Reformatsioon ja Liivi sõda

  • Kuidas ja miks keskaegne Liivimaa lagunes?

Reformatsiooni algus

Reformatsiooni jutlustajad jõudsid Liivimaa linnadesse väga ruttu. Riia reformaator Andreas Knopken esitas oma reformatsiooniteesid juba 1522. aastal. Tallinnast on teateid uut tüüpi jutlustest 1524. aasta algusest. Jutlustajad nõudsid, et lähtutaks ainult piiblist, ja õpetasid, et ainult usk teeb õndsaks, mitte inimese teod. Miks Martin Lutheri õpetus nii kiiresti Liivimaal levis, on tagantjärele raske seletada. Igal juhul leidis see siin viljaka pinnase, sest ilmaliku ja vaimuliku võimu vahekorrad olid pingestatud juba varem.

Tallinna raad kirjutab ordumeistrile uutest jutlustajatest 19. aprillil 1524

Anname Teie vürstlikule kõrgusele teada, et meie koos selle linna kristliku kogudusega ei ole nimetatud jutlustajate paljudest erinevatest jutlustest midagi sobimatut kuulnud, vaid ainult seda, mis pühakirjaga kooskõlas ja selle järgi, mille abil nad mitte ainult vaimuliku seisust, vaid ka teisi seisusi, vaatamata isikute auväärsusele, õige usu õpetusega kuritarvituste pärast karistavad ja kokku võttes kristlikule meeleparandusele, vennalikule armastusele, rahule, üksmeelele ja kuulekusele Jumala poolt seatud võimude vastu manitsevad.

  • Mis kinnitab Tallinna rae meelest tõsiasja, et uued jutlustajad kuulutavad õiget õpetust?
  • Mida raad jutlustajatest kirjutades eriliselt esile tõstab?
Reformatsiooniaegne Liivimaa linn

Rahutused ja reformid

Lutheri õpetuse levitajate kõrval tuli Liivimaale ka selliseid jutlustajaid, kes soovisid kirikut ja ühiskonda veelgi radikaalsemalt ümber kujundada. Riias, Tallinnas, Tartus ja mitmel pool mujal kihutasid nad rahvast üles rahutustele. Linnavalitsustel õnnestus kord siiski üsna ruttu taastada. Ulatuslikumat talurahvasõda, nagu see leidis aset mõnel pool Saksamaal, Liivimaal ei toimunud.

Linnade raed võtsid kirikuelu ümberkorraldamise kindlalt enda kätte. Esmalt pagendati ühed teravamad uue õpetuse vastased dominiiklased. Linnavalitsus moodustas kiriku sissetulekute haldamiseks fondi, nn jumala-laeka, kust hakati vaimulikele palka maksma ja mille kaudu korraldati vaeste hoolekannet. Jumalateenistusi hakati ladina keele asemel pidama saksa keeles. Varem oli igas linnakirikus peetud ka eestikeelseid jutlusi, nüüd seati eestlastele sisse eraldi kirik, Tallinnas sai selleks Püha Vaimu kirik. Reformatsiooni levikut pärssis esialgu Saksamaalt tulnud reformaatorite vähene kohalike keelte oskus, kuid selles tehti kiiresti edusamme. Tallinna jutlustaja Simon Wanradti koostatud katekismuse tõlkis Johann Koell eesti keelde ja see avaldati trükis 1535. aastal. Tegemist on esimese tänapäevani osaliselt säilinud eestikeelse raamatuga. Osa eestikeelseid tõlketekste levis ilmselt ka käsikirjadena.

Pildirüüste Tartus 1525. a

Kiriku juurde jõudnud, asuvad nad suurte lõhkujatega ukse kallale, ja kui see ning lukud ei suuda neile lõhkujatele enam vastu panna, langeb hingedest väljamurtud uks korduvate löökide all sisse. Seal teevad nad endile vägivallaga teed, tungivad kirikusse, löövad pühakute kujud maha ja viskavad kivijumalad templist välja. Ja nii talitavad nad metsikult mitte ainult pühade kujudega, vaid ka ristilöödu kuju torkavad nad mõõkade ja odadega läbi, nagu kirikuajaloo kirjutajate järele juudid varemini olid teinud .... nad märatsevad seega vask-, kivi- ja puuvaenlaste vastu: mõnele löövad pähe, teisel raiuvad käed ja nina maha, teotades sellega mitte ainult kujusid, vaid ka neid pühakuid, kes oma päid, käsi ja nina vaevates katoliku usku teenisid. Siit jooksevad nad mõnede toomhärrade majadesse, ... otsivad vägivallaga kõik söögi- ja joogipoolise üles ja rahuldavad imeväärilise häbematuse ja ahnusega, nagu see harilik sarnasel juhtumusel, oma nälginud aplust.

