Ideedest sünni­vad teod 4

19. Valige sobiv sõna

käigus
mitmekülgne
pesta
toime
koosnes
ega

matkiv
pinnal
viivitusega
takistab
taluda
välja

tekitab
eesmärk
teadlastele
kaua
võimalust
saab

Reis Marsile

Oktoobris 2011 lõppes Moskvas Marsile lennu simulatsioon, mille  veetsid kuus vabatahtlikku Venemaalt, Prantsusmaalt, Itaaliast ja Hiinast 520 päeva simulaatoris. Just nii kestaks arvestuslikult reis Maalt Marsile ja tagasi. Kõik katses osalejad olid mehed. Katse oli uurida, kuidas inimese tervis pikal ja raskel lennul Marsile ja sealt tagasi vastu peab. 559-ruutmeetrine kosmoselaev mitmest moodulist. Lisaks eluruumidele, meditsiinipunktile ja laole oli olemas ka Marsi pinda suur saal. Teadlased olid loonud vabatahtlikele enamiku kosmoselaevas eksisteerivatest tingimustest, arvatud kaaluta olek ja radiatsioon. Katse­alused ei saanud kasutada internetti, vaadata televiisorit kuulata raadiot. Neil polnud vee- ja toidutaga­varusid täiendada. Vabatahtlikud sõid ainult kosmosetoitu, said end harva ning võtsid iga päev vere- ja uriiniproove. Missiooni käigus simuleeriti ka Marsi viibimist ja selle uurimist. Eksperiment näitas, et eraldatuses viibimine üsna kõrget stressi. Kõige raskem oli informatsiooni puudumist. Stressi ja väsimusega aitasid tulla aktiivne töögraafik, regulaarne võimlemine ja võõrkeelte õppimine. Kaugus kahe planeedi vahel on umbes 499 miljonit kilomeetrit, seetõttu suhtles ka katsemeeskond välis­maailmaga 20-minutilise , nagu see toimuks ka päriselt Marsil viibivate inimeste suhtlemisel Maaga. Eksperiment läks maksma 15 miljonit dollarit ja teadlaste arvates piloteeritav lend teoks umbes 30 aasta pärast.

Ajakirjanikud jälgimas Marsil kõnni simulatsiooni, 14.02.2011

20. Valige sobiv sõna

Muinasjutud ja legendid linnutiivul või võluvaibaga lendamisest kõnelevad inimese igavesest soovist lennata nagu lind. Legendid ulatuvad kolmandasse aastatuhandesse eKr. Nimelt siis elanud Hiina keiser Shun, kes noores eas oli vangi sattunud, linnurüü selga tõmmanud ja minema lennanud. Laiemalt on teada müüt kuningas Minose viha sattunud Daidalosest ja tema pojast Ikarosest, kes vahaga kokkukleebitud linnutiibade abil Kreetalt põgeneda püüdsid. Paraku on inimese kehaehitus linnu omast sootuks erinev, oli ka linnulennu matkimine juba ette läbikukkumisele määratud. Inimeste katsed liuelda lõppesid kas muhkude või koguni surmaga.

Esi­mese õhusõidu tegi inimene 1783. aastal vendade Montgolfier’de konstrueeritud kuumõhupallil. Vaimustus õhupallist ei kestnud aga kaua, sest õige pea , et õhupall on üsna suurte puudustega õhusõiduk. Seda saab küll juhtida vertikaalsuunas, horisontaalsuunas jääb õhupall tuulte mängukanniks. Juhitava õhulennu teostumiseks tuli uurida aerodünaamikat, erinevaid tiivaprofiile ning ehitada tuulelohesid ja purilennukeid. Kõige suuremad teened saksa insenerile ja lennunduspioneerile Otto Lilienthalile. Ta sooritas isekonstrueeritud plaaneritega üle 2000 lennu ja hukkus 1895. aastal järjekordse lennuaparaadi .

Mootorlennunduse kuldajastuks võib nimetada 20. sajandi esimest poolt, iseloomustab tsiviilotstarbelise lennukiehituse võidukäik. 1903. aastal tegid vennad Wrightid teoks inimkonna ammuse unistuse − lennu lennumasinaga. Järgnevatel aastatel ilmuvad mugavad, töökindlad ja suurema kandejõu, lennukiiruse ja -ulatusega reisilennukid. Teise maailmasõja eelõhtul lendasid lennukid juba kiirusega 600 km tunnis. Paralleelselt ka sõjalennukite tootmine. Omaette perioodiks on sõja-aastad 1939−1945, mil insenerimõte oli suunatud eeskätt lennuväe löögivõimsuse suurendamisele. Samal ajal tegid oma esimesed sammud reaktiivmootoritega lennukid, mis praegu kiirust 1000 kilomeetrit tunnis.

Lennunduse algaastatel oli lennukiehitajate tähtsamaks kriteeriumiks kaal. Mida kergem on konstruktsioon, seda rohkem on lootust, et see ka õhku tõusta jaksab. 20. sajandi algusaastatel tegelesid insenerid kergemate ja võimsamate mootorite leiutamisega. Seejärel hakkas lennuki väliskuju. Mida suuremaks läksid lennukiirused, seda voolujoonelisemaks muutus lennuki kere.

Milline on lennuk tulevikus? Kuidas lennata odavamalt ja saastada vähem atmosfääri? Millised peaksid olema lennuki tiivaprofiilid, mis võimaldaksid ohutumalt ja säästaksid rohkem kütust? Kuidas toota vaiksemaid lennukeid ja vähendada müra? Lisaks reisijatele ja pagasile veab iga lennuk endaga kaasas tonne kütust. Kas on võimalik tankida kütust lennu ajal? Lennukitootjate ees­märgiks ongi olemasolevate lennukite täiustamine ja edasiarendamine.

Kirjutage teksti põhjal enda tulevikunägemus lennundusest.

Vendade Montgolfier'de kuumaõhupall, 4. juuni 1783
Esimene juhitav lennumasin, 17. detsember 1903

21. Ettekande või esitluse koosta­mine väite põhjal

Valige väide ja koostage plaan pikemaks suuliseks sõnavõtuks. Esitage plaani põhjal oma ettekanne, arvutiesitlus või kirjutatud tekst.

  1. Igale innovaatilisele/uuenduslikule ideele peaks järgnema tegu.
  2. Igast uuendusideest peaks sündima ühiskonda mõjutav tegu.
  3. Innovatsioon ei tähenda esimene olemist, vaid parim olemist.
  4. Uus töökorraldus firmas võib vähendada toote hinda.
  5. Iga inimene on suuteline välja mõtlema vähemalt ühe lennuka idee.
  6. Uute ideede väljamõtlemine on jõukohane vaid vähestele.
  7. Toodete kiired innovaatilised muudatused ei pruugi kõigile tarbijatele meeldida.
  8. Lähimas tulevikus on robotite intellekt suurem kui inimesel.