Religioon, kirik, haridus

  • Miks Rootsi riik luteri usku edendas?
  • Millised olid Eesti inimeste võimalused haridust saada?

Religiooni ja kiriku tähtsus

Rootsi kasvas 17. sajandil suurriigiks, mis hõlmas paljusid Läänemere-äärseid maid. Neil maadel oli oma ajalugu ja õigus­kultuur ning neis räägiti eri keeli (rootsi, soome, saksa, eesti, läti jt). Mis sidus Rootsi suurriigi ühtseks tervikuks? Tähtsaim ühtsuse alus oli muidugi allumine Rootsi kuningale, ent Rootsi riiki ühendas ka luteri usk, mis kehtis ühtviisi nii emamaal kui ka kõigis provintsides. Rootsi riik ei lubanud kellelgi kõrvale kalduda ametlikult heakskiidetud õpetusest, ammugi mitte viljeleda katoliiklust või teisi nn vääruske.

Valitsejad pidasid oma kohuseks tagada, et luterlik jumalasõna jõuaks kõigi alamateni. Maiste toimetuste juures ei tohtinud keegi unustada kõige olulisemat – hingeõnnistust. Kirikuõpetajate ehk pastorite tööks oli inimeste eest palvetada ja manitseda neid mitte pattu tegema, et pärast surma paradiisi, mitte põrgusse jõuda. Samuti oli vaja hoolitseda selle eest, et kõik inimesed saaksid ristitud, leeritatud, laulatatud ning lõpuks maha maetud. Pastorite lisaülesandeks oli alamatele uutest seadustest ja korraldustest teada anda.

Kõige selle jaoks oli tarvis kogu maad katvat kirikute võrku. Maa oli jaotatud kihelkondadeks, mille keskel asus kihekonnakirik. Kiriku­õpetajal võis olla abiks köster. Pastor elas pastoraadis, mille juurde kuulus maatükk. Igal pühapäeval ning kiriklikel pühadel peeti jumala­teenistusi, kus oli kohustuslik osaleda: inimesed pidid ühe päeva nädalas pühendama Jumalale. Hõredalt asustatud piirkondades jäi lähim kirik paljudest taludest siiski nii kaugele, et näiteks teede­lagunemis­ajal polnud võimalik jumala­teenistusele minna. Vahel tuli ametivõimudel aadlikke manitseda, et nad laupäeva õhtu ja pühapäeva ikka teotööst vabaks annaksid, et talupojad jaksaksid kirikusse tulla ja seal magama ei jääks. Talupojad oma praktilise meelega siiski tervet päeva Jumalale ei kulutanud, vaid ühendasid kirikus käimise muude tarviliste toimetustega, näiteks laadal kauplemisega.

Esimese eestikeelse piibli tiitelleht (1739. a)
17. sajandi lõpuks teenisid enamikku kogudusi siinmail sündinud baltisakslased, kes oskasid üsna hästi eesti keelt. Just pastorid hakkasid arendama eesti kirjakeelt ning tõlkima vaimulikke tekste eesti keelde. Riik toetas tõlketööd, et jumalasõna jõuaks paremini talurahvani. Kõige suurem ettevõtmine oli piibli tõlkimine eesti keelde. Eestis kujunes tollal välja kaks kirjakeelt, sest Põhja-Eesti ja Lõuna-Eesti murded olid üsna erinevad. 1686. aastal trükiti Riias lõunaeestikeelne Uus Testament. Põhjaeestikeelne Uus Testament ilmus 1715. aastal ning piibel tervikuna (Vana ja Uus Testament) 1739. aastal. Eesti kirjakeele aluseks sai põhjaeesti keel.
Lehekülg esimesest eestikeelsest piiblist
Halliste kirik ja pastoraat (J. Chr. Brotze, 1800. a)
Maakogudusi oli Eesti alal kokku 99. Maal pidid pastorid teenistusi pidama esmalt eesti keeles ja siis kohaliku härrasrahva jaoks saksa keeles. Eesti linnades olid saksa kogudused, Tallinnas ka rootsi ja eesti kogudus.

