Teadus ja kultuur maailma­sõdade­vahelisel ajal

  • Nimeta kolm 19. sajandi olulisemat teadussaavutust. Põhjenda oma valikut.

Teaduse arengu uued suunad

Diktatuuride ja demokraatia vastas­seis 1920.–1930. aastail kandus üle ka kultuuri valdkonda. Tänu võidule esimeses maailma­sõjas saavutasid demokraat­likud suurriigid (USA, Suurbritannia, Prantsusmaa) suure mõjuvõimu mitte ainult poliitikas ja majanduses, vaid ka teaduses ning tehnikas. Sõja­järgsetel aastatel tegid just nende maade teadlased suurimaid edu­samme matemaatikas, loodusteadustes, meditsiinis jm.

Loodusteadustest oli eestvedajaks füüsika. Füüsikute ja matemaatikute avastusi kasutasid ära astronoomid, bioloogid ja keemikud. Keemikud õppisid näiteks looma tehis- ehk sünteetilisi aineid. Täppisteadlaste avastustest oli palju kasu meditsiini arengule. Tehti kindlaks valkude ehitus ning hakati uurima aine­vahetusprotsesse. Esimest korda saadi kunstlikul teel vitamiine ning antibiootikume. Kõik need avastused muutsid haigete ravimise tunduvalt tõhusamaks.

Ka diktaatorlikes riikides tehti väljapaistvaid avastusi, kuid riigi­juhid nõudsid teadlastelt eel­kõige uute relvade loomist, et toetada sõjakat välispoliitikat. Peale selle oodati teadlastelt, et nad tõestaksid kehtiva riigikorra ainu­õigsust. NSV Liidus tegelesid tuhanded teadlasteks nimetatud inimesed sellega, et üritasid tõestada kommunismi üle­maailmse võidu paratamatust. Natsi-Saksamaal aga usuti, et on võimalik teaduslikult kindlaks määrata „tõelise aarjalase“ välis­tunnused. „Kõlbmatuid“ (juute, mustlasi, saksa soost vaimu- või kehapuudega inimesi jt) asuti hävitama või viljatuks muutma.

Alexander Fleming (1881–1955)
​Šoti pärit­olu bioloog ja farmakoloog Alexander Fleming avastas 1928. aastal penitsilliini. Edaspidi sai sellega ravida selliseid raskeid haigusi nagu süüfilis​ ja stafülokokinakkused.

LISA. Tuuma­füüsika areng

Füüsika harudest arenes eriti jõudsalt tuumafüüsika ehk aatomi­tuuma ja selles toimuvaid protsesse käsitlev füüsika­haru. Juba 1919. aastal teostas Uus-Mere­maal sündinud Briti teadlane Ernest Rutherford esimese tehisliku tuuma­reaktsiooni. 1930. aastail avastas Prantsuse füüsikutest abi­elupaar Irène ja Frédéric Joliot-Curie tehis­radioaktiivsuse. 1930. aastate lõpuks jõudsid mitme maa teadlased juba praktikas nii kaugele, et saadi tuuma lõhustumisel vabanevat energiat. Tuuma­energia oli niivõrd võimas, et selle rakendamine muutis maailma arengut. Maailma esimene tuumareaktor pandi tööle 1942. aastal USA‑s. Mitmes riigis töötati ka tuuma­pommi loomise kallal. Esimest korda kasutas tuumapommi USA 1945. a augustis Jaapani vastu.

Füüsikud Irène ja Frédéric Joliot-Curie
  • penitsiliin
  • tehis­radio­aktiivsus
  • insuliin
  • aatomi­tuum
  • A. Fleming
  • Irène ja Frédéric Joliot-Curie
  • F. Banting ja C. Best
  • E. Rutherford

LISA. Rassi­teooria

Natside arvates jagunesid rassid kolmeks: 1) aarjalastest valitsejad; 2) järgijad ehk need, kes olid küll suutelised aarjalaste kultuuri järgima, kuid mitte ise seda looma; 3) juudid, mustlased ja teised „kahjulikud“ rahvad, keda kirjeldati lihtsalt kui „kultuuri hävitajaid“. Esialgu pakuti aarjalase välistunnusteks muu hulgas heledaid juukseid, siniseid silmi, pikka kasvu. Kuid siis märgati, et keskmist kasvu pruunide silmade ja tumedate juustega Hitler ei sobinud tõelise aarjalase välimusega kokku. See­järel hakati otsima teisi tunnuseid, et ka füürer ja tema abilised annaksid õige ülemrassi esindaja mõõdu välja.

