Inimese ja ühiskonna suhted
Viivi Luige (snd 1946) romaan „Ajaloo ilu“ ilmus äreval 1991. aastal, kui nõukogude režiim oli murenenud ning tsensuur enam ilmumistakistusi ei seadnud. Teose keskne sündmustik – peategelase („tema“), noore eesti luuletajanna ja Riias elava juudi rahvusest skulptori Lioni armulugu – leiab aset samuti äreval ajal, nimelt 1968. aastal, mil Nõukogude väed okupeerisid Tšehhoslovakkia.
_l.jpg)
Kujutatud ajastu ühiskondlik-poliitilised olud on Luige romaani üks peamisi teemasid, kuid teos ei püüa anda ühiskonnateoreetilist ülevaadet totalitaarsest režiimist. Luik vaatleb ühiskonda eelkõige argipäeva tasandilt, inimese ja ümbruse vahetu kokkupuute kaudu. Totalitaarne argitegelikkus on täis alandavaid, väärikust riivavaid kogemusi. Näiteks ei pääse riigist välja: liivarandu katavad sõdurisaapa- ja verekoerajäljed, ametlike väljasõidupaberite jaoks läheb aga vaja tutvusi ja altkäemaksu. Esineb rahvuslikku diskrimineerimist: Lioni nimi muutub ametlikus vestluses alati venepäraselt Leviks. Puudub loome- ja sõnavabadus. Lion on skulptorina läinud olude sunnil kaasa riikliku kunstitellimusega, ehkki see teda unenägudeski painab. Meediakanalid edastavad ideoloogiliselt moonutatud teavet ning mõnegi kirjaniku (nt Jossif Brodski ja Paul-Eerik Rummo) tekstid on keelatud.
Totalitaarse süsteemi juurde kuuluvad lahutamatult hirm, saladused, teadmatus ja vaikus. Hirmu tuntakse Lioni peres, korteris, linnas ning kogu idablokis. Sellises õhkkonnas kehtivad kirjutamata ellujäämisreeglid, mida peategelane alles õpib tundma. Niisamuti õpib ta salakeelt, mida Lioni peres osalt hirmust, osalt harjumusest kasutatakse: poliitiliselt kahtlased sõnad asendatakse süütutega, näiteks võib „värske maavõi“ tähendada hoopis Lääne uudiseid. Kuid salakeel ise õõnestab omal kombel samuti turvatunnet, sest peategelane ei tea kunagi, milliste sõnade taga on salajane tähendus, milliste taga mitte.
Salakeel
Leia romaani lugedes salakeele näiteid ja mõtle, miks on just neil puhkudel tarvis salakeelt kasutada. Jälgi, kuidas suhtub salakeele kasutamisse peategelane. Kas ja kuidas tema suhtumine loo käigus muutub?
Kuigi teoses on ilmekalt kujutatud ohust ja ahistusest tulvil ühiskonda, puudub must-valge ohvrite ja võimu vastandus. Ainus stseen, kus peategelane otse vägivallaga kokku puutub, leiab aset rongisõidul Riiast Tartusse. Kuid sellegi juhtumi puhul tuleb tähele panna, et algatajaks on võimutsev tavakodanik, mitte ametliku võimu esindajad. See, et ohvriks satub ka peategelasest tüdruk, näitab, kuivõrd juhuslik ja meelevaldne võib totalitaarne kord olla. Võimukandja võib aga ise olla ühtlasi võimu ohver: peategelase jaoskonda viinud miilitsa ema on surnud küüditatuna, poeg aga hukkunud sõjaväeteenistuses, tõenäoliselt Praha sündmuste käigus.
„Ajaloo ilus“ ei ole ka kriitikavaba vastandust totalitarismi ning teisel pool raudset eesriiet asunud maailma vahel. Luik vaatleb kriitilise pilguga kogu maailma. Ta kujutab küll ühiskondade eripärasid, ent kritiseerib pahesid, mida tuleb ette igasuguses ühiskonnas, ning juurdleb põhjuste üle, miks ühiskond inimesele vaenulikuks võib muutuda. Põhjused peituvad inimeses endas, argipäevasest alandusest sündinud rumaluses, hoolimatuses ja saamahimus. Nõukogude Liidu argipäev on täis piiranguid ja puudust: kaubapuudus sunnib poesappa seisma, tutvuste ja altkäemaksudega sehkendama; hirm sunnib valetama ja vaikima. Vaba turumajandus kutsub aga esile tootmis- ja tarbimishulluse, edujanu ja konkurentsi, mille mõjul võivad samuti tuhmuda kriitiline mõtlemine, väärikus ja väärtushinnangud.
