Ülesanded

  • Kolmnurga pindala
  • Trapets
  • Graafiku lugemine
  • Juured võrratuses

Kolmnurga pindala

Kolmnurga aluse moodustab lõik [0; 4] ja kolmnurga tipp asub joonel y = x2 + 1. Milline peab olema kolmanda tipu abstsiss, et kolmnurga pindala oleks väiksem kui 10 ruutühikut?

Märkus
Astendaja kirjutamiseks kasuta sümbolit ^.
Piirkond sisesta õigete sulgudega
ja ära kasuta tühikuid.
  • Kolmnurga kõrgus
    h =  ning alus on 
  • Kolmnurga pindala funktsioon S(x) = 
  • x2+1.
  • x2+12.
  • 2x2+1.
  • 4x2+1.
  • Lahendada tuleb võrratus
    S(x)  .

Vastus

Kolmanda tipu abstsiss peab jääma piirkonda .

Joonis 1

Kolmnurga aluse moodustab lõik [–2; 2] ja kolmnurga tipp asub joonel y=x+2. Milline peab olema kolmanda tipu abstsiss, et kolmnurga pindala ei ületaks 8 ruutühikut?

Märkus
Piirkond sisesta õigete sulgudega
ja ära kasuta tühikuid.
  • Kolmnurga alus on .
  • Kolmnurga pindala funktsioon S(x) =
  • x+2.
  • x+22.
  • 2x+2.
  • 4x+2.
  • Lahendada tuleb võrratus
    S(x)  .

Vastus

Kolmanda tipu abstsiss peab jääma piirkonda .

Joonis 2

Milliste punkti C x-koordinaatide puhul ei ületa kolmnurga pindala 7 ruutühikut?

  • Punktide koordinaadid:

A(;) ja B(; ).

  • Kolmnurga alus AB = .
  • Kolmnurga pindala on 7, kui |y|= .
  • Leida tuleb võrratuste

 –2x2 + 3x + 5  –4 ja  

–2x2 + 3x + 5  4 .

Lahendihulga õigsust kontrolli interaktiivse joonise abil.

Vastus

Punkti C x-koordinaat peab jääma piirkonda

 ∪ .

Vastus esita kümnendmurdudena kümnendike täpsusega.
Vihje
Teoreetiliselt on olemas kolmnurk, mille pindala on null.

Joonis 3

Kolmnurka kirjeldab piirkond y>2x-4y<1-0,5x ja kõrgus h = 4.

  • Kolmnurga alus on sirgel 
  • y = 2.
  • y = 4.
  • y = –4.
  • x = –2.
  • x = 6.
  • x = 4.
  • Kolmnurga pindala S = .
  • Kolmnurga tipud:
  • (2; 0)
  • (6; –2)
  • (6; 8)
  • (4; –1)
  • (4; 4)
  • (–2; 2)
  • (–2; –8)
  • (–4; 3)
  • (–4; –12)

Joonis 4

Trapets

1. Leia trapetsi tippude koordinaadid, kui kõrgus h = 5.

A()

B()

C()

D()

2. Kui h = 5, siis trapetsi pindala
S = .

3. Kui h = 3 ja AB > CD,
siis S = .

4. Kui h > 3 ja AB < CD, siis alus
CD  2 ja pindala
S  +.

Joonis 5

Millise teetammi kõrguse korral jääb pinnase maht 10 m kohta alla 350 m3?

Trapetsi kõrgus

  • Avalda trapetsi lühem alus a teetammi kõrguse h  kaudu.

a

  • Arvestades tingimustega
     a  6, saame et 

 ≤ h ≤ .

Teetammi ruumala

  • 350 m3 on sellise  ruumala V, mille põhitahk on .
  • Ruumala V kõrguse h kaudu
  • 10h2 + 240h
  • 240h – 10h2
  • 20h2 + 240h
  • 240h – 20h2
  • 10h2 + 120h
  • 120h – 10h2
  • 20h2 + 120h
  • 120h – 20h2

  • Võrratuse V  350 lahendid:

h <  m või h >  m.

Vastus

Teetammi kõrgus peab jääma lõiku

[] meetrit.

Joonis 6

Graafikud

  • Parabooli võrrand

y1 = x2 

  • Sirge võrrand

y2 = 

Lahenda võrratusesüsteemy1 0y2  0 graafiliselt või algebraliselt.