Nii määrasid natsid inimese kuulumise või mitte­kuulumise aarjalaste hulka

Tehnika võidu­käik: elekter ja bensiin

Teaduse edusammud aitasid kaasa elektrotehnika, side ja trans­pordi arengule. Tehnika võidukäiku ise­loomustas elektri­energia laialdane tootmine ja tarbimine. Elekter oli väga oluline uutes tööstus­harudes ning masinate ja konveierite rakendamisel tootmises. Tänu elektrile arenes jõudsalt sidetehnika, eriti raadio.

Elektrienergia kõrval oli tehnika arengus murrangulise tähtsusega sisepõlemismootori kasutuselevõtt. Auruvedurite ja -laevade asemele tulid mootorvedurid ja -laevad. Põldudele jõudsid traktorid ja kombainid. Rikkamates riikides oli ka autost kui luksus­esemest saamas tavaline tarbekaup. Esi­rinnas oli USA, kus Henry Fordi autofirma Ford Motor Company hakkas tootma lihtsat ja kätte­saadavat automudelit T. Odavat ning vähe­nõudlikku rahvaautot (Volkswagen) üritati 1930. aastate lõpul luua ka Hitleri Saksamaal, kuid nn põrnikate seeriatootmine läks lahti alles pärast teist maailmasõda.

Sisepõlemismootoreid rakendati laialdaselt ka lennukitööstuses. Kahe kohakuti paikneva tiivaga lennuki ehk biplaani asemele tuli ühetiivaline, sageli mitme mootoriga lennumasin. 1919. aastal sooritati esimesed lennud üle Atlandi ookeani, kümme aastat hiljem ületati esimest korda õhus lõunapoolus ning 1937. aastal ka põhjanaba.

Reklaam 1928. aastast
See kujutab moodsat koduperenaist, kes lülitab oma pesumasina elektrivõrku ja võib minna välja aega veetma. 1920.–30. aastail muutus totalitaarsetes riikides igapäevaelu lahutamatuks osaks poliitiline propaganda, millega diktaatorid püüdsid rahva meelsust mõjutada. Lääneriikides seevastu hoogustus reklaam, mis kutsus tarbijaid üles raha kulutama ja uusi tarbe­kaupu ostma. Paraku jäi paljude inimeste ostujõud veel võrdlemisi väikeseks.
„Kogu Saksamaa kuulab füürerit“ (plakat 1930. aastatest)

Raadio

Raadio kujundas ümber vaeste inimeste elu … nii nagu mitte miski muu kunagi varem. See tõi maailma neile koju. Sellest alates ei pidanud ka kõige üksikumad inimesed enam kunagi täiesti üksi olema. Ja mida iganes võidi öelda, laulda, mängida või mõnel muul moel kuuldavaks teha – see kõik oli nüüd nende käsutuses. [‑‑‑]

Raadio võime rääkida ühe­aegselt lugematute miljonitega, kellest igaüks tajus seda pöördumisena isiklikult tema poole, tegi raadiost üle mõistuse võimsa relva massi­informatsiooni jaoks ning – nagu nii valitsejad kui müügi­mehed silmapilkselt taipasid – propaganda ja reklaami jaoks. [‑‑‑]

Raadiost kõige tugevamini mõjutatud kunstiliik oli muusika. [‑‑‑] Raadio võimaldas esmakordselt muusikat kaugelt kuulata pikemalt kui 5 minutit järjest. Nii sai raadiost üheaegselt nii vähemusele mõeldud muusika (s.h klassikalise muusika) populariseerija kui ka kaugelt võimsaim abivahend plaatide müügiks.

