20. sajandi teisel poolel tihenesid kokkupuuted eri kultuuride vahel, tekkisid uued tarbimisharjumused ja uus meedia. Neis oludes kujunes välja postmodernistlik kultuur.
Maailm jääb väiksemaks
20. sajandi teisel poolel mõjutasid läänemaailma majanduse arengut ennekõike tehnoloogilised uuendused ja leiutised, mis olid sündinud jõudsalt edeneva teaduse toel. Tehnoloogia arenes kõigis valdkondades, näiteks olmetehnika mitmekesistus ja sai aina kättesaadavamaks, transport muutus varasemaga võrreldes märksa võimsamaks ja kiiremaks, energiatootmises hakati kasutama uusi ressursse (nafta, tuumaenergia, hiljem nn roheline energia). Tehnoloogiline areng võimaldas inimesel tungida kosmosesse ning rajada seninägematuid infolevi- ja kommunikatsioonivõrke (sajandi keskel sündis televisioon, sajandi lõpul internet). Kuna need muutused olid väga kiired ja ulatuslikud, teisenes ka arusaam reaalsusest: tekkisid uus ruumi- ja ajakäsitus, teistsugused info- ja kultuuritarbimise harjumused. Lennukiga – postmodernse reisimise sümboliks saanud transpordivahendiga – on võimalik kiiresti jõuda ühest maakera punktist teise. Ülemaailmsed uudistekanalid toovad kaugel toimuvad sündmused reaalajas kõikidesse kodudesse. Seepärast hakkas postmodernse ajastu inimene tajuma aegruumi kokkusurutuna, maailma väiksena.
Sinine marmorkuul

Maailma n-ö väiksus väljendus ka selles, et areneva tehnoloogia tõttu ning majanduslikest ja poliitilistest huvidest ajendatuna tekkisid tihedad kokkupuuted kaugete maade ja kultuuride vahel. Üleilmastumise juured ulatuvad juba koloniaalimpeeriumide aega, mil läänemaailm sidus oma majanduse ja kultuuri arvukate asumaadega. Koloniaalajastul oli lääs pidanud silmas üksnes oma huve, kasutades asumaid ära oma majanduslike vajaduste ning kultuurilise uudishimu rahuldamiseks. 20. sajandil, mil asumaad iseseisvusid, muutusid aga üha intensiivsemaks ka sealsete põlisrahvaste kultuurilised eneseotsingud. Tekkis postkolonialistlik kirjandus, s.o kirjandus, mis käsitleb endiste koloniaalmaade inimeste isikliku ja kogukondliku identiteedi probleeme, suhteid koloniaalkultuuri ning varasema pärandiga. Kunstiliselt on postkolonialistlikud teosed mitmekesised, mõjutatud nii lääne traditsioonist, sh modernistlikust ja postmodernistlikust kirjandusest, kui ka kohaliku sõnakunsti tavadest.
Postkoloniaalses maailmas tuli lääne kultuuril hakata end teadvustama ühena paljude hulgas ning arvestada, et üleilmastumine tähendab, et üksteisele kauged ja võõrad elukeskkonnad, tavad ja tõekspidamised mõjutavad üksteist. Üleilmastumisse suhtuti nii innustuse kui ka kahtlustega. Loodeti, et kultuuride vahel tekib parem mõistmine ja konfliktid ületatakse. Samas peljati kultuurilist üheülbastumist ning tauniti kogu maailma ressursside aina ebavõrdsemat, mitte õiglasemat jaotumist riikide ja maailmajagude vahel. 20. sajandi lõpuks oli selge, et erinevused maailma kultuuride vahel on nii heas kui ka halvas mõttes siiski püsivad.
Tarbimispõhine identiteet
Lääneriikides lõi 1950.–1970. aastatel jõudsalt arenenud majandus ja hüppeliselt kasvanud tööhõive eeldused järjest kasvavale tarbimisele. Sel perioodil tekkisid postmodernsele tarbimiskapitalismile tunnuslikud supermarketid ja hüperkaubamajad ning võeti kasutusele uued müügistrateegiad (telepoed, kataloogikaubandus, järelmaksuvõimalused jm). Tarbimis- ja äriloogika hakkas mõjutama ka selliseid sotsiaalse elu valdkondi nagu haridus, kunst ja meditsiin. Näiteks kõrgkoolid hakkasid haridust reklaamima kui kaupa ja teenust samamoodi nagu mööblitootja või reisikorraldaja. Tarbimisühiskonna kriitikud rõhutavad, et tänapäeval, „asjade ajastul“, kujuneb üksikisiku sotsiaalne tähendus ehk kuvand paljuski tarbimiskoodide ehk kaubamärkide põhjal. Näiteks võib inimesse suhtumist mõjutada see, mis marki autoga ta sõidab või mis rõivaid kannab.
Majanduse ja meedia üleilmastumise mõjul on tarbimisharjumused kogu maailmas ühtlustunud ja nii on tekkinud globaalne tarbimisühiskond. Seda ühiskonda iseloomustab kultuuriline eklektika – eri kultuuridest pärit elementide kooseksisteerimine.
