Õppimismasin

Tarkus on see osa pääkraamist, mida kasutatakse vähe või väga harva, aga mõistus, seda tuleb inimesel tarvis igal päeval ja ööl.

Juhan Jaik

Juhan Jaik oli eesti kirjanik ja ajakirjanik. Tema lood on sageli fantastilised, isegi õudsed, samas tihtipeale ka naljakad. Nendes tegutsevad eesti rahvapärimuse tegelased: tondid, kratid, paharetid. Seal tuleb ette nõidumist ja muud üleloomulikku. Jutt „Õppimismasin“ on pärit ühest Jaigi tuntumast kogumikust „Kaarnakivi“.

Juhan Jaik (1899–1948)

Õppimismasin

Katkend

Kui mõnel inimesel on väga suur pää, siis igaüks kohe arvab, et küll see alles võib olla tark inimene. See võib õige olla ka, kuid võib juhtuda ka niiviisi, et mõni suure pääga poiss on tark küll, kuid oma tarkusega ei oska midagi teha, teine aga, kellel pää on palju väiksem, oskab oma tarkuseraasukesega talitada nii hästi, et rõõm vaadata, ja kõigil on hää meel.

Nii oli meil Vanalõokese koolis üks poiss, kel oli väga suur pää ja kes oli ilmatu tark. See oli seesama Juku Vanajuhani poeg Kuhi. Aga see teine poiss, kellest ka tuleb jutt, oli Jaan Kingsepa Aadu poeg Terakene.

JUKU

Ei ole kunagi Vanalõokese koolis olnud nii tarka poissi, kui oli Juku Kuhi. Kui õpetaja ühe sõna küsis, siis ta kümme vastas, ja kui õpetaja küsis kümme sõna, siis ta vastas kakssada viiskümmend sõna. Kui õpetaja juhtus küsima veel rohkem, siis lõpuks õpetaja läks Jukuga tülli, sest kui Juku ei jätnud oma tarka seletamist järele, siis õpetaja küsis, kes on siin õpetaja, kas sina või mina.

JUKU TARKUSE ALLIKAS

Aga küll oli teadmisi sellel Jukul pääs, nii et maailm ümberringi oli valge. Kõik imestasid, kust see suur tarkus talle tuleb, aga Jaan Terakene, väga väikese peaga poiss, teadis rääkida, et Juku isa ostnud linnast vanakraami turult palju raamatuid, jahvatanud need jahuks ja söötnud poisile sisse, ja sellest see tarkus olevat tulnudki. Kas see jutt oli õige, seda ei tea keegi, sest Juku ise ütles, et see õige ei olevat. Üks teine poiss teadis jälle rääkida, et Jukul olevat kodus õppimismasin. See masin olevat tehtud niiviisi, et olevat pandud kokku sügisene kapsategemismasin, triikraud, villakraasid ja kaljavaadi kraan. Need masinad olevat nii kavalasti kokku seatud ja ühendatud käiakiviga, millel rihm pääl, nii et kui Juku paneb pää masinasse ja ühe käega ajab käiakivi ringi, siis villakraasid käivad mööda Juku pääd, kisuvad rumaluse välja ja kaljavaadi kraani otsast jooksvat tarkus Jukule suhu. Seesugune õppimismasin käivat ringi iga päev, sest masin on kokku seatud niisugustest riistapuudest, mida talus harva vaja ja mis seepärast võivad vahepääl täita muid ülesandeid.

Juku ise ütles, et temal ei olevat õppimis­masinat, tema ise olevat tark ja tema isa olevat ka tark. Ja kui hakkas kiitma iseennast ja oma tarku sugulasi, siis ei olnud sellel otsa ega äärt.

Kapsariiv
Villakraasid
Käiakivi
Milline võiks õppimismasin välja näha?

JAAN

Juku käis koolis koos Jaan Terakesega. Selle Terakese pää, nagu juba paar korda öeldud, oli väga väike, ja kui kooliõpetaja temalt ühe sõna küsis, siis ta vastas mõnikord ühe sõna, mõnikord ei ühtegi. Ja kui kooliõpetaja küsis tema käest palju sõnu, siis Jaani silmad läksid kirjuks, ta pani käed kokku ja mõtles, et küll võib kooliõpetaja palju küsida.

TARKUS JA MÕISTUS

Aga ega Jaan seepärast olnud mõni niisugune poiss, et ta õppida poleks tahtnud. Ta tahtis ka olla tark, aga pää oli väike. Kui Jukul olid pääs tarkuse jaoks valmis suured ruumid, siis Jaanil polnud ruumi sugugi. Ainult vahest kuhugi prao vahele võis jääda kinni natuke tarkusetolmu. Seda teadis ka Jaani isa ja ütles talle tihti:

„Tarka meest sinust küll ei saa. Sinul peaks olema hästi terane mõistus, kui saaksid endaga toime.“

Jaan mõtles hulga aega oma väikese pääga sellest, mis vahe võiks olla tarkuse ja mõistuse vahel. Ega ise ta seda vahet leidnudki ja küsis isalt.

