„Võõras“ (1942)

Albert Camus

Üksi või koos teistega?

1930. aastail, mil Albert Camus (1913–1960) kirjanikuks ja intellektuaaliks kujunes, tajuti lääne kultuuris moraalsete ja ühis­kondlike väärtuste murenemist ning hakkasid tekkima aimdused eesootavast suurest katastroofist, mistõttu küsiti sageli, mil määral vastutab inimene enese ja teiste eest ning mis võimalused tal on enda ja ühiskonna elu juhtida. Noort Camus’d innustas inimelu ja eksistentsi üle järjekindlalt juurdlema filosoofia­õpetaja, samuti tõukas teda selleks vajadus omaenese kogemusi mõtestada.

Camus’st ei saanud aga lihtsalt omaette juurdlejat, vaid tegutseja: ajakirjanik, kirglik teatri­inimene, teise maailmasõja puhkedes vastupanu­liikuja. 1940. aastast elas ta Prantsusmaal, kus teda sidus algul sõprus, hiljem konflikt Jean-Paul Sartre’iga. Vastuolulisi suhteid oli Camus’l elu jooksul teisigi. Ta jälgis pingsalt mõtteviise ja hoiakuid, mis ühiskonnas vormusid ja omavahel võitlesid, ning valis alati ka positsiooni vastavalt sellele, mis talle õige tundus. Kuid ta ei klammerdunud kindlate partei­poliitiliste või ideo­loogiliste vaadete külge. See tähendas nii mõnigi kord partei vahetamist, mõne uue võitluse või ettevõtmisega liitumist, aga ka konflikte varasemate võitluskaaslastega. Camus ei otsinud rühmitust või liikumist, kellega jäädavalt ühineda ja kelle nimel kõigile teistele vastanduda. Teda huvitas, mis on inimeste elus ja kogemustes sellist, mis neid kõiki mingilgi määral üksteisega ühendaks. 1957. aastal Nobeli preemiat vastu võttes kinnitas ta oma kõnes veendumust, et ehkki loometöö on talle isiklikult oluline, pole see tema arvates üksildane nauding, vaid viis, kuidas puudutada suurt hulka teisi inimesi ning lasta neil osa saada ühistest kannatustest ja rõõmudest.

Ent nagu Camus samuti ise on möönnud, ei jõudnud ta niisuguse solidaarse hoiakuni, ettekujutuseni enesest kui teistega kokku kuuluvast inimesest kergesti ega ise­enesest. Noore Camus’ enese­pildil ja mõtteviisil oli nii mõndagi ühist „Võõra“ minategelase Meursault’ omaga: teose pealkirjaski väljendatud võõruse tunne ise; äratundmine, et ühelgi teol ega eesmärgil pole rohkem mõtet kui mõnel teisel, et inimese elu ja tegevus ei tähenda midagi.

Kaader Luchino Visconti filmist „Võõras“ (1967), mis on valminud Camus’ teose põhjal. Pea­tegelast Meursault’d kehastab Marcello Mastroianni.

Absurdi avastamine

Sisyphose müüt

Albert Camus, 1942 (katkendid)

