Liigu edasi põhisisu juurde Peamenüü
  • Tutvustus
  • Varamu
  • Otsing
  • Logi sisse
  • Liitu
  • EST
  • Tellimus 1
  • Eesti keeles
  • На русском
  • In English
  • Suomeksi
  • Українською
Õppekomplekt (Kirjandus gümn, III)

Sõnakunsti jäljed

Kirjandus gümnaasiumile, III osa

Autorid
Kirsi Rannaste, Katre Talviste
Ülesannetekogu autorid
Katre Talviste, Liisi Rünkla
Väljaandja
Avita
Kuulub paketti
Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpetajale, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpetajale 2025/26, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpilasele, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpilasele 2025/26, Erakasutaja 2024/25, Erakasutaja 2025/26, Õpilane 2024/25, Õpilane 2024/25 - SOODUSHIND!, Õpilane 2024/25 – isiklik, Õpilane 2024/25 isiklik: eesti ja venekeelne, Õpilane 2024/25: eesti ja venekeelne, Õpilane 2025/26, Õpilane 2025/26 – isiklik, Õpilane 2025/26 SOODUSHIND, Õpilane 2025/26: eesti ja venekeelne, Õpilane 2025/26: eesti- ja venekeelne - isiklik, Õpilane 2025/26: eesti- ja venekeelne - SOODUSHIND!
  • Sisukord
  • Kirjeldus
  • Õppekomplektis on 33 peatükki ning 330 ülesannet, millest 165 on õpikus ja 165 ülesannetekogus.
  • Autorid
    Kirsi Rannaste, Katre Talviste
  • Ülesannetekogu autorid
    Katre Talviste, Liisi Rünkla
  • Aine
    Kirjandus
  • Klass
    Gümnaasium
  • Kursus
    Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine
  • Teose keel
    Eesti keel
  • Väljaandja
    Avita
  • Õppekava
    Riiklik õppekava 2011
  • Kuulub paketti
    Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpetajale, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpetajale 2025/26, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpilasele, Eesti keel ja kirjandus gümnaasiumile õpilasele 2025/26, Erakasutaja 2024/25, Erakasutaja 2025/26, Õpilane 2024/25, Õpilane 2024/25 - SOODUSHIND!, Õpilane 2024/25 – isiklik, Õpilane 2024/25 isiklik: eesti ja venekeelne, Õpilane 2024/25: eesti ja venekeelne, Õpilane 2025/26, Õpilane 2025/26 – isiklik, Õpilane 2025/26 SOODUSHIND, Õpilane 2025/26: eesti ja venekeelne, Õpilane 2025/26: eesti- ja venekeelne - isiklik, Õpilane 2025/26: eesti- ja venekeelne - SOODUSHIND!

„Sõnakunsti jäljed” on kirjanduse õpik gümnaasiumile kursuse „Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine” käsitlemiseks, kuid sisaldab ka elemente kursustest „Kirjandus antiigist 19. sajandi lõpuni” ja „Kirjanduse põhiliigid ja -žanrid”. Kirjandusteosed, mida õpikus käsitletakse, on pärit 19. sajandist ja 20. sajandi algusest. Nõnda saab õpilane tõlgendus- ja analüüsivõtteid omandades põhjaliku ülevaate modernse kirjanduse üldtuntud traditsioonide kujunemisest ning õpib nägema seoseid kirjandusloo, poeetika ja tõlgendamise vahel. See loob vajalikud eeldused järgmistele kursustele („20. sajandi kirjandus” ja „Uuem kirjandus”) ning on toeks ka hilisemate romantilise ja realistliku traditsiooni põhjal loodud teoste käsitlemisel.
Õpik koosneb 28 peatükist, mis jagunevad 3 ossa: romantismiajastu kirjandus ja selle pärand; realismiajastu kirjandus ja selle pärand; modernse kirjanduse algus. Iga osa sisaldab temaatilisi peatükke (nt „Romantiline ainulaadsusekultus”, „Realistlik kirjandus kui maailma mudel”, „Psühho­loogia kujutamine ja tõlgendamine”) ja 2–4 tervikteose käsitlust ning lõppeb kokkuvõttepeatükiga.
Temaatilised peatükid algavad 2–4 lühikese lugemisteksti või -katkendiga, mille näitel peatüki teemasid käsitletakse. Õpiteksti saadavad ülesanded, mis suunavad õpilast õpitekstis kirjeldatud nähtusi lugemistekstides märkama. Õpiku ülesehitus ning töövorm moodustavad osa tõlgendus- ja analüüsiõpetusest. Õpilane mitte ainult ei omanda teadmisi kirjanduse kohta, vaid õpib teadvustama, kuidas need teadmised kirjandustekstide põhjal loodud on.
Õpikus on käsitletud 9 tervikteost: Victor Hugo „Jumalaema kirikut Pariisis”, Aleksandr Puškini „Jevgeni Oneginit”, Charles Baudelaire’i, „Kurja lilli”, Honoré de Balzaci „Isa Goriot’d”, Gustave Flaubert’i „Madame Bovaryd”, Fjodor Dostojevski „Kuritööd ja karistust”, Anton Tšehhovi „Inimest vutlaris”, Juhan Liivi miniatuurikogu „Elu sügavusest” ja Eduard Vilde „Mäeküla piimameest”. Käsitlused on üles ehitatud nii, et tervikteose lugemist eeldavad ülesanded vahelduvad õpikus toodud katkenditel põhinevatega. Seega saab neid peatükke teostega lähemaks tutvumiseks ning analüüsi- ja tõlgendusvõtete harjutamiseks kasutada ka juhul, kui klassis käsitletakse tervikuna muid teoseid.
Iga osa kokkuvõttepeatükk koosneb ülesannetest, mille abil õpilane korrastab ja kinnistab omandatud teadmisi, õpib neid rakendama uute teoste puhul, seostama nüüdisaja kultuurinähtuste ning oma elu- ja kultuurikogemusega. Neile seostele on õpikus läbivalt tähelepanu pööratud.
Ülesanded, õpitekst ja lugemistekstid on igas peatükis tihedalt seotud ning ülesannete osakaal õpitekstiga võrreldes suur, et õppija oleks aktiivne ning õpetajal paindlikud võimalused töö korraldamiseks. Osa ülesandeid on analüütilist, osa loomingulist laadi; enamik keskendub kirjandusele, kuid küllaltki paljud loovad seoseid teiste kunstiliikide ja meediumidega (maal, kino, televisioon, teater). Valiku, milliseid ülesandeid ja mis mahus iga teema juures käsitleda, saab õpetaja teha vastavalt kooli õppekavale, töökorraldusele ning õpilaste eripärale. Ülesandeid saab kasutada individuaalseks ja rühmatööks, lahendada suuliselt või kirjalikult.

