Transpordiliigid
Transpordi ehk veonduse all mõeldakse inimeste, kaupade, materjalide vms ümberpaigutamist ruumis. Teede ja veovahendite alusel eristatakse transpordiliike. Transportimine toimub põhiliselt maa, õhu, vee ja torujuhtmete või nende kombinatsioonide kaudu (näiteks pumbatakse nafta mööda torusid laevale ja veetakse sihtkohta mööda veeteed, sealt edasi aga autodega jaemüüjateni). Kaupade veoprotsess sisaldab omakorda mitmeid erinevaid etappe: kaupade kogumine, laadimine, vedamine. Nende tegevuste järjekord võib vastavalt vajadusele ja kaupadele varieeruda.

Maismaatranspordi liikideks on maantee-, raudtee- ja torutransport.
- Kõikide majandusharude ühendulüliks on transport ehk veondus.
- Transpordi all mõeldakse ainult inimeste vedu turismireisidele.
- Inimesi, kaupu, materjale jms paigutab ruumis ümber transport ehk veondus.
- Teede ja veovahendite alusel eristatakse transpordiliike.
- Kaupade ja materjalide transport toimub ainult õhutranspordiga.
Maanteetransport
Maanteetransport on reisijate või kaupade transportimine teedel. Selle veondusharu eeliseks on majanduslik efektiivsus, kiire kohaletoimetamise võimalus (näiteks kiiresti rikneva kauba vedamisel), kauba asukohta on lihtne jälgida, kauba kohaletoimetamine on paindlik, teenuse kvaliteet on kõrge.
Negatiivseteks asjaoludeks võivad olla viivitused ummikute tõttu, halb ilm, hooletu sõit, mis võib kaupu vigastada, aga ka kallidus pikkadel vahemaadel ja piiratud veovõime. Lühikestel vahemaadel ja kergemate kaupade vedamiseks kasutatakse väiksemaid autosid või kaubikuid, suurte vedude jaoks rekasid.
Raudteetransport

Pikkade vahemaade ja mahukate kaupade korral kasutatakse enamasti raudteetransporti. Peamine transpordivahend on rong. See tagab reisijate ja kauba kiire kohaletoimetamise, on energiasäästlik ja suure mahutavusega, tekitab vähem õhusaastet, on turvaline ja usaldusväärne. Kuid ka siin võib tekkida ettenägematuid ajalisi viivitusi (näiteks tehnilise rikke korral või rongide ajakava muutumise tõttu).
Euroopa riigid peavad laialdast ja efektiivset raudteevõrgustikku väga tähtsaks. Oma osa on raudteevedude osatähtsuse tõusule andnud ka bensiinihinna jätkuv tõus. Euroopas on suuremad linnad üksteisele enamasti lähedal, mugav ja täpse graafiku alusel sõitev raudteetransport ei sõltu ilmastikuoludest, raudteejaamad asuvad tavaliselt linnade keskustes, mitte kaugel nagu lennujaamad. 1959. aastal loodud Eurail passi saab kasutada reisimiseks 33 Euroopa riigis ennekõike rongidega, kuid lisanduvad teatud praami- ja linnadevaheliste busside teenused.

Torutransport
Torutranspordi korral teisaldatakse terasest või plastist torujuhtmete süsteemi kaudu naftat, naftasaadusi, gaasi, vedelikke, aga ka tahkeid aineid. Teiste transpordiliikidega võrreldes on torutransport odavam, keskkonnasõbralikum ja kõige automatiseeritum. Torujuhtmeid saab paigaldada nii maa peale kui ka vee alla. Näiteks asub Soome lahe põhjas 2019. aastal avatud maagaasi torujuhe Balticconnector, mis ühendab Eesti ja Soome gaasivõrgu.

Veetransport
Veetransport jaguneb mere- ja siseveetranspordiks.
Meretransport on läbi ajaloo olnud suurima mahuga, kuid aeglane kaubavedaja. Reisijateveo puhul on see efektiivne lühikeste reiside ja kruiiside puhul. Siseveetransport kulgeb mööda jõgesid, järvesid ja kanaleid ning on keskkonnasõbralik viis kaupade transportimiseks. Veetransport on väga hea mahukate ja kaua säilivate kaupade edasitoimetamiseks. Negatiivsed küljed on pikk sõiduaeg ja sõltuvus ilmastikust (eriti jäänähtustest). Ka pole kaupu võimalik vedada kohtadesse, kus puuduvad sadamad.

