Teeninduse harud
Teenindus on majandussektor, milles osutatakse teenuseid. Teeninduse harudeks on näiteks tervishoid ja sotsiaalteenused, haridus, side- ja kommunikatsiooniteenused, kaubandus, toitlustus, transport, ehitus, äriteenindus, puhketeenused, kultuuriteenused, meelelahutustööstus jm. Teenindus on üha uusi harusid liitev ja teisest kiiremini kasvav majandussektor, kus hõivatute osakaal on suurim.

Mitmel puhul ei soovi inimesed majandussektoriks lugeda kogu teenindussfääri. Ei soovita rääkida haridusteenuse osutamisest, kus õpetaja oleks justkui teenindaja ja õpilane klient. Klassikalise teeninduse alla ei sobitu ka kunst ja kultuur. Seega on teeninduse käsitlemine majanduse osana teatud lihtsustus. Teeninduse seos majandusgeograafiaga avaldub asjaolus, et arenenud riikides on teenindussektori osatähtsus tööhõives ja teenuste valik suurem kui vähemarenenud riikides. Üldiselt on ka teenindussektoris täheldatav globaalne ühtlustumise tendents.
Teenus
Teenus on enamasti mittemateriaalne, alles teenuse osutamise käigus kujunev toode, teenindaja oskustel põhinev hüve, mille abil rahuldatakse inimeste vajadusi. Teenuse annab teenuse pakkuja kliendile üle kas isikliku kontakti teel (konsultatsioon, hambaravi jm) või mingeid tingimusi luues/parandades (autoremont, posti kojukanne jne). Hüve võib olla otsene (näiteks juukselõikus) või kaudne (näiteks internetiühenduse kaudu tehtav pangamakse). Teenust võib osutada nii üksikisikule kui ka kollektiivile. On riiklikult tagatud teenuseid (diplomaatiline nõustamine, toll, valdav osa haridusest jne) ning erasektori osutatavaid teenuseid (ehitus, telekommunikatsioon jne).

- osutatakse teenust
- isikliku kontakti teel
- otsest teenust
- kaudset teenust
- kollektiivile osutatud teenust
- üksikisikule osutatud teenust
Isikuteenus osutatakse otse üksiktarbijale (taksoteenus, teater, tervisekindlustus, kaubandus).
Äriteenused on asutustele, firmadele ja ettevõtetele osutatavad teenused (ehituste projekteerimine, turvateenused, koristusteenused, raamatupidamine jm).
Teenus võib olla avalik – s.t teenus on kättesaadav kõigile ja selle tagab riik, riigiasutus, omavalitsus vm institutsioon. Riigi tellimusel töötavad näiteks haiglad, haigekassa, lennundus, energiatootmine jms. Neid teenuseid pakutakse maksumaksjatelt kogunenud raha arvelt toetatult või mingi teatud tasu (näiteks riigilõiv) eest.
Haridus ja tervishoid kuuluvad selliste teenuste sektorisse, mida osutavad nii riiklikud kui ka eraettevõtted. Hariduse ja tervishoiu olukorrast sõltub omakorda tööjõu kvaliteet ja selle kaudu ka majanduse edukus.