Kirikuelu korraldamine Eestis

Kui Rootsi riik hakkas pärast suuri sõdu kirikuelule rohkem tähelepanu pöörama, selgus, et olukord on väga kehv. Paljud kirikuhooned olid varemetes või katuseta. Saksamaalt või Soomest tulnud pastorid ei osanud kohalikku keelt, mistõttu talurahvas ei saanud jutlusest aru. Mõnes koguduses polnud üldse õpetajat. Eriti tegi riigivõimudele muret olukord Liivimaal, mis oli Poola ajal tagasi katoliiklusesse pööratud.

Rootsi riik rakendas mitmesuguseid abinõusid olukorra parandamiseks. Aadlilt nõuti kirikute rahalist toetamist. Hakati kontrollima pastorite ametioskusi. 1686. aastal kehtestati kogu Rootsi riigis uus kirikuseadus, mis jõustus ka Eesti- ja Liivimaal. Selle seaduse kohaselt hakkas pastoreid ametisse nimetama riigi­võim. Samuti hakati kõikjal pidama kirikuraamatuid, kuhu märgiti sünnid, ristimised, laulatused ja surmad. Kirikuraamatud on oluline allikas perekonnaloo uurimisel.

Ratasrist Kawate Tõnise ja tema lähikondsete matusekohal Keila kirikuaias 1656. aastast
Rootsi ajast on säilinud arvukalt paekivist rõngasriste, see kinnitab kristlike väärtushinnangute omaksvõttu vähemalt jõukamate talupoegade seas. Viimaste hulgas leidus selliseidki, kes maeti kõrge tasu eest kirikusse või kes tegid kirikule silmapaistvaid annetusi (näiteks suured kroonlühtrid Jõelähtme ja Keila kirikus).

Eestlaste usust

A.

Nad ei tea midagi Jumalast ega jumalasõnast ega jumalausust ega palvetest. Nende pimedusest, eba­usust, ebajumalate kummardamisest ja nõidusest on mitmeid näiteid. Suurem osa neist pole midagi muud kui paganad selle sõna tõsises tähenduses, kes ei tea Kristusest midagi muud, kui et nad on ristitud.

Pastor Johann Gustlaff eestlaste usust 1644. aastal.

Eestlaste usust

B.

Mis nende usku ja jumalateenistusse puutub, siis on nende esivanemad, nagu eespool märgitud, nelisada aastat tagasi ristiusku pööratud, on praegu koos saksa soost liivi­maalastega ustavad Augsburgi usu­tunnistusele [luteri usule]. Linnades ja külades on neil oma kirikud ja pastorid, kes neile jumalasõna nende mittesaksa keeles kuulutavad ja sakramente ulatavad. Aga mõnes kohas maal on nad meie ajal selle pruugi poolest üpris unarusse jäetud, kusjuures tööd sageli eelistatakse jumalateenistusele. Mistõttu nad elavad suures teadmatuses ning paljude juures pole tunda mitte niivõrd kristlikku indu õige jumala­kartlikkuse järele, kui paganluse ja ebajumalakummardamise küljes rippuvat südant. Sest nad valivad mitmesugustes kohtades, eriti küngastel, välja teatavad puud, mille nad kuni ladvani okstest laasivad, punaste paeltega ümber mähivad ja nende all oma ebausklikke soove ja palveid esitavad, mis ainult nende ja nende omaste ajaliku heaolu säilitamist ja suurendamist teenib.

Adam Olearius, Uus Pärsia reisikiri, 1651.

LISA. Vennastekogudused

1730. aastatel jõudis Eestisse Saksamaalt pärit usu uuendamise liikumine, mida nimetati hernhuutluseks. Hernhuutlased rõhutasid kõigi kristlaste vendlust, tõeliselt vagasid eluviise, südameheadust ning pühendumist Jumala teenimisele. Hernhuutlikud vennastekogudused rajasid ametlikust kirikust sõltumatuid palvemaju, kus koguduse liikmete seast valitud jutlustajad teenistusi pidasid. Luterlikule kirikule selline isetegevus ei meeldinud ning 1743. aastal vennastekogudused keelati. Paljud kogudused jätkasid tegevust salaja. 19. sajandil keeld tühistati ning hernhuutlus elas läbi uue õitsengu. On öeldud, et ristiusk jõudis eesti rahva südametesse just tänu hernhuutlusele.