Kuidas olulist mitte unustada?
Ma olen raamat
Viivi Luik, Hedi Rosma, 2010 (katkendid)Et te minust valesti aru ei saaks, ütlen otse ära, et minu meelest on ükskõik, kas seistakse kusagil okupeeritud Ida-Euroopas, lootusetus võisabas, või muretsetakse tänases Euroopa Liidus aktsiate languse, elus edasijõudmise ja muu sarnase tühja-tähja pärast, mis omandab tohutud mõõtmed, sööb ära unistused ja elujulguse. Võisabast ma ei räägi siin sellepärast nagu ma arvaksin, et lastel pole vaja võid süüa, vaid sellepärast, et kui poleks võisaba või aktsiate langust, leiduks ikka midagi muud, mis inimese enda alla matab ja tema silmad tuhmiks teeb. [‑‑‑]
Kuid nagu ma juba ütlesin, ümbrusel pole tähtsust.
Sama hästi oleks võinud argipäeva ja tema ohvreid näha mõnes Stockholmi või Londoni korteris, kus sovjeediaegsest atribuutikast pole jälgegi, kuid on ARGIPÄEVA OHVER ja ohvri tarbetus. VÕILE pühendatud elu, VÕISSE uppunud, argipäeva alla jäänud lootused ja unistused.
Ja sealsamas, igaühele otse käeulatuses olev ime, mis paistab aknast kõige harilikumal viisil, mõne pilve või ka lihtsalt lapikese taevana. Sellest ma tahtsin praegu, kohe alguses rääkida, sest see on mulle tähtis, see lapike sinist taevast halli argipäeva kohal.
Inimese ja ajaloo suhted
„Ajaloo ilu“ pole ainult ajakajaline ja sotsiaalkriitiline romaan, vaid juurdleb inimese koha üle maailmas märksa üldisemas mõttes. Luik kujutab inimest looduse, linna, aja- ja kultuuriloo ning maailma eri paikade taustal, et näidata keerukat suhete ja seoste võrgustikku, kuhu iga inimene kuulub. See võrgustik ühendab eri ajastuid, üksteisele täiesti võõraid inimesi, väljamõeldist ja tegelikkust, ainelist ning vaimset maailma.
Isegi kui tegelased ei oska neid seoseid märgata, on jutustaja neist teadlik ning see väljendub jutustamistehnikas. Jutustaja ei püsi pidevalt põhiloo juures, vaid vaatab ajas ette- ja tahapoole, jälgib põhisündmuspaigast kaugel toimuvat, tunnetab loodust ja linnamiljööd. Peategelase ja Lioni lugu lõimub ajaloosündmuste, kujutluspiltide, arutluste, meenutustega, mis looga otseselt seotud pole.
Inimese seotust kõige ümbritsevaga rõhutab ka romaani keele- ja kujundikasutus. Elutuid esemeid kujutatakse vahel sündmuste põhjustajana, otsekui iseseisvalt tegutsemas. Selleks kasutatakse isikustamist või siis kõneldakse protsesside ja sündmuste toimumisest, vaikides maha inimliku tahte ja teod, mis on nende taga. Näiteks liiguvad käsud otsekui iseenesest kaableid mööda või ilmuvad välja valgustkartvad paberid. Näib, nagu toimuks tegelaste ümber kõik paratamatult ja iseenesest. Keskkond on iseseisev ja aktiivne ning mõjutab tegelasi.
