Jazz-muusika Eestis

Sajanditäis jazz’i

1920.–1950. aastad

Salongist saali

Esimene avalik jazz-muusika kontsert toimus 1936. aastal Estonia kontserdisaalis, kus esines orkester Priit Veebeli juhatusel.

Vanalinna kohvikud tänapäeval. Jazz-muusika kõlas neis juba 1920. aastatel

Eesti Vabariigi aegne meelelaad

Jazz-muusika jõudis Eestisse 1920. aastatel peamiselt raadio ja heliplaatide vahendusel. Peagi hakkas Tallinnas Raekoja platsil asunud kohvikust Marcelle kostma jazz’i-sugemetega tantsu­muusikat, mida mängis Kurt Strobeli orkester The Murphy Band.

Enne II maailmasõda viljeles moodsat svingi orkester Kuldne Seitse. Selles osalesid ka ameerikalikust lööklaulust innustunud heliloojad Boris Kõrver ning Raimond Valgre.

Vaba maailma tuultes

Vahetult pärast II maailmasõda oli eestlastel veel võimalus vaadata kinodes Ameerika filme ning kuulata moodsat jazz-muusikat. Glenn Milleri svingipalad ülipopulaarses filmis „Päikesepaistelise oru serenaad“ innustasid eesti muusikuid looma uusi orkestreid ning kirjutama samas stiilis muusikat.

Muusikakollektiividest olid tol ajal tuntumad bigbänd Merry Pipers ja ansambel Rütmikud.

Keeldude kiuste

Suur muudatus toimus 1949. aastal, mil alanud külm sõda Ameerika Ühendriikide ja NSV Liidu vahel tõi kaasa läänelike mõjude taunimise ning jazz-muusika keelustamise. Eesti Raadio jazz-orkestrist visati välja kõik saksofonid ja orkester nimetati ümber Eesti Raadio Estraadiorkestriks. Kõlas hirmuäratav loosung: „Täna mängid jazz’i, homme reedad kodumaa!“

Jazz-muusikute tegevus kolis n-ö põranda alla. Paljud noored muusikud koondusid Uno Naissoo eestvedamisel loodud Swing Club’i.

Glenn Miller (seadnud R. Hayman). „Päikese­paistelise oru serenaad
Boston Pops Orchestra, juhatab John Williams

Kevad muusikas ja ühiskonnas

1950. aastate lõpul (pärast Stalini surma) toimus mitmete väärtuste ümberhindamine ning noored muusikud said taas enam mänguruumi.

Tegevust jätkas Swing Club ning väga populaarsed olid kitarrist Emil Laansoo ja tema jazz-ansambel Kevad. Viimane kujunes justkui vahelüliks varasemate jazz-orkestrite ja 1960. aastate kitarriansamblite vahel.

Tegutsesid ansamblid Metronoom Aleksander Rjabovi (hiljem Uno Naissoo) juhatusel, Stuudio 8 ja Mickeys Felix Mandre juhatusel.

Ansambli Metronoom kontsertpala filmimine. Pildil Eri Klas, Hillar Kareva ja Samuel Saulus

Raimond Valgre

Tantsusaalide helid

Raimond Valgrest (1913–1949) kujunes omamoodi legend eesti jazz- ja popmuusika ajaloos. Hoolimata lühikesest elueast, jõudis ta kirjutada palju kaunist muusikat, millest enamik valmis svingirütmidest inspireerituna 1930.–1940. aastatel.

Valgre muusikaharidus piirdus põhiliselt klaveri­õpingutega, hiljem võttis ta juurde ka laulutunde. Sellest hoolimata mängis andekas muusik mitmes tantsuorkestris lisaks klaverile ka akordionit, kitarri ja trumme.

Tõenäoliselt just seetõttu on Valgre loomingus ülekaalus tango-, foksi- või valsirütmis tantsumuusika.

Raimond Valgre

Looming kirjeldab elulugu

Enamik Raimond Valgre romantilisi mõtisklevaid laule on sündinud hetke ajel ning väljendavad vahetult helilooja tundeid ja läbielatut. Paljudele viisidele kirjutas ta ise ka tekstid.

Esimese trükitud laulu – „Blond Aleksandra“ – avaldas Valgre 1933. aastal G. Dieseli varjunime all väljaandes „Modern löök­laulud“. Kokku sai laule sadakond. Tuntuimad: „Muinaslugu muusikas“, „Sinilind“, „Veel viivuks jää“, „Mul meeles veel“, „Õige valik“, „Helmi“, „On kevad tulnud taas“, „Läbi saju“, „Saaremaa valss“ jpt.

