Euroopa pärast Viini kongressi

Rahu taastamine Euroopas

Pärast Napoleoni alistamist 1814.–1815. aastal kogunesid Euroopa valitsejad Viini kongressile, et taastada Euroopas „rahu ja kord“. Prantsuse revolutsioonist alguse saanud segadused ja sõjad olid räsinud Euroopat üle 20 aasta. Napoleoni vallutused olid kujundanud ümber peaaegu kogu Euroopa poliitilise kaardi. Seetõttu valitses kongressil üldine soov panna asjad tagasi paika nii, nagu need olid olnud varem. Austriat esindanud osava diplomaadi vürst Klemens von Metternichi juhtimisel lepiti kokku põhimõtetes, mis pidid tagama suurriikide üksmeele ja restauratsiooni, st vana korra taastamise, ning revolutsiooniliste vaadete leviku tõkestamise.

Nii palju kui võimalik, anti endistele kuningatele ja nende troonipärijatele tagasi võim, mis ei pidanud arvestama rahva huvidega. Nii taastati Bourbonide dünastia võim Prantsusmaal, Hispaanias ja Napolis, Habsburgid said tagasi oma valdused Itaalias. Kongressil pandi ühtlasi paika Šveitsi tänapäevani kehtivad piirid ja kuulutati ta igavesti neutraalseks riigiks. Territooriumite ümberjagamisega püüti tagada suurriikide omavaheline tasakaal.

Euroopa pärast Viini kongressi
Riikide esindajad Viini kongressil
Klemens von Metternich

LISA. Restauratsioon Prantsusmaal

Prantsusmaa senat oli nõustunud Louis XVIII võimule­tulekuga vaid juhul, kui kuninga võimu piiratakse konstitutsiooniga. Kuningas pidi välja andma konstitutsioonilise harta. Louis XVIII suutis saavutada siiski nii palju, et tema võimu allikaks kuulutati „jumalik õigus“ ja dünastiline e perekondlik järjepidevus, mitte aga rahva tahe. Kõrgeim võim riigis pidi kuuluma ikkagi kuningale, mitte rahvale.

Katkeid Prantsusmaa konstitutsioonilisest hartast

Louis, Jumala armust, Prantsusmaa ja Navarra kuningas. Me esitame ja anname vabatahtlikult oma alamatele konstitutsioonilise harta.

  1. Prantslased on võrdsed seaduse ees, mis iganes on nende tiitlid või auastmed.
  2. Nad maksavad vahet tegemata riigi kulude katteks makse vastavalt oma varale.
  1. Nende isiklik vabadus on samuti garanteeritud; kedagi ei saa vastutusele võtta ega arreteerida, kui selleks pole seaduse kaasust, mis selle täpselt ette kirjutab.
  1. Kuninga isik on eksimatu ja püha. Tema ministrid vastutavad. Ainult kuningale kuulub täidesaatev võim.
  2. Kuningas on riigi kõrgeim juht, käsutab maa- ja mere­vägesid, kuulutab sõda, sõlmib rahulepinguid, liidu­lepinguid, kaubanduslepinguid, määrab kõik avaliku administratsiooni ametikohad, väljastab vajalikke regulatsioone ja korraldusi seaduste elluviimiseks ja riigi julgeolekuks.
  3. Seadusandlikku võimu teostatakse kollektiivselt kuninga, Peeride Koja ja Saadikute Koja osalusel.
Vastu võetud 4. juunil 1814. a.
  • Miks andis Louis XVIII välja konstitutsioonilise harta?
  • Kas konstitutsiooniline harta taastas Prantsusmaal seisusliku korra ja aadli eesõigused? Põhjenda.
  • Kui ulatuslik oli kuninga võim?
Louis XVIII

Euroopa kooskõla

Lepiti kokku, et edaspidi tagavad Euroopas rahu neli suurriiki: Suurbritannia, Venemaa, Austria ja Preisimaa, kes peavad konfliktide korral kokku saama ja ühiselt lahendusi otsima. Mõne aasta pärast kaasati viienda suurriigina Prantsusmaa. Selline kongressisüsteem, mille kohaselt riikide tüliküsimusi lahendatakse esmalt diplomaatiaga, kongressidel ja mitte sõjaga, oli tollal küllaltki uus idee. Ja nagu aeg näitas, andis see esialgu päris häid tulemusi. Järgmisel neljakümnel aastal toimus Euroopas küll väiksemaid sõjalisi konflikte, kuid suurriigid oma­vahel ei sõdinud. Nii pikka rahu suurjõudude vahel polnud Euroopas olnud juba sajandeid.