Sotsiaalteenustest on osa riigi poolt rahastatavad, näiteks rehabilitatsiooniteenus, proteeside, ortopeediliste ja muude abivahendite andmine, raskest puudest tingitud vajadus juhendamise või kõrvalise abi järele, lapsehoid. Kohalikud omavalitsused saavad osutada samuti lapse- ja koduhoiuteenust, luua päevakeskusi eakatele, võimaldada sotsiaalnõustamist konkreetsete eluprobleemide lahendamisel, abistada tugiisiku leidmisel lastele või täiskasvanutele, kindlustada sotsiaaleluaseme või sotsiaaltranspordiga jms. Sotsiaalteenuseid osutatakse üldjuhul personaalselt, kuid on ka teenuseid, mis on mõeldud mitmele pereliikmele või samaaegselt kogu perele.
Sama liiki teenuseid võib osutada ka eraettevõte. Sel juhul ostab riigiettevõte teenuse allhanke korras. Eraettevõtte võib (võivad) asutada füüsiline isik (füüsilised isikud) või riik (omavalitsus). Teenuseid osutatakse erasektoris eesmärgiga tulu teenida.
Ettevõtted osutavad kaupade tootmisel äri- ehk tootjateenust (uurimis- ja arendustöö, kaupade reklaam jms). Nende teenuste hind kajastub lõpptoodangu hinnas. Tooteid ja teenuseid on võimalik pakkuda füüsiliselt, tarbija ja teenindaja otsesel kokkupuutel, või elektrooniliste kanalite, nt interneti- ja mobiilivõrkude kaudu (e-kaubandus).
Kaubandus on majandusharu, mis hõlmab kaupade liikumist tootjatelt tarbijatele ostu-müügi teel. Allharudeks on näiteks sise- ja väliskaubandus, jae- ja hulgikaubandus jm.
Majandussektor, kus osutatakse teenuseid, on . Teenus on enamasti .
Teenindus on majandusharu, mis areneb väga . Arenenud riikides, sh Eestis, on teenindussektori osatähtsus tööhõives .
Teenuse osutaja on teenuse ja teine osapool on teenuse . Juuksur, kosmeetik ja küünetehnik osutavad teenust , aga Zoomi-koolitust õpetajatele osutatakse .
Teenindussektori osa majanduses
Mida arenenum (jõukam) on riik, seda suurema osa moodustavad tema kogutoodangust teenused. Samal ajal väheneb aga tööstus- ja põllumajandustoodangu osakaal, kuna üha enam sealseid töötajaid liigub teenindussektorisse. Arenenud riikides töötab teeninduses 70–80% hõivatutest ja seal luuakse ka kõige rohkem uusi töökohti. Tuleb muidugi mõista, et jõukuse aluseks on ikkagi toodetud ja mahamüüdud kaup, teenusmajandus üksi ei taga riigi arengut (kui keegi midagi ei tooda, pole ka midagi müüa ehk pole raha teenuse tarbimiseks). Teenindusel on suurem osakaal väiksemates riikides, mille majandus saab suurt tulu transiidist, turismist, finantsteenustest jne. Selliste riikide partnerid on aga järelikult teise profiiliga riigid, kus toodetakse kaupa, kust lähtuvad turistid või paigutamist otsiv raha.
Eestis hakkas teenindussektori osatähtsus tõusma pärast taasiseseisvumist, aastatel 1990–2000. Tänapäeval on teenindussektoris hõivatuid u 78% töötajatest. Suurim teenusmajanduse osakaal on Harju ja Tartu maakonnas ehk piirkondades, kus juba suurem rahvaarv on kaasa toonud paremad võimalused teenuste osutamiseks ehk müügiks.
Teeninduse kiire arenguga peab sammu pidama ka teeninduskultuur, sest sageli on just see aluseks riigi või rahva kultuuritaseme üle otsustamisel. Teenindus peab olema kliendikeskne ning tagama nii sise- kui ka välisklientide hea teenindamise ja rahulolu.
Teenindussektori osatähtsuse tõus algasEesti taasiseseisvumist. Kaasajal on umbes 78% Eesti töötajaist hõivatud erinevatesharudes.
Teenindussektoris hõivatute osatähtsus on suurimja
Eriti suured muutused on toimunud
Paljud väikepoed on asendunud
Küsimused
- Nimeta teenuseid, mida osutatakse üksikisikule ja mida kollektiivile.
- Milliseid teenuseid oled sina tarbinud? Too välja peamised teenuste liigid ja iseloomusta neid oma kogemustele toetudes.
- Mida mõistad teeninduskultuuri all? Too näiteid kliendikesksest teenindamisest. Kas sul on olnud teenindamisega seotud negatiivseid kogemusi? Eriti positiivseid kogemusi?