Eduard Bornhöhe „Tasuja”

Tasuja

Autor: Eduard Bornhöhe

Katkend

Vaikselt kui vaimud hakkasid mehed liikuma. Tormiredelid aeti püsti, kakskümmend meest võtsid pika raske palgi põikpuudega õlgadele. Lossi hallid müürid kumasid pimeduses, väravakoht mustas. Sinnapoole juhtisid mehed palgi otsa. Müüri najale pandud tormiredelitel ronisid mustad kujud kassiosavusega üles. Esimene lõhkuv tõuge raksatas vastu väravat.

Aga lossikaitsjad ei maganud. Nagu ärritatud herilaste pesas tõusis üleval kihin ja kahin, tõrvalondid valgustasid pimedust ja heitsid värisevat kuma ülesronijate nägudele. Sõjamehed tõttasid müürile, ja kui esimese ülesronija pea müüri äärele tõusis, läikisid talle sõjariistad vastu. Ta püüdis neid vehkides eemale tõrjuda ja müürile karata, aga üks lõi ta mõõga puruks, teine lõhkus tal kärme hoobiga pea. Surnukeha libises teiste kaela, tugevad käed haarasid redeli otsast kinni ja lükkasid selle ühes pealolevate meestega kolinal ümber. Nii sündis igal pool, kus talupojad tormata katsusid. Üks murdis kaela, teine luud ja liikmed; kes terveks jäid, ajasid redeli uuesti püsti ja tormasid edasi. Võitluse ägedus pani meeste vere keema, kartus kadus, oma elu unustades püüdis igaüks vastase elu kallale. Aeg-ajalt mürisesid palgi tõuked värava pihta võitluse kärast üle. Kuid sellega ei saadud palju teha, sest ülevalt sadas visk­odasid, nooli ja kive palgikandjate kaela, mehi langes kui kärbseid, palk kukkus, aga teised käed tõstsid selle ikka jälle üles.

Enam kui pool tundi juba vältas asjatu tormamine, koit punetas taevaäärel, tõrvalonte visati ülevalt tormajaile vastu silmi ja võideldi poolvalguses.

Tasuja, kes kõige selle aja juhatades omade keskel seisis, sai aru, et sedaviisi asi edeneda ei võinud ja hüüdis mehed tagasi. Tormajad taganesid müüridelt, tormiredeleid ja müürimurdjat kaasa võttes. Üleval tõusis rõõmukisa. Pilkeid sadas alla.

„Me peame kaitsekatuse tegema ja selle varjul katsuma väravat lõhkuda,” ütles Tasuja. „Karu Andresele viige käsk, et ta ennast ikka peidus hoiaks.”

Mehed läksid kaugemale metsa, et lossist ei märgataks, mis nad teha tahtsid. Metsast kostsid ainult sagedad kirvehoobid. Lossikaitsjad jäid põnevil ootama, ei julgenud aga veel välja tungida.

Päike oli ammu tõusnud, kui mehed müürimurdjaga uuesti, seekord lossikaitsjate surmariistade eest varjatult, värava poole liikusid. Teised olid hobuste selga hüpanud ja ootasid, et kohe sisse tormata, niipea kui värav langeb.

Värav kõikus kangesti esimese tugeva põraka mõjul. Veel paar niisugust mütsu ja ta pidi langema. Ülevalt visati küll raskeid kive ja tuld kaitsekatuse peale, aga see oli tugevatest okstest tehtud ja mulla ning mätastega kaetud, nii et ta kahju ei kartnud.

„Me peame välja tungima,” kiristas Oodo, kes rüütel Rainthaliga müüril seisis. Viimane noogutas tummalt pead. Oodo käskis sulaseid ja võõraid sadulasse istuda. Üks osa jooksis tallidesse. Aga juba langes värav koleda mürinaga maha ja Tasuja kannul tungisid talupojad kisaga sisse. Vall jäi tühjaks, kõik tõttasid alla, sissetungijaile vastu. Äge võitlus algas. Esimeste hulgas võitlesid Oodo ja rüütel Kuuno. Tasuja nägi esimest ja kippus otsekohe tema kallale. Oodo vaatas korra otse vastase põlevaisse silmadesse, hirmus mälestus sähvis kui pikne tema peaajust läbi – ja äkilise ehmatusega pööras noor rüütel ümber, põgenes omade vahelt läbi, lossitrepist üles. Saalis langes ta kahvatult kui surnu maha. Emilia kummardus tema üle ja kuulis, kuidas ta värisevate huultega sosistas: „Ma olen vaimu näinud.”

