Peatükk 3.2 (Ettevõtlus, kutseõpe)

Turg ja sihtrühmad

Mis on turg?

Mis on sihtrühm?

Kuidas kirjeldada turgu ja sihtrühma?

Mis on turg?

Oled kirjeldanud oma toodet ja seda, milliseid vajadusi või probleeme see lahendab. Nüüd on aeg mõelda, kuidas minna oma tootega turule.

Turul on ostjad ja müüjad, kes omavahel kauplevad.

Et saaksid turul osaleda müüjana, pead teadma, kes on sinu jaoks ostjad, kas neil on piisavalt raha toote ostmiseks ja millised on nende vajadused.

Turg on alati ja kõikjal, kus kohtuvad ostjad ja müüjad (turul osalejad) ning tehakse vahetustehinguid – ostetakse ja müüakse tooteid. Seda võidakse teha nii isiklikult, telefoni kui ka arvuti vahendusel.

Turu vahendusel suhtlevad seal osalejad ning kujunevad toodete hinnad ja kogused.

Turg on alati ja kõikjal, kus kohtuvad ostjad ja müüjad.

Lihtsustatud turumudel
  • Millisele turule sisened enda äriidees kirjeldatud toote müümiseks?
  • Arutle, kas müüd enda äriidees kirjeldatud toodet eraisikuna või ettevõttena. Kas müüd seda tarbijatele või ettevõtetele?

Turul osalejad

Turu iseloomustamiseks kasutatakse selliseid tunnuseid nagu turul osalejad, konkurentsivormid, asukoht, maht.

Turul osalejateks võivad olla eraisikud, ettevõtted, asutused. Turg võib kitsamas tähenduses olla konkreetne kauplemise koht. Näiteks Balti jaama turg Tallinnas või Tartu või Pärnu turg on kohad, kuhu inimesed lähevad hommikul värsket kala, köögivilja, riideesemeid ja muid vajalikke tooteid ostma või müüma.

Turg võib olla ka ostjate ja müüjate kooslus, kes teevad teatud tootega ostu-müügitehinguid. Näiteks:

  • jalgrattaturg,
  • toiduaineturg,
  • piimatoodete turg,
  • smuutide turg,
  • käsitöötoodete turg,
  • rõivaturg,
  • ehitusturg,
  • taksoteenuste turg.

Näiteks kui sinu toode on käsitsi kootud villased kindad, sisened sa neid müües nii rõivaturule kui ka käsitöötoodete turule.

Arutle, kuidas müüakse ja ostetakse tooteid fotol kujutatud turul. Millised on sinu äriidees kirjeldatud toote müümise võimalused nendel turgudel?

Balti jaama turg
Netiturg
Õpilasfirmade laat
  • Vaata videot ja arutle, kuidas toimub müümine ja ostmine õpilasfirmade laadal.

Turu jaotus lähtuvalt ostjast ja müüjast

Müüjast lähtuvalt võib turu jaotada toodete turuks ja ressursituruks. Toodete turul kaubeldakse toodetega, ressursiturul aga ressurssidega (maa, tööjõud, kapital).

Ostjast lähtuvalt võib turu jaotada tarbijaturuks ja organisatsioonituruks. Tarbijaturul on ostjad, kes ostavad tooteid isiklikuks tarbimiseks. Organisatsiooniturul ostavad ettevõtted tooteid kas edasiseks töötlemiseks, kasutamiseks või müümiseks.

Näiteks kui müüd enda kootud kindaid Tallinnas Nõmme turul oma letilt, oled eraisikust müüja ja müüd kindaid samuti eraisikutele. Kui teed koostööd mõne kauplusega (või e-poega), mis kindaid müüb, või ettevõttega, kes vahendab sinu tehtud kindaid teistele ettevõtetele, siis müüd oma toodet eraisikuna ettevõttele. Kui aga asutad kinnaste kudumiseks oma ettevõtte, siis müüd neid ettevõttena nii eraisikutele kui ka kauplustele ja vahendajatele ehk teistele ettevõtetele.

  • Arutle, kas müüd enda äriidees kirjeldatud toodet eraisikuna või ettevõttena. Kas müüd seda tarbijatele või ettevõtetele?

Turuosa ja turu sihtrühm

Turuosa on ettevõtte toote osatähtsus vastava turu üldises läbimüügis. Turuosa arvutamiseks jagatakse ettevõtte käive mingil konkreetsel turul selle turu mahuga ja väljendatakse protsentides.

Sihtrühm on sarnaste vajadustega ostjate kogum, kellele tooteid pakutakse. Sihtrühmi võib olla üks või mitu.

Käsitsi kootud villaste kinnaste puhul võib sihtrühmana näha näiteks inimesi, kes vajavad külmal ajal sooje kindaid, kuid ka selliseid inimesi, kes hindavad käsitööd ja meie rahvuslikku pärimust. Kui aga kindaid kavatsetakse pakkuda nii naistele kui meestele, tuleb arvestada, et mehed endale tavaliselt ise kindaid ei osta. Seda teevad nende emad või abikaasad. Seega on sihtrühmaks, kellele turundussõnum suunata, eelkirjeldatud vajaduste ja soovidega naised.

Sihtrühma kirjeldamine on turundustegevuste kavandamisel väga oluline. Suurim viga on püüda oma sõnum suunata kõigile, mille tulemuseks võib olla see, et sõnum ei jõua mitte kellenigi.

Käsitsi kootud villaste kinnaste puhul võib sihtrühmana näha inimesi, kes vajavad külmal ajal sooje kindaid
  • Nimetage erinevaid ettevõtteid ja arutlege, kes kuuluvad nende sihtrühma.

Smuutipeatus

  • Millisele turule siseneb Smuutipeatus?
  • Arutle, kas Smuutipeatus müüb oma tooteid tarbijatele või ettevõtetele.
Palun oota