Teema: „Valguse murdumine”.
Simulatsioon: Valguse murdumine.
Probleem. Sa oled ehk tähele pannud, et kui vaadata veekogu kaldalt vett, siis kalda ääres on vesi tume, eemal aga hele. Miks?
Simulatsioon
Taustateadmised
- Veepinda vaadates me näeme veepinnalt peegeldunud valgust.
- Kalda lähedalt silma jõudev valgus on peegeldunud väiksema nurga all kui kaugemalt silma jõudev valgus.

- Pinna heledus või tumedus sõltub sellest, kui suur osa keha pinnale langevast valgusest peegeldub.
Arvutisimulatsiooni põhjal mudeli koostamine
Kasuta valikut „Veel vahendeid”. Keskkonnad on õhk ja vesi. Lülita laserikiir sisse. Veepinnal lahutub laserikiir kaheks. Üks osa murdub vette, teine peegeldub pinnalt.
Valguskiire intensiivsuse mõõtmiseks lohista vastava mõõteriista andur (luup) valguskiire teele. Intensiivsuse mõõteriist näitab, kui suur osa kahe keskkonna lahutuspinnale langenud valgusest peegeldub ja kui suur osa levib murdudes teise keskkonda.
Langemisnurk õhus, α | Peegeldunud kiire intensiivsus, % |
15° | |
30° | |
45° | |
60° | |
75° |
Kuidas muutub peegeldunud kiire intensiivsus langemisnurga suurenemisel?
Mida suurem on langemisnurk, seda on peegeldunud kiire intensiivsus.
Vastus probleemile. Selgita oma sõnadega, miks paistab vesi kalda ääres tume, kui eemal hele.