Jutustaja keelde on lõimitud ka n-ö võõras kõne. Tekstis võib ära tunda omaaegseid käibefraase, rahvalikke ütlusi, poliitilise propaganda katkeid, ideoloogilisi loosungeid, ajakirjanduslikke ja bürokraatlikke vormeleid jm, millest osa on esitatud tähelepanu köitmiseks rasvases kirjas. Jutustaja kõneleb nähtustest, mida nende väljenditega tähistatakse, kuid ühtlasi juurdleb ta sel moel harjumuspärase keelepruugi üle. Vahel arutleb ta selle üle ka otsesõnu, vahel annab ainult rasvane esiletõst märku, et jutustaja kutsub sõnade tähenduse ja kasutuse üle järele mõtlema. Keel, mida jutustaja kasutab, ei kuulu ainult talle endale, vaid seob teda tema ühiskondlik-kultuurilise taustaga. Tema viisi maailmast kõnelda mõjutab see, kuidas mitmesugused teised inimesed aegade jooksul on maailmast kõnelnud, ehkki kõik need inimesed ei ole mõtteviisilt talle lähedased.
Võõras kõne

Jutustajat, kes näeb ja näitab tegelasi osana palju suuremast maailmatervikust, esindab mõnes mõttes Issanda ingli kuju, kes teoses aeg-ajalt ilmub (kaalub inimese elu, hoiatab nõgesega, ähvardab soolvette kastetud vitsaga). Romaani avar, pealtnäha killustunud aegruum, läbivad ja episoodilised tegelased ning sündmused moodustavad terviku otsekui ingli perspektiivist. Ingli sümboolne kuju rõhutab ka romaani üldisemat, eetilist ja tunnetuslikku tähendust – see ei ole ainult lugu üksikutest tegelastest ühes kindlas ajas, vaid mõtisklus inimese ajatunnetusest ja kohast ajaloos.
Aeg ja igavik
Luik seob oma romaanis lihtsa ja naiivse armastusloo dramaatiliste ajaloosündmustega, millest osa kuulub loo tegevusaja suhtes olevikku, osa minevikku või tulevikku. Minevik, olevik ja tulevik ei ole romaani maailmas üksteisest eraldatud, vaid põimunud, nad ei järgne üksteisele, vaid eksisteerivad otsekui paralleelselt. See, mis on olnud, määrab selle, kuidas inimene näeb, mõistab ja tõlgendab seda, mis on praegu ja mis tulekul.
Harjumuspäraseid ajapiire hajutades kahandab Luik kõigi selliste sündmuste tähendust, mis on seotud maise võimu ja inimeste tegudega. Ehkki inimesed ise peavad selliseid sündmusi eriliseks, kordumatuks, on need kõik vaid osad aja igavesest kulgemisest. Iga üksik elulugu ning ka riikide ja rahvaste ajalugu võib tunduda katkendlik, arusaamatu ja traagiline, kui püüda seda mõtestada avaramaid seoseid mõistmata.
Aeg ise kulgeb aga vääramatult ja katkematult, hoolimata sõdadest, üksikisiku traagikast või argipäevamuredest. Seda kulgu esindab romaanis loodus oma igavese ringkäigu, ilu ja üleolekuga inimesest. Loodus elab omasoodu, pööramata tähelepanu inimeste argiaskeldustele, kõrgelennulistele kavadele, kannatustele, võimuvõitlusele, poliitikale ja ideoloogiale, mis kõik on ajutised ja heitlikud. Inimülene aeg on igavikuline ja pidev. Mõnel moel on inimesel võimalik sellest osa saada. Näiteks on romaanis noorte armumist kujutatud loodusjõu sarnasena. Armastuski on midagi igavikulist, mis ikka uuesti kelleski tärkab, hoolimata riigikorrast, päevaprobleemidest, olmemuredest või millestki muust mööduvast.
Igavikulised väärtused ja nende tunnetamine peaks olema Luige silmis kunsti loomise ajend. Kirjanduse roll ei tohiks seisneda inimeste korraldatud jõleduste paljastamises, vaid selles, et sõnade kaudu tehtaks nähtavaks see igavikuline osa maailmast – tükike lohutust ja lunastust –, mis asub siinsamas trööstituse kõrval ning kipub muidu uppuma argipäeva unustusse.
„Ajaloo ilu“ Luige elus ja loomingus
1968. aastaks oli Viivi Luik avaldanud esimesed luulekogud. „Ajaloo ilus“, mille tegevus toimub 1968. aastal, on peategelane jõudnud teha sama. Luik oli kolinud maalt Tallinna, kus elab ka tema romaani peategelane. Nii noorel Luigel kui ka tegelasel, kelle ta hiljem lõi, tuli harjuda linnakeskkonnaga, mis tundus ühtaegu võõristust tekitav ja ligitõmbav.
