Eduard Vilde, „Mäeküla piimamees“

„Ei oska – ei oska – ma oskan aiva enesest lugu pidada; kas sa seda siis ükskord ei taipa!” Mari naeris harva ja taltsalt – nii vallatult nägi Tõnu teda esimest korda naervat. –

Ja nüüd ei tulnud Prillupile enam midagi meelde, mitte midagi. Nagu oleks tal pea asemel puutomp õlgade vahel.

Vilde

Eduard Vilde looming

Eduard Vilde (1865–1933) loome­tee algas 1880. aastail põnevus­juttudega, milles on tunda romantilise meelelahutuskirjanduse mõju. Peagi aga ilmus nendessegi tõsisemaid motiive. Näiteks „Musta mantliga mehes” on kriminaalse süžee ning heade ja pahade tegelaste üsna lihtsakoelise vastanduse taustaks seisusliku ja rahvusliku ebavõrdsuse probleem. See probleem on Vilde loomingus üks püsivamaid ning nõnda on tema teostest näha, kuidas ühiskond aja jooksul muutus.

Vilde käsitleb Eesti elu 19. sajandi kesk­paigast 20. sajandi esimeste kümnenditeni, pöörates palju tähelepanu eestlaste ja sakslaste suhetele. Ajalooliste romaanide triloogias kujutab ta viletsust, milles talurahvas teo­orjuse ajal elas, mõisnike jõhkrust ning rahva­rahutusi ja -liikumisi. Hilisemas loomingus, mille hulka kuulub „Mäeküla piimamees”, keskendub ta hilisematele, muutunud oludele, millega kaasnevad teistsugused suhted ja probleemid. Seisuse küsimus on „Mäeküla piimamehes” endiselt tähtsal kohal, kuid konfliktid ei teki enam mõisniku ja talupoegade vahel. Balti­saksa aadel, keda esindab mõisnik Kremer, seisab silmitsi oma kauase autoriteedi ja jõukuse kadumisega ning püüab kohmakalt sobituda moderniseeruvasse ühiskonda. Jõukuse ja staatuse pärast on üha enam pingeid talurahva enese sees, samuti maa- ja linna­inimeste vahel. Nõnda saavadki võimalikuks psühholoogilised ja moraalsed probleemid, millele teos keskendub. Tegelaste ihad ja kiusatused on nende elu­tingimuste ja staatusega seotud, kuid neil kõigil on valikuvõimalusi. Ei ole aga alati piisavalt läbi- ja ette­nägelikkust ega sisemist kindlust, et hukatuslikest valikutest hoiduda.

Suhtekolmnurka, mis romaanis tekib, on kätketud ka soolise võrd­õiguslikkuse probleem, mida Vilde mujalgi käsitleb. Tema loomingus leidub palju tugevaid nais­tegelasi, kes nõutavad õigust oma elu ise­seisvalt korraldada ning end teostada. „Mäeküla piimamehe” Mari kujus väljendub see kõige keerukamalt, sest Mari mõtted ja kaalutlused jäävad teistele tegelastele ja lugejale enamjaolt teadmata. Mees­peategelaste hingeelu eritleb Vilde romaanis põhjalikult, nagu 19. sajandi lõpul psühholoogilises realismis tavaks sai. Mari kujutamine rõhutab aga juba modernsemat arusaama, et inimese ning ka kirjandus­tegelase siseelu on sala­pärane, teistele kätte­saamatu ja käsitamatu.

Vilde teoseid

JUTUSTUSED ja NOVELLID

  • „Musta mantliga mees” (1883)
  • „Röövitud tiivad” (1892)
  • „Karikas kihvti” (1893)
  • „Linda aktsiad” (1894)
  • „Astla vastu” (1898)
  • „Koidu ajal” (1904)​​​​​​​

ROMAANID

  • „Külmale maale” (1896)
  • „Raudsed käed” (1898)
  • „Mahtra sõda” (1902)
  • „Kui Anija mehed Tallinnas käisid” (1903)
  • „Prohvet Maltsvet” (1908)
  • „Lunastus” (1909)
  • „Mäeküla piimamees” (1916)​​​​​​​

NÄIDENDID

  • „Tabamata ime” (1912)
  • „Pisuhänd” (1913)​​
Eduard Vilde portree (1929) on maalinud Nikolai Triik, kelle loomingu hulka kuulub palju kaas­aegsete kirjanike portreid. Nooruses tegi Triik kaastööd pila­lehele Kaak, mida Vilde välja andis, kui viibis pärast 1905. aasta revolutsiooni Helsingis paguluses. Vilde ja Triigi loometeel on muidki seoseid ja sarnasusi peale ühiskonna­kriitilise hoiaku. Ehkki Triiki mõjutasid eeskätt kaasaegsed uus­romantilised voolud (näiteks sümbolism) ja Vilde järgis realismi põhimõtteid, olid mõlemad tähele­panelikud ja avatud kaasaegse Euroopa kunsti arengu suhtes. Nende enda looming rikastus seetõttu märkimis­väärselt, on väga mitmekesine ja peegeldab Euroopa kunsti kirevust ning kiiret muutumist 19. ja 20. sajandi vahetusel.