Eric Hobsbawm. Äärmuste ajastu. Tallinn, 2002.
Esimesed lennureisijad
Suuremate lennukite ehitamine lõi eeldused tsiviil­lennunduse arenguks. 1919. a avati Londoni-Pariisi lennuliin. Eestis sai tsiviillennundus alguse 1921. aastal, kui Rootsi lennukid hakkasid vedama reisijaid Tallinna ja Stockholmi vahel. Peale lennukite kasutati ka õhust kergemaid õhusõidukeid (õhupalle, õhu­laevu). 1930. aastate lõpul ehitati esimene reaktiivlennuk.
4-mootoriline vesilennuk Clipper 1937. aasta filmis
Nõukogude sõiduauto GAZ-A Moskva tänaval
Nõukogude Liidu juht Stalin pidas oma riigi tööstuse põhi­ülesandeks relvastuse tootmist. Inimeste iga­päeva­elus vajalike masinate ja seadmete arendamisele ei pööratud peaaegu üldse tähelepanu. Seepärast jäi NSV Liit kodu­tehnika arengu poolest lääneriikidest tugevasti maha. NSV Liidus toodetud masinad olid kvaliteedilt tunduvalt viletsamad kui sama­laadsed lääneriikides toodetud masinad. Sageli jäljendasid Nõukogude insenerid Läänes välja töötatud mudeleid. Pildil olevat autot GAZ-A toodeti NSV Liidus aastail 1932–1936. Selle prototüübiks oli Ameerika auto Ford-A.
Reisimootorlaev Atlandi ookeanil
Rootsi reisilaev Gripsholm, mis sõitis alates 1925. aastast Göteborgi ja New Yorgi vahel. See oli esimene reisimootorlaev, mis hakkas üle Atlandi ookeani sõitma. Kahe maailmasõja vahel hakati üha rohkem diisel­jõuseadmega mootorlaevu ehitama. 1939. aastaks oli veerand kaubalaevadest mootorlaevad. Esimesed mootor­laevad jõudsid enne Teist maailma­sõda ka reisi­laevandusse, kus seni olid ülekaalus aurikud.

Filmikunst

Tehnika areng mõjutas filmikunsti arengut. Vendade Lumiere’ide  leiutatud must-valgetele elavatele piltidele lisati 1920. aastail heli. Heli ja sõnakunst lähendas filmi­kunsti kirjandusele ja teatrile. Siiski ei tahtnud mõned inimesed esialgu helifilmi tunnistada, pidades seda filmikunsti jaoks eba­loomulikuks. Järgmisel aasta­kümnel loodi esimesed värvi­filmid. Filmitehnika pidev aren­damine muutis filmikunsti iseseisvaks kunstiliigiks. Veel enne esimest maailmasõda hakati linastama menukaid kirjandus­teoseid. Filmide loomisel tegid kaasa tuntud kirjanikud ja näitlejad. Kiiresti arenes ka joonisfilm, mille suur­kujuks sai Walt Disney.

Filmikunstiga võis mõjutada suuri inimhulkasid, sest erinevalt teistest kunstiliikidest oli seda lihtne levitada riigi kõige kauge­matesse nurkadesse. Seepärast pöörati filmikunstile suurt tähele­panu nii Stalini NSV Liidus, Hitleri Saksa­maal kui ka Mussolini Itaalias. Dokumentaal- ja mängu­filmid pidid ülistama diktaato­reid ning veenma nende alamaid, et nood elavad maailma parimas riigis, mida juhib maailma parim riigijuht.

Charlie Chaplin draamakomöödias „Laps“ (1921)
1920. aastad olid tummfilmi õitseaeg. Üks kuulsamaid selle aja lavastajaid-näitlejaid oli Charlie Chaplin, kelle komöödiad naerutasid miljoneid inimesi üle kogu maailma.
Katkend Charlie Chaplini filmist „Laps“
Film jutustab orvuks jäänud lapsest ja ta enda hoole alla võtnud hulkurist. Chaplin kirjutas filmile käsikirja ja muusika, oli nii selle režissöör, pea­osa­täitja, produtsent kui ka monteerija.
Kaader filmist „Tahte triumf“
See ​on 1935. aastal valminud propaganda­film natside partei kongressist, mis toimus aasta varem Nürnbergis. Filmi režissöör on Leni Riefenstahl, keda Hitler soosis. 