1968. aasta oli tähendusrikas ka Luige enda elus. Ühelt poolt mõjutasid teda Praha sündmused ja järgnenud poliitiline stagnatsioon, teiselt poolt oli see raske aeg isiklikes suhetes. Kõige selle mõjul tekkis tema loomingusse uus, varasemast veidi raskemeelsem kujundikeel.
„Ajaloo ilu“ jutustaja vaatab toimunule tagasi mõistvama ja kogenuma, kui on tegelane sündmuste ajas, ning ka iroonilisena. Jutustaja on lähedane Luigele kui küpsele mõtlejale ning ta räägib peategelasest, kes mõnevõrra sarnaneb kahekümnendates eluaastates Luigega.
Viivi Luik alustas oma loomekarjääri tähelepanuäratavalt vara luuletajana, kuid ta on kirjutanud ka proosat. Romaanid „Seitsmes rahukevad“ ja „Ajaloo ilu“ on ühed rahvusvaheliselt tuntumad ja tõlgitumad teosed eesti kirjanduses. Esimene neist keskendub eeskätt autori lapsepõlve-, teine noorusajale. Luik kujutab neis vastavalt 1950. aastate alguse ning 1960. aastate lõpu nõukogude olustikku ning lapse ja noore täiskasvanu siseelu. Mõlema romaani jutustaja vaatab tegevusaega ning peategelase nooruslikku mõtte- ja tundeilma kaugemalt, küpse inimese vaatepunktist ning hoopis teistsugusest ühiskonnast. Sellise vaatepunkti tõttu teab jutustaja maailmast palju rohkem kui tegelased. Ta paigutab tegelaste kogemusi maailma ajaloo ning ühiskondlike ja kultuuriliste probleemide taustale, arutleb inimloomuse ja -suhete üle, näitab üksikinimese elu seotust kogu ülejäänud maailmaga. Oma juurdleva loomuse mõjul on Luik hiljem kirjutanud rohkesti esseistikat. „Ajaloo ilus“ on arutlused lõimitud fiktsionaalse looga.
Luige teoseid
Proosa:
- „Salamaja piir“ (1974),
- „Seitsmes rahukevad“ (1985),
- „Ajaloo ilu“ (1991),
- „Varjuteater“ (2010).
Luule:
- „Pilvede püha: luuletusi aastatest 1961–1963“,
- „Taevaste tuul“ (1966),
- „Lauludemüüja“ (1968),
- „Hääl“ (1968),
- „Ole kus oled“ (1971),
- „Pildi sisse minek“ (1973),
- „Põliskevad“ (1975),
- „Maapäälsed asjad“ (1978),
- „Rängast rõõmust“ (1982),
- „Kogutud luuletused 1962–1997“ (2006).
Esseistika:
- „Inimese kapike“ (1998),
- „Kõne koolimaja haual: artiklid ja esseed 1998–2006“ (2006),
- „Ma olen raamat“ (2010).
Lasteraamatud:
- luulekogu „Tubased lapsed“ (1979),
- luulekogu „Kolmed tähed“ (1987),
- „Kõik lood Leopoldist“ (1984).
Küsimused
- Kuidas on romaan seotud 20. sajandi ajalooga?
- Kuidas kujutab Luik totalitaarse ühiskonna argitegelikkuse psühholoogilist mõju inimesele?
- Miks on romaanis raske ühemõtteliselt eristada režiimi esindajaid ja ohvreid?
- Millised inimloomuse jooned Luige arvates inimest ennast ja ühiskonda ohustavad? Kuidas need erinevates ühiskondades ja ajaloolistes oludes avalduda võivad?
- Kuidas väljendub idee, et inimene on seotud ajaloo ja oma keskkonnaga, romaani jutustamistehnikas, keele- ja kujundikasutuses?
- Iseloomusta Luige ajakäsitust.
- Milles seisneb Luigele omane vastandus ajutise ja igavikulise vahel? Kuidas see on seotud a) argieluga, b) ühiskonnaga, c) loodusega, d) kunstiga?