  • Miks ametlikule kirikule hernhuutlik liikumine ei meeldinud?

Hernuutlased Saaremaal

Kõige hoogsam oli liikumine Saaremaal, kus hernhuutlaste keskuseks kujunes Upa küla Kuressaare lähedal. Upa Jürgeni, tema naise Triinu ning kohaliku prohveti kuulsuse omandanud Tulesalu Krõõda jutlused ning palvetunnid said erakordselt populaarseks. Peagi polnud enam ruumi, kuhu kõik huvilised mahtunuks, ning kogunemisi hakati pidama küla karjamaal. Kohale ilmusid ka mõned ümbruskonna mõisnikud ja Kuressaare linnasaksad. Upa prohveti kivil pidas jutlust koguni Saaremaa superintendent Eberhard Gutsleff. Varsti polnud Saaremaal enam küla, kus hernhuutlus poleks oma mõju avaldanud. Torupillid, viiulid ja kandled põletatakse või müüakse maha (kui veel ostjaid leidub), naised loobuvad ehete ja kirevate rahvariiete kandmisest. Mõisavalitsejad kurdavad, et kõrtsid on jäänud tühjaks. Isegi pulmad ja ristsed, mis varemalt kiriku­õpetajate sõnul olnud suured õgimis- ja joomapeod, möödusid nüüd vaiksete palvete ja kirikulaulude saatel. Tõdeti, et rahvas on mõisapõllul õige virgaks ja usinaks muutunud. Hoolsalt käidi ka kirikus ja armulaual.

Mati Laur, Eesti ajalugu varasel uusajal. Tallinn 1999.
  • Kuidas mõjutas hernhuutlus rahva elukombeid?

Rahvaharidus

Lutheri õpetus nägi ette, et iga inimene peab suutma ise jumala­sõna lugeda, kuid Eestis olid Rootsi aja algul vaid saksakeelsed linnakoolid, kuhu pärisoristel talupoegadel polnud asja. Kihel­konnakiriku juures õpetas köster talulastele natuke katekismust ja palveid, aga peaaegu mitte keegi ei õppinud lugema ega kirjutama. 17. sajandi teisel poolel hakkas Rootsi riik tegelema rahvahariduse edendamisega. Kõigepealt oli vaja välja õpetada eesti keelt oskavad koolmeistrid. Selleks asutati 1684. aastal Tartu lähedale õpetajate seminar, mida asus juhtima pastori poeg Bengt Gottfried Forselius. Forseliuse seminaris sai haridust umbes 150 talupoissi, kes hakkasid õpetama vast rajatud talurahvakoolides. Valitsus andis korralduse, et iga kiriku juurde tuleb ehitada talu­rahvakool ja et aadel peab ehitust toetama ning õpetajale maatüki eraldama.

Igal pool siiski kooli loomiseni ei jõutud ning Põhjasõda lõpetas ka paljude juba asutatud koolide tegevuse. 1730. aastatel hakkasid Balti provintside kirikuvõimud taas rahvaharidust arendama. 1780. aastaks oli Eestis kokku juba 550 talurahvakooli. Kooliaasta kestis mardi­päevast lihavõteteni. Enamasti käisid lapsed koolis mõne talve, kuni said selgeks lugemise ja katekismuse. On arvestatud, et ligikaudu pool kuni kaks kolmandikku talurahvast oskas 18. sajandi lõpuks lugeda, kuid kirjutamisoskus oli veel väga haruldane.

Kaheksanda käsu seletus 1694. a ilmunud põhjaeesti­keelses katekismuses

LISA. Forseliuse õpilased Rootsi kuninga juures

1686. aastal sõitis Forselius koos kahe oma kõige andekama õpilase Ignatsi Jaagu ja Pakri Hansu Jüriga Stockholmi. Tema eesmärgiks oli näidata kuningale, et isegi pärisorjade harimine on tulemuslik ja vajalik. Forselius sai ka võimaluse rääkida kuningale kooliasjade halvast seisukorrast Eestimaal. Reisi tulemusel andis kuningas korralduse asutada Eesti­maale uusi talurahvakoole ning eraldada osa krooni kätte läinud mõisate tuludest kooliõpetajate palkadeks. Forselius käis uuesti kuninga juures 1688. aastal ja hukkus tagasiteel laevaõnnetuses.

