Nunnakloostrid

  • Milline ülesanne oli nunnakloostritel keskajal?
  • Mille poolest paistsid silma end kloostriga sidunud naised?

Nunnakloostrite rajamine

Esimesed nunnakloostrid asutati Euroopas mõnevõrra hiljem kui mungakloostrid, s.o 7.–8. sajandil. Üldiselt kujunes enamikul vaimulikel mungaordudel välja oma naisharu, kuid enamasti jäi see meesharuga tihedalt seotuks, sest naistel polnud lubatud vaimulikena tegutseda. Mungad olid nunnade pihiisad, pidasid neile jumalateenistusi ja jutlusi. Nunnakloostri eesotsas oli abtiss.

Nunnaks võis saada juba 14–15-aastaselt. Enne seda teeniti kloostris noviitsina. Kloostrisse astudes tuli anda eluaegse vaesuse ja tsölibaadi vanne ning tõotada kuulekust kloostrireeglitele ja -juhtidele. Kloostrielu oli naisele pere- ja abielu alternatiiv. Siiski ei pruukinud kloostrisse astumine olla alati vabatahtlik, selle otsustasid tütarlapse eest tavaliselt tema vanemad või sugulased. Levinud oli ka see, et lesestunud naised mitte ei abiellunud uuesti, vaid läksid kloostrisse.

Nunnakloostreid oli keskajal Euroopas vähem ning need olid väiksemad ja vaesemad kui mungakloostrid. Eestis tegutses keskajal neli nunnakloostrit: naistsistertslased Lihulas, Tallinnas ja Tartus ning birgitiinid Pirital. Neist enamik oli mõeldud aadlipreilidele. Linnakodanike tütreid võttis vastu üksnes Pirita klooster.

Nunnaks saades pidid naised tooma kloostrile oma kaasavara. See võis olla väiksem kui abiellumise puhul ning just sel põhjusel pandi tütred sageli kloostrisse. Klooster pakkus naistele turvalisust ja kindlustas neile kõik eluks vajaliku. See oli eriti oluline kõrgkihi naistele. Neil peaaegu polnud võimalust iseseisvalt toime tulla, sest seisus ei lubanud tööga elatist teenida. Klooster pakkus isegi mõningast karjäärivõimalust ning andis teatava mõjuvõimu ühiskonnas. Lihtrahva hulgas olid aga nunnakloostrid sageli halva kuulsusega ning tütre kloostrisse saatmist võrreldi lõbumajja panemisega.

Nunnaks pühitsemine
Kloostrisse astudes pidid naised loobuma oma pikkadest juustest. Nad riietati vastava ordu riietesse ja pea kaeti looriga. Loor oli nunna tähtsaim tunnus, see sümboliseeris tema abiellumist Kristusega.
Nunn altarilambiga
Klarisside ordu nunnad jumalateenistusel. Mitte kõik nunnad ei ole hingega asja juures. Leia pildilt sellekohane vihje
  • A
  • B
  • C
Prantsuse kuninganna Kastiilia Blanche’i (loe: blaanš) surm 1252. a. Loe pildilt tähe alt
Kõrgest soost naistel oli kombeks lasta end enne surma nunnaks pühitseda. Sel kombel loodeti parandada oma võimalusi taevariiki pääseda. Pildi vasakul poolel saab kuninganna viimast korda osa armulaua sakramendist (A). Seejärel riietatakse ta nunnaks (B). Pärast surma palvetavad kloostri nunnad tema hinge eest (C) ja kuninganna sängitatakse kloostri kirikusse.

Elu nunnakloostris

Keskajal pakkus klooster naisele eneseteostusvõimalust, mida perekonnale ja lastekasvatamisele orienteeritud ilmalik elu ei võimaldanud. Seepärast leidub selle aja haritud ja ühiskondlikult mõjukate naiste hulgas palju nunni. Klooster oli omamoodi kultuurioaas, kus naistel oli võimalus pühenduda raamatutarkuse, teaduste ja kaunite kunstide teenimisele. Nunnad kirjutasid ümber ja illustreerisid vanu raamatuid ja käsikirju.

