Naine düstoopilises maailmas
Kanada ühe hinnatuma ja viljakama kirjaniku Margaret Atwoodi (snd 1939) „Teenijanna lugu“ kuulub düstoopilise kirjanduse valdkonda. Düstoopias kujutatakse lähituleviku maailma, kus elada on äärmiselt ebameeldiv või võimatu. Romaani tegevus toimub Gileadi Vabariigiks ümber nimetatud USA-s – täpsemalt endises Massachusettsi osariigis, Harvardi ülikooli järgi tuntud linnas. Gileadis on rajatud kristlikule fundamentalismile toetuv totalitaarne režiim, mida hoitakse alal vägivalla ja hirmutamisega. Valitsev kord on võtnud inimestelt pea kõik individuaalsed vabadused. Dissidente, homoseksuaale, rahvuslikke ja religioosseid vähemusi sunnitakse emigreeruma, saadetakse kolooniatesse orjusesse või hukatakse avalikult endise ülikoolihoone müüri ääres. Ka kultuurielu piiratakse rangelt: meedia allub valitsevale ideoloogiale, ilmalik kultuuriloome ja ‑tarbimine on keelatud.
_l.jpg)
Veel sarnaneb „Teenijanna lugu“ ühe teise ulmekirjanduse žanri, postapokalüptilise romaaniga, millele on tunnuslik see, et sündmustik toimub pärast suurt katastroofi, mis on maapealse elu lõpetanud või seda põhjalikult muutnud. Ka „Teenijanna loo“ põhisündmustele on eelnenud üleilmne keskkonnakatastroof, mille tagajärjel on suur osa inimesi muutunud viljatuks. Võib arvata, et sellist ettekujutust tulevikust on mõjutanud hirm tuumasõja puhkemise ees.
„Teenijanna lugu“ keskendub esmajoones naiste õigusetule seisundile totalitaarses ühiskonnas. Kuigi ka meeste vabadusi piiratakse, on naistel Gileadi ühiskonnas teisejärguline roll. Naised on rangelt jaotatud eri õiguste ja ülesannetega klassidesse. Elu sõltub täielikult nende ühiskondlikust staatusest, mille määrab seos meestega.
Romaani minajutustajast peategelane, kes on sõjaväelise riigipöörde tagajärjel jäänud ilma nii oma perekonnast kui ka iseseisvusest, kuulub nn teenijannade klassi. Teenijanna peamine ülesanne on jääda talle määratud majapidamise peremehest ehk komandörist rasedaks ning sünnitada mehele ja tema abikaasale terve laps. Kui tal seda ülesannet mingi aja jooksul täita ei õnnestu, saadetakse ta järgmisse majapidamisse ning pärast kolme läbikukkunud katset arvatakse ta nn ebanaiste kategooriasse ja saadetakse kolooniasse. Kuigi rasestumine võib luhtuda suure tõenäosusega seetõttu, et komandör on viljatu, ei tunnistata avalikult, et viga võib olla mehes, ning vastutuse peab igal juhul võtma naine. Teenijannadelt võetakse muu hulgas ka nende varasemad nimed ning antakse uued, mis on tuletatud komandöri nimest, kelle majapidamisse nad on määratud. Peategelase nimi Offred on tuletatud tema komandöri Fredi nimest (Offred – ingl k ʻFredi oma’). See näitab, mil määral sõltub tema identiteet mehest, kelle peresse ta on elama saadetud, ning eesmärgist, mida tal teenida tuleb.
Seda, kuidas „Teenijanna loos“ on kujutatud naiste seisundit ja elukorraldust, võib vaadata lääne ühiskonnas levinud hoiakute kriitikana. Naiste kujutamine seksuaalobjektidena muutus 20. sajandi teise poole meedias ja fiktsioonis üha tavapärasemaks ja rõhutatumaks. See lisandus juba varem juurdunud viisidele pisendada ühiskonnas naiste sõnaõigust ja sõltumatust meeste huvidest (ebavõrdne kohtlemine tööturul, poliitikas jmt).