Valter Ojakääru saade Raimond Valgre 80. sünni­aastapäeva puhul 1993. aastal. Kuula
Raimond Valgre. „Sving mind ikka lohutab“
Mart Sander, Modern Fox

Valgre on kerge muusika klassik

Tuleks küsida, kust algab klassika. Meil Valgre [looming] kindlasti juba on kerge muusika klassika. Ta on nagu Gershwin. Heliloojaks võib lugeda inimest, kes on loonud vähemalt ühe meloodia, mida rahvas armastab ja laulab. ... See on jumala and, kui heliloojal on anne teha südamelähedasi ja haaravaid viise.

Dirigent Eri Klas. Postimees, 7.10.2003

Mälestus kunstitöödes

Raimond Valgre tundelist loomingut on kasutanud eesti heliloojad oma töödes, samuti kõlab tema muusika mitmes filmis. Tema laulude põhjal on loodud muusikal „Muinaslugu muusikas“, eluloofilm „Need vanad armastuskirjad“, näidend „Valge tee kutse“ jpm.

Valgre eluteed tähistavad mälestusmärgid üle Eesti: mälestustahvlid Raplas ja Tallinnas, skulptuur Pärnus ja nimeline pink Riisiperes.

Artur Rinne

Ajatu ja oma

Artur Rinne (1910–1984) oli mitmekülgne laulja nii Rahvusooper Estonia laval kui armastatud artist Eesti estraadiorkestrite ees.

Artur Rinne

Jatsilaulja

Kuigi II maailmasõja järgsete kümnendite populaarsete meloodiate jazz’i-stiilis töötlused tunduksid tänase muusika kuulaja kõrvale mahedad ning taltsad, ei kiitnud muusika­kriitikud uut „moodi“ sugugi kohe heaks. Kulus aastaid, enne kui jazz Eesti kontserdilavadel kodunes.

Kui tollal noore ja lavateed alustava laulja Artur Rinne esinemisi ajakirjanduses arvustati, siis nimetati teda halvustavalt „jatsilauljaks“.

Üks meie hulgast

Valter Ojakäär ütles Artur Rinne lahkumise järel 1984. aastal nõnda:

„Ta oli teesklematult rahvalik, laulis nii lihtsalt ja loomulikult, et kuulaja tundis: ta on üks meie hulgast. Artur Rinne lõi kuulajaile illusiooni, et igaüks neist võiks samuti laulda, samal moel oma tunded viisidesse valada.“

Eesti Päevaleht, 16.04.2010
Martin Viirandi saade „Hääled. Artur Rinne“. Kuula

Emil Laansoo

Andekas ansamblijuht

Emil Laansood (1921–2004) võib pidada esimeseks Eesti kitarristiks, kelle mängu on salvestatud stuudios. Tema ansamblit, mis tegutses ühtekokku paarkümmend aastat, saatis algusest peale suur menu nii Eestis kui tollases Nõukogude Liidus.

Emil Laansoo

Absoluutne kuulmine

Aastal 1957 märkis Õhtuleht, et Laansoo on esinenud raadios kitarripaladega, kus ta esitab korduslindistusi kasutades üksipäini viit kitarripartiid. Laansoo oli samuti suurepärane viiuldaja ja arranžeerija.

„Laansoo oli haruldase muusikalise kuulmisega inimene, tal oli absoluutne kuulmine,“ rääkis ansamblikaaslane Kalju Terasmaa. „Olen kõrval olnud, kui ta raadiost neid lugusid, mida maailm mängis, maha kirjutas. Polnud kõrvale vaja mingit instrumenti, lihtsalt kuulas, vilistas akordinoote ja samal ajal kirjutas partiid välja. Pealegi oli tal imeliselt ilus ja selge noodikiri.“

Emil Laansoo ansambel 1950ndatel Tallinna Televisioonistuudios: Samuel Saulus (flööt), Arne Oit (akordion), Alfred Sikk (klarnet), Elmar Kruus (trummid), Emil Laansoo (kitarr), Aleksis Avasalu (kontrabass), laulja Artur Rinne, Peeter Saul (klaver), Kalju Terasmaa (vibrafon)

Väljavõte ajakirjandusest

Emil Laansoo töökust ja tagasihoidlikkust on kiitnud mitmed tema ansamblikaaslased, kes on ka ise olnud silmapaistvad muusikud: Arne Oit (akordion), Samuel Saulus (flööt), Kalju Terasmaa (vibrafon), Peeter Saul (klaver) jt. Mõnikord istus trummide taha dirigendina tuntud Eri Klas, solistina astusid üles Kalmer Tennossaar, aga ka ajastu pärl Georg Ots. Anti kontserte ja mängiti tantsuks. Eriti populaarne asukoht selleks oli maja Tallinna vanalinnas, mida praegu teame Mustpeade majana.