LISA. 1930. aastatel enim vaadatud Ameerika filmid

  1. Tuulest viidud (1939)
  2. Lumivalguke ja seitse pöialpoissi (1937)
  3. Võlur Oz (1939)
  4. Frankenstein (1931)
  5. Tom Sawyer (1930)
  6. King Kong (1933)
  7. Mr Smith läheb Washingtoni (1939)
  8. Põrguinglid (1930)
  9. Ingagi (1930)
  10. San Francisco (1936)

Töö allikaga

Lõik Walt Disney joonisfilmist „Kappav gautšo“ (1928). See on teine Miki Hiire teemaline film, mis jutustab Miki ja Minni kohtumisest ning kassist, kes nende plaanid segi lööb ​
  • Esimeste filmide Miki Hiirel on üsna vähe sarnasust hilisema tegelas­kujuga. Mis sa arvad, millisele publikule oli see film mõeldud?

Töö allikaga

Nõukogude Venemaa must-valge tummfilmiga „Oktoober“ (autor Sergei Eisenstein, 1928) tähistati kümne aasta möödumist 1917. aasta oktoobri­revolutsioonist (esialgu pidi linastuma 1927. aastal)
  • Film algab oktoobri­revolutsioonile eelnenud sündmustega. Mis sündmust on filmilõigus kujutatud?

Kirjandus ja kujutav kunst

1920. aastatel mõjutasid kirjanike ja kunstnike teoseid eelkõige möödunud ilmasõja sündmused ja selle tagajärjed. Vanema põlv­konna meistrite kõrvale tõusid uued eredad nimed (Ernest Hemingway, Erich Maria Remarque, W. Somerset Maugham). Populaarseks muutus uus kunsti- ja kirjandus­vool sürrealism, mis pidas loomingu lähtealuseks une­nägu, nägemust ja vaistlikke tundeid ning eitas loogikat ja kunsti­traditsiooni.

1930. aastate sündmused (üle­maailmne majanduskriis, diktatuuride pealetung, üha kasvav sõjaoht) jätsid oma jälje kõigisse kunsti­liikidesse. Autoritaarsetes riikides sundisid võimud kirjanikke ja kunstnikke looma teoseid, mis pidid ülistama võimu­kandjaid ning valitsevat riigikorda. Osa kultuuritegelasi allus survele. Neid, kes ei olnud nõus võimureid teenima, ootas karistus või neil tuli lahkuda riigist. Paljud kultuuri­tegelased leidsid varju­paiga USA‑s. Et paljud kuulsad põgenikud asusid elama New Yorki, muutus see linn maailma kultuuri­keskuseks.

Salvador Dalí maal „Mälu püsivus“ (1931)
Sürrealistide hulgas sai maailmakuulsaks Hispaania kunstnik Salvador Dalí. Tema maalid esitasid vaatajaile pööraseid unenäolisi kujutelmi. Pehmed sulavad kellad sümboliseerivad arvatavasti aja kulu suhtelisust võrrel­des inimese teadvuse ja mäluga.
Skulptuur „Tööline ja kolhoositar“
Nõukogude Vene kunstniku Vera Muhhina skulptuur „Tööline ja kolhoositar“ valmis 1937. aasta Pariisi maailma näituse jaoks. Hiljem viidi see Moskvasse, kus see on tänini. Seda 24,5 meetri kõrgust terasest skulptuuri peetakse sotsialistliku realismi üheks parimaks näiteks.
Natsid korraldasid 1937. aastal Münchenis kunsti­näituse, kus näidati natsionaal­sotsialistliku ideoloogia järgi „mandunud“ kunsti. Need olid peamiselt modernismi, ekspressionismi, kubismi ja dadaismi esindajate teosed 

Kunst totali­taarses riigis

1937. a oli kavas kaks suure­joonelist kunstinäitust, üks NSV Liidus, teine Hitleri Saksamaal. Mõlemast pidid saama tõelised kultuuri­tähised. [‑‑‑]