„Teenijanna loos“ kujutatakse meelelahutusäri, mis ekspluateerib naisi, ja patriarhaalset mentaliteeti allegooriliselt ja groteskselt. Enne riigipööret, millega loodi Gileadi Vabariik, oli romaanis ühiskond, kus seksuaalsus oli rõhutatult esil ning kaldus kohati jõhkratesse äärmustesse: lokkas pornograafia, prostitutsioon, seksuaalne vägivald. Naisi kujutati meeste seksuaalsetest ihadest lähtuvalt. Gileadi Vabariigis on püütud luua sellise ühiskonna vastandit: elatakse pealesunnitud vagaduses, millest on kõrvaldatud igasugune seksuaalsus (kui arvata välja ülimalt reglementeeritud seksuaalvahekorrad, mis teenijannadel on peremeestega). Tegelikult aga kestab saladuskatte all ja mitteametlikult naiste seksuaalne ärakasutamine ikka edasi: bordellidesse on pandud tööle prostituudid, s.o ebanaiste kategooriasse lahterdatud. Ka väljaspool bordelle piiratakse naiste iseseisvust ja vabadust rangelt, sest kuigi ka enne riigipööret hinnati naisi suuresti meeste seatud reeglite järgi, on naiste elukorralduses nüüd veelgi vähem iseolemise võimalust. Naiste olemuse määravad täielikult meeste loodud reeglid, nende keha ja vaimu üle otsustab meestekeskne poliitiline võim. Seksuaalsuse silmakirjaliku varjamisega on inimestelt ühtlasi võetud vabadus otsida lähedust ja väljendada armastust.
Silmakirjalikkus ja vägivallaga pealesunnitud vagadus, mis Gileadis valitsevad, võimaldavad teost tõlgendada ka hoiatusromaanina sellest, milleni võib viia äärmuslik konservatiivsus, mingite väidetavalt põliste ja ülevate tõekspidamiste tõstmine inimlikkusest ja tervest mõistusest kõrgemale. Romaani ilmumise ajal võis ühiskonnale, mis nõnda toimib, tegelikkusest paralleele leida nii läänemaailmast (nt Reagani-aegse USA paranoiline poliitika ja konservatiivne kultuurielu) kui ka mujalt (nt Lähis-Ida äärmusreligioossed ühiskonnad). Ka nüüdisühiskond ei ole vaba huvigruppidest, kes püüavad kaunilt sõnastatud ideaalide nimel külvata sallimatust ja vägivalda.
„Teenijanna loo“ puhul on tegemist , kus peategelane on , kes on Gileadi ühiskonnas määratud täitma . Nii loeme romaanist peaasjalikult just kohta, kelle elukorralduses on määrava tähtsusega tema . Jutustusviis on , mis tähendab, et . Offredil on keelatud . Tema võimalused teiste ühiskonnaliikmetega suhelda on – nii saab ta vaid nappide infokildude põhjal oletada, mis ülejäänud maailmas toimub, mis võib olla juhtunud tema lähedastega või mida arvavad ühiskonnast ja eluolust teised inimesed.
Mehekeskse maailmapildi lammutamine
Atwoodi, kes kujutab nüüdismaailma probleeme sageli just naise vaatepunktist, peetakse naiskirjanduse üheks olulisemaks esindajaks, kes oma luules, romaanides, lühiproosas ja esseistikas analüüsib sugupooltevahelisi pingelisi suhteid tänapäeva lääne kultuuris. Kõige avaramas mõttes tähendab naiskirjandus ilukirjandust, mis väljendab ja mõtestab naiseks olemist, selle erinevust mehelikust kogemusest ja maailmavaatest.
