Arutlev tekst

Harjutus 94

Arutlege klassis teemal „Kuidas veeta vaba aega?”.

Üks õpilane klassis esitab väite, mida ta peab põhjendama, näiteks: Kõige parem viis vaba aega veeta on lugeda raamatuid, sest raamatud harivad ja laiendavad silmaringi. Seejärel saab sõna järgmine õpilane, kes ütleb lühidalt oma seisukoha eelmise õpilase arvamuse kohta ning esitab oma väite koos põhjendusega, näiteks Lugemine on tõepoolest väga hariv tegevus, kuid minule meeldib kõige enam veeta vaba aega korvpalli mängides, sest...

Õpetaja kirjutab arutluse käigus tekkivad ideed tahvlile ja nii sünnib tahvlile mõistekaart klassis väljaöeldud mõtetest.

Arutlus

Eespool kirjutasime jutustust ja kirjeldust. Kolmas tekstitüüp on arutlus. Arutlevas kirjandis räägitakse tavaliselt mingist probleemist, seal esi­ta­takse, milles probleem seisneb, kas ja kuidas on seda võimalik lahendada, missugune on kirjutaja arvamus probleemi kohta. Sageli sobib arutleva teksti pealkirjaks küsimus, millele tekstis hakatakse vastust otsima, näiteks „Milleks tegeleda spordiga?“

Harjutus 95

Loe läbi põhikooliõpilase lühiarutlus koolivormi vajalikkusest ja täida ülesanded selle järel.

Kas koolivormiga või koolivormita?

Mu vanemad räägivad tihti, et kandsid koolis koolivormi – tumesinist pluusi ja pükse või ruudulist kooliseelikut. Mina arvan, et ka tänapäeva koolis võiks olla koolivorm.

Koolivorm on hea seetõttu, et siis tunnevad kõik end koolis võrdsena. Praegu püüavad kõik võimalikult moodsalt koolis riides käia, firmariideid kanda, teistest erineda. Tihti tundub, et uute riietega koguni eputatakse teiste ees, püütakse teisi üle trumbata. See on väga inetu.

Küllalt palju on neid, kes ei saa endale majanduslikel põhjustel firmamärkidega riideid lubada. Need õpilased kannavad tagasihoidlikumaid riideid ning on juhtumeid, kus teised seda neile ka ütlevad või nende üle naeravad. Sageli on naerjad ja norijad just need, kes ise iga nädal uute riietega eputavad.

Seepärast arvangi, et ka tänapäeva koolis võiks olla koolivorm. Siis tunneks kõik end vähemalt riiete poolest teistega võrdsena.

1. Mida sa arvad sellest tekstist? Kas autor arutleb hästi?

2. Kuidas ta oma seisukohti põhjendab?

3. Mida arvad sina koolivormi kandmisest? Mis on sinu arvates kooli­vormi plussid ja miinused? Mõtle vähemalt kaks põhjust, mille poolest koolivorm oleks hea, ja kaks põhjust, mille poolest ühtne koolivorm oleks halb.

4. Varem on olnud juttu, et tekst koosneb kolmest osast: sisse­juhatusest, teemaarendusest ja kokkuvõttest. Kus on selle arutluse sissejuhatus ja kus on kokkuvõte? Miks peavad olema tekstil sisse­juhatus ja kokkuvõte?

Arvamuslugu – ajakirjandustekst, mis esitab kellegi arvamust, seisukohta. Nagu nimetuski ütleb, on arvamusloo puhul väga oluline autori arvamus. Arvamuslugusid kirju­tavad nii ajakirjanikud kui ka avaliku elu tege­lased.

Harjutus 96

Loe läbi arvamuslugu, mis ilmus Virumaa Teatajas, ja täida ülesanded selle järel.

Miks lapsed oma häält kardavad

Teele Üprus, reporter

See küsimus kerkib pähe igal teisipäeval, kui käin koolis meediaringi juhendamas. Proovin õpilastega suhelda võimalikult vabas vormis, anda neile palju sõna, ning mis kõige tähtsam, tahan kuulda nende arvamust. Aga kas ma seda ka kuulen?

Oh ei. Kui nad midagi ütlevadki, teevad seda moka otsast, vaikselt, iseendale. Ometi sisendan neile, et valesid arvamusi pole olemas, igaühel on õigus just oma arvamusele.

Kuid tundub, et nad just nagu kardavad midagi. Ehk on asi ka vanuses? Näiteks neljanda klassi õpilane võtab ringis julgelt sõna, üheksanda klassi oma aga pomiseb midagi enda ette, kui sedagi. Ometi on nende vähenegi väljaöeldu kiitust väärt, näiteks tõotab tulla huvitav peagi ilmuv koolileht, kuhu plaanitakse ka tõsiseid ja keerulisi teemasid.

Ehk julgevad nad kirjalikult end rohkem väljendada? Siis on ju näha vaid nimi, mitte nägu ja hääl.

(www.virumaateataja.ee)

1. Missugusest probleemist on juttu selles arvamusloos?

2. Arutage üheskoos, missugused on need põhjused, miks õpilased mõnikord oma arvamust selge häälega teiste ees välja öelda ei taha.

3. Kas sulle meeldib oma arvamust avaldada pigem suuliselt või kirjalikult? Miks?

4. Artiklis oli juttu meediaringist. Kas teie koolis on meediaring? Arutlege klassis, mida meediaringis tehakse.

5. Artikkel ilmus kohalikus ajalehes Virumaa Teataja. Kus niisugune ajaleht ilmub? Mis on kohalik ajaleht? Uurige, missuguseid kohalikke ajalehti veel Eestis ilmub.

KORDAME!

  1. Missugune tekst on arutlus? Miks kirjutatakse arutlevaid tekste?
  2. Too näiteid teemade kohta, mille kohta sobiks kirjutada arutlust.
  3. Nimeta kirjandi kolm osa.
  4. Mis on arvamuslugu? Nimeta, missuguseid ajakirjanduslikke tekste veel tead.