Ignatsi Jaagust sai Tartumaal Kambjas koolmeister ja köster. 1734. aastal hakkas Palupera mõisaproua teda kui kunagist pärisorja tagasi nõudma. Jaagu kaitseks astus välja Kambja kirikuõpetaja, kes meenutas kunagist Rootsi reisi: „Tolle­aegne mittesaksa noorte õpetaja, Werseliuse nimeline, on anno 1686 minu köstri koos veel ühe teise poisi, Pakri Hanso poja Jürriga, enesega Rootsi kaasa võtnud, neid mõlemaid auväärseks esitlenud Tema Kuninglikule Majesteedile, hiilgava mälestusega Carolus XI-le, pärast seda kui nad eelnevalt [olid] pidanud mitmete kõrgete ministrite ees oma lugemis- ja laulmisoskust näitama; misjärel siis Tema Majesteet andis oma kõrge rahulolu kinnituseks kummalegi poisile oma käega ühe tukati.“

1.

2.

Ülikooliharidus

Liivimaal ei olnud keskajal oma ülikooli ning siinsed saksa noor­mehed käisid õppimas peamiselt Saksamaal. Poola ajal asutati Tartusse katoliiklik gümnaasium, aga selle tegevus lõppes 1625. aastal, kui linn läks Rootsi riigi kätte. Rootsi võimud pidasid vajalikuks ka uutesse provintsidesse ülikool rajada, sest riik vajas õpetatud pastoreid, riigiametnikke, juriste ja arste. Asukohaks valiti Tartu, sest see paiknes enam-vähem Balti provintside keskel. Ülikoolide jaoks peetigi sobivamaks väikelinnakeskkonda – ka Rootsi tolle aja ainus ülikool asus pealinnast Stockholmist eemal Uppsalas. Tartus tegutses tollal ka Liivimaa provintsi­valitsus eesotsas kuningas Gustav Adolfi endise õpetaja Johan Skyttega. Skytte oligi ülikooli rajamise eestvõitleja ja tegelik organisaator.

Enne ülikooli pidid olema aga koolid, mis annaks ülikooli astumiseks vajaliku eelhariduse. Selleks loodi 1630. Tartusse ja 1631. aastal Tallinna akadeemiline gümnaasium, kus õpiti ladina keeles teoloogiat, loogikat, ajalugu ja teisi aineid. 1632. aastal jõuti viimaks ülikoolini. Tartusse tuli õppima nii baltisakslasi kui ka rootslasi ja soomlasi. Johan Skytte kuulutas, et ülikool on avatud ka talupoegadele, ent see jäi vaid loosungiks: pärisorjadel polnud võimalik oma lapsi isegi linnakooli, ammugi mitte gümnaasiumisse või ülikooli saata.

Nagu Euroopas tavaks, oli ülikoolis neli teaduskonda ning õppe­keeleks ladina keel. Algul õppisid kõik mitu aastat filosoofia­teaduskonnas nn vabu kunste: filosoofiat, poliitikat, ladina ja kreeka keelt ning ajalugu. Seejärel sai valida, kas jätkata õpinguid teoloogia, õigusteaduse või meditsiini vallas. Lisaks olid ülikooli palgal vehklemismeister ning tantsu- ja muusikaõpetaja.

Academia Gustaviana pitser Pärnus tegutsemise perioodil 1699–1710
Ülikooli töö ei sujunud siiski nii ladusalt, kui loodeti. Sageli juhtus, et mõne aine õppejõudu polnud kuskilt võtta või et Rootsist palgatud professor ei jõudnudki Tartusse. 1656. a pandi ülikool Tartus sõja tõttu päris kinni ja avati uuesti alles 1690. Aastal 1699 koliti õppe­asutus Pärnusse, kust sai Rootsiga paremini ühendust pidada. Rootsi-aegne ülikool lõpetas tegevuse 1710. aastal, kui Pärnu alistus Vene vägedele. Pärast seda polnud ligi sada aastat Venemaa Balti provintsides ainsatki ülikooli, mistõttu kõrgharidust käidi jälle omandamas Saksamaal, Hollandis ja mujal. Alles 1802. aastal avati Tartus taas saksakeelne keiserlik ülikool.
Tartu ülikooli esialgse hoone kavand
Johan Skytte