Osa postmodernistlikust naiskirjandusest nimetatakse ka feministlikuks kirjanduseks, juhul kui see lähtub selgest ideoloogilisest ja poliitilisest programmist. Feministlikus ilukirjanduses analüüsitakse ühiskondlikku ebaõiglust, mis võrsub erinevast suhtumisest sugudesse, ning käsitletakse kriitiliselt naise kohta käibivaid stereotüüpe. „Teenijanna loos“ on kriitilise vaatluse all eelkõige lääne ühiskonna traditsioonilised viisid naisi meeste vajadustele ja huvidele allutada.
Intertekstuaalsed seosed naiskirjanduse klassikaga
„Teenijanna loos“ leidub peeneid intertekstuaalseid viiteid Virginia Woolfi esseele „Oma tuba“ (1929, ee k 1994), mida peetakse üheks olulisemaks naiskirjanduse alustekstiks. Selles ütleb Woolf, et naisel on kirjutamiseks vaja oma tuba (privaatsust), mida võimaldab raha (majanduslik sõltumatus). Ajaloos on seda aga naistele väga vähe osaks saanud. Seetõttu on vaid vähesed naiskirjanikud lääne patriarhaalses kirjandustraditsioonis edu saavutanud. Teose kirjutamise ajaks, 1928. aastaks, olid aga naised saanud Woolfi sõnul seniolematult palju vabadusi, mida neil oleks tulnud kasutada kirjutamiseks, kas või juba sellepärast, et ajalugu oli vaikinud paljudest eelkäijatest, kel selliseid võimalusi polnud.
Atwoodi teoses viitavad Woolfi esseele näiteks peategelase isikliku ruumi küsimus (romaani minajutustaja elab isikupäratus toas, mille ust ta ei saa lukustada), sõltumatuse soov, kirjutamise ja kirjutusvahendi motiiv. Kirjutamine on Gileadis naistel keelatud, aga kui peategelasele seda ihaldusväärset tegevust siiski korra võimaldatakse, avaldab juba ainuüksi kirjutusvahendi käeshoidmine talle sügavat mõju. Ta tajub, kui võimas väljendusvahend ja mõtete jäädvustamise moodus on kirjasõna.
Ajaloo ümberkirjutamine
Traditsiooniliste mehekesksete hoiakute kriitika avaldub juba loo sündmustikus, kuid ka selles, et teoses arutletakse lugude, sh ajaloo kirjutamise üle. Atwood jagab postmodernistlikul ajastul üldiselt tunnustatud arusaama, et ajalookirjutus ei kajasta möödanikku objektiivselt (selleks pole inimene võimelinegi), vaid kinnistab ühiskonnas aja jooksul välja kujunenud ettekujutusi mineviku kohta. Neist saab tuge kollektiivne (nt rahvuslik, kultuuriline, poliitiline) identiteet ning need mõjutavad inimeste käitumist ja mõtlemist. Ajaloo kirjutamine on seepärast alati mingi poliitilise tahte väljendus, katse kehtestada oma kujutlust minevikust ning seeläbi ka olevikust ja tulevikust. Postmodernistlik ajastu, mil ajalugu nõnda mõistma hakati, tõi kaasa aja- ja kultuuriloo käsitluste mitmekesistumise kõikjal maailmas, nn ajaloo ümber- või ülekirjutamise. Need, kes olid seni avalikust ja poliitilisest tegevusest eemale jäetud (nt etnilised vähemused, seksuaalvähemused, asumaade elanikud, totalitaarsetest režiimidest vabanenud rahvad), asusid kirjutama ajalugu oma vaatepunktist. Nii tekkis mineviku tõlgendamiseks üha uusi perspektiive, sh naisekeskne. Lähemalt asuti uurima naiste rolli ajaloos ning mineviku neid tahke, mis meestekesksetes ajalookäsitlustes olid seni varju jäänud (nt asusid ajaloolased poliitika- ja sõjaajaloo kõrval üha enam tähelepanu pöörama mineviku olmele ja argielule).