Õhtuleht, 29.01.2004

Uno Naissoo

Uuendaja ja algataja

Uno Naissoo (1928–1980) oli helilooja, multi­instru­menta­list, ansamblijuht, pedagoog ja organisaator, kes suunas ja mõjutas eesti jazz- ja popmuusika arengut pikki aasta­kümneid.

Uno Naissoo

Eesti tooni püüdmas

Naissoo oli esimene eesti helilooja, kelle jazz-improvisat­sioonidesse jõudsid eesti rahvalaulu intonat­sioonid. Ta oli üks Tallinna rahvusvaheliste jazz’i-festivalide tradit­siooni algataja ja korraldaja, tema juhtimisel avati Georg Otsa nimelises muusikakoolis levimuusika­osakond.

Igal aastal toimub Georg Otsa muusikakoolis Uno Naissoole pühendatud noorte loomingu konkurss.

Uno Naissoo laululooming kuulub eesti levimuusika klassikasse. Vaid mõned näited: „Palus pohli punetab“, „Kaks kuukiirt“, „Kui käes on jaanipäev“, „Meditatsioon“.

Uno Naissoo, Heldur Karmo. „Neil päevil polnud algust“
Uno Loop ja Eesti Raadio instrumentaalansambel

1960.–1980. aastad

Festivalide kasvav menu ja järsk lõpp

Aastast 1959 toimus Uno Naissoo eestvedamisel Tallinnas jazz’i-festival. Aasta-aastalt esines eestlaste kõrval üha rohkem ka nõukogude tähtmuusikuid. Sündinud oli tava.

Endiselt suhtusid võimud jazz’i kui läänelikku muusikasse suure umbusuga ja nii tähendas iga sellesuunaline samm muusikutele võitlust. Aastal 1966 oli Tallinna jazz’i-festival esimest korda rahvusvaheline ning vaid aasta hiljem sai ametnikel mõõt täis.

1967. aasta festivalile tuli kohale silmapaistvaid muusikuid Nõukogude Liidust, Soomest, Rootsist ja Poolast. Peaesineja oli saksofonist Charles Lloydi kvartett Ameerika Ühendriikidest, tema ülesastumine tekitas võimudes suurt pahameelt ning Moskva keelas Tallinnas pikkadeks aastateks festivalide korraldamise.

Charles Lloyd jazz’i-festivalil Hispaanias aastal 2017

Lootust kaotamata

Järgnes pikk mõõnaperiood. 1970. aastatel kaotas jazz palju pillimehi uutele rock- ja popmuusika stiilidele, vähesed entusiastid jäid improvisat­sioonilisele muusikale truuks.

Uue stiimuli jazz’i-harrastajatele andis 1978. aastal toimunud Tbilisi jazz’i-festival, kus Eesti muusikud said suure publiku­menu osaliseks.

Nõukogude Liidu juhtivate jazz-muusikute hulka kuulusid sel ajal multiinstrumentalist ja orkestrijuht Helmut Aniko, klahv­pilli­mängija Tõnu Naissoo, saksofonist Lembit Saarsalu, saksofonist-klarnetist Arvo Pilliroog, kitarrist Tiit Paulus ja viiuldaja Paul Mägi.

Ärkamisaeg

1980. aastatest on jazz Eestis olnud taas kõrgelt hinnatud muusikastiil. Sel ajal alustas tegevust vanim praeguseni toimuv festival Tudengijazz, festivale korraldati Aravetel ja Pärnus, regulaarseks muutusid jazz-kontserdid kontserdisaalides ja jazz’i-õhtud klubides.

Valter Ojakäär

Eesti muusikaajaloo tugisammas

Valter Ojakäär (1923–2016) võttis esimesena kasutusele termini „levimuusika“, tähistamaks meedia vahendusel levivat muusikat, mis ei ole klassikaline muusika.

Valter Ojakäär

Eesti jazz’i grand old man

Ojakäär oli helilooja, publitsist ja pedagoog ning mängis mitmetes koosseisudes klarnetit ja saksofoni.

Tal on hindamatud teened jazz-muusika uurimisel ja propageerimisel nii kirjasõnas kui ka meedia vahendusel. Arvukad loengusarjad, raadio- ja telesaated on köitnud tuhandeid kuulajaid.

