Peatükk 1.7 (Inimeseõpetus 5. kl)

Suhtlemis­tingimused, suhtlemis­eesmärgid ja suhtlemise tagajärjed

Vaata pilte.

Kui oled pilti uurinud,
​siis vajuta siia.

Arutlege klassis.

1. Mida tahab poiss esimesel pildil emale öelda?

2. Mida peab tüdruk teisel pildil küsima?

3. Kummal lapsel on lihtsam?

4. Mis on poisi rääkimise põhjus?

5. Mis on tüdruku rääkimise põhjus?

6. Kas poisi ema sai teada, et poisil oli võistlusel hästi läinud?

7. Kas tüdruk saab teada, kuhu ta minema peab?

Loe.

  1. Kui teatad emale kodus head uudist, tunned ennast kindlasti mõnusalt. Aga kui pead võõras linnas, võõra inimese käest teed küsima, siis kindlasti ei tunne sa ennast nii mugavalt. Me suhtleme erinevates olukordades. Vahel muudab olukord suhtlemise lihtsamaks, vahel raskemaks.
  2. Et alustada suhtlemist, on vaja põhjust. Igal suhtlemisel on tavaliselt põhjus. Esimeselt pildilt näeme, et poiss tahab emale oma suurepärasest võidust teada anda. Teisel pildil näeme olukorda, kus tüdruk on võõras linnas ja ta ei leia teed kinoni.
  3. Suhtlemisel on tavaliselt ka tulemus. Näiteks kui julged võõra käest teed küsida, on tulemuseks teadmine, kuidas õigesse kohta jõuda.

Kui oled teksti läbi lugenud,
​siis vajuta siia.

Vasta küsimustele teksti põhjal.

1. Kus tunned ennast uudist teatades mõnusalt?

2. Mis teeb võõras olukorras võõra inimesega rääkimise raskeks?

3. Leia tekstist lause, kus öeldakse, mida on vaja, et hakata vestlema?

Harjuta.

Teise inimesega räägitakseolukordades

Igal vestlemisel on

Rääkimisel on tavaliselt ka

Suur saal publikuga

Oma tuttav klassiruum

Sõbra kodu

Mänguväljak

Piletikassa teatris

Koolisöökla

Muuseum

Mart TURUL: „Kui palju need tomatid maksavad?“

Mart KINOS: „Palun vahetame oma istekohad ära!“

Mart TEATRIS: „Etenduse ajal on rääkimine keelatud”

Mart BUSSIPEATUSES: „Mis kell väljub järgmine buss?“

Mart SÖÖKLAS: „Palun aita mul limonaad avada!“

Mart KODUS: „Ära vaata mu telefonist sõnumeid!“

4. Leia eelmises harjutuses sõnad, mille järgi otsustasid, et tegu oli teadasaamise, palve või keeluga.

5. Räägi, mis võiks olla tagajärjeks?

  • Segad tundi.
  • Küsid sõbralt vihikut maha kirjutamiseks.
  • Pakud ennast pinginaabrile appi inglise keelt õppima.
  • Narrid teisi.
  • Valetad.

Loe ja jäta meelde!

  • Erinevates suhtlemis-olukordades on suhtlemine vahel lihtsam ja vahel keerulisem.
  • Et alustada suhtlemist, on vaja põhjust.
  • Suhtlemisel on tavaliselt ka tulemus.

Tööleht

Palun oota