Natuke raamatust
Kadri
Silvia RannamaaKadri on pisut õnnetu tüdruk, kelle ema on surnud ja isa … Isa on Kadri jaoks kadunud, sest tüdruk ei ole teda kordagi näinud. Kadri elab vanaemaga väikeses korteris. Vanaema on Kadri suhtes nõudlik ning häid sõnu ütleb harva. Tüdruk saab muidugi aru, et tegelikult vanaema armastab teda väga, kuid mõnikord on tal sellele vaatamata väga raske ning üksindus muudab tuju nukraks.

(1918–2007)
Loeme raamatut!
Kadri
Vene keeles oli mul harjutus jälle tegemata, sest see oli nii raske, ja ma kartsin väga, et kindlasti just mind küsitakse, kuid vene keele õpetaja oli sel päeval haige ja meil jäi tema tund ära. Hakkasin üsna rahuliku südamega ja paha aimamata teistega koos koju minema.
Garderoobis hakkas Milka korraga karjuma, et tema uus siidsall on kadunud. Algul ei tehtud temast väljagi, aga siis kutsus Milka garderoobitädi kohale ja see ei lubanud meil kellelgi enne koju minna, kui sall on leitud. Nüüd hakkasid kõik Milka salli otsima. Seda aga polnud kusagil. Otsisime kõik kohad läbi, kuid sall jäi kadunuks.
Panin tähele, et Juta käis ühe juurest teise juurde ja sosistas midagi. Siis ütles garderoobitädi, et garderoobi uks on kogu aeg lukus olnud ja et keegi pole vahepeal seal käinud.
„Kes oli kõige viimasena garderoobis?” küsis keegi. Mul jäi süda seisma.
„Mina,” tuli mul ehmunult suust. Kõikide pilgud pöördusid minule ja Juta kuulutas kohe:
„Noh, mis ma ütlesin!”
Mul oli tunne, nagu oleksin ma kuhugi kukkunud. Sellegipoolest seisin ma paigal ja kõik olid vait. Juta ja mõned teised nõudsid kohe, et minu asjad läbi otsitaks. Garderoobitädi püüdis keelata ja saatis Milka klassijuhataja järele, kuid mina tundsin, et nüüd oli nagunii juba kõige hirmsam juhtunud, nüüd ei aidanud enam midagi – mitte kui midagi!
Mul ei tulnud pisaraidki nagu harilikult, hakkasin mantlit seljast ära võtma ja mu meelest oli, nagu oleks keegi teine seda teinud. Juba hakati mu kotti läbi otsima. Siis jõudis klassijuhataja kohale. Ta vaatas mulle otsa, pani mu istuma ning hakkas kõiki küsitlema. Aga kes siis midagi teadis – ainult seda, et riidehoius olin viimasena mina.
Õpetaja kaasabil otsiti veel kord kõik kohad läbi, kuid asjatult. Õpetaja arvas küll, et Milka oli ehk salli juba teel kaotanud, kuid Milka mäletas kindlasti, et tema oli salliga kooli tulnud, ja Juta kinnitas, et tema oli veel Milka salli kiitnud, sest sellel olevat olnud igasugu Hiina pildid peal. Ise aga vaatas kogu aeg minule otsa.
Ma oleksin tahtnud enda kaitseks midagi ütelda, kuid ma ei osanud. Oleks keegi otsekohe midagi välja ütelnud, võib-olla ma siis oleksin osanud, kuid õpetaja kuuldes nad vist ei julgenud, isegi Juta mitte. Ometi oli see nii selgesti kõigest arusaadav, et just mind kahtlustatakse. See on kõige hirmsam, mida ma elus iialgi kogenud olen.

Õpetaja saatis kõik koju ja käskis Milkal veel igaks juhuks kodus oma salli otsida. Mind pidi ta mitu korda käskima, enne kui suutsin end kokku võtta ja minema hakata.
Õpetaja vaatas mind teraselt. Kahtlustas vist temagi, kuigi ütles mulle:
„Miks sa nii mures oled? Keegi pole sulle ju midagi halba ütelnud ega teinud. Kes teab, kuhu Milka oma salli kaotas. Mine sina ka nüüd ilusasti koju ja unusta see.”
Unustada niisugune asi! Kas seda võib iialgi elus unustada? Läksin. Tundsin, kuidas mu jalad olid rasked ja mu pea käis ringi.
Kui ma tänavale jõudsin, tundsin korraga alles õieti selle ülekohtu kogu suurust. Ma olen küll kõige vaesem õpilane klassis, mul on kõige viletsamad ja inetumad riided, kuid iialgi, mitte iialgi elus ei tuleks mul mõttessegi midagi teiste oma võtta, mitte kõige väiksematki asja!
(õpiku jaoks kohandatud katkend raamatust „Kadri”)Seleta ja jäta meelde!
Sõna või väljend |
Seletus või näide |
kahtlustama |
ehk kellegi suhtes midagi halba oletama. Üht meie klassi tüdrukut kahtlustati varguses. |
ülekohus |
ehk ebaõiglus. Minu meelest oli selge ülekohus, et ma pidin tuppa jääma. |
41. Vasta küsimustele!
- Kus tegevus toimus?
- Kes olid tegelased?
- Mille ümber tegevus toimus?
- Mis sa arvad, kuidas Kadri end tundis?
- Mis sa arvad, kuidas Milka end tundis? Aga Juta? Aga õpetaja?
42. Rühmatöö „Näidend”
Moodustage 4-liikmelised rühmad. Mõelge, kuidas see lugu võiks edasi minna! Jagage osad ja tehke lühike näidend! Esitage oma näidend klassikaaslastele!