„Ei oska – ei oska – ma oskan aiva enesest lugu pidada; kas sa seda siis ükskord ei taipa!” Mari naeris harva ja taltsalt – nii vallatult nägi Tõnu teda esimest korda naervat. –
Ja nüüd ei tulnud Prillupile enam midagi meelde, mitte midagi. Nagu oleks tal pea asemel puutomp õlgade vahel.
VildeEduard Vilde looming
Eduard Vilde (1865–1933) loometee algas 1880. aastail põnevusjuttudega, milles on tunda romantilise meelelahutuskirjanduse mõju. Peagi aga ilmus nendessegi tõsisemaid motiive. Näiteks „Musta mantliga mehes” on kriminaalse süžee ning heade ja pahade tegelaste üsna lihtsakoelise vastanduse taustaks seisusliku ja rahvusliku ebavõrdsuse probleem. See probleem on Vilde loomingus üks püsivamaid ning nõnda on tema teostest näha, kuidas ühiskond aja jooksul muutus.
Vilde käsitleb Eesti elu 19. sajandi keskpaigast 20. sajandi esimeste kümnenditeni, pöörates palju tähelepanu eestlaste ja sakslaste suhetele. Ajalooliste romaanide triloogias kujutab ta viletsust, milles talurahvas teoorjuse ajal elas, mõisnike jõhkrust ning rahvarahutusi ja -liikumisi. Hilisemas loomingus, mille hulka kuulub „Mäeküla piimamees”, keskendub ta hilisematele, muutunud oludele, millega kaasnevad teistsugused suhted ja probleemid. Seisuse küsimus on „Mäeküla piimamehes” endiselt tähtsal kohal, kuid konfliktid ei teki enam mõisniku ja talupoegade vahel. Baltisaksa aadel, keda esindab mõisnik Kremer, seisab silmitsi oma kauase autoriteedi ja jõukuse kadumisega ning püüab kohmakalt sobituda moderniseeruvasse ühiskonda. Jõukuse ja staatuse pärast on üha enam pingeid talurahva enese sees, samuti maa- ja linnainimeste vahel. Nõnda saavadki võimalikuks psühholoogilised ja moraalsed probleemid, millele teos keskendub. Tegelaste ihad ja kiusatused on nende elutingimuste ja staatusega seotud, kuid neil kõigil on valikuvõimalusi. Ei ole aga alati piisavalt läbi- ja ettenägelikkust ega sisemist kindlust, et hukatuslikest valikutest hoiduda.
Suhtekolmnurka, mis romaanis tekib, on kätketud ka soolise võrdõiguslikkuse probleem, mida Vilde mujalgi käsitleb. Tema loomingus leidub palju tugevaid naistegelasi, kes nõutavad õigust oma elu iseseisvalt korraldada ning end teostada. „Mäeküla piimamehe” Mari kujus väljendub see kõige keerukamalt, sest Mari mõtted ja kaalutlused jäävad teistele tegelastele ja lugejale enamjaolt teadmata. Meespeategelaste hingeelu eritleb Vilde romaanis põhjalikult, nagu 19. sajandi lõpul psühholoogilises realismis tavaks sai. Mari kujutamine rõhutab aga juba modernsemat arusaama, et inimese ning ka kirjandustegelase siseelu on salapärane, teistele kättesaamatu ja käsitamatu.
Vilde teoseid
JUTUSTUSED ja NOVELLID
- „Musta mantliga mees” (1883)
- „Röövitud tiivad” (1892)
- „Karikas kihvti” (1893)
- „Linda aktsiad” (1894)
- „Astla vastu” (1898)
- „Koidu ajal” (1904)
ROMAANID
- „Külmale maale” (1896)
- „Raudsed käed” (1898)
- „Mahtra sõda” (1902)
- „Kui Anija mehed Tallinnas käisid” (1903)
- „Prohvet Maltsvet” (1908)
- „Lunastus” (1909)
- „Mäeküla piimamees” (1916)
NÄIDENDID
- „Tabamata ime” (1912)
- „Pisuhänd” (1913)

Teekond läbi teose
Loe romaani „Mäeküla piimamees” ja arutle küsimuste põhjal.
- Kuidas kajastub romaanis ühiskonna ja elukeskkonna moderniseerumine 19. sajandi lõpul?
- Milliseid romaanis käsitletud probleeme tuleb ette ka tänapäeval? Kuidas need nüüd avalduvad? Too näiteid.
Teosest kaugemale
Mille poolest Wilde’i ja Vilde looming erineb? Milliseid seoseid võib nende vahel näha?