LISA. Kolmekümneaastane sõda

Sõja algus

Kolmekümneaastane sõda oli üks pikemaid ja laastavamaid sõdu Euroopa ajaloos. See sai alguse Böömimaal, mis traditsiooniliselt kuulus Habsburgide soost keisri valduste hulka. Böömi protestantlikud seisused polnud nõus vastureformatsiooniga ning hakkasid Habsburgide vastu mässama.

Ülestõusnud kuulutasid keiser Ferdinand II Böömi kuninga troonilt tagandatuks ja valisid uueks kuningaks Pfalzi protestandist kuurvürsti Friedrichi. Keisri ja Katoliikliku Liiga väed purustasid Protestantliku Uniooni armee ja surusid üles­tõusu maha. Keiser andis karistuseks protestantide maad katoliiklastele ning püüdis protestantismi Böömimaalt välja juurida. Keisri liitlane Hispaania vallutas Pfalzi ja kuurvürst Friedrich jäi kõigist oma maadest ilma.

Parun Kõrgeltkukkuja
23. mail 1618 viskasid böömi aadlikud kaks keisri nõunikku ja nende sekretäri Praha lossi ülemise korruse aknast välja. Kõik kolm jäid pärast 21-meetrist kukkumist ellu. Katoliiklaste arvates päästsid neid neitsi Maarja saadetud inglid, aga protestantlik propaganda omistas ellujäämise hoopis akna all olnud sõnniku­hunnikule. Keiser tõstis sekretäri aadliseisusse, andes talle nimeks „Baron von Hohenfall“.

Kaasaegne ajalookirjutus 30-aastasest sõjast

1618. aastal ilmus taevasse suur ja hirmuäratav komeet, mis oli Jumala hoiatuseks meile patuse elu eest, ja igakülgselt väljateenitud karistuseks, see komeet oli näha kevadest sügiseni. Mida see tähendas ja mis sellele järgnes, saime me kuumade pisaratega tunnistada ja ise läbi elada. ... 1619. aastal sai Ferdinand II Rooma keisriks ja tema ajal algas suur jälitamine, sõda ja ristiinimeste vere valamine, millest on palju näiteid. Esiti hakkas suur sõda Böömimaal pihta, mille ta alistas ja oma usule allutas, seejärel Mecklenburg, Friisimaa, Brandenburg, Pommer, Austria, Määrimaa, tõepoolest peaaegu kogu Saksamaa, mida ma kõike ei jõua valgustada ja kirjeldada.

  • Kas teksti autor on katoliiklane või protestant? Mille põhjal otsustad?

Sõda levib

Katoliiklaste võidukäik tekitas ärevust teistes protestantlikes maades. 1625. aastal sekkus oma Saksamaa usukaaslaste kaitseks Taani kuningas, keda rahaliselt toetasid Inglismaa ja Holland. Üritus lõppes katastroofiga. Keiser ajas taanlased välja ja haaras kogu Põhja-Saksamaa oma kontrolli alla. 1629.  aastal hakati seal katoliiklust sunniviisiliselt taaskehtestama.

Nüüd muutusid järjest murelikumaks protestantlikud rootslased, sest jõuline vastureformatsioon ja keisri tungimine Läänemere äärde ohustas ka Rootsi julgeolekut. Kuningas Gustav Adolfil õnnestus sõlmida rahu oma senise põhivaenlase Poolaga ning 1630. aastal tungis ta Saksamaale. Rootslased kuulutasid, et nemad on protestantismi päästjad, ning kutsusid Saksamaa protestantlikke vürste endiga ühinema. Prantsusmaa rahalisel toel löödi katoliiklasi mitmes suures lahingus ja tungiti Lõuna-Saksamaale. Kuningas ise küll hukkus 1632. aastal Lützeni lahingus, ent tema sekkumine tõi sõtta murrangu.

Sõda muutus veelgi rahvusvahelisemaks, kui 1635. aastal kuulutas Prantsusmaa sõja Hispaaniale. Saksamaal valitses nüüd tõeline kaos. Kummagi poole sõjaväed liikusid risti-rästi mööda Saksamaad, tuues kaasa hävingut. Ent kumbki ei saavutanud otsustavat edu, sõjaõnn kaldus kord ühele, kord teisele poolele.

