Mõisted
- ajakohane – teatud ajajärgu nõuetele, nüüdisnõuetele vastav
- sihtrühm – potentsiaalsed tarbijad, kellele toode suunatud on
- turustama – müügile, turule saatma
Toote kavandamine
Enne tootmist, tuleb väga täpselt välja selgitada, mida tootma hakata. Paljud toote ideed on ajendatud arendajate isiklikest vajadustest millegi järele või mingist igapäevasest probleemist. Iga idee tuleb läbi analüüsida, nt miks toodet vaja on, kes on toote sihtrühm, mida sellega teha saab, kus seda kasutada saab ja kas seda saab kasutada ka mõnel muul viisil. Vastanud nendele küsimustele, saab täpsemalt teada, mida see toode endast kujutab.
Hea toote idee peale võib tulla igaüks, selleks ei pea olema insener ega tootearendaja. Et aga oma idee ellu viia, tuleb leida enda ümber õiged inimesed või õppida tundma erinevaid tahke, mis toote turule toomisega kaasnevad.
Küsimused
- Miks on vaja teada, kas toodet saab ka mingil muul viisil kasutada?
Kompuutertomograaf
Kompuutertomograaf on väga mitmeotstarbeline seade, mis töötab röntgeniaparaadi põhimõttel. Sellega saavad arstid paari millimeetri paksuste lõikudena pildistada näiteks patsiendi luumurde, siseorganite rebendeid või kogu kõhuõõnt.
Kompuutertomograafiga saab uurida ka veresooni. Selleks, et need paremini näha oleks, süstitakse patsiendi veresoontesse kontrastainet. Piltide põhjal saab kokku panna kolmemõõtmelise kujutise, mida uurides saavad arstid väga hea ülevaate haiguskolde või vigastuse täpsest asukohast.
Kompuutertomograaf |
|
Kes seda kasutavad? |
Arstid |
Miks seda vaja on? |
Haiguste või vigastuste täpsemaks uurimiseks? |
Kus seda kasutatakse? |
Haiglates |
Mida sellega tehakse? |
Uuritakse veresooni |
Milleks seda veel kasutada saab? |
Siseorganite, luude jms seisundi väljaselgitamiseks |

- Jah
- Ei
Toote ajakohasus
Kui on selge, mida toode endast kujutab, tuleb välja uurida, kas see on ajakohane, millised on selle eelised teiste samalaadsete ees, ning veenduda, et toodet saab turustada. Selleks tuleb kindlaks teha, kas toode võib muutuda ajakohatuks või tarbetuks, sest vajadus selle järele on kadunud. Uut toodet arendades peab teadma, mis suunas tehnoloogia liigub, ning oskama näha ka veidi tulevikku. Näiteks võib arvata, et elektriautode osatähtsus turul aina suureneb, seega on tarvis hakata tootma paremaid ja odavamaid akusid.

Toote ajakohasus
Kompuutertomograafi kasutatakse mitmete haiguste uurimiseks. Antud näites teeb see pildid patsiendi ajust.
-
Kas toode võib kaotada oma ajakohasuse?
- Aju saab mingil muul moel pildistada.
- Ajuhaigusi ja -häireid saab tuvastada ilma piltideta.
-
Kas vajadus toote järele võib täiesti kaduda?
- Tõhusad meetmed võivad ära hoida ajuhaiguste tekke.
Kuna praegu pole võimalik teisi meetodeid rakendada, on kompuutertomograafi vaja. Seega on toode ajakohane.

- Kiiktool
- Kassetimängija
- Purjelaev
- Skänner
- Faksimasin
- Kineskoopteler
- Sõidutalongi augustaja
Küsimused
- Millistel põhjustel veel võib toode kaotada oma ajakohasuse?
- Millistel põhjustel veel võib vajadus toote järele täiesti kaduda?
- Kas see võib sinu arvates lähiajal juhtuda? Põhjenda.
Näpunäiteid projekti tegemiseks
Kuidas alustada uue toote loomist?
1. Sõnasta, mida toode endast kujutab
Selleks vasta järgmistele küsimustele:
- Miks seda vaja on?
- Kes seda kasutab?
- Mida sellega tehakse?
- Kus seda kasutatakse?
- Mida sellega veel teha saab?
Küsimustele vastates võib koostada ka mõttekaardi.
2. Toote ajakohasus
- Kas toode võib lähiajal kaotada oma ajakohasuse?
- Kas vajadus toote järele võib täiesti kaduda?
Kui nende küsimuste vastusest selgub, et teisi meetodeid ei saa kiiresti rakendada, on toode ajakohane. Kui toode pole ajakohane, pole seda ka otstarbekas toota.