Loeme luuletusi

Arutle

  • Kas sa armastad luuletusi lugeda või meeldib sulle hoopis neid ise kirjutada?
  • Kas sulle meeldib luuletusi peast esitada? Miks?
  • Milline luuletus või luulekogu on sulle väga meeldinud? Millega see sind köitis? Kes on selle autor?
  • Kust sa luuletusi loed? (Nt õpikust, ajakirjast, luulekogust, veebist, postkaartidelt.) Milliseid eesti luuletajaid oskad nimetada?

Kolm sõpra ja neljajalgne

Leelo Tungal

Kolm head sõpra. Kolm head semu –
​meid ei lahuta ka kool,
​ema riid ja raske elu
​ega kiire ajavool.

Tulgu väljas lund või rahet,
​olgu päikseline ilm –
​pole vahet, pole vahet!
​Ilma jaoks meil puudub silm!

Ööl kui päeval – tee või tina!
​elame me kõrvuti:
​kolm head semu. Need on: mina,
​telekas ja arvuti.

Neljas, neljajalgne sõber,
​keda kergelt riivan vist,
​on meil toas ka – tumm kui põder!
​(Jutt käib minu diivanist.)

1. Mida küsida?

Pane tähele, mida luuletuse lugemise ajal endalt küsida. Vasta küsimustele.
  1. Kes räägib luuletuses oma sõpradest?
  • lasteaialaps
  • beebi
  • koolilaps
  • õpetaja
  • lapsevanem
  • õppejuht
  1. Nimeta, kes need sõbrad on.
  • klassikaaslased
  • telekas
  • trennikaaslased
  • diivan
  • koer
  • põder
  • tugitool
  • raamatud
  • arvuti
  • naabrilapsed
  1. Mida tähendab väljend tee või tina?
  • Kas soovid teed või tina?
  • Tee, mis tahad, miski ei aita.
  • Nagu kilud karbis (nii kitsas).
  1. Mis teeb luuletuse naljakaks?
  • Luuletuses on naljakaid sõnu ja väljendeid.
  • Alguses jääb mulje, et jutt käib inimestest, aga lõpus tuleb välja, et hoopis asjadest.
  • Tegelased on ebatavalised ja käituvad kummaliselt.
  • Täiskasvanud käituvad lapsikult.
  • Kirjeldatud sündmused on naljakad.
  1. Mille üle paneb luuletus mõtlema?

  1. Kuidas kirjeldatakse luuletuses neljandat sõpra?

Neljas sõber on 

  1. Kes või mis on sinu parimad sõbrad?

Kuidas luuletust esitada?

Kontrollnimekiri
  • Kas said aru?
  • Paras tempo
  • Selge hääldus
  • Ole kuuldav
  • Lisa põnevust
  • Võta aega pausideks
  • Silmad

Kas said aru?

Loe tekst vähemalt kaks korda läbi ja veendu, et said kõigest aru.

Paras tempo

Loe luuletust paraja tempoga. Ära kiirusta.

Selge hääldus

Häälda kõik sõnad selgesti.

Ole kuuldav

Loe piisavalt valju häälega. Arvesta ruumi suuruse, kuulajate arvu ja luuletuse meeleoluga.

Lisa põnevust

Põnevust võid tekitada, lugedes aeglasemalt või madalama häälega. Seda muidugi seal, kuhu see sobib.

Võta aega pausideks

Koma või punkti kohal pea pausi. Anna kuulajale aega kuuldu üle mõelda. Paus tekitab ka põnevust ja ootust.

Silmad

Vaata aeg-ajalt kuulajatele otsa.

Küsimusi ja ülesandeid

2. Rõhk

Kas oled märganud, et rõhk muudab öeldu tähendust? Loe alljärgnevaid lauseid nii, et rõhutad iga kord eri sõna. Seleta erinevust.

  • Ants on hea muinasjutuvestja.
  • ​Eile käsin Tallinnas.
  • Raamatuid on sinule ja minule.
  • ​Ema hüüab isa.

3. Tunne

Lause tähendus sõltub ka sellest, millise tundega seda loetakse.

Loe lauset Kas see on sinu luuletus?

  • täiesti ilmetult,
  • kurvalt,
  • rõõmsalt,
  • imetlevalt,
  • ehmunult.

Ja nüüd vasta sellele ​küsimusele

  • kurvalt,
  • rõõmsalt,
  • kohkunult,
  • uhkelt,
  • häbenedes.