„Teenijanna lugu“ on fiktsionaalne mudel ajaloo ümberkirjutamisest ja selle teadvustamisest. Gileadis kehtiva mehekeskse ametliku ajalookirjelduse järgi valitses enne riigipööret kaos ja korralagedus, uus režiim tõi aga tõeliselt hüvelise elu. Naisminategelase salaja talletatud mälestused, mis moodustavad romaani põhiosa, kujutavad endast alternatiivset ajalookirjeldust, mis ei lähtu võimu, vaid ühe võimule allutatud rühma vaatepunktist. Ehkki sündmused on iseenesest samad, on neil uue režiimi võimukandjate ja ohvrite jaoks eri tähendus.
Naiskirjanduse eesmärk on taolisi erinevusi maailma tajumisel ja mõistmisel esile tuua. Naiskirjanduse peamine lähtekoht on, et naised ja mehed ei koge ega kirjelda elu ühtemoodi ning et naiselikke kogemusi ja arusaamu tuleb meeste omadega võrdselt kajastada ning nende eripära seletada. „Teenijanna loos“ on naise ja mehe vaatepunkte mitmel moel vastandatud ning püütud kõigutada meeste ainuvõimu maailmakirjelduste loomisel. Atwood laseb meeste võimule äärmuslikult allutatud maailmast kõnelda naisjutustajal. Teenijannal pole ühiskonnas mingit sõnaõigust, sest esiteks on ta naine, teiseks suhteliselt madalal positsioonil naine. Samas võidab ta oma lugu salaja jäädvustades tagasi mingisugusegi võimu omaenda mineviku üle. Selle seab omakorda uude valgusse teose viimane osa „Ajaloolase kommentaarid „Teenijanna loole““. Kuigi Offredi lindistuste leidmine ja uurimine tähendab vähemalt seda, et Offredi lugu käsitletakse ajalooallikana, selgub, et Offredi linti loetud mälestused on talletanud ja edastanud mees ning et naise hääl ei jõua lugejani vahetult. Naise kogemusi ja lugu tõlgendab meesajaloolane, kelle käsitlus sündmustest ei lange alati Offredi omaga kokku. Selles keerukas vaatepunktide mängus avaldub postmodernistlikele kirjanikele omane mure n-ö ametlikus ajaloos jutustamata jäänud või erapoolikult tõlgendatud sündmuste pärast.
Mõnes mõttes saab „Teenijanna lugu“ seega käsitleda kui metafiktsionaalset romaani. Peategelane arutleb teose vältel teksti loomise protsessi üle, teadvustades end loo jutustajana ning rõhutades jutustuse ja päris elu erinevust. Fiktsionaalne ajaloolane, kes kõneleb teose viimases osas, juurdleb tegelase jutustatud loo autentsuse üle ning pakub loole veel enne selle lõppu ühe võimaliku kommentaari ja tõlgenduse.
Elu ja selle talletamine
Teenijanna lugu
Tallinn: Eesti Raamat, 1993, lk 11523
See on tagantjärele kokkupandud lugu. Kõik selles on kujutluse vili. Ka praegu on mul pidevalt mõtteis vaid kujutletud olukorrad; leban liikumatult oma üheinimesevoodis ja mõtlen ikka ja jälle sellest, mida oleks pidanud ütlema või ütlemata jätma, mida oleks pidanud tegema või tegemata jätma, kuidas oleks pidanud midagi välja mängima. Kui ma veel kunagi siit pääsen...
Parem on edasi mitte mõelda. Ma tahan kindlasti siit minema pääseda. See kõik ei saa ju igavesti kesta. Inimestega on selliseid asju varemgi juhtunud, halbu aegu on ennegi olnud, aga lootjatel on alati õigus olnud, ikka on leidunud üks või teine väljapääs, kunagi pole sellised olukorrad igavesti kestma jäänud. Kuigi osale inimestest on see saanud igaviku aluseks.