Prantsusmaa huvid

Praeguses olukorras olgu meie peamine eesmärk püüda sõda Saksa­maal ja Hollandis raha abil jätkata, ilma et Prantsusmaa peaks selles avalikult osalema. Aga kui on selgelt tunda, et sõjaväsimuse tõttu on alust karta rahulepingu sõlmimist, peaksime kaaluma, kas Prantsusmaa ei võiks liidus Saksa ja Hollandi protestantidega Habsburgide vastu avalikult välja astuda alljärgnevatel tingimustel: protestantidele peab jääma õigus oma usu juurde jääda kõigis paigus, kus see oli ka enne sõda. Vastutasuks peab Prantsusmaa saama kõik selle, mida protestandid on siin­pool Reini jõge omanud, nimelt Mainzi, Pfalzi ja Elsassi piirkonna.

Prantsuse riigimehe kardinal Richelieu kirjast 1633. a.

Sõjaõuduste kirjeldus 1638. aastast

Kord läksid rootslased üle Reini ja ajasid keisri omad välja, siis jälle ajasid keisri omad rootslased välja. Niiviisi rüüstati kogu maa Reini ja Maini jõe vahel ja ükski inimene ei tohtinud sõduritele silma jääda, sest siis aeti teda taga nagu metslooma. Kui ta kätte saadi, piinati teda armutult, et ta reedaks, kuhu on peidetud raha, lehmad ja hobused, seoti ta alasti kuuma ahju külge või valati talle vett ja virtsa kurku ja trambiti siis jalgadega ta punnis kõhul...

Kuna maal polnud enam üldse toidu­aineid, jätsid elanikud külad maha. Paljud peitsid end metsa või koobastesse, aga sõdurid leidsid nad koertega üles.
... Sõjaõudustele lisaks saatis Jumal aeg-ajalt meile katku kallale. 1635. aasta algul surid inimesed nii kiiresti ja massiliselt, et neid ei jõutud mattagi. Mõnikord lamasid haiged surnutega samas voodis. Bieberaus oli enne 300 hinge, aga pärast katku jäi vaid 25 inimest järele.

Sõdurid rüüstavad küla (S. Vrancx, 1630)
  • 1618. aastal
  • 1643. aastal
  • 1648. aastal

Rahu sõlmimine

1643. aastal algasid Vestfaali linnades Münsteris ja Osnabrückis rahuläbirääkimised, ent samal ajal püüti ka lahinguväljal oma positsioone parandada. Alles 1648. aastal õnnestus rahu­lepingutele alla kirjutada. Vestfaali rahu tingimuste järgi tunnustas keiser vürstide ja vabalinnade õigusi ja loobus vastu­reformatsiooni kavast. Taastati sõjaeelsed usulised piirid. Hispaania tunnustas Madalmaade iseseisvust. Sõjast väljus kõige suurema võitjana Rootsi, kes sai kompensatsiooniks sõjakulutuste eest uusi maid Põhja-Saksamaal. Rootsi ja Prantsusmaa said õiguse kontrollida rahulepingu tingimuste täitmist keisririigis.

Vestfaali rahu tervitati kõikjal Saksamaal rõõmupidustustega, sest see tähistas terve inimpõlve pikkuse verevalamise lõppu. Rahu­leping oli Saksamaa ajaloos oluliseks tähiseks ka seetõttu, et see reguleeris pikaks ajaks keisri ja vürstiriikide omavahelised suhted ning lõi aluse katoliiklaste, protestantide ja kalvinistide koos­eksisteerimiseks ja ühistes huvides tegutsemiseks.

Sõja tagajärjed

Räägitakse, et see õudne sõda olevat möödas. Aga kuskil pole veel rahu tunda. Kõikjal on kadedus ja viha – sõda on meid selliseks õpetanud. Vanainimesed on jumalateotustega vanaks saanud – kuidas nad saavad sellest enne surma vabaneda? Külas on veel vaid paar maja püsti. Inimesed elavad nagu loomad, söövad puukoort ja heina. Keegi ei saa aru, kuidas see sai meiega juhtuda. Paljud ütlevad, et nüüd on kindel, et Jumalat pole olemas. Meie aga usume, et Jumal ei ole meid maha jätnud. Praegu peame kõik kokku hoidma ja käed külge panema.

Sissekanne perekonnapiiblist 1647. a.
Sõja kulg
  • 1618. aastal
  • 1643. aastal
  • 1648. aastal

Küsimused

  1. Too välja 30-aastase sõja ajendid ja põhjused.
  2. Too näiteid selle kohta, kuidas riikide eesmärgid sõja jooksul muutusid.
  3. Kas 30-aastane sõda oli ususõda? Põhjenda oma arvamust.
  4. Millised hädad ja õnnetused inimesi sõja tõttu tabasid?
  5. Võrdle kirjeldatud sündmusi ja olukordi tänapäevaste sõdadega. Mida erinevat ja mida sarnast märkad?