Kui ma heidan süütule inimesele ette koletut kuritegu, kui ma süüdistan vooruslikku meest selles, et ta on võrgutanud oma lihase õe, siis ta vastab mulle, et see on absurdne. Tema pahameel on omamoodi koomiline. Aga sellel on ka sügav põhjus. Vooruslik inimene tähistab selle vastusega ilmset antinoomiat väidetava teo ja kõigi oma elupõhimõtete vahel. „See on absurdne“ tähendab „see on võimatu“, aga ka „siin on vastuolu“. Kui ma näen, et keegi ründab külmrelvaga kuulipildujarühma, leian ma, et tema tegu on absurdne. Aga ta on seda ainult disproportsiooni tõttu ründaja kavatsuse ja teda ootava realiteedi vahel, vastuolu tõttu, mida ma tema reaalsete võimaluste ja endale seatud eesmärgi vahel märkan. Niisamuti me võime absurdseks lugeda mõne kohtuotsuse, vastandades seda otsusele, mida faktid pealtnäha oleksid eeldanud. On olemas ka tõestus absurdi kaudu, kus mingi arutluse järeldusi võrreldakse loogilise realiteediga, mille maksvust tahetakse näidata. Kõigil neil juhtumeil, alates lihtsaimast ja lõpetades keerukaimaga, on absurdsus seda suurem, mida suuremaks paisub vahe võrreldavate objektide vahel. On absurdseid abielusid, absurdset jonni ja viha, absurdseid vaikimisi, sõdu ja isegi rahusid. Absurdsus sünnib ikka ja alati võrdlusest. Mul on seega alust öelda, et absurditunne ei sünni lihtsalt mingi fakti või mulje uurimisest, vaid sähvatab esile mingi situatsiooni ja mingi kindla realiteedi võrdlemisest, mingi teo ja maailma võrdlemisest, mis sellele teole ei vasta. Absurd on oma olemuselt lõhe. Ta ei ole ei ühes ega teises võrreldavas elemendis. Ta sünnib nende vastandusest.

[‑‑‑]

Enne kui tavaline inimene kohtab absurdi, elab ta oma eesmärkidele, tulevikumuredele ja eneseõigustusele (pole oluline, kelle või mille ees). Ta kaalub oma väljavaateid, loodab edaspidise peale, pensioni või oma laste töö peale. Ta usub veel, et elus võib midagi sihipärast olla. Ta tegutseb, nagu oleks ta vaba, isegi kui kõik tõsiasjad sellele vabadusele vastu räägivad. Pärast kohtumist absurdiga variseb see kõik kokku. Idee „ma olen“, mu harjumus tegutseda nii, nagu oleks kõigel mõte (isegi kui ma vahetevahel ütlen, et millelgi pole mõtet) – kõik see osutub ähvardava surma absurdsuse tõttu peadpööritavaks valeks. Homsele mõtlemine, endale eesmärgi seadmine, selle või teise asja eelistamine – kõik see eeldab usku vabadusse, ehkki me aeg-ajalt väidame, et seda ei jaga. Aga sellest hetkest peale ma tean selgesti, et kõrgemat vabadust, vabadust olla, mis ainsana võib mingit tõde põhjendada, ei ole olemas. Ainus realiteet on surm.

[‑‑‑]

Aga mida tähendab elu niisuguses universumis? Esialgu ei midagi muud kui ükskõiksust tuleviku vastu ja kirglikku iha ammendada kõik see, mis on antud. Usk elu mõttesse eeldab väärtusteskaalat, valikut, eelistusi. Usk absurdi sisse aga õpetab juba definitsiooni poolest just vastupidist. Asi on seda väärt, et siinkohal pikemalt peatuda.

Kas on võimalik eesmärgita elada – see on kõik, mis mind huvitab. Ma ei taha sellelt pinnalt lahkuda. Kas ma suudan kohaneda selle elu näoga, mis mulle on antud? Niisuguse küsimuse kerkides asendab absurdi­usk kogemuste kvaliteedi nende kvantiteediga. Kui ma veendun, et selle elu ainus pale on absurdi pale, kui ma kogen, et tema tasakaal sõltub ainuüksi püsivast opositsioonist minu teadliku mässu ja pimeduse vahel, kus ma oma võitlust pean, kui ma möönan, et minu vabadusel on mõtet üksnes mu piiratud elusaatuse raames, siis ma pean ütlema, et oluline pole elada mitte võimalikult hästi, vaid võimalikult palju.

[‑‑‑]

Ükski inimene, kes avastab absurdi, ei pääse mööda kiusatusest kirjutada õnne õpperaamatut. „Mis? Kas siis nii kitsas on tee?...“ Aga on vaid üksainus maailm. Õnn ja absurd on ühe ja sellesama maa lapsed. Neid ei saa lahutada. Väär oleks öelda, et õnn sünnib tingimata absurdi avastamisest. Niisama hästi võib absurditunne sündida õnnest. „Ma leian, et kõik on hästi,“ ütleb Oidipus, ja need on pühad sõnad. Nad kajavad vastu inimese metsikus ja piiratud maailmas. Nad õpetavad, et iial ei ammendata, ei ole ammendatud kõike. Nad tõrjuvad maailmast välja jumala, kes tungis siia rahulolematuse ja tarbetute kannatuste kannul. Nad teevad saatusest inimliku küsimuse, mis tuleb lahendada inimeste endi vahel.