Kui ma siit minema pääsen ja olen võimeline kõike talletama – ükskõik, millises vormis, kas või kellelegi edasi rääkides –, siis on see ikkagi tagantjärele kokku mõeldud ja nihetega lugu. Võimatu on millestki päris täpselt rääkida, sündmust edasi anda sellisena, nagu see oli – sellepärast et see, mida räägitakse, lihtsalt ei saa olla täpne, elus endas on liiga palju asju, olukordi, ristuvaid liine, nüansse; inimesed teevad liiga palju selliseid liigutusi, mis võivad tähendada nii ühte kui teist, liiga palju on eluvorme, mida pole võimalik kunagi täpselt kirjeldada, õhus on alati liiga palju ebamääraseid lõhnu ja ainult keel saab tunda ka vaevuaimatavat maitset – pooltoone on maailmas liiga palju.
Tõlkinud Ann AlariNaise pilk ja hääl
Naiskirjanduse eesmärk on kujutada maailma naise vaatepunktist. See ei tähenda ainult seda, et teoste ainestik või tegelaskond on naisekeskne. Kirjanduses püütakse leida eripärast naiselikku viisi maailmast ja iseendast kõnelda. Mõistagi välditakse seejuures stereotüüpseid lahendusi, iga kirjandusteos kujutab naiselikku häält isemoodi stiili või poeetika abil.
„Teenijanna loos“ rõhutab naise vaatepunkti silmade ja vaatamise motiivi kasutus. Silmade ja vaatamisega seotud stseenid on romaanis sagedased ja tähendusrikkad. Teenijanna sulgeb komandöriga vahekorras olles silmad. Teenijannade vaatevälja piirab nende kohustuslik peakate, kuid nad jälgivad siiski hoolikalt turiste ning püüavad tabada näokontuure hukatutele pähe tõmmatud kottide all. Mida enam püütakse teenijannade eest asju varjata, seda pingsamalt püüavad nemad kõike näha.
Ametlikult domineerib Gileadi ühiskonnas meeste vaatepunkt, s.t nende huvid ja arusaam maailmast. Selle kehastust – kõikenägevat salapolitseid – kutsutakse kujundlikult silmadeks. Jutustamine naise vaatepunktist allutab aga ka meeste pilgu naiste võimule, olgugi ainult pisut ja salaja. Näiteks püüab peategelane aimata, milline vaatepilt võiks mehi erutada, ning mehi pilgu kaudu mõjutada, nendega manipuleerida. Nii juurdleb ta, kas tema välimus meeldib autojuht Nickile, ja püüab tekitada kaitsemeestes täitumatuid ihalusi, kui neist oma rõhutatud kõnnakuga möödub.
Piiratud vaateväli ja tähendusrikkad pilgud
Teenijanna lugu
Tallinn: Eesti Raamat, 1993, lk 19–22Jõuame esimese tõkkepuuni, mis meenutab teetöödel või kanalisatsioonitorustiku kaevamisel üles pandud kollaste ja mustade triipudega ristpuud, küljes punane kuusnurkne stopp-märk. Värava juures on laternad, mis praegu ei põle, sest pole veel õhtu. Ma tean, et meie kohale telefonipostidele on kinnitatud prožektorid, mida kasutatakse eriolukorras, ja kahel pool teed on vahimajakesed, milles on kuulipildujatega mehed. Kuna mu nägu varjavad valged tiivad, siis ei näe ma ei prožektoreid ega vahimajakesi. Aga ma tean, et need seal on.
Tõkkepuu taga, kitsa käiguraja kõrval ootavad meid kaks meest, need on roheliste vormiriietega pühitsetud kaitsemehed; nende õlakutel ja barettidel on ristid – kaks ristatud mõõka, mille kohal on valge kolmnurk. [‑‑‑]
Need kaks on väga noored: ühe vunts on veel hõre ja teise näol on veel vistrike jälgi. Nende noorus on liigutav, aga sellega mind enam ei peta. Tihti on just noorukid kõige ohtlikumad: nad on kõige fanaatilisemad ja kõige kärsitumad relva haarama. Nad ei ole veel aja kulgu tajuma õppinud. Nendega tuleb hästi rahulik olla.