Teekond läbi teose

Loe romaani „Mäeküla piimamees” ja arutle küsimuste põhjal.

  • Kuidas kajastub romaanis ühiskonna ja elu­keskkonna moderniseerumine 19. sajandi lõpul?
  • Milliseid romaanis käsitletud probleeme tuleb ette ka tänapäeval? Kuidas need nüüd avalduvad? Too näiteid.

Sisemised sündmused

Romaani väline sündmustik on napp ning argine. Teos keskendub tegelaste sise­maailmale.

1. Joonista ajajoon romaani tegevusaja kohta ning märgi sinna märk­sõnadega vastused järgmistele küsimustele.

  • Kui kaua tegevus kestab? 
  • Millised suuremad sündmused selle aja sees tegelaste elus toimuvad ja millal? 
  • Milline sisemine areng toimub tegelastega väliste sündmuste vahel?

2. Loe katkendit Tõnu arutlusest oma iseloomu üle.

3. Iseloomusta katkendi põhjal Tõnu ja Mari suhteid ning elu romaani alguses. Kas Tõnu oli rahul­olematu või õnnetu? Põhjenda.

Seal aga liigutab end magaja, maigutab suud ja ärkab. „Mis on – mis on?” ümiseb ta tosuselt ja äigab käe­seljaga higist otsmikku. Tema ligistikku seisvad pruun-punased silmad kobavad segaselt otsida, ja Mari meelest on, nagu oleksid koopad, mille põhjast nad vilguvad, viimasel ajal suuresti süvenenud.

„Ma tahtsin sulle tuld otsa panna,” vastab noorik.

„Mulle tuld – – soo – – miks siis?” Tõnu pilk on naise käe leidnud, mille näppude vahel tikk veel põleb.

„Sa oled nii karvane.”

Tõnu haigutab. „Kas sa seda siis alles täna näed?”

„Jaa.”

„No kus su silmad siis enne olid?”

„Ei tea.”

Tõnu haigutab jälle. „Pane aga siis tuli otsa!”

„Nüid ma enam ei taha.” Ja Mari viskab tiku üle otsalaua.

„Jaa, ma olen karvane – pea­laest varba­otsteni ja igast küljest ja kandist. Ema, õnnis, ütles ikke: Tõnu, sinust soab rikas mees! Meie sugu­seltsis põle ükski karvane, sellepärast oleme kõik vaesed, aga sinust soab rikas mees.”

„Aga ei soand.”

Prillup on käed pea alla pannud ja naeruse vaate lakke liitnud. Karvad ta suu ümber virdavad jutu­himuliselt ja häälel on unistav-pehme kõla.

„Ei ole tänini soand. – See oli ema jutt – isal jälle olid teised jutud. Isa ütles: Naiste möga! Kust sulle muidu antasse, ja kellelt sa võtma lähed! Meie põle mehed, kes võtma lähvad, – ei old minu isa, ei ole mina, ei ole sina, poiss –, meil põle seda sees, mis võtab. Võtakski vahel, kui just nina ees on, aga kui akkad võtma – juba näed, et teine ära võtt, muudku pühi suu puhtaks! Parem juba ää imusta ega mõtlegi, vaid õhta tõmma väsind keha maha ja ole julge, et pää ommiku jälle tõuseb, ja et ta siis viimast korda on tõust, kui sa üks ommik enam näppu ega varvast ei liiguta. Silk ja leib, piibu­täis tubakat ja suutäis viina – see on Prillupitel ikke old ja sellest ei jää sinagi ilma.”

[‑‑‑]

„Kumba sa siis uskuma jäid, isa või ema?”

„Ah mina? Mina jäin viimati mõlemaid uskuma.”

4. Kuidas näitab katkend Tõnu mõjutatavust?

5. Too romaanist näiteid, kuidas see iseloomujoon avaldub enne ja pärast seda, kui Tõnust saab Mäeküla piimamees.

6. Arutle romaani peategelaste üle ja võrdle neid.

  • Kui enesekesksed nad on? Milles see avaldub?
  • Kas enesekesksus tähendab, et tegelane tunneb ja mõistab iseennast? Põhjenda.
  • Kui hästi tegelased üksteist tunnevad ja mõistavad? Too näiteid.