(Tilmann Bredenbachi kroonika, 1564)
  • Miks hävitas rahvahulk pühakujusid?
  • Kes olid toomhärrad? Miks neid rööviti?
  • Kuidas teksti autor toimunusse suhtub?

Wolter von Plettenberg manitseb tartlasi tüli piiskopiga rahumeelselt lahendama (1525)

Tartu piiskopkonna seisustele on teada, et ümberkaudsete naabritega on küllalt tegemist olnud, ja et sellele maale ei saa olla midagi kahjulikumat kui sisemine mäss, lahkhelid ja omavahelised tülid. Sellepärast tahab kõrgeauline vürst, minu armulik isand [ordumeister] heatahtlikult loota ega kahtle, et teie auväärsed, väärikad ja aulikud [isandad] kui rahuarmastajad saate selles asjas üldise hea käekäigu edendamiseks niiviisi nägema ja tegema ja aru saama, et see asi lahendataks heatahtlikult, rahus ja üksmeeles, et mõistliku äranägemise vastu sellest ei tekiks tapmist, surnukslöömist, verevalamist ja veel muud sellist, mis selle maa üldisele kasule halba ja kahju teeks.

  • Kes oli Wolter von Plettenberg?
  • Miks manitseb ta tartlasi piiskopiga ära leppima?
Melchior Hofman
Tartus tegutses agaralt Saksamaalt pärit köösner Melchior Hofman, kes oli evangeeliumi kuulutama hakanud „vaimu sunnil“. Teadaolevalt oli tema jutlustel suur mõju ka kohalikele eestlastele. Piiskopi otsus Hofman vahistada põhjustas 1525. aastal Tartus kirikute rüüstamise.
Wanradti-Koelli katekismuse säilinud lehekülg. Vasakpoolsel lehel on saksakeelne tekst, paremal eestikeelne
  • Kas suudad seda teksti lugeda?

Reformatsiooni takerdumine

Hoopis vaevalisem oli reformatsiooni levik maal. Selle peamine põhjus on Liivimaa maahärrade otsustusvõimetus. Osalt on see mõistetav, sest ka keisririigis käisid vaidlused uue usu staatuse üle edasi. Peale selle nappis maahärradel võimu: näiteks luterlasest Riia peapiiskop Wilhelm ei suutnud reformatsiooni oma stiftis läbi suruda. Sama probleem vaevas uue usu vaimus tegutsenud ordumeistreid. Reformatsioon muutus oluliseks teemaks maahärrade ja seisuste vahelises võimuvõitluses: kui üks osapool oli poolt, siis teine oli vastu ja ümberpöördult.

Reformatsiooniideed jõudsid Liivimaale vahendusel.

Reformatsiooni jõudmine Liivimaale võttis aega aastat.

Reformatsioon sõltus linnades .

Maal sõltus see aga .

Liivi sõda

16. sajandil algas mitme Põhja- ja Ida-Euroopa riigi vahel võitlus ülemvõimu pärast Läänemerel, mis hakkas ohustama Liivimaa julgeolekut. Kõigepealt jäid venima 1551. aastal Moskva suurvürstiriigiga vaherahu üle peetavad läbirääkimised. Liivimaalastel õnnestus rahu lõpuks pikendada, kuid ainult koos lubadusega ära maksta venelaste nõutud „Tartu maks“. Moskva oli muutunud tugevaks jõuks, kes survestas kõiki oma naabreid. Samal ajal puhkes Liivimaal Saksa ordu ja Riia peapiiskopi vahel sõda. Peapiiskopile tuli appi Poola, kellega ordu oli sunnitud rahu tegema. Kuid liivimaalased ei pidanud kinni lubadusest tasuda „Tartu maksu“ ning 1558. aasta talvel saatis Moskva suurvürst Ivan IV Julm Liivimaale suure sõjaväe. Sellega algas pikk sõdade periood, mida on nimetatud koguni Liivimaa 100-aastaseks sõjaks.

Vene ratsaväelane

Vene vallutused ja liivimaalaste lootused

Keskaegse Liivimaa pärast peetud võitlusi mõjutasid sisemised ja välimised tegurid. Võimalik, et Ivan Julmal ei olnudki esialgu plaanis kogu maad vallutada, vaid piirduda tavalise rüüsteretkega. Narva ja Tartu langesid ta kätte võrdlemisi lihtsalt ning valdustega koos tekkis Ivanil Liivimaal pooldajaid. Saksa ordus oli omakorda kujunenud välja huvigrupp, kes soovis tugevdada koostööd Poolaga. Osa liivimaalasi ootas kriitilises olukorras abi Taanilt. Taani kuningas ostis endale Saare-Lääne piiskopkonna, andes selle oma vennale valitseda ning pretendeeris isegi kunagistele Taani aladele Põhja-Eestis. Sõjast ei jäänud kõrvale ka Rootsi, kelle peale lootsid Tallinna linn ja Harju-Viru rüütelkond. Kuna maa vanad valitsejad ei suutnud rahvast kaitsta, puhkes Põhja-Eestis talurahva ülestõus, mis segadust veelgi suurendas.