Eelmisel nädalal lasksid nad siin kusagil ühe naise maha. See oli üks martha. Ta kohmitses oma rüüs passi otsida, aga nemad arvasid, et tal on pomm kaasas. Nad arvasid, et ta on naiseriietes mees. Selliseid juhtumeid on varemgi esinenud.
[‑‑‑]
Nood kaks kaitsemeest tervitasid meid kolme sõrme bareti juurde tõstes. Nii on ette nähtud. Meie teenistuse sisu arvestades peavad nad meie suhtes lugupidamist üles näitama.
Otsime laia varruka tõmbelukuga taskust passid välja; neid uuritakse ja pannakse siis tempel sisse. Üks meestest läheb parempoolsesse vahiputkasse ja laseb meie numbrid arvutisse.
Passi tagasi andes kummardub virsikuvärvi vuntsidega mees, et lähemalt mu nägu näha. Abivalmilt tõstan veidi pead, meie silmad kohtuvad ja ta punastab. Tal on pikergune ja kurblik nägu nagu lambal, ent silmad selles on suured kui koeral – spanjelil, mitte terjeril. Tema nahk on kahvatu ja tundub ebatervelt õrn, nagu oleks sellelt hiljuti koorik ära tulnud. Ometi kujutlen, kuidas ma käega ta varjamata nägu puudutan. Tema on see, kes pilgu ära pöörab.
Seegi on sündmus, väike korrarikkumine, küll nii väike, et jääb tabamatuks; ometi on sellised hetked nagu preemia, mis mul enesele on anda – nagu need kompvekid, mida ma lapsena sahtlipõhja kogusin. Sellised hetked on tegelikult võimalused, pisikesed vaateaknad.
Mis siis, kui ma tulen öösel, siis kui ta üksi vahis on (loomulikult ei anna talle keegi võimalust niimoodi üksi olla), ja luban teda oma valgete tiibade alla? Mis siis, kui ma heidan endalt punase palaka ja näitan end talle või neile hämaras laternavalguses? Küllap nad lõputult tõkkepuu juures seistes vahel ka sellest mõtlevad [‑‑‑]
Vuntsidega mees teeb meile väikese jalakäijate värava lahti ja astub ise teelt kõrvale ning me läheme läbi. Eemaldudes tean ma, et nad meid jälgivad – need kaks meest, kel pole veel lubatud naist katsuda. See-eest katsuvad nad meid silmadega ja ma õõtsutan veidi puusi: tunnen, kuidas punane ürp mu ümber tantsima lööb. See on nagu nurga taga nina näppimine või koera narrimine ülestõstetud kondiga, ja seda tehes häbenen ma iseennast, sest need mehed ei ole ju süüdi, nemad on liiga noored.
Tõlkinud Ann Alari- Analüüsi katkendit ja seleta, kelle pilke ja pilkude tõlgendust katkendis kujutatakse. Missugused need on? Kas ja mil määral tajuvad katkendis kujutatud tegelased seda, kuidas teised neid vaatavad? Kas ja mil määral teadvustavad nad seda, kuidas nad ise teisi vaatavad?
- Missuguseid soove nende pilgud väljendavad ja miks piirdutakse vaid vargsi vaatamisega? Mida võib jutustaja mõelda, kui ütleb, et „need mehed ei ole ju süüdi“?
Romaanis on oluline ka hääle, elava kõne motiiv. Hääle ja rääkimisega seotud stseenid ja motiivid rõhutavad naiste sõnaõiguse puudumist Gileadis. Teenijannadele on omavaheliseks vestluseks nähtud ette vaid kindlaksmääratud vormelid. Isiklikel ja olulistel teemadel on neil keelatud rääkida, nii et neil tuleb vahetada mõtteid katkendlikult ja häält alla surudes. Iseloomulik on seegi, et peategelase ja tema parima sõbra Moira jutuajamisele pole jäetud muud kohta kui WC.