Välis- ja sisemaailma seosed

1. Loe katkendit, mis kirjeldab Tõnu meeleseisundit ajal, mil ta piima­mehe ametit väga ihaldab, kuid ei usu, et ta selle saab.

Kuna ta silma vaatas ähvardavale võimalusele kõigest ilma jääda, kerkis unistatav õnne­hoone Tõnu ees seda nõidlikumana üles. Juba piimaäri kui eeskojaga. Pihuga raha võtta, kamaluga raha võtta, ikka raha sees soglada – tema, kes lahja lehma­mullika või vana hobuse­luiste ostu­hinnaga tänini kõige suuremat summat värisevas käes hoidis, muidu aga kopikaid ja üksikuid rublakesi luges! Ja teada, et teised seda teavad! Sadasid ja varsti tuhandeid mokast pillata ning mõelda, et teised seda kuulevad! Ja sealiha süüa, kui teised silku söövad, ja näha, kuidas teised seda näevad! – Ning siis veel peakoda, rait ja hunnitu: mitte enam aetav, vaid ajaja, mitte enam sõtkutu, vaid sõtkuja, mitte enam kohkuja kukelaulust, vaid rõõmutseja, et teised kohkusid ja tõusid, ning mitmed sinu heaks ja auks. Ja kõik, mis on mõõdetav pikuti, laiuti, kõrguti, ja mis on paberisse pandud musta tindi ja kirevate värvidega, see on oma, enda ja teiste teada oma, igavesti oma, ja veel kord oma! Ses sõnas huugasid Tõnule kooris kõik maa ja taeva pillid.

2. Mis on kaks peamist põhjust, miks rikka piimamehe koht Tõnule ihaldus­väärne tundub?

3. Kuidas on tegelase minapilt ja enese­tunne seotud tema sotsiaalse kuvandi ning ainelise omandiga?

4. Arutle, kas need seosed on omased Vilde-aegsele ühiskonnale või mõjutavad inimeste elu ka tänapäeval. Kui jah, siis kuidas?

5. Loe Kremeri mõtteid sellest, miks ta pole kunagi abiellunud ega armu­suhteid loonud.

  • Millist rolli mängis selles tema iseloom, millist väline surve?
  • Kas välisele survele järeleandmine oli vältimatu? Põhjenda.

Kogu öö tegi ta endale ette­heiteid. Ta ise, üksnes ta ise oli süüdi. Olud raskendasid, kuid ei keelanud. Ja ihadest polnud ta ilma ning juhused ei puudunud. Aga ta lükkas edasi, ikka jälle edasi, teiseks, paremaks korraks, ilma et see parem kord iialgi oleks tulnud. Ta kõhkles, kus kinni oli haarata, ta tõrkles, kus vastu oli võtta, – on ju veel aega, on ju veel aega! Ja nõnda ta vesistas suud, kui teised maitsesid, sest teised olid targemad.

[‑‑‑]

Nii siis külgesündinud kütke­pelg? Mine tea. Talle tuli kauguse udust väike Frieda meelde. Ta targes veel tänapäevgi kindel olla, et ta ema õmbleja võre sisse oleks võtnud, kõige legaalsusega muidugi, kui tingimused vähegi päri oleksid olnud, kui otsustavast suust mitte hävitav sõna poleks langenud: „Jaa, Ulrich, miks mitte; hakka aga siis king­sepaks õppima, milleks sul aastate poolest ehk veel aega on ja vaimu- ning hingelaadi järgi huvi peaks olema.” Ja kui mitte väike Frieda seepeale ise poleks kirjutanud: „Jaa, Ulrich, aga sa tead, minu töö eest makstakse nii vähe ...” Millega side vormi­vabakski ühenduseks nende vahel katkes, sest et neiu Frieda sündsamaks pidas kingsepale mehele minna, kes ametit juba oskas.

6. Otsi teosest kohti, kus Mari käitumine või reaktsioon teiste käitumisele Kremerit või Tõnut segadusse ajab.

7. Üldista, millega Mari neid segadusse ajab. Mis tema iseloomus ja käitumises teiste ootustele ei vasta?