  • Prantsusmaa
  • Preisimaa
  • Venemaa
  • Rootsi
  • Austria
  • Suurbritannia

Saksa Liidu loomine

Viini rahukongressil otsiti lahendust ka killustunud Saksamaa küsimusele. Saksamaa koosnes veel 19. sajandi algul rohkem kui 200 omaette riigist, mida valitsesid iseseisvad kuningad ja hertsogid. Kõik Saksa riigid olid kuni 1806. aastani kuulunud Saksa-Rooma keisririigi koosseisu, sellele oli aga Napoleon lõpu teinud. Teistele kuningatele anti Viini kongressil nende tiitlid tagasi, kuid Austria keiser Rooma keisri tiitlit tagasi ei saanud ning kõiki Saksa riigikesi ei taastatud. Selle asemel moodustati uus ühendus – Saksa Liit, millesse kuulus 41 liikmesriiki. Saksa Liidu eesistujariigiks sai Austria. See põhjustas aga konflikte Preisimaaga, kes ei soovinud teisejärgulise kohaga kuidagi leppida. Järgmistel aastakümnetel suutis just Preisimaa Saksa Liidu majandust ja poliitikat enda kasuks suunata.

  • Ühendus, millesse kuulus enam kui 200 riiki ja mida juhtis Saksa-Rooma keisririik.
  • Ühendus, kuhu kuulus 41 riiki ja mille eesistujariik oli Austria.
  • Ühendus, kuhu kuulus 41 riiki ja mille eesistujariik oli Preisimaa.

Konservatismi sünd

Konservatiivne hoiak tähendab vaenulikkust liialt järskude uuenduste vastu. Loomulikult on seesugune mõtteviis väga vana, kuid uusajal kujunes konservatismist omaette poliitiline õpetus. Sellele panid aluse vihased reaktsioonid valgustuslikule mõistuseusule ja 1789. aastal alguse saanud Prantsuse revolutsioonile. Konservatiivse hoiaku võtsid need ühiskonna­kihid, kes kaitsesid vanu seisuslikke huve ja kartsid kaotada oma eesõigusi. Kõige konservatiivsemad olidki suurmaavaldajatest aadel ja kirik. Konservatiivid rõhutasid põhimõttelist inimeste ebavõrdsust ning vastuvaidlematut vajadust kirikut ja kuningat austada. Viini kongress lähtus oma otsustes täielikult konservatiivsetest põhimõtetest. See hoiak jäi Euroopa poliitikas valdavaks kuni 19. sajandi keskpaigani.

  • kiired ühiskondlikud muudatused
  • alalhoidlikkus
  • traditsioonilised vaated
  • ajalooline järjepidevus

Konservatiivse mõtte rajajad

Konservatismi isaks peetakse 18. sajandi iiri poliitikut Edmund Burke’i, kes sai kuulsaks Prantsuse revolutsiooni kritiseerimisega. Burke rõhutas, et rahva vanu tavasid ja välja­kujunenud poliitilist korda tuleb austada. Ta küsis, kas tõesti võiks keegi „langeda nii räigesse jultumusse, et näeb oma riiki kõigest tüki valge paberina, millele ta võib kritseldada kõike, mis talle ainult pähe tuleb“. Reforme, mis on tõesti õigustatud ja vajalikud, tuleb teha tasapisi seaduslikes raamides.

Hoopis äärmuslikumate vaadetega oli Itaalias tegutsenud katoliiklik riigimees ja filosoof Joseph de Maistre, kes Prantsuse revolutsioonist kirjutades purskas lausa tuld. Ta nimetas kuninga kukutamist ja kiriku eesõiguste kaotamist saatana sepitsetud katastroofiks, millele ei leidu mingit õigustust. Maistre’i kaasmõtlejaid, kes pooldasid revolutsiooni­eelse korra täielikku taastamist, hakatigi seetõttu nimetama reaktsioonilisteks konservatiivideks.

Edmund Burke
Joseph de Maistre

Edmund Burke riigist ja reformidest

Prantslased on osutunud kõige võimekamateks varemete arhitektideks, kes on kunagi elanud. Väga lühikese ajaga on nad lammutanud oma kuningavõimu, kiriku, aadli, õiguse, riigi tulubaasi, sõjaväe, laevastiku, kaubanduse, kunstialad, töönduse...