Kaubamärkide lummus
Valge müra
Don DeLillo, 1985 (katkend)Neis pehmetes soojades nägudes oli nii puhas ja absoluutne usaldus, et ma ei tahtnud mõeldagi, et keegi võiks seda kurjasti ära kasutada. Kusagil pidi olema midagi nii suurt ja võimast ja hirmuäratavat, et võis õigustada seda sädelevat lootust ja siirast usku. Minu üle valgus meeleheitliku vagaduse tunne. See oli olemuselt kosmiline, täis igatsusi ja sihile jõudmisi. See rääkis tohututest kaugustest, peentest, kuid imetlusväärsetest jõududest. Magavad lapsed meenutasid mingi roosiristlaste reklaami tegelasi, kelle peale langeb kusagilt tühjusest tulev võimas valguskiir. Steffie pöördus veidi ja pomises midagi läbi une. Mulle paistis millegipärast oluline, et ma teaksin, mida ta ütles. Praeguses seisus, nüodeenipilve surmapitserit kandes, olin ma igalt poolt valmis otsima endeid ja vihjeid, märke mõnest veidrast lohutusest. Tõmbasin oma tooli lähemale. Tema sügavas unes nägu oleks võinud olla ainuüksi selleks, et kaitsta silmi, neid suuri, kartlikke asju, nii valvsaid, alteid värvidele ja teiste inimeste hädadele. Istusin ja vaatasin teda. Natuke hiljem rääkis ta uuesti. Seekord olid need eraldatavad silbid, mitte unine pomin – aga keel ei olnud päris selle maailma oma. Ma tegin pingutusi, et aru saada. Ma olin veendunud, et ta ütles midagi, sobitas kokku kindla tähendusega ühikuid. Ma vaatasin ta nägu ja ootasin. Mööda läks kümme minutit. Ta tõi kuuldavale kaks selgesti arusaadavat sõna, ühtaegu tuttavlikku ja raskesti tabatavat; sõna, millel paistis olevat rituaalne tähendus, justkui loitsul või ekstaatilisel leelutusel.
Toyota Celica.
Möödus tükk aega, enne kui ma aru sain, et nimi kuulub autole. Tõde hämmastas mind veelgi rohkem. Öeldu oli ilus ja salapärane, ümbritsetud imetabasega nagu kullast raamiga. See nimi kuulus justkui mingile iidsele taevasele jõule, oli nagu kiilkirjas savitahvlisse raiutud. See tekitas minus tunde, et midagi on õhus. Aga kuidas see võimalik sai olla? Lihtne kaubamärk, tavaline auto. Kuidas võisid need lapse poolt rahutus unes pomisetud ning peaaegu mõttetud sõnad tekitada minus tunde, et neis peitub tähendus? Ta kordas ainult mingit telekahäält. Toyota Corolla, Toyota Celica, Toyota Cressida. Arvuti loodud rahvusliku eripärata nimed, mille hääldamisega ei teki enam-vähem kusagil raskusi. Igal lapsel oli ajus sellist müra, pärit kusagilt kättesaamatuist mõttesügavikest. Kust iganes see ka ei tulnud, rabas see mind hetkeks oma oivalise transtsendentsusega.
Tõlkinud Martin OjaUued suhted keskkonnaga
Kõrgtehnoloogilise ja üleilmastunud meedia mõjul kaugeneb inimene järjest enam reaalsest kogemusest. Näiteks on muutunud töö mõiste. Klassikalises mõttes tähendab töö füüsilist kontakti materjaliga, millegi käegakatsutava valmistegemist (nt toiduvalmistamine, puulõhkumine jmt). Postmodernne töö seevastu seisneb järjest enam millegi abstraktse loomises, nagu informatsiooni töötlemises, kogumises või edastamises (nt avalike suhete korraldamine). Kontakti „päris“ maailmaga muudab ka järjest suurenev meediatarbimine: postmodernse inimese tegelikkusetaju kujundavad teleseriaalid, kõmuuudised ja tänapäeva sotsiaalmeedia võimalused. Tegelikkus kujuneb meedias ringlevate sõnumite, kujutiste ja lugude mõjul. Reaalsus on asendumas virtuaalse reaalsusega – maailmaga, mida meelte abil saab üha vähem kogeda ja kontrollida.
Virtuaalsus
- Kuidas näidete loetelu võiks jätkata?
- Seosta Lyotard’i tähelepanek ja oma näited virtuaalsuse teemaga. Kuidas üleilmastumine ja virtuaalsus teineteist vastastikku mõjutavad?
Küsimused
- Kuidas on tehnoloogia areng mõjutanud inimese arusaama ajast ja ruumist? Kuidas mõistad väljendit „väike maailm“?
- Mida tähendab üleilmastumine? Milliseid üleilmastumise märke leidub sinu elukeskkonnas ja kultuuritarbimises? Kas need teevad sind murelikuks või valmistavad sulle rõõmu? Põhjenda.
- Nimeta tarbimisühiskonna tunnuseid.
- Too näiteid tarbimisloogika ilmingute kohta sellistes valdkondades nagu haridus või kunst.
- Arutle, kuidas kaubad, mida me tarbime (riided, toidukaubad, kodumasinad, sõidukid jm), kujundavad seda, kuidas meisse suhtutakse.
- Milles seisneb tarbimisühiskonna globaalsus e üleilmsus? Mismoodi on globaalsus viinud kultuurilise eklektikani?
- Seleta lauset „Reaalsus on asendumas virtuaalse reaalsusega“. Too näiteid nüüdisaegsetest teostest (raamatud, filmid, näidendid ja lavastused, muusikavideod, laulud vm), mis seda olukorda kujutavad.