Nunnakloostrite juures tegutsesid koolid, kus õppisid nii nunnad kui ka naised, kes ei kavatsenud kloostrisse jääda. Kord oli nunnakloostris küllaltki range. Magati kõvadel õlgmattidel, kloostri eeskirjast mittekinnipidamist karistati karmilt. Kuid kloostris korraldati ka pidusid ja võõrustati külalisi.

  • Millega nunnad kloostris oma päevi sisustasid?
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris
Selline võis välja näha nunnade elu Tallinna Pirita kloostris

Silmapaistvaid naisi nunnakloostreist

Ajalugu tunneb palju intellektuaalselt võimekaid ja ühiskondlikult mõjukaid naisi, kes olid valinud kloostrielu. Üks põnevamaid ja hämmastavamaid isiksusi oli kahtlemata Bingeni Hildegard (1098–1179). Ta oli pärit aadliperekonnast ning astus juba noores eas benediktlaste nunnakloostrisse. Hiljem sai ta selle kloostri abtissiks. Hildegard kirjutas teadustöid väga mitmest valdkonnast: ajaloost, meditsiinist, teoloogiast, loodusteadustest. Peale selle komponeeris ta muusikat ja maalis. Hildegard pidas oma kloostri nunnadele isegi jutlusi. Kuna naistel oli keelatud teha seda kiriku altariruumis, jutlustas ta kiriku õues. Ta oli kirjavahetuses oma aja võimsamate valitsejatega: keiser Friedrich I Barbarossaga ja paavst Eugenius III-ga. Pärast surma kuulutati ta pühakuks.

Teine tähelepanuväärne naine, kes samuti pühakuks kuulutati, oli Siena Katariina (1347–1380). Jõuka värvali tütrele said juba lapsena osaks müstilised nägemused. Katariina astus dominiiklaste ordusse ning pühendus haigete ja vaeste hooldamisele. Ta osales ka poliitikas, näiteks nõudis ta 14. sajandil Prantsusmaale Avignoni ümber asunud paavstide tagasipöördumist Rooma.

Pühakuks kuulutati ka Birgitta Rootsist (1303–1373). Rootsi kõrgaadli hulka kuuluv Birgitta asus pärast oma mehe surma tsistertslaste kloostrisse elama, kuid nunnaks teda ei pühitsetud. Seal pani ta kirja endale osaks saanud taevased ilmutused. See teos võitis suure populaarsuse. Birgitta oli ka tegev poliitikas ning kritiseeris teravalt kirikuelu väärnähtusi. 1370. aastal sai ta paavstilt loa uue vaimuliku ordu rajamiseks. Birgitiinide peaklooster asus Rootsis Vadstenas, üks selle tütarkloostritest rajati ka Eestisse Piritale. Birgitiinide kloostrid olid kaksikkloostrid, kus mungad ja nunnad elasid üksteisest rangelt eraldatuna ühe katuse all.

Siena Katariina
Katariinat peeti pühaks juba tema eluajal. Ametlikult kuulutas paavst ta pühakuks 1461. aastal. 1866. aastal kuulutas paavst ta üheks Rooma kaitsepühakuks. 1939. aastal sai temast koos Assisi Franciscusega Itaalia rahvuspühak.
Bingeni Hildegardist on vändatud 2009. aastal film

Bingeni Hildegardi manitsuskirjad selle maailma vägevatele

Kuule, inimene, kes sa istud paavsti troonil, sa oled jumalapõlgaja, kui sa embad kurja ja ei tõuka seda endast eemale, [---] taludes seda vaikselt nurjatute inimeste juures. Kogu maailm on segadusse sattunud paljude tohutute eksituste tõttu. Oh Rooma, näib, nagu teeksid sa oma viimaseid hingetõmbeid. Sinu jalgadest kaob jõud, sest sa ei armasta õiglust, vaid lükkad selle meeltesegaduses endast eemale.