Tartu ülikooli asutamisürik

[‑‑‑] Kuna aga meie peame oma osaks Kuninglikku armulikkust päevast päeva suurendada, siis pidasime kohaseks eelnimetatud Isanda Johannes Skytte alandlikul palvel sellesse meie Dorpati linna nimetada, rajada ja püstitada Akadeemia ehk Universiteet, kus kosuks üldine stuudium igas lubatud fakulteedis, nimelt Teoloogia, Jurisprudentsi, Meditsiini ja vabade kunstide fakulteedis, ning kus kohalolijate toel teeme ja korraldame ta kestmise igaveseks ajaks ja et seal hakkaks olema õpetuste värskendav allikas, mille küllusest saaksid ammutada kõik, kes ihkavad osa saada teaduse aupaistest. [‑‑‑]

Gustav II Adolf, 30. juuni 1632, Nürnbergi lähedal sõjalaagris.

Tartu Ülikooli avaaktus 15. oktoobril 1632

Aktus avati hea muusikaga. Ja see lõppenud, pöördus härra kindralkuberner [Johan Skytte] koosolijate poole kauni ladinakeelse kõnega, mis umbes järgmiselt käis: See, milleni see meie aja au ja uhkus on jõudnud ligi kahe­aastase gümnaasiumi asutamisega, et kaotada barbaarset toorust ja kõntsa, näitab silmanähtavalt, millisel määral see õnnelikult edeneb; seda näitab doktorite, magistrite ja professorite arv kui ka üliõpilaste hulk... Tema Kuninglik Majesteet tahtis siin asutada senise gümnaasiumi, et selle kaudu kõhn ja puudulik õpetus saaks tublimaks ja vabad kunstid küpsemaks. Ja et sellest midagi ei puuduks, muudeti ta hiljemini akadeemiaks ehk ülikooliks. [‑‑‑] Sellest kõrgest heateost ei pea mitte ainult aadel ja kodanikud kasu saama, vaid seda peavad võima kasutada ka vaesed talupojad, kellel seni täiesti keelatud oli midagi õppida, et ühes nende kehaga saada ka nende vaimu omanduseks ja teha nad pärisorjeks. Nüüd aga oleks iseäranis suur heategu, kui ka need alamast seisusest inimesed, kellel puudus on ihutoidust, siiski võiksid omandada vaimuvara (mis on mugavaks vahendiks teisi varasid saavutada). [‑‑‑] Annaks Jumal, et rüütelkond sellest aru saaks ja selle järgi toimetaks, siis tuleks suure hävituse järel uus ülesehitamine, barbaarse metsikuse järel uus armas vooruse valgus ja needmise järel tõuseks Jumala õnnistus sagedasti selle provintsi peale...

Professor Friedrich Menius.

1.

2.

  • Johan Skytte
  • Gustav II Adolf
  • Gottfried Forselius
  • Pärnus
  • Hollandis
  • Saksamaal
  • Tallinnas

Mõisted

  • pastor – hingekarjane, luteri koguduse vaimulik
  • pastoraat – kirikuõpetaja eluase, kirikumõis
  • köster – kirikuõpetaja abiline
  • katekismus – lühike usuõpetuse käsiraamat
  • vennastekogudused – 18. sajandil Eestisse jõudnud usuline äratusliikumine, mida iseloomustasid patust pöördumise rõhutamine, tundeline vagadus ja vaimulik lihtsus

Küsimused

  1. Iseloomusta luteri kiriku rolli Rootsi suurriigis. Millised ülesanded olid kirikul ja vaimulikel?
  2. Miks oli Eesti talupoegadel algul raske luterlikku õpetust mõista ja seda järgida?
  3. Mida tegi Rootsi riik kiriku olukorra parandamiseks?
  4. Mille poolest erines vennastekoguduste liikumine ametlikust kirikust?
  5. Miks toetasid Rootsi võimud talurahvakoolide loomist?
  6. Miks oli Tartu ülikooli asutamine Eestile kasulik?