- Miks Rootsi riik luteri usku edendas?
- Millised olid Eesti inimeste võimalused haridust saada?
Religiooni ja kiriku tähtsus
Rootsi kasvas 17. sajandil suurriigiks, mis hõlmas paljusid Läänemere-äärseid maid. Neil maadel oli oma ajalugu ja õiguskultuur ning neis räägiti eri keeli (rootsi, soome, saksa, eesti, läti jt). Mis sidus Rootsi suurriigi ühtseks tervikuks? Tähtsaim ühtsuse alus oli muidugi allumine Rootsi kuningale, ent Rootsi riiki ühendas ka luteri usk, mis kehtis ühtviisi nii emamaal kui ka kõigis provintsides. Rootsi riik ei lubanud kellelgi kõrvale kalduda ametlikult heakskiidetud õpetusest, ammugi mitte viljeleda katoliiklust või teisi nn vääruske.
Valitsejad pidasid oma kohuseks tagada, et luterlik jumalasõna jõuaks kõigi alamateni. Maiste toimetuste juures ei tohtinud keegi unustada kõige olulisemat – hingeõnnistust. Kirikuõpetajate ehk pastorite tööks oli inimeste eest palvetada ja manitseda neid mitte pattu tegema, et pärast surma paradiisi, mitte põrgusse jõuda. Samuti oli vaja hoolitseda selle eest, et kõik inimesed saaksid ristitud, leeritatud, laulatatud ning lõpuks maha maetud. Pastorite lisaülesandeks oli alamatele uutest seadustest ja korraldustest teada anda.
Kõige selle jaoks oli tarvis kogu maad katvat kirikute võrku. Maa oli jaotatud kihelkondadeks, mille keskel asus kihekonnakirik. Kirikuõpetajal võis olla abiks köster. Pastor elas pastoraadis, mille juurde kuulus maatükk. Igal pühapäeval ning kiriklikel pühadel peeti jumalateenistusi, kus oli kohustuslik osaleda: inimesed pidid ühe päeva nädalas pühendama Jumalale. Hõredalt asustatud piirkondades jäi lähim kirik paljudest taludest siiski nii kaugele, et näiteks teedelagunemisajal polnud võimalik jumalateenistusele minna. Vahel tuli ametivõimudel aadlikke manitseda, et nad laupäeva õhtu ja pühapäeva ikka teotööst vabaks annaksid, et talupojad jaksaksid kirikusse tulla ja seal magama ei jääks. Talupojad oma praktilise meelega siiski tervet päeva Jumalale ei kulutanud, vaid ühendasid kirikus käimise muude tarviliste toimetustega, näiteks laadal kauplemisega.
Kirikuelu korraldamine Eestis
Kui Rootsi riik hakkas pärast suuri sõdu kirikuelule rohkem tähelepanu pöörama, selgus, et olukord on väga kehv. Paljud kirikuhooned olid varemetes või katuseta. Saksamaalt või Soomest tulnud pastorid ei osanud kohalikku keelt, mistõttu talurahvas ei saanud jutlusest aru. Mõnes koguduses polnud üldse õpetajat. Eriti tegi riigivõimudele muret olukord Liivimaal, mis oli Poola ajal tagasi katoliiklusesse pööratud.
Rootsi riik rakendas mitmesuguseid abinõusid olukorra parandamiseks. Aadlilt nõuti kirikute rahalist toetamist. Hakati kontrollima pastorite ametioskusi. 1686. aastal kehtestati kogu Rootsi riigis uus kirikuseadus, mis jõustus ka Eesti- ja Liivimaal. Selle seaduse kohaselt hakkas pastoreid ametisse nimetama riigivõim. Samuti hakati kõikjal pidama kirikuraamatuid, kuhu märgiti sünnid, ristimised, laulatused ja surmad. Kirikuraamatud on oluline allikas perekonnaloo uurimisel.

Rootsi ajast on säilinud arvukalt paekivist rõngasriste, see kinnitab kristlike väärtushinnangute omaksvõttu vähemalt jõukamate talupoegade seas. Viimaste hulgas leidus selliseidki, kes maeti kõrge tasu eest kirikusse või kes tegid kirikule silmapaistvaid annetusi (näiteks suured kroonlühtrid Jõelähtme ja Keila kirikus).