Kõnest Inglise parlamendis 1790. a.

Vältimaks muutlikkuse ja heitlikkuse pahet, mis on kümme tuhat korda hullem kangekaelsuse ja pimeda eelarvamuse hädadest, olemegi riigi pühaks kuulutanud, et ühelgi hingel ei tuleks pähe vaadata selle puudujääkidele või rikutusele muidu kui vajaliku ettevaatusega; et keegi ei hakkaks arvama, et seda võib reformida õõnestamise teel; et igaüks läheneks riigi vigadele nagu isa haavadele, vagas aukartuses ja murevärinal. See tark eelarvamus õpetab meid õudust tundma, nähes neid oma maa lapsi, kes tormaka rutuga oma elatanud vanema tükkideks raiuvad ja tükid võluri katlasse heidavad, lootes, et too oma mürgiste taimede ja sõgeda loitsimisega isa keha noorendab ja tema elu taastab.

Mõtisklusi Prantsuse revolutsioonist. Tallinn, 2008, lk 146.
  • Kuidas suhtub Edmund Burke riiki? Millega ta riiki võrdleb?
  • Miks taunib Burke revolutsioonilisi muutusi?

Joseph de Maistre timuka tähtsusest

Igasugune suurus, võim ja autoriteedile alistumine tugineb timukal: tema on inimliku kujutlusvõime õudus ja köidik. Võta see arusaamatu tegelane maailmast ära ja samal hetkel asendub kord kaosega, troonid kukuvad ja ühiskond hävib.

Les Soirées de Saint-Pétersbourg, 1. dialoog (1821).
  • Mida pidas de Maistre peamiseks ühiskonda koos hoidvaks jõuks?
  • Kas sa nõustud tema seisukohaga? Põhjenda.

Konservatism poliitikas

Konservatiivid rõhutasid, et inimeste kooselu kord seisab ajaloo jalgadel ega salli järske pöördeid. Ühiskonnas toimuvad muutused ei saa tuleneda altpoolt, lihtrahvalt, vaid ainult ülevalt, sest kõigi seaduste allikas on kuningas. Konservatism nägi ühis­konda rangelt hierarhilisena ning oli väga vaenulik loosungite vastu, mis kuulutasid inimeste vabadust ja võrdsust. Alalhoidlikke seisukohti põhjendati Jumala seatud korraga.

Kuni 19. sajandi keskpaigani taunisid konservatiivid ka konstitutsioonilist riigikorda ning põlastasid rahvuslikku liikumist. 19. sajandi teisel poolel toimus aga konservatiivide leeris suur muutus. Konservatiivne maailmavaade ei seostunud enam ainult monarhi, aadli ja kirikuga, vaid seda hakkas esindama jõukas keskklass. Konservatiivid kaitsesid riigi põhi­seaduslikku korda, nende peamiseks vaenlaseks sai sotsialism, mis taotles kõigi inimeste võrdsust ja õigusi vaestele töölistele.

Töö pildiga

Prantsuse kuninga Charles X kroonimine Reimsi katedraalis 1825. aastal
  • Leia pildilt kuningavõimu sümbolid.
  • Milliseid ühiskonnakihte kroonimispildil kujutatakse?
  • Milliseid ühiskonnakihte maalil ei kujutata?
  • Miks võib väita, et see maal väljendab konservatiivseid vaateid?

Püha Liit

1815. a septembris sõlmisid Vene tsaar Aleksander I, Preisi kuningas Friedrich Wilhelm ja Austria keiser Franz Püha Liidu. Hiljem liitusid sellega teisedki Euroopa riigid. Siin on tähtsamad lõigud lepingu tekstist.

1. Kooskõlas pühakirjaga, mis nõuab, et kõik inimesed oleksid otsekui vennad, jäävad kolm lepingule alla kirjutanud monarhi seotuks tõelise ja lahutamatu vennalikkuse sidemega ning tõotavad kaasmaalastena osutada üksteisele mis tahes olukorras ja kohas igakülgset vennalikku abi; pidades end oma alamate ja sõjavägede isaks, juhivad nad neid samas vennalikkuse vaimus, et kaitsta usku, rahu ja õiglust.

2. [---] Kõik kolm valitsejat on veendunud, et Jumal on läkitanud nad valitsema ühe kristliku perekonna kolme haru [---]

  • Seleta, kuidas allakirjutanud valitsejad oma võimu mõistsid.
  • Mis võis olla Püha Liidu loomise eesmärk?