8. Loe Mari ja Tõnu dialoogi, kus Tõnu püüab naist veenda Kremeriga suhet alustama, nagu mõisnik soovib.

„Tule taevas appi,” hüüdis Prillup niihästi õiglase härmi kui äkki peast läbi­välgatanud taga­mõttega, „kas sa siis ei nää, et ta sind imustab, et ta sind omaks peab! Ta võiks jo kedagi teist tahta, ilm on jo täis naisi ja tüdrukuid, aga ta tahab sind, üksi sind! Kas sa sest siis ei oska lugu pidada, kas sa siis ei tea, kes on tema ja kes oled sina!”

Ent ülituga polnud midagi peale hakata. Ta purskas naerma teise härrast tuska ja ristis käsi nähes, ja selle naeru seest tuli klõginal: „Ei oska – ei oska – ma oskan aiva enesest lugu pidada; kas sa seda siis ükskord ei taipa!” Mari naeris harva ja taltsalt – nii vallatult nägi Tõnu teda esimest korda naervat. –

Ja nüüd ei tulnud Prillupile enam midagi meelde, mitte midagi. Nagu oleks tal pea asemel puutomp õlgade vahel.

  • Kuidas see dialoog Mari iseloomu avab?

  • Kuidas Tõnu reaktsioon nende erinevust rõhutab?

9. Kuidas romaan lõppeb?

  • Mida Mari teha kavatseb?

  • Mis on tema jaoks kõige olulisem?

  • Millest ta selle nimel keeldub ja millest loobub?

Vahelduv vaatepunkt

1. Loe Kremeri kirjeldust romaani alguses.

Väliselt ei paku Mäeküla mõisnik nägijaile aastate kaupa silmahakkavat vaheldust: seesama vormist veninud tume­sinine ševiot­kuub valkjaks istutud saba ja läikima kulunud käiste ning hõlmadega, seesama sinine vest vanade ja värskete toidujälgedega, nende seas tunnistusega, et härra von Kremeri eine­laual naljalt iialgi vedelad munad ei puudu, seesama rohekaks iganenud must taldrik­müts kustunud läiknoka ja ettepoole lodusse vajunud põhjaga ning lõppeks needsamad halli- ja pruuni­triibulised inglise püksid, mille põlveotsad ja kanna­tagused ilu ja tervise kaduvikust mitte vähem härrast keelt ei kõnele. Varalisest inimesest annab märku ainult kilbi­kujulise naastuga jäme pitsat­sõrmus ta esimese sõrme arutu suure nüki taga, vestil punakalt hiilgav tukati­kuldne soomuskee ning selle kütkes olev ja väga harva nähtavale tulev Genfi kuld­kronomeeter, millest kui iidsest pärandist teatakse, et „kirjad” ta mõlkidega kaetud kapslitelt juba ammugi on kadunud.

  • Mis vaatepunktist jutustaja tegelast kirjeldab?

  • Kuidas jutustaja tegelasse suhtub?

  • Millest seda saab järeldada?

2. Loe romaanist kohti, kus jutustatakse Kremeri vaatepunktist.

  • Kuidas saab alguse Kremeri iha Mari järele? Kuidas see areneb?

  • Milline on Kremeri ettekujutus Tõnust ning kaalutlused seoses Tõnuga?

3. Iseloomusta Kremerit selle põhjal, kuidas on kujutatud tema siseelu.

4. Loe romaanist kohti, kus jutustatakse Tõnu vaatepunktist.

  • Millal Tõnu vaatepunkt kasutusele tuleb?

  • Millised hingeseisundid Tõnul loo jooksul tekivad? Kuidas ja miks need vahelduvad?

5. Otsi Kremeri ja Tõnu kohta teosest järgmisi näiteid.

  • Kuidas kumbki mees Marit vaatab? (Vt nt 2. ptk, 6. ptk.)

  • Milliseid soovkujutelmi neil Mari kohta tekib? (Vt nt 3. ptk, 7. ptk.)

  • Kuidas ja miks nad Marit teisiti nägema hakkavad? (Vt nt 10. ptk, 16. ptk.)

6. Otsi teosest kohti, kust ilmneb, mida Mari ise mõtleb või kuidas teisi tegelasi näeb. (Vt nt 6. ptk, 7. ptk, 12. ptk.)

Teosest kaugemale

1999. aasta mais avati Tartus Tiiu Kirsipuu skulptuur, mis kujutab Oscar Wilde’i ja Eduard Vildet ühel pingil istumas. Skulptuur tekitas esialgu mõningast avalikku arutelu selle üle, kas kahe nii erineva kirjaniku ühele pingile paigutamine on sobilik.
2004. aastal kingiti Galway linnale Iirimaal kuju koopia.

Mille poolest Wilde’i ja Vilde looming erineb? Milliseid seoseid võib nende vahel näha?