Vaata laevade liikumist reaalajas Läänemerel (ja kogu maailmas) aadressilt www.marinetraffic.com.
Euroopa suuremad sadamad
Nüüdis-Euroopa suurim ja maailma suuruselt viies sadam asub juba 14. sajandi keskpaiku tähtsaks sadamalinnaks saanud Rotterdamis. Suuruselt järgmised sadamad asuvad Belgias Antwerpenis ja Hollandis Amsterdamis. Saksamaal asuvad suured sadamad Hamburgis ja Bremerhavenis. Viimane on Euroopa suuruselt neljas konteinervedude sadam (kaide pikkus ligi 5 km) ning Saksamaa tähtsaim autode impordi- ja ekspordisadam. Suurbritannia suurim konteinervedude sadam asub Felixtowe’is. Euroopa kümne suurema sadama hulka kuulub ka Prantsusmaal Seine’i suudmes asuv Le Havre. Prantsusmaa suurim sadam Marseille on ühtlasi Vahemere suurim sadam. Vahemere ääres asub ka Barcelona kaubasadam.
Musta mere suurimad sadamad olid enne 2022. a vallandunud sõda vilka kauba- ja reisiliiklusega Odessa sadam, Sevastopol (mereväebaas, Venemaa poolt 2014. a okupeeritud) ja Hersoni sadam, kus asub laevaehitustööstus.
Õhutransport
Õhutransport ehk lennutransport on inimeste ja kaupade vedu lennukite ja kopteritega. Selle eeliseks on võimalus kiiresti läbida pikki vahemaid, kuid negatiivseks küljeks suur kütusekulu. Õhutranspordis on kõrgetasemeline teenindus. Kuna kauba kohaletoimetamiseks kulub vaid 24 kuni 48 tundi, on ooteaeg seega lühike. Negatiivne on lennutranspordi kulukus ja võimalikud lendude hilinemised või tühistamised.

Euroopa suuremad lennujaamad
Euroopa suurimad lennuliinide sõlmpunktid on London, kus asub viis lennujaama, neist Heathrow on maailma suuruselt neljas lennujaam (kolm suurimat asuvad USA-s), Pariis (Charles de Gaulle’i ja Orly lennujaam), Frankfurt (reisijate arvult Euroopas kolmandal kohal, kaubavedudelt Euroopa suurim). Amsterdamis asuv Schipholi lennujaam on Euroopas viiendal kohal. Talle järgneb Madridi lennujaam Hispaanias.
- Madrid
- Pariis
- London
- Amsterdam
- Frankfurt
Millistes linnades on need lennujaamad?
Charles de Gaulle’i lennujaam –
Heathrow lennujaam –
Orly lennujaam –
Schipholi lennujaam –
Barajase lennujaam –
Transiitveod
Transiitvedu on kaupade või reisijate vedu ühest riigist teise läbi kolmanda riigi. Kaupu proovitakse sellel teekonnal võimalikult vähe ümber laadida, see jälle annab eelise autotranspordile, mis katab teiste transpordiliikidega võrreldes kõige suurema territooriumi. Transiitvedusid võivad mõjutada poliitilised tegurid (näiteks rahutused läbitavas riigis), loodusõnnetused või ka kestvad teetööd. Võib suureneda transportimiseks kuluv aeg, aga ka veokulud (eri riikide erinevad tollitariifid, sadama- või veomaksud, dokumentide vormistamine).
Euroopa Liidu infrastruktuuripoliitika
Kiireks piiriüleseks kaubasaatmiseks on vaja korras ja toimivaid maanteid, raudteid, sadamaid, lennujaamu – terviklikku logistilist süsteemi. See toob vajaduse koordineerida riikidevahelise taristu ja transpordiühenduste rajamist. Hästi toimiv transport on oluline nii iga riigi kui ka kogu Euroopa majandusliku ja sotsiaalse arengu jaoks. Paremad liikumisvõimalused aitavad kaasa majanduskasvule ja uute töökohtade loomisele. Euroopas on transpordi alal tööl umbes 10 miljonit inimest ja see sektor annab ligikaudu 5% Euroopa Liidu SKP-st.
Euroopas on eesmärgiks ühtse turupiirkonna loomine, et edendada kaupade, teenuste, kapitali ja tööjõu vaba liikumist.
Euroopa Liidu taristupoliitika näeb ette luua üleeuroopaline transpordivõrgustik (TEN-T – Trans-European Transport Network), kus on omavahel ühendatud maanteed, raudteed, lennuväljad ja siseveeteed. 2030. aastaks peaks olema loodud üheksa põhilist transpordikoridori, kus kaks koridori ühendavad omavahel põhja ja lõuna, kolm koridori ida ja lääne. Lisaks neli diagonaalselt kulgevat koridori, mis ühendavad kõik ühtseks tervikuks.
Kõige selle eesmärk on inimeste, kaupade ja teenuste kiirem liikumine ning üldine konkurentsivõime kasv. Lisaks uutele transpordikoridoridele tuleb uuendada ka juba olemasolevat teedevõrku, et muuta see lihtsasti kasutatavaks ja tõhusaks.
Transporditaristu

Euroopa Liidus on umbes 5 miljonit kilomeetrit kõvakattega autoteid, millest kiirteid on 65 100 km. Raudteid on 212 800 km, neist elektriraudteid 110 458 km. Laevatavaid siseveeteid on 42 709 km ulatuses. Üldine TEN-T võrgustik hõlmab 95 700 km maanteid, 106 000 km raudteid (sealhulgas 32 000 km kiirraudteid), 13 000 km siseveeteid, 411 lennujaama ja 404 meresadamat.
Meresadamaid | Lennujaamu |
Maanteid | Raudteid |
Siseveeteid |
Küsimused
- Iseloomusta erinevaid transpordiliike, too välja nende head ja halvad küljed.
- Millised erinevad looduslikud ja majanduslikud tingimused mõjutavad erinevate transpordiliikide arengut?
- Analüüsi eri transpordiliikide kasutusvõimalusi Euroopas. Milliseid pead eriti edukaiks ja arengusuutlikeks?