  • (–∞; –1)
  • (–1; 2)
  • (–1; 3)
  • (2; ∞)
  • (3; ∞)
  • (–1; ∞)
  1. Parabool

L1 =  ∪ 

  1. Sirge

L2 = 

Vastus

L1 ∩ L2 = 

Parabool ja sirge 1

  • Parabooli võrrand

y1 = –x2 

  • Sirge võrrand

y2 = 

Lahenda võrratusesüsteemy1 0y2  0 graafiliselt või algebraliselt.

  • (–∞; –2)
  • (–2; 2)
  • (–2; 1)
  • (–2; ∞)
  • (2; ∞)
  • (1; ∞)
  1. Parabool

L1 = 

  1. Sirge

L2 = 

Vastus

L1 ∩ L2 = 

Parabool ja sirge 2

Lohista valem õigele graafikule ja leia lahendihulgad.

  • y = x + 2
  • y = x
  • y = 2x
  • y = 2x–1
  • y = –2x–1
  • (–∞; 0)
  • (–∞; –1)
  • (–1; 0)
  • (–1; 1)
  • (0; 1)
  • (0; ∞)
  • (1; ∞)
  1. Hüperbool
    L1 =  
  2. Sirge
    L2 = 

Vastus

L = L1 ∩ L2 =  

Lohista valem õigele graafikule ja leia lahendihulgad.

  • y = x + 4
  • y = –x + 1
  • y = –0,5x + 4
  • y = –0,5x + 1
  • y = –x + 4
  • (–∞; 0)
  • (–∞; 2)
  • (–∞; 4)
  • (0; 2)
  • (0; 4)
  • (4; ∞)
  • (2; ∞)
  1. Lilla sirge
    L1 =  
  2. Punane sirge
    L2 = 

Vastus

L = L1 ∩ L2 =  

Juured võrratuses

Näide

Lahendame võrratuse xx-20.

Lahendus

  1. Avaldise x-2  väärtuse saab arvutada vaid juhul, kui

x – 2 ≥ 0 ehk x ≥ 2.

  1. Tegur x-2  on alati mittenegatiivne.
  2. Korrutis peab olema mittenegatiivne, seega esimene tegur

x ≥ 0.

  1. Leiame tingimuste x ≥ 2 ja x ≥ 0 ühisosa, mis ongi antud võrratuse lahendihulk.

Vastus

Võrratuse lahendihulk L = [2; ∞).

Märkus
Kopeeri lõpmatuse märk siit ∞
või kasuta lühendit inf (-inf).

1-x3-6x0

  1. Avaldise 3-6x väärtust saab arvutada,
    kui x .
  2. Ruutjuure 3-6x väärtus on alati
     .
  3. Koosta ja lahenda võrratus  1 – x  0,
    siis x .
  4. Leia punktis 1) ja 3) leitud lahendihulga
     , mis ongi võrratuse lahendihulk.

Vastus

L 

1-x3-6x0

  1. Avaldise 3-6x väärtust saab arvutada,
    kui x .
  2. Ruutjuure 3-6x väärtus on alati
     .
  3. Koosta ja lahenda võrratus  1 – x  0,
    siis x .
  4. Punktis 1) ja 3) leitud lahendihulgal
     .

Vastus

L = 

Ranged võrratused

2x-5x2-4<0

  • Lahendada tuleb kahest võrratusest koosnev süsteem.

1) x2 – 4  0 

L1 = 

2) 2x – 5  0

L2 = 

Vastus

L

  • (–∞; –2)
  • (–∞; 2,5)
  • (–∞; -2,5)
  • (–2; 2)
  • (2; 2,5)
  • (2; ∞)
  • (–2; ∞)
  • (2,5; ∞)
Märkus
Piirkond kirjuta sulgude abil,
ära sisesta tühikuid.

x-x2x2-4x+4>0

  • Lahendada tuleb kahest võrratusest koosnev süsteem.

1) x2  – 4x + 4  0 

L1 = 

2) xx2  0

L2 = 

Vastus

L

Märkus
Piirkond kirjuta sulgude abil,
ära sisesta tühikuid.

x2+3x-1016-x2<0

  • Lahendada tuleb kahest võrratusest koosnev süsteem.

1) x2  + 3x – 10  0 

L1 = 

2) 16 – x2  0

L2 = 

Vastus

L