Kuidas arvamust väljendada?
Sõnasta oma arvamus. | Johannes oli oma kannatustes ise süüdi. |
Põhjenda oma arvamust, tuginedes faktidele ja õigetele järeldustele. | Õpetaja andis selle ülesande jaoks aega poolteist kuud. Selle ajaga oleks Johannes leidnud kindlasti ka oma huvidele vastava kontserdi, mille kuulamisest ta oleks rohkem rõõmu tundnud. Praegu aga jäi tal ülesande täitmine viimasele hetkele. |
Kui on probleem, otsi sellele lahendusi. | Selleks, et ühe suurema ülesande täitmine ei jääks viimasele hetkele, võiks ülesande jagada väiksemateks osadeks ja määrata igale osale eraldi tähtaja. |
Kuidas arvamused tekivad?
Mida nendega teha?
Arvamused kujunevad selle põhjal, mis meile meeldib, mida oleme elus kogenud, mida suudame ette kujutada, meenutada, loogiliselt järeldada, mida arvavad inimesed meie ümber, millist valet oleme kuulnud või milliseid fakte teame.
Arvamused aitavad langetada otsuseid. Tähtis on ennast kuulata ja selgitada välja, mis mulle meeldib, mis on minu arvamus. Ent sama tähtis on ka oma arvamust endale ja teistele põhjendada: siis selgub, millel see põhineb ning kas sellega nõustuda või mitte.



- Ma ei jaksa mitu tundi järjest üht asja jälgida.
- Ma ei saa saksakeelsest tekstist aru.
- Tutvun põhjalikumalt kontserdi tutvustusega.
- Valin sobivama kestuse ja muusikastiiliga kontserdi.
- Mu jalad jäid istumisest kangeks.
- Kõrvalistuja häiris mind.
- Ma ei ole klassikalist muusikat varem kuulanud.
- Kontsertil käimine oli piinarikas.
- Muusika valjus ehmatas mind.

Küsimusi ja ülesandeid
- Muusikat kuulatakse liiga vähe.
- Vabalt õues käivad kassid on lindudele ohtlikud.
- Kartulikrõpsud ei ole korralik toit.
- Koolipäev algab liiga vara.
- Vanad ja noored inimesed peaksid omavahel rohkem suhtlema.
Lahendus
- Märgi mõlemas tekstis lõik, kus sõnastatakse arvamus laulukoori suuruse kohta. Kumb arvamus on sõnastatud selgemalt?
- Kummas tekstis põhjendatakse oma seisukohta asjalikult?
Millest jutustatakse teises tekstis põhjendamise asemel? - Kummas arvamuses pakutakse probleemile lahendust?
Milline see lahendus on? - Arvamuse avaldamisega sai paremini hakkama teksti autor.

A
Meie kooli laulukooris võiks rohkem lauljaid olla. Praegu on koor üsna väikseks jäänud, mõnikord tuleb kooritundi vaid kümmekond õpilast.
Kui koor oleks suurem ja meil oleks erineva häälega lauljaid, saaksime laulda mitmehäälseid laule. See kõlaks kindlasti väga uhkelt. Kui me korralikult harjutaksime ja õpiksime selgeks palju ilusaid laule, oleks meil võimalik rohkem esineda, tõenäoliselt saaksime isegi laulupeole.
Et innustada lapsi laulukooriga liituma, peaks rohkem rääkima, kui tore ja lõbus on kooris laulda. Samuti võiks tunniplaani seada nii, et kooritund oleks kõigile sobival ajal kohe pärast teiste tundide lõppu.
B
Meie kooli laulukooris võiks rohkem lauljaid olla. Kuigi tegelikult on meil kooritundides ka kümnekesi väga tore ja ega ma ei tahakski, et koori tuleks näiteks Johannes, sest tema ei saa muusikast üldse õigesti aru ja ma ei usu, et ta hästi laulda oskab.
Kooritunnid on meil enamasti väga lõbusad. Ükskord viimase veerandi lõpus ei toimunudki meil tund koolimajas, vaid lauluõpetaja kutsus meid enda juurde Kadriorgu koju. Õpetaja Lepal on kodus väga äge tiibklaver, me kõik saime seda proovida.
Mulle igatahes meeldib kooritundides väga käia, aga mulle ei meeldi, et enne laulukoori on vaba tund. Siis pean ma raamatukogus aega veetma ning mõnikord on seal väga igav.