Kiri paavst Anastasius IV-le

Oh kuningas, sa pead tingimata oma tegudega ettevaatlik olema. Ma nimelt näen sind salapärases nägemuses otsekui last. Ole ettevaatlik, et kõrgeim kuningas sind pikali ei löö.

Kiri keiser Friedrich I-le
  • Mida Hildegard paavstile ette heitis?
  • Mida sa arvad toonist, millega ta paavsti ja keisrit kõnetas?

Begiinid

Begiinide ühingud olid naiste usulised ühingud, mis seisid kloostri ja ilmaliku maailma vahepeal. Begiinid ei andnud kloostritõotust ega kandnud nunnarüüd. Nende eesmärk oli elada vaeselt ja tagasitõmbunult Jumalale meelepärast elu. Nad elatusid käsitööst, näiteks kudusid ja tikkisid. Samuti tegelesid nad haigete ravitsemise ja hooldamisega. Esimesed begiinide majad rajati 12. sajandil Madalmaades. Järgmisel sajandil levis see liikumine üle kogu Euroopa. Riiast on begiinidest teateid juba 13. sajandi lõpust, Tallinnast aga alles 15. sajandi algusest.

Begiinide liikumise levik väljendas naiste iseteadvuse tõusu keskajal. See oli vagade naiste reaktsioon jõukuse kasvule ja selle erilisele väärtustamisele rikastes kaubalinnades. Kirik vaatas begiinidele kohati halva pilguga ja süüdistas neid ketserluses, sh nõidumises, ning ajuti keelas paavst isegi nende tegevuse.

Begiinide maja tänapäeval
Begiinide ühingud eksisteerivad veel tänapäevalgi, näiteks Amsterdamis, Brugges.

Elu begiinide asunduses

Asunduse keskel on kirik ning selle kõrval kalmistu ja hospidal. [---] Naised on ehitanud enda tarvis ka hulga maju ja igal õel on oma aed. [---] Õdede kulul elavad seal ka kaks preestrit. [---] Nad elavad neis majades koos üsnagi kasinates oludes, omamata muud kui isiklikke rõivaid, voodit ja kirstu [asjade hoidmiseks]; nad ei looda välisele toetusele, vaid elavad omaenda käte tööst, pestes villa ja riideid, mida linnaelanikud neile saadavad. Selle eest saavad nad piisavalt raha, nii et oma lihtsa eluviisi juures saavad nad maksta ikkagi kümnist kirikule ja jagada ülejäägi vaestele. [---] Nädala sees tõusevad nad harilikult hommikul vara ja kogunevad kirikusse, istudes igaüks oma kindlal kohal, nii et ükski puudumine ei jää märkamata. Nad osalevad jumalateenistusel ja loevad oma palveid, siis naasevad oma väikestesse majadesse ja veedavad ülejäänud päeva vaikselt töötades. [---] Töö juures palvetavad nad lakkamatult; iga maja määrab kaks sobilikku naist lugema valjult patukahetseja palvet ja teisi tuttavaid psalme, lisaks palvet „Ole tervitatud, Maarja“. [---] Hilja õhtul, pärast päikseloojangut, lähevad nad oma kirikusse palvetama ja mõtisklema, kuni õhtukellad annavad märku voodisse minna. Pühapäeviti ja kirikupühadel pühendavad nad end täielikult Jumala teenimisele, jutlustele, palvetele ja vaimulikele mõtisklustele.

Ettekanne Ghenti begiinide asundusest, 1328
  • Mille poolest erines begiinide eluviis nunnakloostri asukate eluviisist?

Küsimused

  1. Miks tahtsid naised keskajal kloostrisse minna?
  2. Milliseid eneseteostusvõimalusi pakkus klooster naistele?
  3. Milline oli kaasaegsete suhtumine nunnakloostritesse?
  4. Nimeta mõni tuntud naine keskajast, kes kuulus vaimulikku ordusse.
  5. Kes olid begiinid? Millega nad endale elatist teenisid?