Näitus „Sotsialismi tööstus“ oli Nõu­kogude riigi majanduslike ja ühis­kondlike saavutuste läbimõeldud pühitsus. Kunstnikke kutsuti esitama töid etteantud teemadel, mida kirjeldati üksikasjalikult 80-lehe­küljelises juhendis. [‑‑‑] Kangelaslike pingutustega suudeti näitus lõpuks ette­nähtud ajal valmis saada, kuid selle uksed jäid inimestele suletuks. Liiga palju oli „rahva­vaenlaste“ portreesid, kes olid paljastatud ja kõrvaldatud sel ajal, kui kunstnikud töötasid. Nii pidid kunstnikud vastu­võetamatud isikud üle maalima. [‑‑‑] Asendus­pildid rahuldasid lõpuks tsensoreid ja näitus avati 16 kuud hiljem. [‑‑‑] Ametlikud giidid juhtisid külastajaid läbi 17 ruumi alates saalist „Vana ja uus“, kus vastandati tsaari- ja nõu­kogude aega, läbi saali „NSV Liit muutus metalseks“, täis väärt maale terase­sulatus­ahjudest, kuni ruumideni, mis rühmitusid Stalini kuulsa lause „Elu on läinud paremaks, elu on läinud lõbusamaks“ alla ja kus võis näha maale kauplustest, pungil toredatest asjadest ostmiseks, ning vilja lõikavatest talu­poegadest, mis võimaldas mitte nii õnnelikel vaatajatel heita pilk sotsialistlikku tulevikku. Seintel rippus kaks suurt oma rahva keskel viibiva Stalini portreed – Vassili Jefanovi „Unustamatu kohtumine“ ja Grigori Šegali „Juht, õpetaja, sõber“ –, samuti vähem tähtsamate poliitiliste tegelaste vähem suure­jooneliste pealkirjadega portreid, näiteks Fjodor Modorovi „Seltsimees Mikojan Astrahani kala­tehases“.

Saksa kunsti näitus avati täpselt ette­nähtud ajal. Saksa rahvusest kunstnikud pidid oma lõpetatud tööd esitama hindamiseks žüriile, mida juhatas soositud kunstnik… Läbi vaadati üle 15 000 töö. Välja valiti 900 maali ja skulptuuri, mis esitati lõpliku valiku langetamiseks Hitlerile. Ta sattus raevu nii mõnegi modernistliku maali peale, mille puhul tal oli võimatu aru saada, mispidi seda tuleks üles riputada. Lõpuks pandi näitusele välja 884 teemade kaupa rühmitatud tööd. Kaks viiendikku olid maastikud, kaks viiendikku portreed, kuid Hitler lubas näitusele ainult ühe Juhi pildi. [‑‑‑] Hitlerile ei avaldanud enamik Münchenis väljapandust erilist muljet („pole ühtki kunstnikku, kelle töö oleks midagi väärt“), kuid ta imetles muuseumi neo­klassitsistlikke üle­­elu­suuruses aarjalastest meeste ja naiste kujusid.

Ametlik reageering oli mõlemas pealinnas siiski üle­voolavalt ülistav. Üks nõukogude kriitik arvas, et näitus tõstab nõukogude kultuuri „uue renessanssi“ lävele. Saksa näitust kiideti kui „uue ja eheda saksa kunsti alust“, milles kunstnikud on lõpuks pööranud selja edevale enese­eksponeerimisele ning muutunud „rahva tõelisteks teenriteks“.

Richard Overy. Diktaatorid. Tallinn, 2007.
  • Pablo Picasso. Kolm muusikut (1921)
  • Paul Klee. Punane õhupall (1922)
  • Vassili Kandinsky. Punktid (1920)
  • Kazimir Malevitš. Suur rist valgel (pärast 1920)
  • Pablo Picasso. Kolm muusikut (1921)
  • Paul Klee. Punane õhupall (1922)
  • Vassili Kandinsky. Punktid (1920)
  • Kazimir Malevitš. Suur rist valgel (pärast 1920)
  • Pablo Picasso. Kolm muusikut (1921)
  • Paul Klee. Punane õhupall (1922)
  • Vassili Kandinsky. Punktid (1920)
  • Kazimir Malevitš. Suur rist valgel (pärast 1920)
  • Pablo Picasso. Kolm muusikut (1921)
  • Paul Klee. Punane õhupall (1922)
  • Vassili Kandinsky. Punktid (1920)
  • Kazimir Malevitš. Suur rist valgel (pärast 1920)