LISA. Vennastekogudused
1730. aastatel jõudis Eestisse Saksamaalt pärit usu uuendamise liikumine, mida nimetati hernhuutluseks. Hernhuutlased rõhutasid kõigi kristlaste vendlust, tõeliselt vagasid eluviise, südameheadust ning pühendumist Jumala teenimisele. Hernhuutlikud vennastekogudused rajasid ametlikust kirikust sõltumatuid palvemaju, kus koguduse liikmete seast valitud jutlustajad teenistusi pidasid. Luterlikule kirikule selline isetegevus ei meeldinud ning 1743. aastal vennastekogudused keelati. Paljud kogudused jätkasid tegevust salaja. 19. sajandil keeld tühistati ning hernhuutlus elas läbi uue õitsengu. On öeldud, et ristiusk jõudis eesti rahva südametesse just tänu hernhuutlusele.
- Miks ametlikule kirikule hernhuutlik liikumine ei meeldinud?
Hernuutlased Saaremaal
Kõige hoogsam oli liikumine Saaremaal, kus hernhuutlaste keskuseks kujunes Upa küla Kuressaare lähedal. Upa Jürgeni, tema naise Triinu ning kohaliku prohveti kuulsuse omandanud Tulesalu Krõõda jutlused ning palvetunnid said erakordselt populaarseks. Peagi polnud enam ruumi, kuhu kõik huvilised mahtunuks, ning kogunemisi hakati pidama küla karjamaal. Kohale ilmusid ka mõned ümbruskonna mõisnikud ja Kuressaare linnasaksad. Upa prohveti kivil pidas jutlust koguni Saaremaa superintendent Eberhard Gutsleff. Varsti polnud Saaremaal enam küla, kus hernhuutlus poleks oma mõju avaldanud. Torupillid, viiulid ja kandled põletatakse või müüakse maha (kui veel ostjaid leidub), naised loobuvad ehete ja kirevate rahvariiete kandmisest. Mõisavalitsejad kurdavad, et kõrtsid on jäänud tühjaks. Isegi pulmad ja ristsed, mis varemalt kirikuõpetajate sõnul olnud suured õgimis- ja joomapeod, möödusid nüüd vaiksete palvete ja kirikulaulude saatel. Tõdeti, et rahvas on mõisapõllul õige virgaks ja usinaks muutunud. Hoolsalt käidi ka kirikus ja armulaual.
Mati Laur, Eesti ajalugu varasel uusajal. Tallinn 1999.- Kuidas mõjutas hernhuutlus rahva elukombeid?
Rahvaharidus
Lutheri õpetus nägi ette, et iga inimene peab suutma ise jumalasõna lugeda, kuid Eestis olid Rootsi aja algul vaid saksakeelsed linnakoolid, kuhu pärisoristel talupoegadel polnud asja. Kihelkonnakiriku juures õpetas köster talulastele natuke katekismust ja palveid, aga peaaegu mitte keegi ei õppinud lugema ega kirjutama. 17. sajandi teisel poolel hakkas Rootsi riik tegelema rahvahariduse edendamisega. Kõigepealt oli vaja välja õpetada eesti keelt oskavad koolmeistrid. Selleks asutati 1684. aastal Tartu lähedale õpetajate seminar, mida asus juhtima pastori poeg Bengt Gottfried Forselius. Forseliuse seminaris sai haridust umbes 150 talupoissi, kes hakkasid õpetama vast rajatud talurahvakoolides. Valitsus andis korralduse, et iga kiriku juurde tuleb ehitada talurahvakool ja et aadel peab ehitust toetama ning õpetajale maatüki eraldama.
Igal pool siiski kooli loomiseni ei jõutud ning Põhjasõda lõpetas ka paljude juba asutatud koolide tegevuse. 1730. aastatel hakkasid Balti provintside kirikuvõimud taas rahvaharidust arendama. 1780. aastaks oli Eestis kokku juba 550 talurahvakooli. Kooliaasta kestis mardipäevast lihavõteteni. Enamasti käisid lapsed koolis mõne talve, kuni said selgeks lugemise ja katekismuse. On arvestatud, et ligikaudu pool kuni kaks kolmandikku talurahvast oskas 18. sajandi lõpuks lugeda, kuid kirjutamisoskus oli veel väga haruldane.

LISA. Forseliuse õpilased Rootsi kuninga juures
1686. aastal sõitis Forselius koos kahe oma kõige andekama õpilase Ignatsi Jaagu ja Pakri Hansu Jüriga Stockholmi. Tema eesmärgiks oli näidata kuningale, et isegi pärisorjade harimine on tulemuslik ja vajalik. Forselius sai ka võimaluse rääkida kuningale kooliasjade halvast seisukorrast Eestimaal. Reisi tulemusel andis kuningas korralduse asutada Eestimaale uusi talurahvakoole ning eraldada osa krooni kätte läinud mõisate tuludest kooliõpetajate palkadeks. Forselius käis uuesti kuninga juures 1688. aastal ja hukkus tagasiteel laevaõnnetuses.