Selles ongi kogu Sisyphose vaikne rõõm. Tema saatus kuulub talle. See kaljurahn on tema oma. Ja nii sunnib ka absurdiinimene oma piina uurides vaikima kõik ebajumalad. Oma algsesse vaikimise tagasipöördunud maailmas tõuseb äkki maa tuhat tasast, imelist häält. Need teadvuseta ja salajased sosinad, kõigi tema erinevate nägude kutse, on võidu teine külg ja tasu. Pole päikesepaistet ilma varjuta, ja ööd tuleb tundma õppida. Sellest peale, kui absurdiinimene ütleb „jah“, pole tema pingutustel enam lõppu. Kui ongi olemas isiklik saatus, ei ole kõrgemat ettemääratust, või siis on üksnes niisugune, mida inimene saab ainult paratamatuks ja põlastatavaks pidada. Väljaspool seda on ta oma päevade isand. Sel tabamatul hetkel, kui inimene pöördub tagasi oma elu juurde, asub Sisyphos taas oma kaljurahnu kallale ja vaatab seoseta tegude rida, oma saatust, mille ta ise on loonud, mida ühendab tema mälu pilk ja peagi pitseerib kinni tema surm. Veendununa kõige inimliku inimlikus algupäras, otsekui pime, kes ihkab näha ja teab, et öö on lõputa, on ta alati liikvel. Kaljurahn veereb taas.

Ma lahkun Sisyphosest mäejalamil. Igaüks leiab alati oma koorma üles. Aga Sisyphos õpetab kõrgemat truudust, mis eitab jumalaid ja kergitab kaljusid. Temagi leiab, et kõik on hästi. Nüüdsest peale pole see ilma isandata maailm talle enam viljatu ega sisutu. Iga selle rahnu terake, iga selle pimeda mäe kivimikild on omaette maailm. Võitlus mäetipule pääsemise eest on küllaldane, et inimsüdant täita. Ma arvan, et Sisyphos oli õnnelik.

Tõlkinud Henno Rajandi
Essee „Sisyphose müüt“ ilmus „Võõraga“ samal aastal ning väljendab mõneti sarnast elutunnetust: äratundmist, et ühelgi asjal ega teol elus pole rohkem mõtet kui mõnel teisel. Erinevalt Camus’st „Võõra“ pea­tegelane Meursault lihtsalt elab selle teadmisega ning ajab segadusse kaas­inimesi, kel on elus eesmärgid ja põhimõtted, mida nad tõsiselt võtavad.
  • Kangelane, kes varastas jumalatelt tule ja õpetas inimesed seda kasutama. Karistuseks aheldati ta kalju külge ja saadeti kotkas iga päev tema maksa nokkima.
  • Tegelane, kes rääkis jõejumal Asoposele ära, et peajumal Zeus röövis Asopose tütre. Karistuseks pandi ta igaveseks veeretama mäe otsa kivi, mis sealt üha uuesti alla veereb.
  • Tegelane, kes tahtis jumalaid inimlihaga kostitada ning lobises välja nende saladusi. Karistuseks pandi ta elama keset külluslikku toitu ja jooki, mis kaob kohe, kui ta püüab süüa või juua.

Mida tajub inimene absurdsena?

Milles seisneb elu enese absurdsus?

Milliseks muutub inimese ellusuhtumine, kui ta on absurdi avastanud?

Kuidas Sisyphos sellist ellusuhtumist esindab?

