Transpordiliigid Eestis
Eestis on kasutusel kõik transpordiliigid. Tähtsaim rahvusvaheline transpordisõlm on Tallinn ja selle ümbruskond. Siin asuvad lisaks sadamatele ka raudtee- ja maanteetranspordi reisi- ja kaubaterminalid ning Tallinna lennujaam.

Et Eesti on väike ja maanteedevõrk suhteliselt tihe, on siin eelistatud autotransport. Kõige tähtsamaks on autotransport kujunenud linnaliikluses. Autode arv kasvab kiiresti ja see tingib ka teedevõrgu pideva laiendamise. Suurimaid tee-ehitusi on viimastel aastatel teostatud Eesti pikimal, Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteel, mis on ehitatud neljarajaliseks Kesk-Eesti tähtsaima liiklussõlme Mäoni. Suuremad viimasel ajal valminud teelõigud on veel Kernu ja Sillamäe ümbersõit, Tartu ringtee ja Ihaste sild jt. Laiendustööd ja uue tee ehitamine jätkuvad kohtades, kus liiklussagedus on suurim. TEN-T üldise võrgustiku osadeks on Eestis ka Tallinna–Pärnu–Ikla maantee (osa Via Balticast, mis kulgeb Soomest Prahasse), Tallinna–Narva maantee, Jõhvi–Tartu–Valga maantee ja Tallinna ümbersõit.

Suuremahulise siseriikliku maanteetranspordi edasisel arendamisel on meile eeskujuks Põhjamaad, kus see transpordiliik on hästi organiseeritud. Lisaks tähendab see ka kõrvalmaanteede viimist tolmuvaba katte alla, et parandada liiklus- ja elamistingimusi.
Raudteetransport on Eestis kasutusel 1870. aastast, kui avati Peterburi–Tallinna–Paldiski liin. Raudteetranspordi osatähtsus kaubaveos on kiiresti kasvanud kaubavedude (eriti naftatransiidi) tõusu aegadel, viimastel aastatel on see languses. Väiksem osa raudteest on spetsialiseerunud kindla toote vedamiseks (näiteks Eesti Energia kasutuses olev raudtee, mis teenindab elektrijaamu).

Reisijatevedu raudteel on viimastel aastatel taas hoogustunud. Sinna on suunatud mitmeid investeeringuid reisiliikluse mugavamaks muutmiseks. Eestisiseseid reisironge opereerib Elron. Kasutatakse mugavaid ja uusi elektri- ning diiselronge. Rahvusvahelisi rongiliine Eestis 2022. aastal ei ole, pikemalt on peetud läbirääkimisi Tartu–Riia rongiliini avamise üle. Traditsioonilised ühendused Venemaaga (eelkõige Peterburi, ka Moskva) katkesid Ukraina sõja tõttu. TEN-T võrgustikku kuuluvad Talllinna–Tapa–Tartu, Tallinna–Tapa–Narva, Tartu–Valga, Tallinna–Paldiski jt raudteeliinid.

Transport sisevetel
Üks vanemaid transpordiliike on ajaloos olnud sisevete (jõed ja järved) kasutamine liikumiseks, hiljem kaupade ja reisijate vedamiseks. Mitmed Eesti jõed olid varem (kuni 1950. aastateni) kasutusel palgiparvetuse „kanalina“. Veel sada aastat tagasi oli sisevete (eriti Narva jõe ja Emajõe ning nende vahele jääva Peipsi järve) kasutamine veoste transpordil märkimisväärne, kuid tänapäevaks on see veonduse liik praktiliselt välja surnud. Jäänud on vaid turistide sõidutamine ja ajalooliste traditsioonide elustamine. Sisemaa tähtsaim sadam on ikka olnud Tartu, linn, mis kujuneski veetee ja maatee ristumiskohale. Sisevete suuremat kasutamist kavandati 19. sajandil mitme mastaapse projektiga, mis siiski osutusid liiga kalliks ja seetõttu ei teostunud (Võrtsjärve–Navesti veetee, Väikese Emajõe–Koiva veetee). Suur ettevõtmine oli 1930. aastate lõpus toimunud Narva jõe ülemjooksu süvendamine eesmärgiga vähendada Peipsi üleujutusi ja soodustada laevaliiklust Narva jõel. Sisevete kasutamine transpordis hakkas vähenema koos raudteede ja maanteede osakaalu kasvuga.
Ka rannikulähedast merd kasutati kuni Teise maailmasõjani aktiivselt reisijate ja kaupade veol. Tänapäeval tundub see ehk uskumatu, ent veel 1940. aastal võis osta Tallinnast laevapileti sõiduks kahekümnesse Eesti sadamasse, sh Narva, Sillamäele, Pärnusse, Orissaarde jne. Kärdlast sai osta pileti 7 kodumaise sadamani.
- Emajõgi
- Keila jõgi
- Narva jõgi
Sisemaa tähtsaim sadam on olnud
Sisevete osatähtsus Eestiskoos raud- ja maanteede osakaalu suurenemisega.
Millised on siseveetranspordi puudused võrreldes teiste transpordiliikidega.
- Sisevetevõrk on hõre ja ebakorrapärane.
- Kaubavedu on aeglasem kui raudteel.
- Sadamate ja ühenduskanalite ehitamine on odav.
- Veetavad kaubakogused on suured ja seega vedu odav.
- Vajalikud on ümberlaadimistööd, kokku- ja laialivedu.
Transiitvedude areng
Eesti majandusgeograafiline asend on soodustanud transiitvedude arengut. Läbi Eesti kulgeb transiidikoridor Lääne-Euroopa ja Venemaa vahel. Transiidiga on eriti seotud raudtee- ja meretransport, mis seovad ühte Narva–Tallinna raudteeliini ning Paldiski, Muuga ja Sillamäe sadamad.
Muuga sadam on Eesti suurim ja ühtlasi ka sügavaim kaubasadam ja üks moodsamaid Euroopas, mille kaubakäive moodustab umbes 80% kogu Eesti sadamaid läbivast kaubamahust. Suuremad ja arendatavad on ka Sillamäe sadam, Paldiski sadamad, Kunda sadam, Pärnu sadam. Suursaartega peetakse ühendust Heltermaa–Rohuküla ja Virtsu–Kuivastu sadamate kaudu.