Hoovis võitlesid lossimehed meeleheitlikult ja peaaegu oleksid sissetungijad, kes surnute üle komistades kitsast väravast ainult vähehaaval sisse pääsesid, jälle välja rõhunud. Aga juba oli Karu Andres oma meestega mahajäetud müüri kaudu lossihoovi jõudnud ja langes nüüd valju kisaga kõrvalt sakslaste kaela, kes pikkamisi lossi taganesid ja uksi eneste taga kõiksugu kraamiga kindlustasid. Talupojad hakkasid uksi lõhkuma.

Kui Tasuja nägi, et Oodo tema käest oli pääsenud, tuli ta hobuse seljast maha ja läks mõne mehega lossi lõunapoolsesse otsa, kus madal rauduks alla lossikeldritesse viis. Uks murti kangidega lahti ja Tasuja astus meestega kivitrepist alla. Sumbunud õhk ja lämmatav hais voolasid neile vastu. Kaasavõetud tõrva­lont pisteti põlema ja see valgustas kitsast võlvialust, kus kaks meest vaevalt kõrvuti võis käia. Võlvialuse tagumist poolt kattis hall pimedus. Mõlemal küljel viisid madalad ja kitsad rauduksed tillukestesse kongidesse. Mõned uksed, mis olid lukus, lõhuti sisse. Kongid olid tühjad. Võlvialuse viimases otsas oli veel üks vaevalt nähtav ukseke, enam auk kui uks. Tasuja ise lõi selle kangiga sisse. Kui ta sisse astus, pidi ta sügavasti kummarduma – kong oli vaevalt neli jalga kõrge. Seinad olid niisked ja kumasid tulepaistel rohekalt. Põrandaks oli haisev pori. Valgus ei pääsenud kuskilt sisse – siin vältas igavene pimedus.

Tagumise seina najal kükitas üksik inimkuju, kael seina külge kinnitatud raudvõrus. Tema riided rippusid kaltsudes paiguti paljastatud liikmete küljes. Pea oli tal sügavasti rinnale vajunud, mõlema käega oli ta kramplikult oma aluse porisse kinni hakanud.

Tasuja langes selle kuju ette põlvili ja tõstis ta pea õrnalt üles. Peast rippusid hallid juuksed libedates salkudes üle silmade. Kui Tasuja juuksed kõrvale pühkis ja tulepaiste otse vangi näole langes, põrkas tulenäitaja, endine lossi talupoeg, kohkunult tagasi ja karjatas: „Metsa Tambet!”

Tambeti nägu ei olnud enam elava inimese nägu, see oli surnu pealuu, tõmmu, roheka nahaga kaetud. Kustunud silmad olid laiali lahti ja vahtisid kangelt, koledalt, liikumatult sügavatest aukudest välja...

Kui Tasuja natuke aega seda nägu oli uurinud, vajutas ta tema silmad õrnalt kinni ja laskis surnu pea jälle tasakesi rinnale langeda.

„Lõpp!” sosistas ta kõlatult.

Kui ta jälle püsti tõusis, oli ta nägu surnukahvatu, aga rahulik ja jääkülm. Seltsimehed kohkusid teda nähes. See ei olnud inimese nägu. Niisuguste silmadega võivad mõrtsukaid unenäos nende ohvrite vaimud hirmutada. Vaikselt astusid mehed võlvi alt välja päevavalgele.

Seni olid teised lossi peaukse maha lõhkunud ja tungisid kotta. Võideldes ja iga sammu maad verega müües taganesid kahanenud kaitsjad kojast saali, mis juba naisi ja lapsi pooleldi täis oli.

Tasuja tahtis parajasti jalga lossitrepile tõsta, kui üksik ratsamees tuhatnelja lossiväravast sisse kihutas.

„Tasuja, Tasuja!” hüüdis ta juba eemalt.

Tasuja pööras silmad nähtava ärevuseta sinnapoole ja küsis: „Mis sõnumeid sa tood?”

„Mina tulen otse Tallinna poolt,” pajatas ratsanik lõõtsutades. „Landmeister on kõige väega äkki meile kallale tulnud... ja meie mehed on hädas...”

„Kas peavad veel vastu?”

„Jah, aga paluvad sind appi, lahing on kibe.”

„Ma tulen,” vastas Tasuja rahuga, „aga enne pean siin asja lõpetama.”

  1. Jutusta lühidalt, mis toimub, reastades selle katkendi sündmused.
  2. Kas pead loetud katkendit põnevaks? Millised kohad haarasid su tähelepanu kõige rohkem?
  3. Mida on vaja, et seiklusjutt mõjuks haaravalt?
  4. Jälgi Tasuja ja rüütel Oodo näoilme kirjeldusi. Milliseid tundeid nende näoilme peegeldab?