Essees „Sisyphose müüt“ (1941/1943) arutleb Camus mõttetuse – absurdi – mõiste üle, lühiromaanis „Võõras“ laseb absurditundel Meursault’ tegelaskujus mingil moel kehastuda. Meursault elab absurdis seda teadvustades, sellega leppides, seda isegi omaks kuulutades. Ta ei peta ennast nagu teised inimesed, kes tahavad näha oma elu tähendusrikkana ning usuvad, et mingid saavutused või kogemused selle tagavad. Meursault on vaba paljudest muredest, mis painavad kaasinimesi (soov karjääri teha või abielluda); teda mõjutavad ainult üsna lihtsad füüsilised kogemused (palavus, uni) ning äärmisel juhul ka vahetu inimliku kontakti käigus tekkivad (ja seejärel kiirelt kaduvad) tunded. Ta on näiteks võimeline kaasa tundma inimesele, kes on kurb või kimbatuses, ehkki ei suuda ise olla kurb või kimbatuses olukorras, kus valitseb ootus, et peaks olema.

Kuid Meursault ei tee seda, mida Camus ise juba siis inimese ülesandeks pidas: ta ei mõista päriselt elu absurdsuses peituvat vabadust ja vastutust. Camus’ järeldus elu olemuslikust mõttetusest ei ole meeleheide ega ükskõiksus. Camus otsustab, et kui kõik teod ja valikud on põhimõtteliselt võrdsed, võiks inimene kas või puhtast trotsist mõttetuse vastu teha valikuid, mida on valmis tõeliselt omaks kuulutama ja mis võiksid toeks olla ka teistele.

Inimestele meeldida ei ole lihtne

„Võõras“ on lugu aina korduvast kogemusest, kuidas ei suudeta vastata teiste inimeste ootustele. Meursault’ reaktsioonid elusündmustele, teiste inimeste jutule ja käitumisele ei ole tavakohased, teistele ootuspärased. Võimetus teiste ootusi mõista ja ennustada ning end nendega kohandada saab Meursault’le lõpuks sõna otseses mõttes saatuslikuks. Talle ei ole kunagi pähe tulnud, et elu ning selles ette tulevad seigad ja sündmused vajaks mingit juurde mõeldud õigustust. Kui sündmuste areng viib ta lõpuks tahtmatu tapmise pärast kokku ette, ei leia ka keegi teine tema elust ühtegi taolist õigustust. Meursault on teiste jaoks seletamatu inimene, hirmutav võõras ning seetõttu mõistetakse ta surma.

Meursault omakorda tajub seletuste, tähenduste ja õigustuste otsimist, mis tema ümber kogu aeg toimub, samuti arusaamatuna, üsna kunstliku mänguna, mille reegleid ta ei valda. Et ta oma ebapädevuse pärast eriti muretseda ei oska, on osa sellestsamast ebapädevusest. Samas aga ei kahtlusta Meursault ega ole ka lugejal põhjust kahtlustada teisi tegelasi kurjas kokkumängus või silmakirjalikkuses. Kokku­leppelised normid ja ootused ning inimeste püüd neid ära aimata ja täita, et teistega paremini läbi saada, on igasuguse kogukonna toimimise ja püsimise alus. Camus laseb Meursault’ silme läbi näha nende normide meelevaldsust ja pealiskaudsust, teiste tegelaste reaktsioonide kaudu aga Meursault’-suguse võõrkeha traumeerivat mõju normidega arvestavale ühiskonnale. Camus on kriitiline mõlemat liiki kriitikavabaduse suhtes: nende suhtes, kes ei mõtle, miks nad midagi teevad või oluliseks peavad, vaid lihtsalt järgivad üldisi tavasid; ning ka nende suhtes, kes on küll järele mõelnud, aga pole pingutamiseks või millegi väärtustamiseks põhjust leidnud, mistõttu nad üldse ei pingutagi.