Klemens von Metternich Euroopa olukorrast

Üks kuulus kirjanik on hiljuti öelnud, et „vaimuinimeste silmis on Euroopa haletsusväärne ja vooruslike inimeste silmis jälestusväärne“. Paremini on raske meie olukorda lühidalt kirjeldada.

Kuningad peavad kaaluma oma püsimajäämise võimalusi lähitulevikus; kired on päästetud valla ja koonduvad kokku, et kummutada kõike, mida ühiskond väärtustab elu alusena; usk, avalik moraal, seadused, tavad, õigused ja kohustused – kõike rünnatakse, muudetakse, kummutatakse või seatakse kahtluse alla. Lai rahvahulk on nende rünnakute ja revolutsioonide vagurad pealt­vaatajad. Üksikud on veetud vooluga kaasa, kuid valdav enamik soovib vaid rahu, mida enam ei leidu. [---] Milline on siis see pahe, mis ähvardab meid korraga ilma jätta tõelise tsivilisatsiooni viljadest just nüüd, kui me neist rõõmu tunda võiksime. Seda võib kirjeldada ühe sõnaga – upsakus; inimvaimu soov kõiki asju kiiresti parandada. Just see viib praegusel ajal nii paljusid eksiteele, et võiks rääkida lausa üldisest mõtteviisist.

Religioon, moraal, seadusandlus, majandus, poliitika, juhtimine – kõik on muutunud lihtsaks ja igaühele kätte­saadavaks. Teadmised tuleksid just kui vaimust, kogemus ei maksa upsaka inimese arvates midagi, usk on talle tühine; ta paneb selle asemele näilise isikliku veendumuse, ja selle veendumuseni jõudmiseks pole tal vaja midagi uurida ega õppida; sest need vahendid näivad liiga labased vaimule, kes usub end olevat piisavalt tugeva, et haarata ainsa pilguga kõiki küsimusi ja fakte. Seadustel pole tema meelest mingit väärtust, sest tema pole osalenud nende väljatöötamises, ja temasugusel mehel pole vaja arvestada piiridega, mille on tõmmanud toored ja rumalad põlvkonnad. Võim asub temas endas; miks peaks ta alistuma millelegi, millest oli kasu vaid valgusest ja teadmistest ilmajäetud inimesele? [---] Moraali ta avalikult ei ründa, sest ilma selleta ei saaks ta olla kindel üheski omaenda olemise silmapilgus; kuid ta tõlgendab selle sisu omamoodi ümber ja lubab kõigil teistel sama­moodi teha, juhul kui teine inimene teda ei tapa ega röövi. [---]

Me näeme, et keskkiht on end pimeda viha ja vaenuga üles keeranud … ja püüab kõigi kättesaadavate vahenditega oma võimujanu rahuldada, võttes endale pähe kuningaid veenda, et nende õigused piirduvad vaid troonil istumisega, samal ajal kui neil endil olevat õigus valitseda ja rünnata kõike seda, mida inimesed on sajandeid pühaks ja väärtuslikuks pidanud [---]

Oleme kindlad selles, et ühiskonda ei saa enam päästa ilma valitsuste tugeva ja kindlakäelise sekkumiseta.

Salajane memorandum Vene tsaar Aleksander I-le, 1820.
  • Kes oli Metternich?
  • Milliseid ohtusid Metternich oma kaasaja Euroopas tajus?
  • Millist ühiskonnakihti pidas Metternich põhisüüdlaseks suurte segaduste tekkimises?
  • Millist väljapääsu olukorrast Metternich nägi?

Mõisted

  • kongress – tähtsaid küsimusi käsitlev suur nõupidamine
  • restauratsioon – vana korra taastamine
  • konservatism – alalhoidlikkus, ajaloolist järjepidevust tähtsustav ja traditsioonilisi vaateid säilitav poliitiline õpetus
  • reaktsiooniline – tagurlik, aegunut kaitsev, vanameelne

Küsimused

  1. Miks kutsuti kokku Viini kongress?
  2. Kes otsustasid pärast Napoleoni purustamist Euroopa tuleviku üle?
  3. Mida Viini kongressil otsustati?
  4. Kuidas loodeti Euroopas edaspidi rahu tagada?
  5. Kirjelda konservatiivide poliitilisi vaateid.
  6. Milliste inimgruppide huve konservatism kõige enam kaitses? Miks?