Ignatsi Jaagust sai Tartumaal Kambjas koolmeister ja köster. 1734. aastal hakkas Palupera mõisaproua teda kui kunagist pärisorja tagasi nõudma. Jaagu kaitseks astus välja Kambja kirikuõpetaja, kes meenutas kunagist Rootsi reisi: „Tolleaegne mittesaksa noorte õpetaja, Werseliuse nimeline, on anno 1686 minu köstri koos veel ühe teise poisi, Pakri Hanso poja Jürriga, enesega Rootsi kaasa võtnud, neid mõlemaid auväärseks esitlenud Tema Kuninglikule Majesteedile, hiilgava mälestusega Carolus XI-le, pärast seda kui nad eelnevalt [olid] pidanud mitmete kõrgete ministrite ees oma lugemis- ja laulmisoskust näitama; misjärel siis Tema Majesteet andis oma kõrge rahulolu kinnituseks kummalegi poisile oma käega ühe tukati.“
Ülikooliharidus
Liivimaal ei olnud keskajal oma ülikooli ning siinsed saksa noormehed käisid õppimas peamiselt Saksamaal. Poola ajal asutati Tartusse katoliiklik gümnaasium, aga selle tegevus lõppes 1625. aastal, kui linn läks Rootsi riigi kätte. Rootsi võimud pidasid vajalikuks ka uutesse provintsidesse ülikool rajada, sest riik vajas õpetatud pastoreid, riigiametnikke, juriste ja arste. Asukohaks valiti Tartu, sest see paiknes enam-vähem Balti provintside keskel. Ülikoolide jaoks peetigi sobivamaks väikelinnakeskkonda – ka Rootsi tolle aja ainus ülikool asus pealinnast Stockholmist eemal Uppsalas. Tartus tegutses tollal ka Liivimaa provintsivalitsus eesotsas kuningas Gustav Adolfi endise õpetaja Johan Skyttega. Skytte oligi ülikooli rajamise eestvõitleja ja tegelik organisaator.
Enne ülikooli pidid olema aga koolid, mis annaks ülikooli astumiseks vajaliku eelhariduse. Selleks loodi 1630. Tartusse ja 1631. aastal Tallinna akadeemiline gümnaasium, kus õpiti ladina keeles teoloogiat, loogikat, ajalugu ja teisi aineid. 1632. aastal jõuti viimaks ülikoolini. Tartusse tuli õppima nii baltisakslasi kui ka rootslasi ja soomlasi. Johan Skytte kuulutas, et ülikool on avatud ka talupoegadele, ent see jäi vaid loosungiks: pärisorjadel polnud võimalik oma lapsi isegi linnakooli, ammugi mitte gümnaasiumisse või ülikooli saata.
Nagu Euroopas tavaks, oli ülikoolis neli teaduskonda ning õppekeeleks ladina keel. Algul õppisid kõik mitu aastat filosoofiateaduskonnas nn vabu kunste: filosoofiat, poliitikat, ladina ja kreeka keelt ning ajalugu. Seejärel sai valida, kas jätkata õpinguid teoloogia, õigusteaduse või meditsiini vallas. Lisaks olid ülikooli palgal vehklemismeister ning tantsu- ja muusikaõpetaja.

Mõisted
- pastor – hingekarjane, luteri koguduse vaimulik
- pastoraat – kirikuõpetaja eluase, kirikumõis
- köster – kirikuõpetaja abiline
- katekismus – lühike usuõpetuse käsiraamat
- vennastekogudused – 18. sajandil Eestisse jõudnud usuline äratusliikumine, mida iseloomustasid patust pöördumise rõhutamine, tundeline vagadus ja vaimulik lihtsus
Küsimused
- Iseloomusta luteri kiriku rolli Rootsi suurriigis. Millised ülesanded olid kirikul ja vaimulikel?
- Miks oli Eesti talupoegadel algul raske luterlikku õpetust mõista ja seda järgida?
- Mida tegi Rootsi riik kiriku olukorra parandamiseks?
- Mille poolest erines vennastekoguduste liikumine ametlikust kirikust?
- Miks toetasid Rootsi võimud talurahvakoolide loomist?
- Miks oli Tartu ülikooli asutamine Eestile kasulik?