Isa seletas:

„Tarkus on see osa pääkraamist, mida kasutatakse vähe või väga harva, aga mõistus, seda tuleb inimesel tarvis igal päeval ja ööl. Inimesed, kel tarkus ei muutu mõistuseks, jäävad endaga jänni.“

      • väärtuslik
      • aitab elus hakkama saada
      • vähem väärtuslik
      • eluks vajalikud teadmised ja oskus neid kasutada
      • kasutatakse harva
      • igasugused teadmised

      Jaan tahtis ka saada targaks ja kooli minnes küsis alati Jukult kõigest sellest, mis koolis parajasti õpiti. Ta tahtis jõuda ka niikaugele, et kui kooliõpetaja küsib ühe sõna, siis vastata talle kaks.

      Aga Juku ütles:

      „Kui mina õpetan sind, siis sina saad niisama targaks kui mina, ja siis mina ei olegi enam targem sinust. Seepärast sa saad isegi aru, et minul ei ole kasulik sind õpetada. Tarkus on niisugune hää asi, mida ei tohi jagada teistele ära.“

      KAS PEA ​VÕIB TARKUSEST LÕHKI MINNA?

      Jaan mõtles tihti nendele sõnadele, et temast ei saa tarka meest, ja kurvastas selle üle, et temal on nii väike pää. Korra Jaan sai kokku ühe veel targema mehega kui Juku. See juhtus nimelt linnas tänavanurgal ja see tark mees oli kirjakandja, kes oli nii tark, et linnas polnud ühtegi kohta, kuhu ta ei oleks osanud minna. Jaan küsis sellelt mehelt nõu, et kui väikese pääga hakata õige kõvasti õppima, kas võib siis juhtuda, et pää läheks lõhki või sünniks mõnd muud viga. See tark mees ütles, et temal tema pikal eluajal on ka olnud tihti kõvu päämurdmisi, aga pää lõhki pole läinud. Seepärast Jaangi võivat julgesti õppida, sest tarkus on niisugune asi, mis hoolitseb pääs iseenda ruumi eest.

      SUUR MUUTUS

      Jaan hakkas siis kõvasti õppima, ja mõne aja pärast ta nägi, et sel linna targal mehel oli täitsa õigus. Kui õpetaja küsis Jaanilt ühe sõna, siis Jaan juba oskas vastata kümme või koguni üksteistkümmend sõna. Ja varsti kõik märkasid, et Jaan ongi peaaegu niisama tark kui Juku. Hoopis nii tark veel ei olnud, aga varsti võis ta jõuda järele.

      KADEDUS

      Juku märkas ka seda ja ta meel läks kadedaks. Ta katsus tõesti süüa raamatuid, aga üle ühe suutäie ei jõudnud. Ta tegi endale ka õppimismasina, just niisuguse, nagu teised lapsed rääkisid, kuid see õppimismasin kratsis küll kõvasti ta pääd, aga kaljavaadi kraanist tuli suhu paljast õhku.

      Küsimusi ja ülesandeid

      2. Juku ja Jaan

      • Ta oskas probleeme lahendada. 
      • Ta teadis, millal ja kui palju rääkida. 
      • Ta aitas sõpru ja jagas oma teadmisi nendega. 
      • Ta oskas palju rääkida. 
      • Tal oli palju teadmisi.
      • Kas need omadused teevad inimese targaks? Mis veel tarkuse juurde kuulub? 
      • Uuris välja, kas ja kuidas on tal võimalik targaks saada. 
      • Ehitas kapsariivist ja käiakivist õppimismasina.
      • Kasvatas pea suuremaks. 
      • Hakkas hoolsasti õppima. 
      • Juku arvas, et Jaan on temast targem.
      • Juku arvas, et kui ta oma teadmisi jagab, jääb ta enda tarkusest ilma. 
      • Juku arvas, et siis võib Jaan temast targemaks saada. 
      • Juku arvas, et Jaani pea võiks suurest tarkusest katki minna. 
      • Juku oli kade. 
            • kade
            • suurustav
            • sihikindel
            • oskab abi ja nõu küsida
            • Põhjenda oma otsust suuliselt: too tekstist välja koht, mille põhjal nii vastasid.

            3. Arutle

            1. Juku ütles, et tarkus on niisugune hea asi, mida ei tohi jagada teistele ära. Kas olete temaga nõus? Mis olukorras ei tohiks tarkust jagada? Mis olukorras tohiks? Kas tarkust on üldse võimalik endale hoida?
            2. Kumb põhjendas oma väidet paremini, kas isa või kirjakandja?

             Juku, sa ei saa targaks, sest sul on väike pea, kuhu ei mahu palju tarkust.

            Isa

            Olen elus palju pead murdnud, aga pea pole siiski lõhki läinud, seepärast võid julgesti õppida, tarkus mahub ikka ära.

            Kirjakandja

            1. Mis sa arvad, kuidas oli Juku loo alguses targaks saanud? Millega põhjendasid tema tarkust teised lapsed, millega ta ise? Kas sa nõustud kellegagi? Pane seejuures tähele, kuidas katkend lõppes.
            2. Kuidas võiks lugu edasi minna? Mõtle jutule lõpp.