Jürgen Rooste „eile näen ma eestimaad…”

eile näen ma eestimaad...

Autor: Jürgen Rooste

eile näen ma eestimaad
​itaallaste ärikeskusi
​ameeriklase mõisa
​ostet odavamalt
​suzuki mootorrattastki
​nüüd lastakse matsid paganad
​korra aastas
​just jaanipäeval
​mõisa avarale õuele mõdu mekkima

eile näen ma eestimaad
​klaasmetallmaju vanalinnas
​millenniumikella ja
​läänelikke söögikohti kust
​maakas saab kõhtu vaid
​maohaavad

eile näen ma eestimaad
​kuulen riigieelarves euroopa direktiivide
​räiget kõhukorinat
​näen kuidas riigikulguri piloodi
​silmad tühjusse jõllivad
​eestlasist paganist mööda
​nagu marutõves krants
​nina otse ja otse
​eurokondi poole

eile näen ma eestimaad
​kindlal kõrgusel seinakontakte
​seebivahus ajuloputust
​klistiiriga uhut välja
​viimnegi inimväärikus
​töötad kuskil koolmeistri tunnitasuga
​torumehe päevapalgaga
​olge lojaalsed
​või pühkige omi tagumikke
​vanade ajalehtedega
​milline valik

näha eile eestimaad
​tähendab valu mida tunneb valge
​liblikas kui ta surutakse
​puutoikaga liiva
​tähendab näha valu mida
​kallavad endast madalad pilved
​harimata maa pääle
​tähendab kuulda valu mida
​kajab tolmu talu tühi
​rehealune

homme nägin ma eestimaad
​rusetavi põlde
​viljapäist rasket põlle tolle ​
​nõtke tüdruku küljes

​homme nägin ma eestimaad
​inimeste rahu
​mina sügan su selga sa sügad mu selga
​vaenamiseta väikluseta
​euroopalike ilmaimedeta

homme nägin ma eestimaad
​suure italiano näolt
​eilse pirukapraadimisrasvana
​taanilinna tänavaile valguvat
​naeratust

/…/

  1. Milliseid tundeid tajud Jürgen Rooste luuletuses?
  2. Luuletus on ilmunud 2000. aastal. Millisena kujutab autor Eestit uuemal ajal?
  3. Loetle Eesti nähtusi, mis autorile ei meeldi.
  4. Võrdle Jürgen Rooste luuletust Juhan Liivi luuletusega „Eile nägin ma Eestimaad!”. Kuidas erineb luuletuste vorm ja sõnavara?
  5. Mille poolest on Rooste ja Liiv sarnase hoiakuga?
  6. Arutlege rühmas, millised Jürgen Rooste mõtted Eesti kohta on tabavad, millistele vaidleksite vastu.

Juhan Liivi ja Jürgen Rooste luule näitab, et kirjandus võib tõstatada teravaid ja lausa ründavaid küsimusi, on teinud seda sadakond aastat tagasi ja teeb ka täna. Kirjanik koos oma loominguga on oluline osa ühiskonnast. Tema abiga saavad lugejad mõtestada ennast ja elu ning inimesi enda ümber. Järelikult on raamatutel suurem roll kui lihtsalt elamuste pakkumine. Tihti rabab mõni tekst meid justkui käisest ja raputab. Lugejatena tunneme, et kirjanik ootab meilt midagi. Nõuab, et me samuti pööraks oma tähelepanu valedele ja häirivatele nähtustele.

Selle õpiku viimased kaks peatükki on näidanud, et kirjanduse tähtsus eesti rahvuse tärkamisel on olnud väga suur. Tänases maailmas on aga hoopis suur mure kirjanduse enda pärast. Milline on raamatute ja kirjanike roll praegu, poolteist sajandit hiljem? Kas kirjandus ja ühiskond elavad omaette elu või on kirjanikel ka tänapäeval mõjuvõimu, et inimesi paremaks ja targemaks teha?

Jürgen Rooste (sündinud 1979) on eesti luuletaja, kes kirjutab palju ühiskondlikel teemadel. Tema esimene luule­kogu „Sonetid” ilmus 1999. aastal ja pälvis Betti Alveri debüüdipreemia. Luulekogu ja CD „Ilusaks inimeseks” (2005) pärjati kultuurkapitali aastaauhinnaga. Rooste on töötanud õpetaja ja kirjandustoimetajana ning olnud tegus kirjanduskriitik ja kultuuri­sündmuste korraldaja. Oma tekste on ta esitanud koos ansambliga Hea Elu. Jürgen Rooste luule on vabavärsiline ja laetud tugevate tunnetega, eriti kui autor esitab seda ise laval või helikandjal.

Töövihiku ülesanne 48

Kirjandus – kas häälekas alistumine?

Jürgen Rooste, ajaleht Raamat, 11. detsember 2008

Kas saame miskit küsida kirjanduse säilimise kohta lahus me rahva säilimisest?

Nii et me küsime: kas pole mitte käimas kirjanduse viimane heitlus ta positsiooni eest ühiskonnas, kas pole mitte viimased rüütelmungad paljastamas oma ihutud saableid ja raiumas ribadeks tühikäigul tuhisevaid kaableid?

Siiski mitte: miskil imelisel kombel astub eesti kirjandus hoopiski oma kuld­aegu. Haavad ei mädane ja ihu ei kõrbe. Maakeeli kirjutatakse ja avaldatakse rohkem kui kunagi varem me õblukese kirjutatud ajaloo jooksul. Mis me siis halame, mis on meil viga? Ega ometi pane me ühte patta kirjanduse ja ta rahva hääbumist? Kas pole see äng, mis eesti kirjanduse ümber kogunend, mitte hoopiski äng teadmisest, et me oleme kõige pisem mandril elav oma kultuuri- ja kõrghariduskeelega rahvas, kes samal ajal mahub edetabelite tippu enese­tappude, viinasurmade, autoõnnetuste jms kaudu?

Kas pole küsimine häälekast alistumisest pigem mitte igati paslik ühele tillukesele soome sugu rahvale? Sest mis teeb üks kirjandus ilma rahvata? Jah, ta elab ja on ja teda saab uurida, aga see on ka kõik. Aga mida teeb üks rahvas ilma kirjanduseta? Mitte niigi palju, julgen ma öelda.

  1. Mida arvab Jürgen Rooste eesti kirjanduse olukorrast?
  2. Miks on kirjandus „häälekas alistumine”?
  3. Kui oluline on sulle eesti keele ja kirjanduse käekäik? Miks?
  4. Arutle kirjalikult selle üle, mida teeks rahvas ilma kirjanduseta.