Franz Nyenstädti kroonika Tartu langemise kohta venelaste kätte 1558. a

Selle järel läksid kodanikud ja sõjamehed, kes kohale jääda ei tahtnud, kõige sellega, mis nad kaasa suutsid võtta, ka välja ja neid saatis sama palju bojaare ja ratsanikke ja neile ei tehtud mingit häda. Kui nüüd need ära läksid, siis soovis väeülem vürst Šuiski, et raad peab saatma tema juurde välja mõned pürjermeistritest, raehärradest ja kogukonna seast, kes saadaksid teda linna. Ta tahtis saata ette ühe vojevoodi mõnede meestega, kes pidid viima sisse rahulipu ja seadma sisse hea korra. Kodanikud pidid hoidma end majade sees nii kaua, kuni hea kord on sisse seatud ja ei pidanud neil olema vähematki karta.

  • Mis sa arvad, miks Tartu linn nii kergesti alistus?
  • Kuidas hinnata Vene vägede käitumist Tartu vallutamisel?
Nn Jeruusalemma mäe lahing
1560. aastal pidasid tallinlased Vene vägedega praeguse Pärnu maantee viadukti ümbruses lahingu. Võitluses langenud tallinlastele rajati mälestusmärke, millest üks, kaupmees Blasius Hogreve auks püstitatu on praeguseni oma kohal Marta tänaval Tallinnas.
Sama lahingut kujutab ka Mustpeade vennaskonna langenud liikmete mälestustahvel. Sellel on näha vendi põlvitamas Kristuse risti juures. Taustal on vanim säilinud Tallinna vaade

Keskaegse Liivimaa lõpp

1561. aasta suveks olid Tallinn ja Põhja-Eesti jõudnud läbirääkimistega niikaugele, et linn ja rüütelkond alistusid Rootsi kuningale. Veel samal sügisel leppis viimane ordumeister Gotthard Kettler Poola kuningaga kokku, et Liivimaa allutatakse Poolale. Liivimaa tuleviku jaoks tehti igasuguseid plaane, näiteks Taani kuninga vend hertsog Magnus üritas Ivan Julma abil Liivimaa kuningaks saada, kuid see katse ei kestnud kaua. Pikemas perspektiivis jäid Liivimaal rivaalitsema kaks osapoolt: Poola ja Rootsi.

Keskaegse Liivimaa lagunemise taga olid kindlasti tugevamate naaberriikide rünnakud. Mitte vähem tähtis polnud aga Liivimaa seisuste suutmatus kokku leppida ühtses poliitikas. Liivimaa kui terviku jaoks oli see kahtlemata nõrkus. Teisest küljest suutsid Liivimaa linnad ja rüütelkonnad oma keskaegseid privileege säilitada kuni 19. sajandini, mis näitab Liivimaa üksikute osade sisemist tugevust.

  • Poola
  • Rootsi
  • Saksamaa
  • Taani
  • Moskva suurvürstiriik
Vana-Liivimaa 1560. aastal
Vana-Liivimaa 1561. aastal

HOLSTEINI HERTSOG MAGNUS

Sellesama aasta ülestõusmispühal ilmus Kuressaarde Saaremaal Holsteini hertsog Magnus, Taani kuninga Frederik II vend, ning võttis Saaremaa ja Kuramaa piiskopkonna oma valitsemise alla. [---] Hertsog Magnus oli 19 aastat vana, kui ta Liivimaale tuli; seepärast pugesid tema juurde paljud Liivimaa aadlikud, noored ja vanad, kelle seast ta endale siis nõukogu valis. Viimastel oli tema juures suur kaal ja mõjuvõim, kuni nad noore isanda otse eksiteele viisid, nii et ta veidrasse mängu sattus.

(Balthasar Russow, Liivimaa kroonika)

  • Kuidas omandas Magnus oma valdused Liivimaal? Millised need olid?
  • Mida peab kroonik Magnuse ebaõnnestumise põhjuseks?
Hertsog Magnus mündil

Mõisted

  • katekismus – lühike usuõpetuse käsiraamat

Küsimused

  1. Kuidas reformatsiooniideed Liivimaal vastu võeti?
  2. Milliseid ümberkorraldusi Liivimaa kirikuelus tehti?
  3. Miks reformatsioon Liivimaal takerdus?
  4. Kuidas on omavahel seotud reformatsioon ja eesti kirjakeele areng?
  5. Millised olid Liivi sõja põhjused, mis oli ajend?
  6. Miks Vana-Liivimaa sõjakeerises nii kiiresti lagunes?