Eduard Bornhöhe (1862—1923) oli kirjanik, kes soovis talletada eestlaste ajalugu. Kirjanikuteed alustas ta varakult. Ajalooline jutustus „Tasuja” (1880) on lugu Jaanusest, eesti talupojast, kes oskab nii ladina keeles lugeda kui ka rüütlite kombel mõõka keerutada. Jutustus kirjeldab Jaanuse lapsepõlve, sõprust noorte lossisakstega ja 1343. aasta Jüriöö ülestõusu algusega seotud sündmusi. Eesti talu­pojad tõusid üles taanlaste ja sakslaste ülevõimu vastu, Tasuja on eestlaste vapper ja kardetud juht. „Tasuja” võtsid eriti hästi vastu nooremad lugejad.

Eduard Bornhöhe ise ei pidanud end suurkujuks.Ta ei sallinud neid, kes end asjata geeniusteks pidasid ja selliseid inimesi on ta pilanud raamatus „Tallinna narrid ja narrikesed” (1892), mille esimeses osas pealkirjaga „Kuulsuse narrid” tegutsevad veidrikust leiutaja Jaan Tatikas ja äpardunud kirjanik Salomon Vesipruul. Rahvuskangelane Tasuja on aga Bornhöhe tegelaste seas ilmselt suurim. Tasuja on romantiline kangelane, kes võitleb vabaduse ja oma rahva au nimel, temas on ainult head omadused: ta on üllas, haritud ja kartmatu.

Lisaks Tasujale on Bornhöhe loonud veelgi romantilisi sangareid, keda tänaseni tuntakse. Tema sulest on pärit veel kaks tuntud ajaloolist jutustust: „Villu võitlused” (1890) ja „Vürst Gabriel ehk Pirita kloostri viimased päevad” (1893). Kas neid ajaloolisi jutte võib lugeda nagu ajalooõpikuid? Kui usaldusväärne ajalooallikas on meie jaoks „Tasuja”? Enda sõnul uuris kirjanik selle ajastu kohta vanadest kroonikatest, näiteks Balthasar Russowi „Liivimaa kroonikast” (1578). Ajaloolased on aga osutanud, et „Tasujas” on paljud asjad liialdatud või suisa valesti.

„Tasuja” ja Jüriöö ülestõus

Lauri Vahtre, katkend „Tasuja” järelsõnast, 2005

Siin jõuamegi Bornhöhe poolt maalitud ajastupildi kõige olulisema erinevuseni võrreldes tänase ajalooteaduse omaga. Bornhöhe käsitluses jagunes Eesti elanikkond Jüriöö ülestõusu eel põhiselt kaheks, orjadeks ja härradeks, ning Metsa Jaanus seisis nende kahe äärmuse vahel erandina otsekui noateral. /.../ Tegelikult oli Eesti 14. sajandi algul pärisorjusest veel kaugel ja Bornhöhe kuvand ei vasta mitte 14., vaid pigem 18. sajandile. Jüriöö-eelne eesti talupoeg ei olnud ori, vaid võis veel võrdlemisi vabalt liigelda, elukohta vahetada, oma talu müüa või pantida – eeldusel, et ta oli oma koormised vasalli ja kiriku ees kandnud. /.../

Teadagi on ajalootõde üks asi, kunstitõde aga teine. Kunstitõde ei pea ajalootõde ilma ühegi nurinata ümmardama, sest viimane kipub uute teadmiste lisandudes muutuma. Piisab, kui kunstitõde musta päris valgeks ei võõpa. Selles mõttes pole „Tasujale” suurt midagi ette heita. Ta jääb selleks, mis ta on – noore mehe poolt noorele rahvale kirjutatud kirglikuks ning puhuti teravmeelseks looks täis armastust ja surma, õnne ja õnnetust, pettumust ja igatsust.

  1. Milles Bornhöhe Lauri Vahtre sõnul on eksinud?
  2. Kui palju kahandavad sinu arvates need eksimused „Tasuja” väärtust?

„Tasuja” lõpeb sõnadega „pikk, raske uni algas”, mis tähendab seda, et väga pikka aega ei proovinud eesti rahvas end enam vabaks võidelda. Pärisorjus kaotati Eestimaal 1816. ja Liivimaal 1819. aastal, kuid talupoegade mahasurumine jätkus teoorjusena, päris vabaks lihtinimesed veel ei saanud. Sajandeid pikk orjuseaeg, mida Jakobsoni eeskujul on tihti nimetatud seitsmesaja-aastaseks orjaööks, on jätnud suure jälje eesti rahva ajaloolisse mällu. Orjuse teemast on kirjutatud nii suure paatose kui ka teravmeelse huumoriga.

​©EAÜ, 2011

Evald Okas (1915—2011) on oma maalil kujutanud Jüriöö ülestõusu juhtide, nelja eestlaste kuninga tapmist Paide ordulinnuses. Kirjelda maalil kujutatud inimeste välimust ja näoilmet. Mida need vaatajale jutustavad?