Hispaania

Tuline ja tundeline

Erinevate maade mõjud

Mitu meelelaadi

Hispaania muusikatraditsioonid on erakordselt rikkad ja eripalgelised. Ajaloolise arengu tulemusena on Hispaaniast kujunenud riik, kus eri piirkondade vahel valitsevad olulised keelelised ja kultuurilised erinevused.

Ehkki hispaania rahvamuusika piirkonniti erineb, on selle ühtseks jooneks tantsulisus ja rütmierksus.

  • Lõuna-Hispaanias (eriti Andaluusias) avaldub araabia ja mustlaskultuuri mõju,
  • Põhja-Hispaania on prantsuse ja itaalia kultuuri mõjuala.

Riigikeeled

Tänapäeva Hispaania jaguneb 17 autonoomseks piirkonnaks. Kõrvuti hispaania keelega (español) on riigikeeleks kuulutatud veel kolm ajaloolistes piirkondades Kataloonias, Baskimaal ja Galiitsias kõneldavat keelt.

Lõuna-Hispaanias on arvukas Andaluusia dialekti kõnelev elanikkond. Suur osa neil aladel elavaid inimesi identifitseerib end pigem oma kodukandi kultuuri kui ühtse hispaania kultuuri kaudu.

Hispaania on väga tugevate traditsioonidega katoliiklik maa.

      • mustlas­kultuur
      • araabia kultuur
      • itaalia kultuur
      • prantsuse kultuur
      Gaspar Fernandes. „Tleycantimo choquiliya“
      Hesperion XXI, juhatab Jordi Savall
      Traditsionaal. „Estábase la mora“
      Victoria de los Ángeles (sopran), Ars Musicae de Barcelona

      Hispaania tantsud

      Flamenko

      Flamenko on tekkinud Andaluusia maakonnas mustlas­muusika mõjutusel. Sealt tuleneb ka selle muusikastiili keevalisus ja kirglikkus.

      Flamenko vanim element on laul, hiljem lisandusid kitarri­mäng ja tants. Laulud on lühikesed jutustavad poeemid, mida esitatakse iseloomuliku käheda tämbriga.

      Kitarri kasutatakse kas soolopillina või laulu ja tantsu saateks. Selle käsitsemisel on mitmesuguseid erivõtteid, nende hulgas ka instrumendi kasutamine löökpillina. Kitarristi ülesanne on luua etteaste emotsionaalne atmosfäär.

      Flamenkole iseloomulik taktimõõt on 2/4 või 3/4 või nende kahe kombinatsioon (nt laulja laulab kahe peale, saade kõlab kolme peale), tekitades polürütmia. Sünkopeeritud rütm lisatakse kontsaklõbina, käteplaksude ja sõrmenipsudega. Sageli on tantsijatel käes kastanjetid või tamburiin.

      Flamenkotantsijad
      Flamenkotantsija käte asend
      Flamenkotantsija käte asend
      Traditsionaal. „Filigrana“
      Paco Peña (kitarr)
      Traditsionaal. „Tarantas“
      Esitaja teadmata
      Anonüümne autor. „Danza del hacha“
      Hesperion XXI, juhatab Jordi Savall

      Fandango

      Fandango on 3/8 või 6/8 (harvemini 3/4) taktimõõdus rahvatants ja -laul, mis on samuti pärit Andaluusiast. Seda esitatakse paaris, tavaliselt kitarri ja kastanjettide saatel.

      Fandango on 19. sajandil Argentinas tekkinud tango eelkäija.

      Fandangole iseloomulik rütmifiguur
      Kataloonlased fandangot tantsimas (gravüür, 1806)

      Boolero

      Boolero on mõõdukas tempos 3/4 taktimõõdus paaristants, mida esitatakse kitarri, kastanjettide, harvemini ka laulu saatel.

      Boolerole iseloomulik rütmifiguur
      Traditsionaal. „Fandango“
      Esitaja teadmata

      Antonio Soler. Fandango

      Bertrand Cuiller (klavessiin)
      Julián Arcas. „Bolero“
      Andrea González Caballero (kitarr)
      Eduardo Sáinz de la Maza. „Habanera“
      José Antonio Escobar (kitarr)

      Habaneera

      Habaneera on enamasti aeglases tempos, paarisarvulises taktimõõdus laulu saatel tantsitav Kuuba päritolu hispaania rahvatants.