Muusika ja tants

USA oli ka maailma muusikaelu esirinnas. Juba esimese maailma­sõja aastatel tekkis seal uus muusikalise lavateose liik – muusikal. Euroopasse levis muusikal pärast teist maailmasõda. Ameerika Ühendriigid on ka džässi sünnimaa: 20. sajandi algul tekkisid New Orleansis esimesed kutselised džässorkestrid. Pärast esimest maailmasõda said džässi­keskusteks New York, Chicago ja Kansas City.

Läänepoolkeralt olid pärit mitmed populaarsed seltskonna­tantsud, mis levisid 1920.–1930. aastail Euroopas. Nende hulka kuulusid fokstrott, tšarlston, tango. Balleti­maailmas käis äge vaidlus klassikalise ja moderntantsu pooldajate vahel.

Josephine Bakeri revüü plakat
Džässmuusika populariseeris Euroopas tumeda­nahaliste kultuuri. Paljud hakkasid koguma Aafrika maske ja skulptuure. 1920. aastail saatis Pariisis enne­olematu menu mustanahaliste revüüd, mille staariks oli üle­euroopalise kuulsuse pälvinud Josephine Baker.
Josephine Baker tantsimas
Isadora Duncan
20. sajandi algul USA-s tekkinud modern- ehk vabatantsu loojaks peetakse Isadora Duncanit. Ta ei tunnistanud tantsus mingeid reegleid ning lähtus keha loomulikust liikumisest. Tema isiku­pärane tantsulaad mõjutas paljude maade tantsijaid.
  • Prantsusmaa
  • Itaalia
  • Ameerika Ühendriigid
  • tango
  • sving
  • fokstrott
  • valss
  • tšarlston
  • samba

LISA. Sport

1930. aastatel muutus tähtsaks propaganda­vahendiks sport. Diktaatorid mõistsid spordivõitude tähtsust. Eriti ilmnes see 1936. aasta olümpiamängudel, mis toimusid Saksamaa pealinnas Berliinis. Hitler lootis, et saksa sportlaste hiilgavad võidud tõestavad aarja rassi üleolekut teistest rahvastest. Olümpia­mängude korraldamiseks kulutati tohutuid rahasummasid. Need olid ka esimesed taolised mängud, millest tehti televisiooni­üle­kandeid. Kuid kõik ei läinud nii, nagu soovis füürer. Musta­nahalise USA kergejõustiklase Jesse Owensi suurepärane esinemine andis nina­nipsu natside propagandale. Berliini olümpia­mängud olid ka Eesti sportlastele ühed edukamad: Kristjan Palusalu võitis seal kaks kuldmedalit.

Berliini olümpiamängude plakat
Berliini olümpiamängudelt saabunud Kristjan Palusalu Balti jaamas

Töö allikaga

1936. aasta Berliini olümpiamängude esimene päev ja avatseremoonia
  • Miks oli olümpiamängude pidamine Berliinis natside propagandas olulisel kohal?

Küsimused

  1. Võrdle kultuuri arengut demokraatlikes ja diktatuuri­riikides.
  2. Miks on diktatuuririikides oluline kontrollida inimese meelsust?
  3. Nimeta kolm 20. sajandi I poole filmikunsti suurimat saavutust. Põhjenda oma valikut.
  4. Too näiteid tuumaenergia avastamisega kaasnenud positiivsete ja negatiivsete tagajärgede kohta.
  5. Nimeta kolm olulisimat saavutust keemias 20. sajandi I poolel. Põhjenda oma valikut.
  6. Mis eesmärgil edendati NSV Liidus teadusliku kommunismi ja Natsi-Saksamaal rassi­teooriat?
  7. Nimeta kolm olulisimat saavutust transpordis 20. sajandi I poolel. Põhjenda oma valikut.