Eesti turismi­majandus

Siseturismi algusaastad

Eesti alal elavnes kaubandus- ja meresõit 13. sajandist, Hansa Liidu ajast. 19. sajandi alguses rajati suvitus- ja ravi­võimalusi pakkuvaid kuurorte (Kures­saare, Haapsalu, Narva-Jõesuu), millest said sajandi II poolel hinnatud välja­sõidu- ja ravi­kohad Vene aristo­kraatidele, harit­lastele ja kaup­meestele. 1920. aastal loodi Eesti Turistide Ühing ees­märgiga äratada huvi reisimise vastu. Ühingu abiga rajati matka­kodusid (Pühajärve, Vilsandi, Munamäe, Aeg­viidu), telkimis­väljakuid, reisi­büroosid, anti välja reisi­juhte. 1920. aastail oli Eestis valdav sise­turism, enamik välis­turiste tuli Lätist, Soomest, Rootsist, Saksa­maalt. Ka Eestist reisiti peamiselt lähi­riiki­desse. Aastal 1938 võeti vastu turismi korraldamise seadus ja loodi Loodus­hoiu ja Turismi-instituut, mis koos­kõlastas ja reklaamis turismi­asutuste tegevust.

Pärnu kuurordi sünniajaks loetakse aastat 1838. 1930-ndatel saavutas ta kuurortlinnana oma kuulsuse tipu. Rannamõnusid käiakse seal meelsasti nautimas tänapäevalgi.

Kui Euroopas hakkas turism kiiresti arenema pärast Teist maa­ilma­sõda, siis Eestis asendati Nõu­kogude okupat­siooni ajal turismi majandus­likud ees­märgid ideo­loogi­lis­tega. Nõukogude Liidu piires oli reisimine vaba, kuid välis­reisi­deks olid piirid suletud. Aastatel 1965–1990 käis välis­reisidel 350 000 Eesti elanikku (neist 70% sotsialismi­maades ja 20% Soomes). Siia jõudnud välis­maalased liikusid ringi turismi­organisat­siooni Inturist järele­valve all. Välis­turistide peamiseks külastus­paigaks oli Tallinn, teistesse linnadesse lubati vaid eri­programmi ja -lubade alusel.

1990-ndate alguses algas turismi­majanduse kiire areng: piirid avanesid, suurenesid võimalused näha maailma. 1990. aastal loodi Turismi­amet, mis 2001. aastast tegutseb turismi­arengu­keskusena Ette­võtluse Arendamise Siht­asutuse (EAS) juures. Maakonna, linna või valla turismi arendamisel on otsustav roll oma­valitsusel, kes hoolitseb koostöös era­sektoriga ligi­pääsude ja turismi üldise taristu eest. Piir­kond­likud turismi­organisat­sioonid (nt Peipsi­ääre, Setumaa, Võrts­järve ümbrus) seisavad hea oma regiooni turismi arendamise eest, koostatakse ühis­projekte ja arendatakse koos­tööd.

Eesti turismimajanduse alused

Eestis on turismimajanduse aluseks riiklik arengu­kava, milles kavandatakse riigi tutvustamist peamistes lähte­riikides. Muude eesmärkide kõrval soovitakse näha saabuvate turistide arvu suurenemist. Enamasti mõõdetakse seda ööbimiste arvuga majutus­ettevõtetes, kaudsemalt ka muuseumide ja teiste huvi­kohtade külastuste arvuga. Täpset ülevaadet turistide arvust on üsna raske saada, kuna Euroopa Liidu sisepiiril ei tehta vahet, mis eesmärgid saabujal parajasti on.

Siseturistide poolt enim külastatavad kohad Eestis 2016. aasta suvel
Välisturistide poolt enim külastatavad kohad Eestis 2016. aasta suvel

Eesti sisemajanduse koguproduktist (SKP-st) moodustab turism umbes 7%.

Turistide majutuskohtadeks on hotellid, motellid, hostelid, puhke- ja külaliste­majad, puhke­külad ja -laagrid, külalis­korterid, kodu­majutused. Majutus­ette­võtetele ja nende pakutava­tele teenus­tele on kehtestatud kindlad nõuded (nt vee kvaliteet, valgustus, pesemis­võimalused, heakord jne). Turismi­toode peab olema selgelt kirjeldatud, kätte­saadav ja kõrge kvaliteediga. Majutus­ette­võtte ja seal pakutava teeninduse taset näitab majutus­ette­võttele omistatud järk, mille tähiseks on stiliseeritud rukki­lille kujutis.

Majutusettevõtte järku tähistavad märgid

Turismitoodete arendamisel tuleb arvestada ka paik­konna turismi­taluvusega. Kui siht­koht muutub turistidest üle­küllas­tu­nuks, on kohalikele elanikele sellest tekkinud kahjud ja nega­tiivsed mõjud suuremad kui turismist saadav tulu. Eriti aktuaalne on probleem Tallinna vana­linnas.

Säästva turismi ideed kannab endas rahvus­vaheline turismi­ette­võtete öko­märgis Roheline Võti (Green Key), millega tunnusta­takse majutus­ette­võtete kesk­konna­sõbralikku tegevust ja propa­gee­ri­takse säästva majanda­mise põhi­mõtteid. Ökomärgise välja­andmist alustati 1994. aastal Taanis, nüüdseks on sellega liitunud 44 riiki üle maailma. Eestis hakati Rohelist Võtit välja andma 2001. aastal.

Turismiettevõtete ökomärgised

Eestimaa turismitoodete ökoturismi kvaliteedi­märgis EHE (Ehtne ja Huvitav Eesti), mis käivitati 2001. aastal, märgistab ökoturismi põhi­mõtetele vastavaid turismi­tooteid.

Turismimajanduse tulevik on seotud mitmete demo­graafi­liste muutustega: elanikkond vananeb, pensioni­ealised reisivad üha rohkem, tõuseb naiste osakaal elanik­konnas, muutub töö- ja puhke­aja suhe ning koos sellega suureneb ka reisi­huvi. Kui turismi­mahud kasvavad, tuleb rohkem pingutada ka selle majandus­haru ette­võtjatel, pakkumaks veelgi paremat teenindust ning et turismi­tooted jääksid pidevalt köitvateks ja huvi­äratava­teks.

Küsimused

  1. Millised on Eestis kasutatavad turismi­toodete kvaliteedi­märgistused?
  2. Koosta endale veebilehe www.puhkaeestis.ee abil meeldiv reisikava.