Hääle motiivile lisab kaalu ka see, et terve teenijanna lugu on jäädvustatud suulise kõnena helikassettidele. Niisugune vorm ning olukord, milles salvestamine toimub (saladuskatte all), annab esiteks hea sisulise põhjenduse loo fragmentaarsele ülesehitusele. Fragmentaarne esitus omakorda lubab jutustusse sündmustest komandör Fredi majas loomulikult lõimida Offredi varasema elukäigu. Teiseks tõstatab helisalvestise vorm küsimuse kõne ja kirja seostest ja vastandusest, nende eri staatusest ajaloo käsitlemisel ning nende eri omadustest suhtluses ja sõnakunstis.
Teenijanna lugu ja viis, kuidas ta seda jutustab, toob esile tõsiasja, mis ilmnes ka nii mõneski reaalses totalitaarses ühiskonnas: kirjasõnal on suur võim ning kirjasõna saab ulatuslikult kontrollida ja kammitseda, kuid kõne üle täielikku võimu saavutada on märksa raskem. Kas aga kumbki suudab maailmas toimunud sündmusi ning inimlikke kogemusi päriselt edasi anda, selle üle juurdleb romaan kuni lõpuni. Vastust Atwood välja ei paku, küll aga kutsub üles esitama hulgaliselt küsimusi ühiskonnakorralduse, ideoloogilise kallutatuse ja soolise erinevuse kohta.
„Teenijanna lugu“ Atwoodi elus ja loomingus
Atwood hakkas kirjutama väga noorelt, enne „Teenijanna lugu“ oli ta avaldanud romaane, luule- ja jutukogusid. Peamine tähelepanu ja tunnustus saabus aga pärast „Teenijanna lugu“. Selle kirjutamise ajal elas ta mõnda aega Berliinis, mida tollal veel lõhestas müür, millest kummalgi pool ei teatud, mis teisel pool elavate inimestega toimub. Sarnast olukorda kirjeldab ka teos.
Atwood on tuntud kui keskkonnaaktivist. „Teenijanna looski“ hoiatatakse keemia- ja bioloogilise relva tootmise ning mürgiste jäätmete läbimõtlematu käitlemise eest. Teoses kujutatud äärmuslik ühiskonnakorraldus on tihedalt seotud keskkonnaprobleemidega. Nimelt on suure saastatuse tõttu jäänud suur osa inimestest viljatuks ning oht, et elanikkonnal pole järelkasvu, paneb paljud uskuma, et riigi jõhker sekkumine inimeste eraellu ja intiimsuhetesse on paratamatu või isegi teretulnud.
„Teenijanna loos“ avalduvad paljud Atwoodi loomingule omased jooned. Nii nagu teisteski teostes, lahkab Atwood siin ühiskondlikke probleeme, mis on tekkinud ebaloomuliku ja julma riigijuhtimise, sotsiaalse ebavõrdsuse, äärmusliku tarbimiskultuuri ning looduse arutu saastamise tõttu. Teost iseloomustab Atwoodile omane ladus ja kaasahaarav stiil ning tegelaste psühholoogia veenev kujutamine.
Nagu suur osa Atwoodi tekste, on ka „Teenijanna lugu“ esitatud naisjutustaja vaatepunktist. Ehkki mõnes tema romaanis (nt „Orüks ja Ruik“) on jutustaja mees, jälgitakse lähedalt ikkagi mõne naistegelase käekäiku ning seda, kuidas mees mõtestab naise loomust ja tema olukorda. Atwood käsitleb naise elu ja naiskogemust erinevalt: mõnikord teeb ta seda konkreetse poliitilise ja sotsiaalse olukorra kriitilise analüüsi valguses (nagu „Teenijanna loos“), mõnikord aga ajatumas ja üldisemas perspektiivis (nt romaanis „Pinnaletõus“).