1. Romantismiajastu kirjandus

Järg
Peatükk
1.1. Romantismiajastu tundeline ja kirglik kultuur
Tasuta tutvumiseks!
1.2. Romantiline ainulaadsusekultus
1.3. Kujutlusvõime võlu ja vaev
1.4. Mässav kangelane, mässav kirjanik
1.5. Oleviku mõtestamine mineviku kaudu
1.6. Mida luule loodusega teeb?
1.7. Romantismi piirid
1.8. Victor Hugo, „Jumalaema kirik Pariisis“
1.9. Aleksandr Puškin, „Jevgeni Onegin“
1.10. Charles Baudelaire, „Kurja lilled“
1.11. Kokkuvõte

2. Realismiajastu kirjandus

Järg
Peatükk
2.1. Realistliku kirjanduse sünd modernse ajastu künnisel
2.2. Inimese suhted oma ümbrusega 
2.3. Tavaelu poeesia
2.4. Realistlik kirjandus kui maailma mudel
2.5. Honoré de Balzac, „Isa Goriot“
2.6. Gustave Flaubert, „Madame Bovary“
2.7. Kokkuvõte

3. Romantismi ja realismi pärand

Järg
Peatükk
3.1. Psühholoogia kujutamine ja tõlgendamine
3.2. Subjektiivne tegelikkusetaju
3.3. Ilu ja elu vastuolulised suhted
3.4. Keel elus ja kunstis
3.5. Ajastu teemad, ajatud probleemid
3.6. Fjodor Dostojevski, „Kuritöö ja karistus“
3.7. Anton Tšehhov, „Inimene vutlaris“
3.8. Juhan Liiv, „Elu sügavusest“
3.9. Eduard Vilde, „Mäeküla piimamees“
3.10. Kokkuvõte

4. Loendid

Järg
Peatükk
4.1. Nimeloend
4.2. Kasutatud allikad
4.3. Tekstid ja illustratsioonid
4.4. Impressum

5. Lisad

Järg
Peatükk
5.1. Mõisted
  • Teenust osutab Star Cloud OÜ
  • Pikk 68, 10133 Tallinn, Eesti
  • +372 5323 7793 (E–R 9–17)
  • info@starcloud.ee
Opiqust
  • Teenuse tutvustus
  • Varamu
  • Paketid
  • Kasutusjuhendid
  • Ligipääsetavus
  • Kasutustingimused
  • Privaatsusteade
  • Küpsiste kasutamine
  • Tellimistingimused
  • Liitu Opiquga
Keel
  • Eesti keeles
  • На русском
  • In English
  • Suomeksi
  • Українською
Sotsiaalmeedia
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Vali teose tasuta peatükid

×
Peatükid

×

Opiq kasutab küpsiseid

×

Opiq kasutab küpsiseid, mis on vajalikud veebisaidi töötamiseks, turvalise kasutamise tagamiseks, kasutamise analüüsimiseks ning parima kasutusmugavuse pakkumiseks.

Küpsis on kasutaja arvutist veebisaidi serverisse saadetav väike fail, mis sisaldab veebisaidi tööks vajalikke andmeid kasutaja ja tema eelistuste kohta.

Enamus küpsiseid on Opiqu tööks tingimata vajalikud. Analüütilistest küpsistest on võimalik loobuda ning sellisel juhul ei kasutata sinu kasutusandmeid Opiqu arendamiseks. Loe lähemalt

Palun oota