Raamatud jazz-, pop- ja rock-muusika arenguloost

  • „Džässmuusika. Arenguloost ja tuleviku perspektiividest“
  • „Popmuusikast“
  • „Vaibunud viiside kaja“
  • „Omad viisid võõras väes“
  • „Eesti lemmiklaulude tekkelood“
  • „Oma laulu leidsime üles“

Valter Ojakääru laulud „Oma laulu ei leia ma üles“, „Sõit pilvelaeval“, „Olematu laul“ jpt kuuluvad eesti levimuusika kullafondi.

Valter Ojakäär. „Kas see on ime?“
Helin-Mari Arder jt

1990. aastad. Hoog ja edenemine

Festival Jazzkaar

1990. aastast alates toimub Tallinnas igal aastal rahvus­vaheline festival Jazzkaar. Eesti publik on saanud kuulata nii siinseid tipptegijaid kui ka paljusid rahvus­vaheliselt tunnus­tatud muusikuid mujalt maailmast. Festivali ellukutsuja ja peakorraldaja on Anne Erm.

Jazz Eesti õppeasutustes

Eestis on jazz’i-huvilistele palju õppimis­võimalusi. Esimest korda hakati süstemaatilist pop- ja jazz-muusikaalast haridust andma 1977. aastal, kui Uno Naissoo algatusel loodi Tallinna G. Otsa nimelise muusikakooli levimuusika (praegune rütmimuusika) osakond.

1991. aastast koolitab pop- ja jazz-muusikuid praegune Tartu ülikooli Viljandi kultuuri­akadeemia.

2004. aasta sügisel avati jazz-muusika osakond ka Eesti muusika- ja teatri­akadeemias.

Tuntumad jazz-muusikud Eestis

saksofonistid

Villu Veski, Raivo Tafenau, Siim Aimla, Lauri Kadalipp, Maria Faust, Raul Sööt

bassistid

Taavo Remmel, Raul Vaigla, Toivo Unt, Mihkel Mälgand, Peedu Kass, Janno Trump, Mingo Rajandi

kitarristid

Jaak Sooäär, Ain Agan, Robert Jürjendal, Oleg Pissarenko, Mart Soo

trummarid

Tanel Ruben, Aleksandra Kremenitski, Aivar Vassiljev

akordionistid

Tiit Kalluste, Jaak Lutsoja

lauljad

Hedvig Hanson, Sofia Rubina, Helin-Mari Arder, Kadri Voorand, Airi Allvee, Ivi Rausi, Kelli Uustani

pianistid

Tõnu Naissoo, Urmas Lattikas, Kristjan Randalu, Jürmo Eespere, Joel-Rasmus Remmel, Holger Marjamaa jpt

kollektiivid

Estonian Dream Big Band, Horre Zeigeri Bigbänd, Modern Fox, Weekend Guitar Trio

Tänapäeva Eesti jazz sisaldab väga erinevaid stiile: leidub nii bluusi kui ka soul’i, traditsioonilist jazz’i, svingi, etno-jazz’i, jazz-rock’i, klubi-jazz’i jpm.

Uuri lisaks. Vaata
Kadri Voorand – uue sajandi pärl
Villu Veski ja Raivo Tafenau

Kuula

Tiit Kalluste. „Teekond“
Villu Veski (saksofon), Tiit Kalluste (akordion) jt
Jaak Sooäär. „Virvendus“
Riho Sibul ja ansambel Eesti Keeled
Mart Soo. „Jaanuar“
Weekend Guitar Trio
Tanel Ruben & Victoria. „Never Say“
Victoria (vokaal), Tanel Ruben (trummid), Meelis Vind (bassklarnet), Taavo Remmel (bass), Hele-Riin Uib (vibrafon), Rain Rämmal (klahvpillid)
Cole Porter. „It’s All Right with Me“
Hedvig Hanson

Mõtle

  • Eelmise sajandi esimese poole populaarne jazz’i-stiil 
  • bebop
  • dixieland
  • sving
  • bossa­noova
  • Paar aastakümmet tegutsenud parimate muusikutega jazz-kollektiiv 
  • Metronoom
  • Emil Laansoo ansambel
  • Stuudio 8
  • Kuldne Seitse
  • 1960. aastate rahvus­vaheliste jazz’i-festivalide otsene mantli­pärija
  • Uno Naissoole pühendatud jazz’i-festival
  • Tudengijazz
  • Jazzkaar
  • Publiku umbusaldust väljendava hüüdnime „jatsilaulja“ pälvis
  • Raimond Valgre
  • Arne Oit
  • Artur Rinne
  • Veera Nelus
  • Festival Jazzkaar toimub aastast
  • 1977
  • 1982
  • 1990
  • 1998

Väike päike