Peaaegu sama tekst
- Võrdle tekstilõike. Milliste sõnadega on paksemas kirjas sõnad B-lõigus asendatud?
A.
Tuntuim Eestis tehtud leiutis on Minoxi kaamera. Minoxi kaamera autor on baltisakslane Walter Zapp. Walter Zappi loodud kaamera oli omal ajal väikseim. Kaamerat kasutasid spioonid kogu maailmas.
B.
Tuntuim Eestis tehtud leiutis on Minoxi kaamera, mille autor on baltisakslane Walter Zapp. Tema loodud kaamera oli omal ajal väikseim. Seda kasutasid spioonid kogu maailmas.

- Kuidas nimetatakse sõnu, mida kasutatakse teiste sõnade asemel?
- Miks on selliseid asendusi vaja?
Kuidas asesõnu kasutada?
Asesõnad asendavad lauses nimi-, omadus- ja arvsõnu ning aitavad vältida tekstis liigset kordust. Asesõnadel pole kindlat tähendust, nende tähendus selgub tekstis.
- Nimeta käändsõnu, mida võiksid asendada paksemas kirjas sõnad. Kui palju erinevaid variante leiad?
Mitu õpilast sai kiituskirja.
Keegi on mulle helistanud.
Selline värv ei sobi mulle.
- Kumb lause on täpsem, kas asesõnaga või muu käändsõnaga?
Asesõnu valides peab lähtuma sellest, kas tegemist on elusolendi või mõne asjaga. Elutute asjade märkimiseks kasutatakse nt asesõnu mis, mille, mida, see, aga elusolendite puhul kes, kelle, keda, ta.
Teineteise kasutatakse siis, kui asjaosalisi on , nt Kass ja koer ei salli teineteist.
Üksteise kasutatakse siis, kui asjaosalisi on , nt Neli kitse läks üksteise järel üle põllu.
Teineteise asemel öelda üksteise.
Üksteise asemel öelda teineteise.
Kuula õiget vastust „Keelesäutsu“ saatest.
Asesõnade käänamine
Ka asesõnu saab käänata, nt see, selle, seda, sellest või kõik, kõige, kõike, kõigesse.
Harjutus
Kääna 14 käändes ainsuses ja mitmuses sõnaühendit see kindel otsus.
Tähelepanelik tuleb olla selliste asesõnade käänamisel, millele liitub rõhuliide gi- või -ki.
NB!
Jäta meelde, et ki-, gi-liide jääb alati sõna lõppu.
Seega tuleb sõnale liita enne käändelõpp ja alles siis rõhuliide.
keegi
kelle + sse + gi
kelle + s + ki
kelle + st + ki
kelle + le + gi
kelle + l + gi
kelle + lt + ki
miski
mille + sse + gi
mille + s + ki
mille + st + ki
mille + le + gi
mille + l + gi
mille + lt + ki
kumbki
kumma + sse + gi
kumma + s + ki
kumma + st + ki
kumma + le + gi
kumma + l + gi
kumma + lt + ki
Küsimused ja ülesanded
- Asesõnu käänata.
- Rõhuliide -ki, -gi paikneb , nt .
- Asesõnad
- Asesõnad .
Walter Zapp oli puhtakujuline iseõppija, (Walter Zappi) haridustee jäi õige napiks. Õpetajate rangetele nõudmistele allutatud koolikohustused käisid Zappile üle jõu. Vaid lemmikainetes joonestamises ja geomeetrias ei olnud (Zappil) probleeme. Pidev psühholoogiline stress põhjustas 1920. aastal tõsise närvivapustuse, (närvivapustuse) tulemusel vajus unustusse peaaegu kõik seni õpitu. Zapp oskas kirjutada oma nime, (Zapp) võis veel lugeda, oskas vähesel määral matemaatikat ja see oli ka kõik. Arsti soovitusel lahkus Zapp neljateistkümne-aastaselt koolist ja esialgu oli paranemine tähtsaim ülesanne (Zappi) elus. Aeglaselt, kuid siiski, hakkas (Zappi) olukord paranema.
Leiutajad ei mõtle tihti kuid või isegi aastaid mille muule kui oma leiutisele. Tuleb mille tõsiselt uskuda, et edu saavutada. Ilmselt tuleb ka mille loobuda. Kas alustada leiutamist mille igapäevasest või asuda kohe hoopis mille erilise kallale? Kumma ideel on omad plussid. Kelle pole õigust leiutist toota ilma leiutaja loata. Kui sul aga õnnestub kelle oma toote õigused hea hinnaga maha müüa, siis pole sul kogu ülejäänud elu mille puudust.
Lauselohe nägi üht ülilahedat reklaami, kuid suures ärevuses kirjeldas ta nähtut asesõnadega liialdades. Mõtle, mille reklaamist võiks jutt olla, ja asenda tekstis olevad asesõnad sobivate nimi- ja omadussõnadega. Kui soovid, võid reklaami kujundada.