      Habaneerale iseloomulik rütmifiguur

      Pillid ja muusikaloojad

      Rahvapillid

      vihuela

      lame, kaarjate külgedega lautotaoline pill. Keelte arv võib olla kas 12 (6 paariskeelt) või 11 (5 paariskeelt ja üksik kõrgeim E-keel)

      kitarr

      kuue keelega näppekeelpill, mille puust kõlakastil on looklevad põhjad ja lame põhi

      kastanjetid

      kahest servapidi nahkpaelaga kinnitatud puutahvlikesest koosnev löökpill; madalamakõlalist (macho – meeshääl) hoitakse vasakus, kõrgemakõlalist (hembra – naishääl) paremas käes

      tamburiin

      puidust võru, mille sisse lõigatud aukudesse on paigutatud väikesed metalltaldrikukesed, pill võib ühelt poolt olla kaetud nahaga

      Hispaania kastanjetid
      Tänavamuusikud Madridis
      Noored tänavamuusikud

      Hispaania heliloojaid

      • Isaac Albéniz
      • Enrique Granados
      • Manuel de Falla
      • Joaquín Rodrigo
      • Francisco Tárrega

      Professionaalsetest heliloojatest esimesed kolm kasutasid oma teostes sageli rahvamuusika elemente, mistõttu on nende muusikal iseloomulik hispaaniapärane koloriit. Joaquín Rodrigo on tuntud oma kitarrikontsertide poolest.

      Enrique Granados. „Andaluusia“ tsüklist „12 Hispaania tantsu“
      Xavier de Maistre (harf), Lucero Tena (kastanjetid)

      Tõiku Hispaaniast

      • Toledos 8. sajandil kasutatud noodi­kirja peetakse Lääne-Euroopa vanimaks.
      • Granadas võtsid araabia moslemid kitarrisõrmestuse märkimiseks esimesena kasutusele tähestiku.
      • Esimese kitarriõpiku (1596. a) autor on hispaanlane Joan Carles Amat.
      • Hispaania orelid olid 16. sajandil Euroopa ühed suuremad (nt Toledo katedraali 1549. a ehitatud orel).
      • Nimetus „flamenko“ tuleneb ühtedel andmetel ladina­keelsest sõnast flamma – tuli. Seda muusikastiili sobib hästi iseloomustada sõnadega „tuline, leegitsev“. Arvatakse, et flamenko juured ulatuvad tulekultuse aegadesse ning algselt oli tants rituaalne. Tänapäeval on üle 50 erineva flamenko stiili.

      Millise helilooja valsi järgi on loodud kuulus Nokia mobiiltelefoni helin? 

      Millise linnuga on flamenkot võrreldud? 

      Mis on kuulsa kitarritrio kolmanda, hispaanlasest liikme nimi?

      • Al Di Meola
      • John McLaughlin

      Kaks eelmainitud trio liiget on kontserdi andnud ka Eestis. Kes?

      Kes on see tuntud eestlane, mustlastantsu õpetaja, kes tõi 1990. aastate algul flamenko­kultuuri Eestisse? 

      Vihje
      Tema perekonnanimi sarnaneb ühe eesti päritolu Ameerika kunstniku ja helilooja nimega.

      Küsimused ja ülesanded

      1. Milles seisneb hispaania (muusika)kultuuri eripära?
      2. Millised on flamenko põhielemendid? Iseloomusta neid.
      3. Kuula flamenkot. Kuidas iseloomustaksid laulja hääletämbrit?
      4. Milliste hispaania rahvapillidega oled juba varem tutvunud?
      5. Hispaaniast on pärit paljud maailmakuulsad ooperilauljad. Uuri, kes need on.

      Don Alfonso

      1. Viljapuudest meeldib mulle kõige enam virsikupuu ja Hispaania kuningatest Don Alfonso de Bourbon. 2. Kuhu sa lähed, Alfonso Kaheteistkümnes? „Lähen otsima Mercedest, keda ma pole ammu näinud.“

      Laula hispaaniakeelset laulu ja pane tähele, et hääldus oleks õige.

      Hääldus

      • España – espanja
      • melocotón – melosoton
      • que – ke
      • hace – ase
      • busca – buska
      • Doce – dose

      Las estrellitas del cielo

      Taevatähed helgivad hõbedaselt. Santiago (püha Jakob) istutas need oma hõbekannustega.

      Mängi laulu meloodiat plaatpillil.

      La Tarara

      Tarara, jah, Tarara, ei, Tarara, ema, tantsin. 1. Tararal on lilleaed ja ta annab mulle alati kõige ilusamaid lilli. 2. Tararal on puuviljakorv ja ta annab mulle alati kõige maitsvamaid vilju.

      Saada laulu meloodiat kitarril.

      Sõrmede asend kitarril

      Em
      B7
      A7
      Dm