Nii on „Võõras“ aimata pisut ka Camus’ hilisemates teostes (nt romaanis „Katk“) juba selgemini esinevat hoiakut: inimesed ei pinguta üksteise ootuste ja vajadustega arvestamiseks, üksteise aitamiseks ja heaks läbisaamiseks, kannatuste vähendamiseks ja mingisuguse hüve suurendamiseks mitte sellepärast, et sel on mõtet, vaid sellepärast, et nad seda tahavad ja nõnda otsustavad. Veidi enne oma surma antud intervjuus vastas Camus küsimusele, kas tema isiklik taust ja mõtteviis panevad temagi võõra olukorda, et loomu poolest ta kindlasti ongi võõras, kuid tahte ja järelemõtlemise varal on ta ikka püüdnud mitte oma ajast eralduda.

Meursault’ kujusse on niisiis kätketud küll probleeme, millega Camus eluaeg tegeles, kuid mitte vastuseid, mis ta elu jooksul leidis. Camus ei jää pidama sinna, kus Meursault oma mõtlemise ja ka elutee lõpetab.

Veider võõras

Leia teosest näiteid selle kohta, kuidas Meursault teistes ja teised temas nõutust ja arusaamatust tekitavad.

Pane teose lõppu lugedes tähele, mis meeleolus Meursault siis on ning kuidas teistesse inimestesse suhtub.

1960. aastail ja 1970. aastate algul tõlgiti eesti keelde mitu Camus’ teost, hiljem on neid uuesti välja antud, samuti valikut tublisti täiendatud. Camus’ edu Eestis toetub osalt just sellele, et ta rõhutab üldinimlikke väärtusi ja tal puuduvad selged poliitilised vaated. Nõukogudeaegsed ideoloogilised normid ei takistanud tema tõlkimist, samas tunti elavat huvi probleemide vastu, mida ta käsitleb, ja eksistentsialistliku mõttevoolu vastu, millega tema looming seostub.

Sümpaatne koletis ja salakaval jutustaja

Varasema romaanitraditsiooni taustal oli kujunenud ootus, et minavormis kirjutatud teose jutustajaga, mina­tegelasega on lugedes hõlpus samastuda. Minategelane on nii autorile kui ka lugejale millegi poolest mõistetav ja sümpaatne või siis vähemalt soovib, et lugeja teda mõistaks, püüab oma maailma avamisega sümpaatiat äratada.

Lähedus minategelasega tekib lugejal seepärast paratamatult ka „Võõra“ puhul, ehkki teos ise ei varja sugugi, et sellise inimesega nagu Meursault ei saa lähedust tekkida. Meursault on teiste tegelaste silmis mõistetamatu, kui mitte lausa koletislik. Kuna lugeja näeb teose maailma Meursault’ silme läbi ega saa seega Meursault’d vaadata ainult väljastpoolt, satub ta selle „koletise“ poolele: saab osa tema rõõmudest ja muredest ning ka tema ükskõiksusest paljude asjade suhtes, mis suuremale osale inimestele vägagi korda lähevad.

Ühtlasi kogeb lugeja koos Meursault’ga nõutust, mis ta teistes tekitab, tajub pidevalt, kuidas on olla veider ja võõras, kõigest valesti aru saada. Meursault on niisiis ebamugav minategelane. Ehkki „Võõras“ on pealtnäha küllalt lihtsalt ja traditsiooniliselt kirjutatud lugu, tegutseb teoses salakaval modernistlik jutustaja, kes ei lase lugejal rahus toimuvat jälgida, vaid sunnib teda juurdlema, kui kaugel ta teose maailmast ja selle probleemidest õigupoolest seisab ning kui turvaliselt end tunda võib.

„Võõra“ jutustaja

„Võõras“ on pealtnäha traditsiooniline mina­jutustus: jutustaja näeb ja vahendab sündmusi minategelase vaatepunktist, tema teadmised teose maailmast langevad kokku mina­tegelase omadega, minategelase siseelu on talle samuti tuttav, kuid teiste tegelaste oma mitte. Omapäraseks teeb „Võõra“ mina­jutustuse asjaolu, et minategelane ei tunne ei välise maailma ega iseenese vastu huvi. Tema vaatepunkt ja eluhoiak, mille jutustaja omaks võtab ja nõnda ka lugejale peale sunnib, ei mõju päris inimlikult ning temaga samastumine tekitab ebamugavust.