Romaani kirjutades toetus Atwood paljuski oma eluaegsele eeskujule George Orwellile, kelle teosed „Loomade farm“ ja „1984“ on olnud tema kirjanikuks kujunemisel tähtsal kohal. Atwoodi soov oli luua düstoopia, kus oleks esil naise vaatepunkt, kuna varasemates düstoopiates on naistegelased olnud tagaplaanil.
Orwelliga seob Atwoodi veel mineviku ja mälu problemaatika, mis on olulisel kohal ka „Teenijanna loos“. Peategelase salaja salvestatud mälestuste vormis esitatud lugu rõhutab, kui oluline on nii psühholoogiliselt kui ka kultuuriliselt õigus rääkida minevikust. Atwood näitab, kui keerukas see on ning kui raske on teiste mälestusi tõlgendada. Autor küsib nii selles kui ka mitmes muus teoses (nt „Pime palgamõrvar“ ja „Alias Grace“), kas mineviku kohta saab olla neutraalset teadmist ja kas ajalugu on võimalik objektiivselt kirjutada.
Kujutades „Teenijanna loos“ maailma, kust on kaotatud pea igasugune humaansus, näitab Atwood, et inimese asemel ainult abstraktseid tõekspidamisi väärtustav ühiskond on loomuvastane. See, et Atwood oma loomingus järjekindlalt ja jõuliselt inimlikkuse nimel kõneleb, on toonud talle tunnustust (nt 1987. aastal Ameerikas jagatava aasta humanisti tiitli). Sellegipoolest on romaani suhtutud vastuoluliselt: see tekitab tänini poleemikat ning mõnes Ameerika konservatiivsemas kristlikus koolis on endiselt keelatud seda kohustuslikku lugemisvarasse lisada.

Atwoodi teoseid
Romaanid:
- „Pinnaletõus“ (1972, ee k 1999),
- „Leedi Oraakel“ (1976, ee k 2005),
- „Teenijanna lugu“ (1985, ee k 1993),
- „Kassisilm“ (1988, ee k 1997),
- „Röövelpruut“ (1993, ee k 1997),
- „Alias Grace“ (1996, ee k 1999),
- „Pime palgamõrvar“ (2000, ee k 2001),
- „Orüks ja Ruik“ (2003, ee k 2004),
- „Penelopeia“ (2005, ee k 2006),
- „Uputuse aasta“ (2009, ee k 2010).
Novellikogud:
- „Tantsutüdrukud“ (1977, ee k 1987),
- „Ebakõlad“ (2006, ee k 2008).
Luuletused:
Atwoodi luulest on eesti keeles ilmunud valimik „Moondatute laulud“ (2003).
Küsimused
- Mille poolest on Atwoodi „Teenijanna lugu“ düstoopiline ja mille poolest postapokalüptiline romaan?
- Milline on naiste seisund romaanis kujutatud ühiskonnas?
- Milliseid tegeliku ühiskonna probleeme ja ohte „Teenijanna lugu“ käsitleb?
- Mis on naiskirjandus? Kuidas on Atwoodi looming ja „Teenijanna lugu“ sellega seotud?
- Mida tähendab ajaloo ümber- või ülekirjutamine? Millise ajalookäsituse valgel see võimalikuks sai?
- Kuidas kajastub ajaloo ümberkirjutamise problemaatika Atwoodi romaanis?
- Mis mõttes on „Teenijanna lugu“ metafiktsionaalne romaan?
- Kuidas silmade ja vaatamise motiiv romaanis väljendab naiste olukorda Gileadi ühiskonnas?
- Kuidas hääle ja kõne motiiv romaanis väljendab naiste olukorda Gileadi ühiskonnas?
- Kuidas on naise pilgu ja hääle kujundlik tähtsus „Teenijanna loos“ seotud naiskirjanduse põhimõtteliste eesmärkidega?