasümmeetrilised.

Ehe ja eriline

Stiil tekkis 1940. aastate algul vastu­kaaluks svingi kommertslikkusele, püüdes taaselustada New Orleansi ehedust.

Bebop’ist alates ei olnud jazz üksnes meelelahutus­muusika. See tähendas aga jazz-muusika suure popu­laarsuse lõppu: muusikat ei mängitud enam tantsuks, vaid see oli mõeldud kitsamale kuulajate ringile.

Bebop’ist loetakse modernse jazz’i algust. Stiili taassünd toimus 1970. aastate lõpul.

Äge ja puhanguline väljenduslaad

Bebop’i meloodia on enamasti kiire, kihutav ja närviline nootide voog, mille aktsendid on off-beat’idel. Uus stiil võis oma nime saada silpidest be-bop, millega lauldi kaasa fraasilõppude kaht kiiret nooti.

Improvisatsioonilõigud ilmuvad puhangutena ja sageli on teema esitatud unisoonis, mida mängivad kaks puhkpilli, kõige sagedamini trompet ja saksofon.

Harmoonia kasutab juhuslikke kõrgendusi ja madaldusi (nt vähendatud kvinti) ning loobutakse korduvatest mudelitest.

Ansambli koosseis oli enamasti selline: saksofon, trompet, klaver, kontrabass ja löökpillid.

Dizzie Gillespie (1917–1993) oli USA jazz-trompeti­mängija, -helilooja ning laulja

Meetrumit hoiab kontrabass

Võrreldes varasemaga muutus rütmigrupi roll. Basstrummil ei hoitud enam meetrumit, vaid mängiti juhuslikke, eba­regulaarseid aktsente. Meetrumit hoidis peamiselt pizzicato’s mängiv kontrabass. Ka pianist, selle asemel, et vasaku käega pulssi hoida, mängis mõlema käega keerukaid akorde.

Bebop’ile iseloomulik rütmifiguur

Kuulsamaid bebop’i muusikuid:

  • Pianist Thelonius Monk Kuula
  • Altsaksofonist Charlie Parker
  • Trompetist Dizzy Gillespie
  • Trompetist Miles Davis

Kuula

Charlie Parker. „Groovin’ High“, katkend
Dizzie Gillespie (trompet), Charlie Parker (saksofon) jt
Charlie Parker. „Bloomdido“, katkend
Charlie Parker (saksofon), Dizzie Gillespie (trompet), Thelonius Monk (klaver) jt
Dizzie Gillespie. „Oop Bop Sh’bam“, katkend
Dizzie Gillespie (trompet) jt

Melomaanile

Muusikaline kiirkiri

Bebop on omamoodi muusikaline kiirkiri ning seda peab kuulama samamoodi, nagu loetakse stenogrammi, kus tähendust kannavad paar kiirelt visandatud märki.

Bebop’is praagiti välja iga ebaoluline noot, helikogum muutus ebatavaliselt keskendatuks.

Vähendatud kvint, mida varem oleks peetud eksituseks või vähemalt halvakõlaliseks, sai bebop’i, või nagu varsti öeldi – bop’i – tähtsaimaks intervalliks, mis iseloomustas tervet stiili.

Unisooni kasutamine tõi muusikasse uue kõla ja hoiaku, millega püüti märku anda: kuulake, see on meie teadaanne!

Abstraktne jazz-muusikat kujutav joonis

New Orleansi renessanss

Avangardsest bebop’ist jahmatatud jazz’i-sõbrad ei teadnud, mida sellest uuest muusikast arvata. Nad pöördusid otsustavalt tagasi jazz’i põhivormide poole, nõudes n-ö lihtsat muusikat.

Üle maailma võttis hoogu New Orleansi renessanss, või nagu seda siis nimetati – revival. Varsti viis aga tollane tagasipöördumine lihtsustatud ja klišeedest kubiseva „traditsioonilise“ jazz’ini, millele mustad muusikud selja pöörasid.

Tänapäev

Muusikastiilid New Orleans ja bebop on nüüdseks üksteisele lähemale nihkunud.

Selle kõrval, mis tundub tänapäeva muusikas kihutav, närviline ja katkendlik, mõjub suurem osa 1940. aastate jazz’ist meie aja kuulajale peaaegu klassikaliselt täiuslikuna.