Tallinna ja Helsingi vaheline laevaliiklus on Läänemerel üks intensiivsemaid. Harju maakonna sadamatesse (Tallinn ja Paldiski) koonduvad veel regulaarsed laevaliinid Rootsiga, Peterburiga, suvekuudel ühendus Rostockiga.
Eesti sadamate eelised
Eesti meretranspordil ja sadamatel on rida konkurentsieeliseid:
- Muuga sadam on Läänemere sügavamaid (18 m) ja saab vastu võtta ka suuri ookeanilaevu.
- Osa sadamaid (Paldiski, Lehtma, Saaremaa süvasadam, Tallinn) on aastaringselt laevatatavad, teiste puhul võib vaja minna jäälõhkuja teenust.
- Eesti vetes on üsna lihtne navigeerida, juurdepääs sadamatesse on lihtne ja turvaline.
- Eesti sadamates asuvad moodsad terminalid, kaupade ümberlaadimine toimub kiiremini kui teistes Euroopa sadamates.
- Eesti sadamates on kaasaegne infrastruktuur ja tehnoloogilised lahendused.
- Eestis on tollivabad tsoonid otse sadamates.
Euroopa üheksast prioriteetsest transpordikoridorist läbib Harju maakonda põhja-lõunasuunaline Helsingit, Tallinna, Riiat, Kaunast ja Varssavit ühendav transpordikoridor. Samuti läbib maakonda ida-lääne suunal harukoridor, mis kulgeb Tallinnast läbi Narva Peterburini ning millega on seotud ka Paldiski sadama maismaaühendused, Tallinna–Keila–Paldiski raudtee ja maantee.
TEN-T võrgustikku kuuluvad kaheksa Eesti meresadamat ning viis lennujaama. Lisaks kulgeb läbi Eesti ka TEN-T põhikoridor Põhjameri–Balti meri kogupikkusega 3200 km, mis saab alguse Põhjamere suurtest sadamatest (Bremerhaven, Amsterdam, Rotterdam ja Antwerpen) ning kulgeb Brüsseli, Berliini ja Varssavi kaudu Balti riikidesse ning päädib Soome lahe sadamates Tallinnas (Muuga) ja Helsingis (Vuosaari). Nimetatud transpordikoridori üheks osaks saab ka sajandi suurprojekt, rajatav Rail Baltic – kiire raudteeühendus Tallinnast Leedu–Poola piirile ja edasi Berliinini. Raudtee põhitrassi ehitust alustatakse 2023. aastal Kohila vallas, varasemalt on valminud mitu eritasandilist ristumist ja ökodukti. Kogu raudtee-ehitus võib kesta kümmekond aastat. Rail Baltica vajalikkus, eriti selle mastaap ja hilisem majandamine on olnud Eestis suure avalikkuse tähelepanu all. Paljuski on see ka geograafia küsimus!

Eesmärgid keskkonnakaitseks
Kõigi transpordiliikide edasisel arendamisel on vaja tähele panna ka nende mõju keskkonnale. Transporti loetakse üheks suurematest õhusaastajatest, energiakulutajatest ja jäätmetetootjatest. Transporti arendades on oluline loodusvarade ja maastiku säästlik kasutamine. Transpordisektor peaks vähendama sõltuvust naftast, sest selle kättesaadavus järgmistel kümnenditel väheneb. Euroopa Liidu direktiividega on ette nähtud hakata üha enam kasutama CO2 heitmete vaba kütust. Linnades tuleks lõpetada tavakütusega autode kasutamine.
Ebaotstarbekas autoliiklus ja ummikud maanteedel mõjutavad ka teisi transpordiliike. Kiirraudteede arendamine võib vähendada lennuliiklust, sellega säästetakse kütust, energiat ja vähendatakse kasvuhoonegaaside heitkoguseid. Kuigi meretransport on keskkonnasõbralikum, tuleks ka siin rõhku panna õhku paisatavate heitmete vähendamisele ja ohutusabinõudele nafta- ja kütuselekete ennetamisel jms.
Küsimused
- Millised on Eestis võimalused reisijateveoks riigi sees ja riigist väljas? Milliseid transpordivõimalusi pole tekstis välja toodud?
- Leia kaardil ja nimeta Eesti suuremad transpordisõlmed (sadamad, lennujaamad, tähtsamad maanteed ja raudteeliinid).