„Võõras“ Camus’ elus ja loomingus

Camus oli pärit Alžeeriast, kus toimub nii „Võõra“ kui ka hulga teiste tema varajaste teoste tegevus. Vaimselt üksildane lapsepõlv ja 17-aastasena tuberkuloosi haigestumine seadsid ta varakult silmitsi üksinduse, võõrusetunde, surma läheduse, elu mõttekuse või mõttetuse küsimusega. Kasvamine Prantsuse asumaal Alžeerias, kus eri rahvus­gruppide vahel käärisid kasvavad pinged, andis erinevuse- ja võõrusekogemusele lisaks isiklikule ka ühis­kondliku mõõtme. Samas olid Camus’le nooruses olulised Alžeeria elu helged küljed: päikeseline keskkond ning vaba ja aktiivne eluviis. Alžeeria on kohal paljudes tema teostes: loodusmaastiku ja linnaruumina ning eredate meeleliste piltidena (kuumus, päike, meri).

Ehkki „Võõra“ minategelase kogemused peegeldavad Camus’ enese omi, ei jäänud Camus ei elus ega loomingus peatuma sinna, kuhu Meursault. Camus oli ühis­kondlikult aktiivne. Juba 1930. aastail oli ta aktiivne fašismi­vastane, teise maailmasõja ajal, mil oli juba asunud elama Prantsusmaale, osales vastupanu­liikumises. Ta jäi ka hiljem poliitiliselt ärksaks, vaadetelt vasakpoolseks, kuid kriitiliseks igasuguse kuritarvitusliku võimu (totalitarismi, kolonialismi) suhtes.

Camus’ varane, 1930. aastate looming koosnes peamiselt lühiproosast, esseistikast ja publitsistikast (ee k kogumik „Pagendus ja kuningriik“, 2004). Esimest romaani „Õnnelik surm“ (ilmus 1971, ee k 2005) Camus ei avaldanud, ent sellest kasvas välja „Võõras“.

Edasise loomingu on Camus ise jaotanud üldjoontes kaheks: absurditsükkel ja mässutsükkel. „Võõras“ kuulub esimesse.

Romaanid „Langus“ (1956) ja „Esimene inimene“ (lõpetamata) seisavad neist tsüklitest eraldi. Viimases romaanis, nagu ka päris varases loomingus, on palju autobiograafilist ainest. Olustiku ja meeleliste kogemuste mõttes leidub seda omajagu ka „Võõras“.

Albert Camus 1957. aastal Angers’ teatrifestivalil lavastamas hispaania barokkautori Lope de Vega näidendit „Olmedo rüütel“, mille ta ise prantsuse keelde tõlkis

Camus’ teoseid

Absurditsükkel:

  • essee „Sisyphose müüt“ (1942, ee k 1972),
  • romaan „Võõras“ (1942, ee k 1966),
  • näidendid „Caligula“ (1941/1945, ee k 1989) ja „Arusaamatus“ (1944, ee k 1989).

Mässutsükkel:

  • romaan „Katk“ (1947, ee k 1963),
  • näidendid „Piiramisseisukord“ (1948) ja „Õiglased“ (1949),
  • essee „Mässav inimene“ (1951, ee k 1996).

Romaanid „Langus“ (1956, ee k 1989) ja „Esimene inimene“ (lõpetamata, ilmus 1994, ee k 2000).

Küsimused

  1. Milline võime või oskus Meursault’l puudub? Miks on see võime inimeste kooseluks ja ühiskondlikuks läbikäimiseks oluline?
  2. Mil määral Camus kui autor oma tegelaskuju Meursault’ga sarnaneb? Mille poolest Camus’ mõttemaailm Meursault’ omast erineb?
  3. Nimeta minavormis teoseid, mida oled lugenud, ning kirjelda, milline suhe sul minategelasega tekkis: kas oled saanud minategelasega samastuda, on minavormi kasutamine tekitanud sinus ebamugavust vmt?