INIMESED ON ERINEVAD. SALLIVUS

ÜHESUGUNE MAAILM

Mis oleks maailmas teistmoodi, kui

  • kõik inimesed näeksid välja täpselt ühesugused?
  • kõik mõtleksid samu mõtteid?
  • kõigi inimeste kodud oleksid sarnased?

Kui nii oleks, kas sina tahaksid olla üks paljudest teistega sarnastest või tahaksid erineda?

Selline võiks olla ühesuguste inimeste maailm.
  1. Kõik inimesed erinevad üksteisest. Vaata klassis ringi. Mille poolest sina teistest erined? Mille poolest sa klassikaaslastega sarnaned?
  • Rohelised.
  • Sinised.
  • Pruunid.
  • Hallid.
  • Mitmevärvilised.
  • Rohelised.
  • Sinised.
  • Pruunid.
  • Hallid.
  • Mitmevärvilised.

ERILISED VAJADUSED

Lisaks sellele, et me oleme erinevad oma välimuselt, võib inimestel olla mitmesuguseid eripärasid või erilisi vajadusi. Näiteks on mõnel inimesel tervisemured, raske oma käitumist kontrollida või vajab ta abi matemaatikaülesannete või õigekirjaga.

  1. Mida võib tunda inimene, kes vajab abi? Mida võib ta tunda siis, kui keegi teda ei aita? Mida aga siis, kui keegi talle abi pakub?
  2. Kui inimene on mõnel alal väga andekas, siis millist abi tema vajab? Miks? Arutlege.
Mõni inimene vajab rohkem liikumist ja tal on raske oma käitumist kontrollida. See ei tähenda, et ta oleks halb – ta lihtsalt vajab rohkem tuge ja mõistmist
Mõni inimene on väga andekas matemaatikas ja suudab kiiresti lahendada keerulisi ülesandeid. Mõni teine aga vajab aru saamiseks rohkem aega
Mõni inimene aga oskab väga hästi laulda. Tal on kaunis ja selge hääl, ta tunneb hästi rütmi ja mäletab hästi laulusõnu 
  • on alati teistest nõrgem.
  • vajab vahel abi või tuge, mida teised ei vaja.
  • ei saa kunagi iseseisvalt hakkama.
  • õppimisega (nt raskused lugemise või kirjutamisega).
  • käitumisega (nt vajadus pidevalt liikuda).
  • liikumisega (nt vajadus ratastooli või karkude järele).
  • pakkuda talle abi või kutsuda appi täiskasvanu.
  • teda vältida.
  • oodata, kuni keegi teine märkab ja aitab.

ABIVAHENDID

Mõnikord vajame abivahendeid, et teha samu asju mis teisedki – näiteks on tarvis karke, kui oled murdnud jalaluu. Mõnel inimesel on abivahendit tarvis kogu aeg, näiteks kannab ta nägemise parandamiseks prille või on tal liikumisel abiks ratastool. Abivahendid aitavad teha neid tegevusi, mis ilma nendeta oleksid keerulised.

Igal inimesel on oma huvid ja hobid, rõõmud ja mured, hoolimata sellest, kas tal on vaja mõnda abivahendit või kas tal on mõni muu eripära.

Mille poolest on need lapsed sarnased? Mille poolest nad erinevad?
  1. Milliseid abivahendeid sa nimetada oskad? Milliseid sa ise kasutanud oled? Milliseid sa oled näinud teisi kasutavat? Kas ka näiteks nutitelefon võib olla abivahend?
  2. Kas võib juhtuda, et erivajadusega inimene ei vajagi abi ja saab ise hakkama?
  3. Kas sina oled hiljuti mõnes tegevuses abi vajanud? Kuidas sa end tundsid?
  • Prillid
  • Kargud
  • Juturaamat
  • Ratastool
  • Jalgratas
  • Kuulmisaparaat
  • Kaldtee trepi kõrval

KIUSAMINE

Vahel hakkavad inimesed teisi endast erineva käitumise või välimuse pärast kiusama. See on aga vale. Kõik inimesed väärivad lahket ja lugupidavat suhtumist. Mitte miski ei õigusta kiusamist ega ebaviisakat käitumist. Isegi kui sõber seda teeb, ei pea sa olema sõbraga ühel nõul. Kui märkad, et kaaslased kiusavad kedagi, ole julge ja astu vahele või räägi sellest täiskasvanule. Kohtle teisi nii, nagu sa tahad, et sind koheldakse!

§ 12. Kõik on seaduse ees võrdsed. Kedagi ei tohi diskrimineerida rahvuse, rassi, nahavärvuse, soo, keele, päritolu, usutunnistuse, poliitiliste või muude veendumuste, samuti varalise ja sotsiaalse seisundi või muude asjaolude tõttu.

  • Kedagi koheldakse ebaõiglaselt tema isiklike omaduste, nagu rahvuse, soo, vanuse või muu tunnuse tõttu.
  • Kedagi aidatakse, kui ta vajab tuge või juhendamist.
  • Kõiki inimesi koheldakse võrdselt ja õiglaselt, sõltumata nende eripäradest.
  • Õpilast ei kutsuta mängima, sest tal on prillid.
  • Õpilast ei kutsuta sünnipäevale, sest ta on teistega ebaviisakas.
  • Õpetaja kiidab neid õpilasi, kes vastavad õigesti ja on tunnis aktiivsed.
  • Õpilasega ei suhelda, sest ta räägib teist keelt.
  • Õpilane jäetakse kõrvale, sest tal on teistsugune nimi.
  1. Arutage klassis, miks põhiseadus inimeste kohtlemise kohta just nii ütleb.